Suurin sallittu

peräkärryn massa

..jarruttoman perävaunun massako saa Avensiksessaa olla vain 500 kg?

Mitä ihmettä tämä meinaa. Minä ostin ensimmäisen Toyota Avensikseni (vm. 04) LS elegant 2.0 viime marraskuussa. Nyt pitäisi hommata rakentamisen takia peräkärry ja kauhukseni huomasin rekisteriotteesta, ettei ko. autolla saa vetää kuin 500 kg painoista jarrutonta peräkärryä. Pitääkö tämä paikkaansa tai mitenkä tätä saa laillisesti kierrettyä? Apua tarvitsee.

64

15178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jarrullinen

      Ei jarruttoman rajapainoa voi mitenkään kiertää. Tosin kukaan ei kysele mitään vaikka vetäisit sillä tonnin jarrutonta kärryä.

    • tyytyminen

      tai sitten on merkin vaihto edessä. Asiasta ollut paljon juttua täälläkin.

      • peräkärryn massa

        ... aikoihin eletty.

        Onko kokemusta esim. muutoskatsastuksesta? Ko. toimenpiteellä eikö saa vaikka riisikuppi-datsuniin laitettua kaksilitraisen moottorin? Eikö sillä nyt saa yhden massan muutettua? Autossa on voimaa kuin pienessä kylässä, mutta ei saa perässä vetää kuin pulkkaa. Ihmeellistä


      • Verso07
        peräkärryn massa kirjoitti:

        ... aikoihin eletty.

        Onko kokemusta esim. muutoskatsastuksesta? Ko. toimenpiteellä eikö saa vaikka riisikuppi-datsuniin laitettua kaksilitraisen moottorin? Eikö sillä nyt saa yhden massan muutettua? Autossa on voimaa kuin pienessä kylässä, mutta ei saa perässä vetää kuin pulkkaa. Ihmeellistä

        Ei kait se auton moottorin suuri voima siihen vaikuta vaan jarruteho. Siis nimenomaan sen jarruttoman kärryn vetämiseen.

        Itse jopa farkku Corollallakin kiskoin jos jonkinmoisia kuormia perässäni (mm. iso vene trailerilla), eikä se ketään kiinnostanut tuolla tienpäällä. Hurjimmillaan vein mökille ison kärryllisen soraa ja hyvin silti pysähtyi. Corollalla sai vetää 450kg jarrutonta ja ainakin tuo sorakuorma taisi "hiukan" mennä yli.


      • Tuutori
        peräkärryn massa kirjoitti:

        ... aikoihin eletty.

        Onko kokemusta esim. muutoskatsastuksesta? Ko. toimenpiteellä eikö saa vaikka riisikuppi-datsuniin laitettua kaksilitraisen moottorin? Eikö sillä nyt saa yhden massan muutettua? Autossa on voimaa kuin pienessä kylässä, mutta ei saa perässä vetää kuin pulkkaa. Ihmeellistä

        Tehdas ei uskalla antaa enempää kiloja, koska auton ominaisuudet eivät anna myöden.
        Ei tuo pitäsi olla mitenkää suuri yllätys kun onhan Japanilaiset aina olleet hiukan heikkorakenteisia varraten eurooppalaisiin.


    • ongelma?

      tuo nyt on?
      Eihän ne jarruttomien kärryjen kantavuudet muutenkaan ole niin hääppöiset.
      Osta jarrullinen kärry.
      Ei sinulla sitäpaitsi ole sitä Avensistakaan.

      • peräkärryn massa

        Kiitos kaikille viesteistä.

        Käsitit väärin. Kyllä minulla tuo Avensis jo on. Peräkärry on se joka puuttuu. Meinasin ostaa Muulin 1400SLM isolla kuomulla. Mahtuisi rakennusprojektin jälkeen kuljettamaan vaikka kelkkaa. Mutta kun ko. peräkärry jo kuomun kanssa painaa noin 300 kiloa ja mulla 230 kiloinen Arctic cat, niin ongelmia tulee jetsonien sattuessa kohdalle.

        En kuitenkaan haluaisi vaihtaa autoa... vielä.

        Kyllä niissä jarruttomissakin on jonkunlaista kantavuutta. En haluaisi jarrullista kärryä, sillä se kalliimpi ja sitä tarvitsisi katsastella ja käyttää nastallisia talvirenkaita.


      • joku jo
        peräkärryn massa kirjoitti:

        Kiitos kaikille viesteistä.

