Sambal manis

toivotoinen

Tietääkö kukaan mistä nykyään saisi ostaa Sambal manis - maustetta. Tapasin ostaa sitä Stockmannin herkusta tai Citymarketista. Viimeksi sitä on ollut myynnissä joskus vuosia sitten, jolloin ostinkin heti kaksi purkkia kun ei sitä ollut pitkään aikaan hyllyllä näkynyt.

Ainakaan Turkuun sitä ei ole saapunut hyllyihin, vaikka joskus kyselinkin sen perään. Tämä tavara on miedompaa kuin Sambal oelek, ja paremman makuista - ainakin omasta mielestäni. Paahdettua ja makeahkoa.

15

3299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etsinyt

      vuosia. Ostin myös Stockmannilta Conimexin sambal manista, kunnes lopettivat maahantuonnin. Samaten lopetettiin Conimexin Nasi Goreng Mix -sekoitus.
      Voi kun löytyisi taas jostakin!

      • Vanha kokki

        Hollannissa valmistettu indonesialaistyyppinen makea soija. Sambal oelek = suolainen soija. Viimeksi muistelisin nähneeni sokoksella tai jossain S-marketissa. Kyselkääpä Thai-kaupoista, sieltä saattaa löytyä myös kroepoekiakin, en ole varma oikeinkirjoituksesta, mutta kyseessä on friteessä paistettava katkarapuleipä,joka kuuluu olennaisena osana nasi gorengiin. Esim nasi goreng shamburang,joka oli suurta muotia noin 30 vuotta sitten.


      • Vanha kokki
        Vanha kokki kirjoitti:

        Hollannissa valmistettu indonesialaistyyppinen makea soija. Sambal oelek = suolainen soija. Viimeksi muistelisin nähneeni sokoksella tai jossain S-marketissa. Kyselkääpä Thai-kaupoista, sieltä saattaa löytyä myös kroepoekiakin, en ole varma oikeinkirjoituksesta, mutta kyseessä on friteessä paistettava katkarapuleipä,joka kuuluu olennaisena osana nasi gorengiin. Esim nasi goreng shamburang,joka oli suurta muotia noin 30 vuotta sitten.

        Conimex ketjap sambal manis ja ketjap sambal oelek.
        Sama pää kesät talvet, tahtoo dementoitua.


      • hollantilaiset hullaantuneet

      • Vanha kokki
        hollantilaiset hullaantuneet kirjoitti:

        Conimex indoneesialaiseen mausteperheeseen http://www.hollandbymail.com/conimex_list.html

        Kyllä tuo muisti pettää, se suolainen soija on Ketjap Asin, eikä kuten väitin oelek. Makea on edelleenkin Ketjap manis.


    • toivorikas?

      Haa.

      Joku ystävällinen sielu oli laittanut uuteen keskusteluun linkin aasialaisesta nettikaupasta. Indonesian kohdalta löytyy ABC Sambal Manis Pedas, joka lienee joku eriytynyt sovellus. Kohdasta Chili löytyy Sambal Manis että Sambal Brandal. Enpä tiennyt tuommoisia nettikauppoja olevankaan! Eipä muuta kuin tilailemaan.

      Tässä myös linkki kaupan kotisivulle

      http://herkkumarket.com/index.html

      P.S. Eipä ole Ketjapilla ja Sambalilla juuri mitään yhteyttä toisiinsa, ei. Paitsi että käytetään osittain samoihin ruokiin ;)

      • Vanha kokki

        Sambal on mausteseos, eräänlainen puolisäilyke, hieman Gruusialaisen Adjikan tapainen. Maut irroitetaan ruoanteon yhteydessä kuumassa vedessä. Ketjap on soijaa ja sitä on manis makea ja asin suolaisempi. Kumpaakin käytin työssäni sambalin lisäksi 1979 alkaen. Nasi korengin ja runsaamman Rijstaffelin minulle opetti eräs Indonesialais kaveri. Olen oppinut nämä ruokalajit, kuten sikäläiset kotiruoat tehdään, ei siten kuin ravintolat ne valmistavat. Nasi korengeja on useita ja ruoan viimeinen sana kertoo mitä se sisältää.Minä valmistin enimmäkseen nasi goreng shamburangia, joka sisältää katkarapua, sianlihaa ja hienoksi hiduiksi kämmenien välissä hierottua kypsää kananlihaa. Sambal oelek toimii tässä riisiruokalajissa maun antajana. Loppusilauksena ruoka koristellaan runsaasti ja mm. ohuen crepsin tapaan paistettu vispattu kananmuna rullattuna ja pätkittynä kuuluu ateriaan. Makua pyöristellään joko ketjap manisilla tai ketjap asinilla, Niin että kyllä ne osittain täydentävät toisiaan,.Kenties sinulla on erilaista tietoa.


