Paljonko juoksu kuluttaa?

kaloreita...

Jos juoksee n. 4km ni paljonko siinä kuluu kaloreita? Mikä on mielestänne paras aika/kilometri määrä hölkätä päivässä, jotta kuluttaisi kaiken ''pahan'' pois, mitä olen saanut ruostani?

18

3977

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diiu

Ei voi sanoa kalorimäärää, paljonko 4km:n juoksulenkki kuluttaa. Siihen vaikuttaa niin monet tekijät. Esim.paino/ihmisen koko, nopeus/syke, ikä..
      Itse olen 21-vuotias tyttö. 168cm/59kg. Jos juoksen suht hitaasti (8km/h), niin 4km:n matka kuluttaa keskimäärin 300kcal, tai alle.

• hölkkääjä

Moot.Juoksumattoni mukaan eilen juoksin 52 min ja matka 9.1 km, kaloreita kului näytön mukaan 710.
      Voisko tuo olla suuntaa antavaa?

• lenkki

Kevyellä hölkällä/juoksulla tahi reippaalla kävelyllä (jos urheilu alkutekijöissään) 45min. ylöspäin aina 2 tuntiin asti. Lukenut jostain että rasva alkaa palamaan vasta reilun puolen tunnin liikunnan jälkeen.
      Mutta tosiaan rauhallisesti jotta säilyisi se hjuva fiilis myös lenkin jälkeenkin. Syke ~65-75 prossaa maximista ja jos ei mittaria oo,niin semmonen vauhti että hikoilee ja hengästyy mutta pystyy höpöttämään. Toki se rasva palaa myös kovalla vauhdilla mutta sillon sä poltat "turhaan" sun hiilareita ja illalla voipi olla voimaton olo ja into hiipuu vähitellen??

• painostasi

ja sukupuolesta ja lihasmassasta

• fysiikankaavoilla

Eli sen, minkä verran energiaa tarvitaan liikuttamaan määrätyn painoinen kappale pisteestä A pisteeseen B.
      Käsittääkseni aika ei vaikuta mitään. Se vaikuttaa tehoon. Eli voit enemmän tehoa käyttämällä saavuttaa määränpään nopeammin, mutta sama kokonaisenergia tarvitaan.

Ei kai se juoksussa ihan noin yksinkertaista ole.
      Hyvällä tekniikalla ja luisevalla kropalla varustettu juoksija ei kuluta samaa vauhtia käyttäen niin paljon, kuin huonolla tekniikalla varustettu samanpainoinen lyhyt pötkylä.
      Sitä voi verrata vaikkapa vierintäkitkansuuruuteen.

Eiköhän se kuntopyörän kalorimittarikin ole samalla periaatteella tehty. Eli kun olet määrätyn painoista vastusta rullannut määrätyn matkan on kulunut määrätty määrä energiaa.
      Se energia täytyy vähintään irrottaa sinun kropasta.

• vaan syöt sitä, mitä

kehosi tarvitrsee niin jaksatkin juosta!

Olen 80-kiloinen naisihminen ja kuluutan tunnin juoksulenkillä 500-700kcal kun samassa ajassa menee reippaasti kävelemällä 450-550kcal eli ei niin ratkaisevasti vähempää. Enemmän ratkaisee se, kumpaa jaksan harrastaa päivittäin ja pidempään :)

• fghj

Juokseminen ja käveleminen kuluttavat saman kalorimäärän kilometriä kohti.

• tosiasia
        fghj kirjoitti:

Juokseminen ja käveleminen kuluttavat saman kalorimäärän kilometriä kohti.

Mutta VAIN JA AINOASTAAN jos kumpaistakin harrastaa samalla sykkeellä!!!!!!! Mitähän itse tarkoitit???

• maanantaikiitäjä
        tosiasia kirjoitti:

Mutta VAIN JA AINOASTAAN jos kumpaistakin harrastaa samalla sykkeellä!!!!!!! Mitähän itse tarkoitit???