        Käsitit väärin. Kyllä minulla tuo Avensis jo on. Peräkärry on se joka puuttuu. Meinasin ostaa Muulin 1400SLM isolla kuomulla. Mahtuisi rakennusprojektin jälkeen kuljettamaan vaikka kelkkaa. Mutta kun ko. peräkärry jo kuomun kanssa painaa noin 300 kiloa ja mulla 230 kiloinen Arctic cat, niin ongelmia tulee jetsonien sattuessa kohdalle.

        En kuitenkaan haluaisi vaihtaa autoa... vielä.

        Kyllä niissä jarruttomissakin on jonkunlaista kantavuutta. En haluaisi jarrullista kärryä, sillä se kalliimpi ja sitä tarvitsisi katsastella ja käyttää nastallisia talvirenkaita.

        selvittikin, peräkärrypainot on nykäisty hihasta.
        Tämä kärryhomma on muutenkin ihan pöljä.
        Mitä tulevampi kärry, sitä huonompi kantavuus ( nimellisesti), tämä koskee siis ainakin jarruttomia kärryjä.
        Jarruttoman kärryn kokonaispaino on rajattu ja kärryn paino vähennetään ensiksi siitä.
        Loput on sitten kantavuutta. ( tukevalla kärryllä tietysti vähemmän)


    • hihasta

      Tämä on moneen kertaan täällä jo pureskeltu. Kantavuudet ja peräkärrypainot on yleensä vetäisty täysin hihasta.

      Tähän väliin en malta olla laittamatta tätä ihmetystä. Chrysler 300 farmari V8-koneella. Ja kantavuutta 370kg! Ei siis saa edes ihmisiä mukaan puhumattakaan että voisi ottaa mitään matkatavaroita! Jos siis noudatetaan lukuja paperilla. Ja jarrutonta peräkärryä saa vetää tälläkin 450 kg.

      • Olli :)

        Totuus on, että vetokoukkujen standardoinnin (eli rakennekatsastuksesta vapautuksen tultua voimaan)yhteydessä putosivat vedettävien massojen arvot ja EU-muutosten kautta direktiivit pitivät huolen siitä, että suunnittelijan vastuu ei taatusti ylity.
        Toisaalta kyllä totuus on, ettei KV-perävaunun kansa pitäisikään urheilla, vaan ottaa avuksi rahtariammattilainen silloin kun on muutakin kuin mökkivarusteiden siirtotarvetta.
        Suomalaiet on todellista peräkärrikansaa ja sen kyllä huomaa kesäperjantaisin ja sunnuntaisin.
        Älä kiinnitä huomiota painoon vaan enemmin kuorman sijoitteluun ja sitomiseen peittelyä unohtamatta... oman turvallisuutesi tähden. :)


      • hieno maa

        Ameriikan maalla on tuo kuluttajansuoja niin kohtuuton, ettei valmistajat voi ottaa sellaista riskiä, että jotain voisi sattua. Korvausmäärät ovat heti luokkaa miljoonia dollareita jos joku lakimies saa väännetty jonkun onnettomuuden liian paljon luvatun painon tms. syyksi.


    • ave vensis

      vielä se esp yms aiheuttama vika = alkaa survoa jarruja päälle kun kärryä / vaunua vetää ja takajarrut käryää.., karavanari palstallahan tuo oli yleinen ihmetyksen / naurun aihe, mutta liekö korjattu näissä uusimissa..?

    • lujuudesta

      kiinni on täysin tuo suurin sallittu perävaunun massa. Laillisesti sitä ei voi kiertää ja sakot ovat kovat jos ylittää suurimman sallitun kuorman. Jarrullinen kärri tai jämäkämpi auto olisivat ratkaisuja, joskin kalliita.

      • epäilys 1

        Saa jarrulistakaan kärryä vetää niin painavaa kun vastaavalla eurolla. Olisiko korin kestävyys esteenä, vaikka moottorin koko on sama.


      • logiikkaa
        epäilys 1 kirjoitti:

        Saa jarrulistakaan kärryä vetää niin painavaa kun vastaavalla eurolla. Olisiko korin kestävyys esteenä, vaikka moottorin koko on sama.

        1.6 Avella saa vetää 50 kg painavampaa jarrutonta kärryä kuin Chrysler V8 Hemillä. Johtopäätös: Avensiksen kori on selvästi kestävämpi kuin V8 Hemi Chryslerin.

        Näinhän se johtopäätösten teko menee kun vintillä tuulee...


