Moikka!
Olen joskus 80-luvulla kerännyt ruokaohjeita punaisiin A 5 kokoisiin kansioihin. Kerhon nimi oli Kotikeittiön parhaat. Mukana oli tosi hyvä teeleipien ohje jonka olen kuitenkin kadottanut. (Taikina oli hiivaan leivottu.) Jos joku vielä tietäisi ja voisi laittaa ohjeen mulle olisin ikionnellinen.
Kotikeittiön parhaat
2
536
Vastaukset
Tälläisen ohjeen minä löysin. Itse tosin teen aina leivinjauheella, laitan senkin repsun tuonne perään.
100 g voita
5 dl maitoa
50 g tuorehiivaa
1 tl suolaa
1 tl sokeria
1 dl vehnäleseitä
4 dl grahamjauhoja
Noin 7 dl vehnäjauhoja
Sulata voi kattilassa, lisää maito ja anna seoksen lämmitä kädenlämpöiseksi. Murenna hiiva kulhoon ja lisää neste joukkoon. Lisää myös suola, sokeri, vehnälese ja jauhot. Alusta taikina huolelliseti. anna sen kohota noin 30 minuuttia.
Tee taikinasta noin sentin paksuinen levy ja leikkaa siitä teeleipiä, noin 10 cm läpimitta. Tai tee 2-3 isoa leipää. Pistele leipiä haarukalla, ripottele päälle leseitä ja anna kohota noin 30 minuuttia.
Paista pieniä teeleipiä 250 asteisessa uunissa noin 8 minuuttia, isot 225 asteessa 12-15 minuuttia.
Jauhojen laadunhan voit päättää itse ja lisäämiesi höysteiden määrän. Itse käyttäisin kaurahiutaleita tuomaan lisää kuitua.
Ja tässä meidän suosikkireseptimme:
2 dl vehnäjauhoja ja 2 dl kaurahiutaleita tai
4 dl grahamjauhoja
2 tl leivinjauhetta
½ tl suolaa
( 1 dl juustoraastetta)
50 gr margariinia tai voita tai öljyä
2 dl maitoa tai piimää
Kuivat aineet sekoitetaan, lisätään pehmeä rasva ja neste. Taikinasta muotoillaan käsin pellille 2 pyöreää ja matalaa leipää. Leivät jaetaan leivinpyörällä neljään osaan, pistellään ja paistetaan 225 C n. 15 min.
Nämä ovat minulla aina onnistuneet ja olleet suuri suksee. Parhaimmillaan samana päivänä nautittuna. Toiv. oli apua :)- mummo
hei tästä samoista korteista minä löysin aikanaan sellaisten pikkuleipien ohjeen kun Raeleivät jos jollain on ohje tallessa ni laittaisitko tänne palstalle sen olisi kiva löytää se ohje.harmi et tuli jossain vaiheessa ohje kansiot hävitettyä.Harmi etten pysty sinua auttaan kadonneen ohjeen haussa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .623862Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen493020Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631312951Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3722021- 731152
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101151Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101146Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde27969- 47941
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että109940