Siis todellakin juoksu ja kävely kuluttuvat suunnilleen saman määrän kaloreita kilometriä kohden. Kävellenhän vaan tota aikaa kuluu huomattavasti enemmän kilometrin taittamiseen.

Nimimerkki tosiasia varmaan sekoittaa asiat aika rajusti eli ei ymmärrä että nyt puhutaan kulutuksesta kilometriä kohden eikä minuuttia kohden. Toinen vaihtoehto on, että tosiasia on näitä ihmisiä, joilla on sykemittarissaan kalorilaskuri, jonka lukemat he ottavat kuin raamatun sanan, eivätkä todellakaan ymmärrä, että ne ovat vain heikkoja arvioita.

• vaikkapa tällaiseen:
        maanantaikiitäjä kirjoitti:

Siis todellakin juoksu ja kävely kuluttuvat suunnilleen saman määrän kaloreita kilometriä kohden. Kävellenhän vaan tota aikaa kuluu huomattavasti enemmän kilometrin taittamiseen.

Nimimerkki tosiasia varmaan sekoittaa asiat aika rajusti eli ei ymmärrä että nyt puhutaan kulutuksesta kilometriä kohden eikä minuuttia kohden. Toinen vaihtoehto on, että tosiasia on näitä ihmisiä, joilla on sykemittarissaan kalorilaskuri, jonka lukemat he ottavat kuin raamatun sanan, eivätkä todellakaan ymmärrä, että ne ovat vain heikkoja arvioita.

Paljonko tarvitaan energiaa siirtämään 100kg painava esine korkeudelta 0m, korkeudelle 100m?

Potentiaalinenergian kaavalla menee.
        Siihen kappaleeseen on varastoitunut se potentiaalienergia, joka on kropasta revitty sen kappaleen raahaamiseen. Aivan sama miten hitaasti sen raahat sinne ylös. Ei siihen kappaleeseen varastoidu yhtään enempää tai vähempää sitä energiaa. Sen esineen paino ja raahattava matka ratkaisee.

Sama pätee 100kg painoisen ihmisen vierittämiseen juoksurataa pitkin.

Eli vaatii aina tietyn työn eli energiamäärän.
        Energiat ja tehot ei saa sekoittua.

• tosiasia
        maanantaikiitäjä kirjoitti:

onhan se tietty niin. tuli heitettyä sitten aattelematta mitä sattuu. sorryt vaan. (ei mulla sykemittaria ole edes.)

• KosPo
        tosiasia kirjoitti:

onhan se tietty niin. tuli heitettyä sitten aattelematta mitä sattuu. sorryt vaan. (ei mulla sykemittaria ole edes.)

Krhm. Asiat menevät sekaisin, vaikka kaikki näyttää niin tieteelliseltä. Energiaa kuluu nimittäin sitä enemmän, mitä enemmän on vauhtia. Lisää sivulta Energy Expenditure for Walking http://www.brianmac.demon.co.uk/energyexp.htm

Lisäksi juostessa molemmat jalat ovat välillä ilmassa, kun taas kävelyssä toinen jalka on aina maassa. Tästä johtuu, että juoksemiseen kuluu enemmän energiaa ponnistusvaiheessa. Kokeile itse edetä tietty matka vaikkapa tasajalkahypyin ja väitä vasta sitten, että sama energia siinä menee kuin kävellessäkin.

Katsoin itse syketiedoistani esimerkin. 3,7 kilometrin kävelyssä sykemittari väittää kuluneen 83 kilokaloria, ja saman matkan juoksemiseen 205. Tämä ei ole tieteellinen tulos, mutta suuntaa antava.