      • ei kestä
        logiikkaa kirjoitti:

        1.6 Avella saa vetää 50 kg painavampaa jarrutonta kärryä kuin Chrysler V8 Hemillä. Johtopäätös: Avensiksen kori on selvästi kestävämpi kuin V8 Hemi Chryslerin.

        Näinhän se johtopäätösten teko menee kun vintillä tuulee...

        kun V8 puhuu, siinä syy.


      • poistettu teksti
        logiikkaa kirjoitti:

        1.6 Avella saa vetää 50 kg painavampaa jarrutonta kärryä kuin Chrysler V8 Hemillä. Johtopäätös: Avensiksen kori on selvästi kestävämpi kuin V8 Hemi Chryslerin.

        Näinhän se johtopäätösten teko menee kun vintillä tuulee...

        selvityksen asiasta mutta, taisi totuus sattua kun oli teksti poistettu. En viitsi enää antaa selvitystä, mutta katsstus konttori antaa sinulle selvityksen asiasta, Sen verran selitän sinulle että syy on auton ja perävaunun kokonais painosta, mitä ylittyy cryslerissä, mutta tojota ei kuitenkaan sitä ylitä, eli heikko kori. AE111 poista myös tämä edellinen kirjoitus, koska aloitti suun soiton, vai oletko joku tuomari. Kenen vintillä tuulee.


      • viisastuneena
        logiikkaa kirjoitti:

        1.6 Avella saa vetää 50 kg painavampaa jarrutonta kärryä kuin Chrysler V8 Hemillä. Johtopäätös: Avensiksen kori on selvästi kestävämpi kuin V8 Hemi Chryslerin.

        Näinhän se johtopäätösten teko menee kun vintillä tuulee...

        Ainakaan uuskoppaisella sedan Avella ei kannata vetää painavaa kärryä eikä käyttää isoa aisapainoa. Ottaa pakoputken mutka taka-akselin paikkeilla helposti kiinni maakiviin huonolla mökkitiellä


      • ylittyy?
        poistettu teksti kirjoitti:

        selvityksen asiasta mutta, taisi totuus sattua kun oli teksti poistettu. En viitsi enää antaa selvitystä, mutta katsstus konttori antaa sinulle selvityksen asiasta, Sen verran selitän sinulle että syy on auton ja perävaunun kokonais painosta, mitä ylittyy cryslerissä, mutta tojota ei kuitenkaan sitä ylitä, eli heikko kori. AE111 poista myös tämä edellinen kirjoitus, koska aloitti suun soiton, vai oletko joku tuomari. Kenen vintillä tuulee.

        Chrysler 300C 5.7 V8 HEMI 250 kW Kokonaismassa on 2280 kg ja suurin sallittu jarruttoman perävaunun paino on 450 kg. Yhteensä tästä tulee 2730 kg. Tarkoitatko ehkä henkilöauton suurinta sallittua kokonaispainoa 3500 kg? Vai tuliko taas keksittyä epätoivoisia selityksiä?


      • Peräkärryn massa
        poistettu teksti kirjoitti:

        selvityksen asiasta mutta, taisi totuus sattua kun oli teksti poistettu. En viitsi enää antaa selvitystä, mutta katsstus konttori antaa sinulle selvityksen asiasta, Sen verran selitän sinulle että syy on auton ja perävaunun kokonais painosta, mitä ylittyy cryslerissä, mutta tojota ei kuitenkaan sitä ylitä, eli heikko kori. AE111 poista myös tämä edellinen kirjoitus, koska aloitti suun soiton, vai oletko joku tuomari. Kenen vintillä tuulee.

        ... vaan ihan puhtaasti linjaus. Otin yhteyttä A-katsastukseen ja kertoivat, ettei todellakaan koneen teho tai rakenne ole sellainen asia, joka estäisi 750 kg:n painoisen kärryn käytön. He kertoivat auton kyllä kestävän isommatkin kuormat, kuin jarrullisen 1400 kg.

        Onhan se tosi, kun on Avessa voimaa, kuin pienessä kylässä.

        Onkohan kenellä tietoa tällaisesta mielenkiintoisesta dilemmasta: Avella saa vetää 500 kg. Jos ostoaikeessa olevan kärrin paino on kuomun kanssa 300 kg ja kyydissä olevan kelkan paino 240 kg, tulee yhteispainoksi 540 kg. Mitenkähän paljon saa sakkoja, kun tuo suurin sallittu kärrin kantavuus ei ylity?