      • toivokas
        Vanha kokki kirjoitti:

        Sambal on mausteseos, eräänlainen puolisäilyke, hieman Gruusialaisen Adjikan tapainen. Maut irroitetaan ruoanteon yhteydessä kuumassa vedessä. Ketjap on soijaa ja sitä on manis makea ja asin suolaisempi. Kumpaakin käytin työssäni sambalin lisäksi 1979 alkaen. Nasi korengin ja runsaamman Rijstaffelin minulle opetti eräs Indonesialais kaveri. Olen oppinut nämä ruokalajit, kuten sikäläiset kotiruoat tehdään, ei siten kuin ravintolat ne valmistavat. Nasi korengeja on useita ja ruoan viimeinen sana kertoo mitä se sisältää.Minä valmistin enimmäkseen nasi goreng shamburangia, joka sisältää katkarapua, sianlihaa ja hienoksi hiduiksi kämmenien välissä hierottua kypsää kananlihaa. Sambal oelek toimii tässä riisiruokalajissa maun antajana. Loppusilauksena ruoka koristellaan runsaasti ja mm. ohuen crepsin tapaan paistettu vispattu kananmuna rullattuna ja pätkittynä kuuluu ateriaan. Makua pyöristellään joko ketjap manisilla tai ketjap asinilla, Niin että kyllä ne osittain täydentävät toisiaan,.Kenties sinulla on erilaista tietoa.

        sentään on, mutta siis sambalia ja ketjapia voidaan käyttää todellakin samoihin ruokiin, näinhän kirjoitinkin. Sanamuoto oli vain huono siinä aluksi.

        Itse en erityisesti sinänsä ole perehtynyt indonesialaiseen tai muutenkaan aasialaiseen ruuanlaittoon kovin tarkasti. Jotain orientintyylistä joskus tulee laitettua.

        Sambaliin tutustuin jo pikkupoikana n. vuonna 1979 tai 1980 kun sitä silloin Wiklundin tavaratalon herkkuosastolta pikkupurkki ostettiin. Sitä olen käyttänyt lähinnä lisäkkeenä, kuten chutneytä tai pikkelsejä. Sekä grillauskastikkeeseen sekoitettuna se on myös erinomaista. Pitänee varmaan koettaa soveltaa sitä jonkun reseptin mukaisesti ruoan ainesosana, koskapa mainitusta aasialaisesta nettiherkkukaupasta kaikkia "sambal"-tuotteita yhden purkin tilasin.


      • ja sisältö
        toivokas kirjoitti:

        sentään on, mutta siis sambalia ja ketjapia voidaan käyttää todellakin samoihin ruokiin, näinhän kirjoitinkin. Sanamuoto oli vain huono siinä aluksi.

        Itse en erityisesti sinänsä ole perehtynyt indonesialaiseen tai muutenkaan aasialaiseen ruuanlaittoon kovin tarkasti. Jotain orientintyylistä joskus tulee laitettua.

        Sambaliin tutustuin jo pikkupoikana n. vuonna 1979 tai 1980 kun sitä silloin Wiklundin tavaratalon herkkuosastolta pikkupurkki ostettiin. Sitä olen käyttänyt lähinnä lisäkkeenä, kuten chutneytä tai pikkelsejä. Sekä grillauskastikkeeseen sekoitettuna se on myös erinomaista. Pitänee varmaan koettaa soveltaa sitä jonkun reseptin mukaisesti ruoan ainesosana, koskapa mainitusta aasialaisesta nettiherkkukaupasta kaikkia "sambal"-tuotteita yhden purkin tilasin.

        http://www.indochef.com/indo_38.shtml
        ja hiukka käyttöä http://www.indochef.com/indo_links.shtml


      • toivollinen
        ja sisältö kirjoitti:

        http://www.indochef.com/indo_38.shtml
        ja hiukka käyttöä http://www.indochef.com/indo_links.shtml

        Mikähän lienee ollut joskus alkuperäinen "Sambal manis" -nimisen lisäkkeen ohje tai ohjeet, kun niitä lienee tuhansittain kokista riippuen.

        Muistaakseni Conimex'in Sambal Manis sisälsi mm. paahdettua sipulia, mistä osittain arvelen sen maanmainion maun osittain johtuvan. Onkohan kellään tarkempaa tietoa?


      • Saanis
        toivollinen kirjoitti:

        Mikähän lienee ollut joskus alkuperäinen "Sambal manis" -nimisen lisäkkeen ohje tai ohjeet, kun niitä lienee tuhansittain kokista riippuen.

        Muistaakseni Conimex'in Sambal Manis sisälsi mm. paahdettua sipulia, mistä osittain arvelen sen maanmainion maun osittain johtuvan. Onkohan kellään tarkempaa tietoa?

        Termi "Sambal" tarkoittanee siis murskatusta punapippuristä tehtyä sosetta, noin lyhyesti ilmaistuna.

        "Sambal Oelek" on tulista mössöä, josta aromikkainta tekee mielestäni Hollantlainen Conimex.

        "Sambal Manis" on vastaavasti 'makea' versio, joka sekin maistuu suussani parhaalta Conimex'in tekemänä.

        Conimex'in tuotteista kannattaa huomata myös Indonesialaiset Ketjap-soijakastikkeet; Ketjap Manis on makea (tai hapanimelä) ja Ketjap Asin vuorostaan erittäin suolainen.

        Tuotteita ei valmistajan mukaan löydy Suomesta (ei maahantuojaa). Itse yritän saada tavaran jonkin tukkurin ohjelmaan, tai löytää nettikaupan, jolla olisi kohtuulliset toimituskulut...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      88
      1702
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      118
      1332
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1297
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1206
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1094
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      903
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      390
      837
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      822
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      805
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      134
      783
    Aihe