• jaa
        KosPo kirjoitti:

Krhm. Asiat menevät sekaisin, vaikka kaikki näyttää niin tieteelliseltä. Energiaa kuluu nimittäin sitä enemmän, mitä enemmän on vauhtia. Lisää sivulta Energy Expenditure for Walking http://www.brianmac.demon.co.uk/energyexp.htm

Lisäksi juostessa molemmat jalat ovat välillä ilmassa, kun taas kävelyssä toinen jalka on aina maassa. Tästä johtuu, että juoksemiseen kuluu enemmän energiaa ponnistusvaiheessa. Kokeile itse edetä tietty matka vaikkapa tasajalkahypyin ja väitä vasta sitten, että sama energia siinä menee kuin kävellessäkin.

Katsoin itse syketiedoistani esimerkin. 3,7 kilometrin kävelyssä sykemittari väittää kuluneen 83 kilokaloria, ja saman matkan juoksemiseen 205. Tämä ei ole tieteellinen tulos, mutta suuntaa antava.

ja ilmeisesti juoksit ja kävelit täsmälleen saman reitin??? Mulla esimerkkinä pitkä kevyt lenkki 21km, k-a syke n.140 mittarin mukaan kuluttaa aivan saman kuin kisavauhdilla puolimaraton 21,1km,k-a syke 175. Eli matka sama, mutta ajassa n. 1/2h eroa. No jos tarkkoja ollaan, niin n. 40kcal eroa 1700kcal:sta. että näin...

• ja energiat vähän
        KosPo kirjoitti:

sekaisin?
        Energia tarkoittaa periaatteessa fysikan suuretta "työ".

Katsoppas fysiikan kirjasta ne työn- ja energian kaavat ja sitten katso miten tehot lasketaan.

• sillä on?

Ei hitto, onko kalorin kulutus pääasia liikunnassa? Mietittekö myös muissa elämän aktiviteeteissa, että paljonko kuluu kaloreita?

Minä ainakin nautin liikunnasta ilman "kalorihulluutta" ja olen tasan just sitä mitä syön.

• sitten mitä

väliä vaan, mutta jos täällä joku haluaa sen tietää,niin kyllähän monet haluaa siihen vastata ja jakaa tietoaan. Purnaatko kaikille eri keskusteluille samanlailla? Ei näitä oo pakko lukea jos ärsyttää!!!

• toista mieltä
        sitten mitä kirjoitti:

väliä vaan, mutta jos täällä joku haluaa sen tietää,niin kyllähän monet haluaa siihen vastata ja jakaa tietoaan. Purnaatko kaikille eri keskusteluille samanlailla? Ei näitä oo pakko lukea jos ärsyttää!!!

Eli olet sitä mieltä, että muunlaisia mielipiteitä ei saa olla?

Mun pointti on se, että ihmiset älyäisivät sen, että liikunta on hauskaa, ihanaa, rentouttavaa ilman turhanpäiväistä kalorin kyttäämistä. Liikunta auttaa kyllä painonhallinnassa, mutta kyllä siinä pahasti mennään metsään, kun liikunnasta tulee kaloriliikuntaa. Kannattaa siirtää se kalorin kyttääminen sinne ruokalautasen/jääkaapin suunnalle.

• mä oon
        toista mieltä kirjoitti:

Eli olet sitä mieltä, että muunlaisia mielipiteitä ei saa olla?

Mun pointti on se, että ihmiset älyäisivät sen, että liikunta on hauskaa, ihanaa, rentouttavaa ilman turhanpäiväistä kalorin kyttäämistä. Liikunta auttaa kyllä painonhallinnassa, mutta kyllä siinä pahasti mennään metsään, kun liikunnasta tulee kaloriliikuntaa. Kannattaa siirtää se kalorin kyttääminen sinne ruokalautasen/jääkaapin suunnalle.

samaa mieltä sun kanssa että kalorien tuijotus on turhaa, mutta ymmärräthän sen,että kaveri ei kysynyt että kannattaako kalorien kulutuksen seuraaminen vai ei vaan oli kiinnostunut varmaankin yleensä miten kalorit palaa parhaiten kropasta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2870
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1331
    Aihe