        Ja mihinkähän tuo sakko silloin perustuu? Onko kyseessä sama asia, kuin ylileveiden renkaiden käyttäminen? Olisko kenellä tietoa.

        Niin ja tämä edellä kirjoittava ei-avensislainen herjaaja ei kuulu tälle palstalle, joten pidä omat ajatuksesi "toyotan heikosta korista" omassa mielikuvituksessasi. Jos olet kateellinen siitä, että muilla on niin hyviä autoja, kuin Toyota, niin korjaa tilanne. Etsi lähin myyjä osoitteesta www.toyota.fi -> jälleenmyyjät.


      • edellinen
        ylittyy? kirjoitti:

        Chrysler 300C 5.7 V8 HEMI 250 kW Kokonaismassa on 2280 kg ja suurin sallittu jarruttoman perävaunun paino on 450 kg. Yhteensä tästä tulee 2730 kg. Tarkoitatko ehkä henkilöauton suurinta sallittua kokonaispainoa 3500 kg? Vai tuliko taas keksittyä epätoivoisia selityksiä?

        keksittyä. Se 3500kg on jarrullisen kärryn ja auton yhteis paino, ota ensin selvää, sinä ja sinun epätoivoiset selitykset. Se jälkeen tarvitaan ABCE kortti, opettele ensin tieliikenne laki, vai olinko väärässä tässä asiassa, sinun logiikan mukaan sitten ei saisi kuorma-autollakaan vetää perävaunua, koska on vääntöarvot niin kovat eikö, perustele väitteesi.


      • rauhallisesti
        edellinen kirjoitti:

        keksittyä. Se 3500kg on jarrullisen kärryn ja auton yhteis paino, ota ensin selvää, sinä ja sinun epätoivoiset selitykset. Se jälkeen tarvitaan ABCE kortti, opettele ensin tieliikenne laki, vai olinko väärässä tässä asiassa, sinun logiikan mukaan sitten ei saisi kuorma-autollakaan vetää perävaunua, koska on vääntöarvot niin kovat eikö, perustele väitteesi.

        Etkö pysty saamaan mitään järkevää tekstiä aikaiseksi? Sinulla on sanoja peräkkäin mutta yhtään järkevää lausetta ei löydy, puhumattakaan asiasta.
        Siis Chryslerin kori ei kestä yli 450 kilon jarrutonta peräkärryä koska on heikko? Tämäkö oli viestisi?


      • voi voi
        rauhallisesti kirjoitti:

        Etkö pysty saamaan mitään järkevää tekstiä aikaiseksi? Sinulla on sanoja peräkkäin mutta yhtään järkevää lausetta ei löydy, puhumattakaan asiasta.
        Siis Chryslerin kori ei kestä yli 450 kilon jarrutonta peräkärryä koska on heikko? Tämäkö oli viestisi?

        missään vaiheessa cryslerin korin kestävyydestä. En vaan kokonais painoista olen kirjoittanut, jos et ymmärrä niin en voi auttaa, toinen syy tähän asiaan vaikuttaa mitä koukun valmistaja on määrännyt perävaunun max painoksi. Toyotan kohdalla taitaa se korin kestävyys ratkaista, koska tehdään koukku mikä ei kestä kuormaa, eihän vaunun aisa paino saa ylittää 50kg, eikä se saa keventää auton taka päätä, jos väität auton moottorin väännön vaikuttavan perävaunun kokonais painoon, niin olet asiassa pihalla kun lumiukko. En vaivaudu enää vääntämään sinulle asiasta mistä et ymmärrä.


      • Peräkärryn massa
        voi voi kirjoitti:

        missään vaiheessa cryslerin korin kestävyydestä. En vaan kokonais painoista olen kirjoittanut, jos et ymmärrä niin en voi auttaa, toinen syy tähän asiaan vaikuttaa mitä koukun valmistaja on määrännyt perävaunun max painoksi. Toyotan kohdalla taitaa se korin kestävyys ratkaista, koska tehdään koukku mikä ei kestä kuormaa, eihän vaunun aisa paino saa ylittää 50kg, eikä se saa keventää auton taka päätä, jos väität auton moottorin väännön vaikuttavan perävaunun kokonais painoon, niin olet asiassa pihalla kun lumiukko. En vaivaudu enää vääntämään sinulle asiasta mistä et ymmärrä.

        ...taaskaan kyse peräosan kestävyydestä tai heikkoudesta. Jossain kohdassa tätä viestiketjua asia tulee harvinaisen selväksi. Kyse on autojen kehitystyöstä ja periaatteessa tehtaan keksimistä asioista.

        Nyt pysy sinä hyvä erimerkkisellä autolla ajava herjaaja poissa tältä palstalta. Jos niin paljon kadettaa me muut Toyotalaiset niin tule mukaan joukkoon. Osta oma Toyota ja nauti ajosta. Jos Toyotassa on omat vikansa, niin on niitä muissakin automerkeissä. Kokonaisuus vain on paras ja ainakin minä arvostan sitä.


      • välitä
        voi voi kirjoitti:

        missään vaiheessa cryslerin korin kestävyydestä. En vaan kokonais painoista olen kirjoittanut, jos et ymmärrä niin en voi auttaa, toinen syy tähän asiaan vaikuttaa mitä koukun valmistaja on määrännyt perävaunun max painoksi. Toyotan kohdalla taitaa se korin kestävyys ratkaista, koska tehdään koukku mikä ei kestä kuormaa, eihän vaunun aisa paino saa ylittää 50kg, eikä se saa keventää auton taka päätä, jos väität auton moottorin väännön vaikuttavan perävaunun kokonais painoon, niin olet asiassa pihalla kun lumiukko. En vaivaudu enää vääntämään sinulle asiasta mistä et ymmärrä.

        Ei sinun horinoistasi kukaan muukaan mitään ymmärrä.


      • vetokoukku
        epäilys 1 kirjoitti:

        Saa jarrulistakaan kärryä vetää niin painavaa kun vastaavalla eurolla. Olisiko korin kestävyys esteenä, vaikka moottorin koko on sama.

        milläs ko. koko- ja ikäluokan autolla saa vetää yhtään enempää, oikeasti muut pyörivät 1000 ja 1400 kilon välissä


      • tarkastelua.
        Peräkärryn massa kirjoitti:

        ... vaan ihan puhtaasti linjaus. Otin yhteyttä A-katsastukseen ja kertoivat, ettei todellakaan koneen teho tai rakenne ole sellainen asia, joka estäisi 750 kg:n painoisen kärryn käytön. He kertoivat auton kyllä kestävän isommatkin kuormat, kuin jarrullisen 1400 kg.

        Onhan se tosi, kun on Avessa voimaa, kuin pienessä kylässä.

        Onkohan kenellä tietoa tällaisesta mielenkiintoisesta dilemmasta: Avella saa vetää 500 kg. Jos ostoaikeessa olevan kärrin paino on kuomun kanssa 300 kg ja kyydissä olevan kelkan paino 240 kg, tulee yhteispainoksi 540 kg. Mitenkähän paljon saa sakkoja, kun tuo suurin sallittu kärrin kantavuus ei ylity?

        Ja mihinkähän tuo sakko silloin perustuu? Onko kyseessä sama asia, kuin ylileveiden renkaiden käyttäminen? Olisko kenellä tietoa.

        Niin ja tämä edellä kirjoittava ei-avensislainen herjaaja ei kuulu tälle palstalle, joten pidä omat ajatuksesi "toyotan heikosta korista" omassa mielikuvituksessasi. Jos olet kateellinen siitä, että muilla on niin hyviä autoja, kuin Toyota, niin korjaa tilanne. Etsi lähin myyjä osoitteesta www.toyota.fi -> jälleenmyyjät.

        Todennäköisempää on jäädä suojatiellä auton alle tai että jääköntti putoo talvella päähän.
        Mutta asiaa:
        Kun lastaat kärrin, niin painoa tulee aisalle (=koukulle) ainakin se 50 kiloa, mitä ei tuolloin lasketa vaunun renkaita rasittavaksi painoksi , jolloin sinulle jää vaunun painoksi 300 240 - 50 eli 490 kg.
        Sinulla ei siis ole mitään hätää, joten älä murehdi turhia.
        Toiseksi kukaan ei tiellä kurki sinun muulin kopan alle.. Voit siis aivan hyvin kuljettaa 500 kiloa tiiliä eli reilua ylikuormaan kenekään siihen puuttumatta.
        Urbaani, sitkeästi leviävä legenda on se että kaverin veljen kumminkaima joutui vaakaan kun muulissa oli ylikuormaa. Todellisessa elämässä punnitaan raskaan liikenteen edustajia.
        Koukun ja rakentaiden kestävyydestä levitetään potaskaa. Jarruton on rajattu 500 tai 750 kiloon, mutta sama koukku ja rakenteet kestää 1400 kg:n asuntovaunun vedon, mun tojo jopa 1500. Ja hyvin kulkee perässä kun ensin saa vingutettua sen vauhtiin. Näin se vaan on käytännössä.


    • kestääkö

      Mikä avensiksen vetokoukun suurin sallittu aisapaino.

    • lklk

      Osta hyvä mies vanha hiace.
      se on halvempi kuin peräkärry,ja sillä saa viedä 1200kg tavaraa.
      Sitten sillä voi ajaa,kun peräkärryllä taas ei.
      Hiaceen voit jättää työkalut lukkojen taakse.
      Eikä sinun tarvi varoa sotkemasta sitä uutta avea.
      Myy se pois rakentamisen jälkeen niin saat omas pois.
      Tai jätä varastoksi joksiki aikaa.

      • Peräkärryn massa

        ...käsittämättömän hyvä ajatus. Seuraavaksi tämä lähti ettimään autotalli.com kaupasta halpaa Hiacea. Jos sitä nyt on olemassa. En kuitenkaan halua sitoa rahaa tämmöiseen väliaikaiseen kuljetusratkaisuun kärryä enempää.

        Kiitos vinkistä.


    • max painot

      johtuu siitä että autojen jarruut ja renkaiden pito on parantuneet ja autojen massa on kasvanut. Tällöin ylipainoinen kärry ei pysty työntämään autoa kun jarruapolkaistaan oikein kunnolla, vaan saatta olla että peräosat antaa periksi. Ilmeiseti tästä syystä yariksella saa vetää painavampaa kärryä, koska yaris painaa vähempi, tällöin kärry työntää koko autoa ja renkaat vai luistavat kovassa jarrutuksessa.

      • Peräkärryn massa

        Onko siis peräkärryjen kehitys jäänyt jälkeen? Miten kuitenkin voi olla, että Avella ei saa vetää kuin 1400 kg painoista jarrullista kärryä, mikäli perävaunun työntövoima otettaisiin huomioon?

        Toisaalta selityksesi on jossain määrin ainoa toistaiseksi järkevältä kuullostava syy. Avekin pysähtyy melko mukavasti, onhan siinä erilaiset järjestelmät sitäkin toimintaa varten. Kärry ehkä painavana saattaisi tulla konttiin kiinni, mikäli siinä olisi ylipainoa. Mutta en usko asian olevan suuresti kiinni painoerolla 500 kg ja 750 kg.


      • sanoisin...
        Peräkärryn massa kirjoitti:

        Onko siis peräkärryjen kehitys jäänyt jälkeen? Miten kuitenkin voi olla, että Avella ei saa vetää kuin 1400 kg painoista jarrullista kärryä, mikäli perävaunun työntövoima otettaisiin huomioon?

        Toisaalta selityksesi on jossain määrin ainoa toistaiseksi järkevältä kuullostava syy. Avekin pysähtyy melko mukavasti, onhan siinä erilaiset järjestelmät sitäkin toimintaa varten. Kärry ehkä painavana saattaisi tulla konttiin kiinni, mikäli siinä olisi ylipainoa. Mutta en usko asian olevan suuresti kiinni painoerolla 500 kg ja 750 kg.

        Peräkärrypainot on hihasta vedetty. Niissä ei ole mitään logiikkaa. Olen vetänyt usein 800-1000 kilon painoista jarrutonta kärryä mm. Corollalla ja monella muullakin autolla.

        Ero vaikkapa Corollan ja Astran välillä oli siinä että Astralla sai vetää laillisesti enemmän mutta käytännössä se ei jaksanut vetää kunnolla läheskään yhtä paljon kuin Corolla. Jarrut riittävät kaikilla kevyesti lailliseen maksimikuormaan 750 kg.


      • Anonyymi
        sanoisin... kirjoitti:

        Peräkärrypainot on hihasta vedetty. Niissä ei ole mitään logiikkaa. Olen vetänyt usein 800-1000 kilon painoista jarrutonta kärryä mm. Corollalla ja monella muullakin autolla.

        Ero vaikkapa Corollan ja Astran välillä oli siinä että Astralla sai vetää laillisesti enemmän mutta käytännössä se ei jaksanut vetää kunnolla läheskään yhtä paljon kuin Corolla. Jarrut riittävät kaikilla kevyesti lailliseen maksimikuormaan 750 kg.

        Ei näitä ole hihasta vedetty. Toyotan ominaisuudet kestävät tietynkokoisen kuorman ja esimerkiksi monet eurooppalaisetn vähän enemmän.

        Melkoinen kauhuskenaario olisi jono jossa keulalla olisi toyota matkailuvaunun kanssa.


    • Kiinnostava tieto

      Onko kenelläkään tietoa, mikä voisi olla sakkojen suuruus, jos em. kirjoittaneen mukaan tapahtuu seuraavasti:

      Avella saa vetää 500 kg. Jos ostoaikeessa olevan kärrin paino on kuomun kanssa 300 kg ja kyydissä olevan kelkan paino 240 kg, tulee yhteispainoksi 540 kg. Mitenkähän paljon saa sakkoja, kun tuo suurin sallittu kärrin kantavuus ei ylity? Ja mihin tuo sakko silloin perustuu?

      Tietääkö kukaan?

      • Erään jetsonin mukaan

        Tyhjänä kärry saa kuulemma painaa vaikka 600 kiloa, eikä rikosseuraamuksia tule.

        Mutta jos lastattuna paino menee yli 500 kiloa, seurauksena kuulemma 14 päiväsakkoa.

        "Jetsonit" kuulemma tietävät, että kaikki Toyotat on merkitty pienille painoille. Joten pidä renkaat täynnä ja sen verran tavaraa, etteivät kärryn jouset ole suorana.


      • Hyvä vetoauto
        Erään jetsonin mukaan kirjoitti:

        Tyhjänä kärry saa kuulemma painaa vaikka 600 kiloa, eikä rikosseuraamuksia tule.

        Mutta jos lastattuna paino menee yli 500 kiloa, seurauksena kuulemma 14 päiväsakkoa.

        "Jetsonit" kuulemma tietävät, että kaikki Toyotat on merkitty pienille painoille. Joten pidä renkaat täynnä ja sen verran tavaraa, etteivät kärryn jouset ole suorana.

        Toyota Starletilla (!) saa vetää jarrullista sen 900 kiloa (vm. 96-99), joka on lähes auton oma paino...


    • vaan

      Harvassa on ne autot, joilla saisi vetää sen enempää jarrutonta kärryä. Mahtaa olla maasturit ainoita. Ei muuta kun ajoa vaan. Ei niihin kukaan puutu...

      • saa!

        Useimmilla Avensiksen kokoluokkaa olevilla autoilla jarruttomat vetomassat ovat 150-250kg suurempia.


    • ....

      Superb 1.8 TSI, sillä saa vetää 800 kg:n massaa.

      • samaa mieltä,...

        ..millään henkilöautolla ei saa vetää yli 750kg:n jarrutonta perävaunua!


      • saa...

      • 0987654321123456789
        saa... kirjoitti:

        Superb 1.8 Tsi vetää 800 kg massaa. Taisit nähdä unta katsopas uudestaan ja herää todellisuuteen ! http://www.skoda.fi/files/2010/Skoda_Superb-tekniset.pdf

        Lain mukaan jarruttoman peräkärryn Max, massa on 750kg, eli vaikka jonkun auton tiedoissa lukis 5000 kg, niin lain mukaan max edelleen on se 750kg.


    • akka vain

      Perävaunun kytkentämassa saa olla A) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, enintään 750kg tai enintään puolet vetoauton massasta, pienimmän ollessa näistä arvoista määräävä. Katso auton rekisteriotteesta suurin sallittu perävaunumassa.
      B) jos hinattava ajoneuvo on varustettu jarruin, enintään auton valmistajan hyväksymän massan tai vetoauton kokonaismassan suuruinen, pienimmän näistä ollessa määräävä; jos auton valmistaja ei ole ilmoittanut sallittua perävaunumassaa, se saa olla enintään vetoauton omamassan suuruinen tai
      C) maastohenkilöautoon kytkettäessä enintään auton valmistajan tai 1,5 kertaa vetoauton kokonaismassan suuruinen, pienimmän näistä arvoista ollessa määräävä...

      • ajovakauden puute

        A) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, enintään 750kg tai enintään puolet vetoauton massasta, pienimmän ollessa näistä arvoista määräävä tai valmistajan ilmoittama jos se on alempi kuin edellä mainitut

        Kaikissa Toyotan henkilöautoissa (poislukien maasturit) valmistaja on rajannut jarruttoman perävaunun massan satoja kiloja pienemmäksi kuin puolet vetoauton massasta tai 750kg.


      • 5S-FE
        ajovakauden puute kirjoitti:

        A) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, enintään 750kg tai enintään puolet vetoauton massasta, pienimmän ollessa näistä arvoista määräävä tai valmistajan ilmoittama jos se on alempi kuin edellä mainitut

        Kaikissa Toyotan henkilöautoissa (poislukien maasturit) valmistaja on rajannut jarruttoman perävaunun massan satoja kiloja pienemmäksi kuin puolet vetoauton massasta tai 750kg.

        Taas niitä Esson baarin juttuja.
        Mun tojo henkilöauton rekisteriotteessa lukee jarrullinen 1500 kg ja jarruton 650.
        Auton oma paino on 1500. HYvin kulkee tuolla automaatilla kaikki sallitut kärrit.
        Cittarit , maasturit , pick-upit ja pakut on sitten asia erikseen.


      • toyota nro.1
        ajovakauden puute kirjoitti:

        A) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, enintään 750kg tai enintään puolet vetoauton massasta, pienimmän ollessa näistä arvoista määräävä tai valmistajan ilmoittama jos se on alempi kuin edellä mainitut

        Kaikissa Toyotan henkilöautoissa (poislukien maasturit) valmistaja on rajannut jarruttoman perävaunun massan satoja kiloja pienemmäksi kuin puolet vetoauton massasta tai 750kg.

        Mistään ajovakauden puutteesta tai automerkistä kyse ole . Vaan ennen määriteltiin peräkärrynpaino auton mukaan, ja se oli puolet auton painosta. Nykyään kuitenkin se 500kg yleinen henkilöautossa. Toisaalta vaikka Toyota vankka ja kestävä vetoauto, nii tolkuttomat kuormat rasittaa autoakin ja auton tekniikkaa. Moni esim. Saksan auton kytkimet, vaihteistot ja moottorit ei kestä normiajoakaan, saati vielä painava kärry vedettävänä.


      • 19+16
        5S-FE kirjoitti:

        Taas niitä Esson baarin juttuja.
        Mun tojo henkilöauton rekisteriotteessa lukee jarrullinen 1500 kg ja jarruton 650.
        Auton oma paino on 1500. HYvin kulkee tuolla automaatilla kaikki sallitut kärrit.
        Cittarit , maasturit , pick-upit ja pakut on sitten asia erikseen.

        Sinun tojosi ei olekaan Yaris, Corolla, Auris tai Avensis, vaan Rav4 tai vanha Camry. Missään Suomessa uutena myytävässä Toyotan ns. normaalihenkilöautossa ei ole 650kg:n jarruttoman perävaunun painoa.
        Eli tuo pitää edelleenkin paikkansa:
        "Kaikissa Toyotan henkilöautoissa (poislukien maasturit) valmistaja on rajannut jarruttoman perävaunun massan satoja kiloja pienemmäksi kuin puolet vetoauton massasta tai 750kg. "


    • HUOM!

      Peräkärryn kok.painosta vähennetään kärryn omapaino, joka rekisteriotteessa. Tämä ei saa ylittää 500kg. HUOM!

      • höpöhöpö!

        "Peräkärryn kok.painosta vähennetään kärryn omapaino, joka rekisteriotteessa. Tämä ei saa ylittää 500kg. HUOM!"

        Mitähän tuollakin yrität kertoa?

        Fakta on, että auton rekisteriotteeseen merkittyä jarruttoman perävaunun painoa ei saa ylittää. Ja se tarkoittaa perävaunun kokonaismassaa, siis omamassa kuorma!


      • tyhmeliinille
        höpöhöpö! kirjoitti:

        "Peräkärryn kok.painosta vähennetään kärryn omapaino, joka rekisteriotteessa. Tämä ei saa ylittää 500kg. HUOM!"

        Mitähän tuollakin yrität kertoa?

        Fakta on, että auton rekisteriotteeseen merkittyä jarruttoman perävaunun painoa ei saa ylittää. Ja se tarkoittaa perävaunun kokonaismassaa, siis omamassa kuorma!

        Höpöukko tarttuu poikasten provoihin ku särki pilkkiin. Lapsetkin osaa tietonsa etsiä vaikka netistä, miten peräkärry painot ym. muut määritellään.


    • urpolle

      Ei tarkota , mulllkku! Jos traileri ajetaan veneinee puntarille, paino 700kg, rekisteriotteessa kärryn omapaino merkitty 200kg, nii 500kg kantavuutta ei ole ylitetty.Mene mopopoika opiskelemaan lisää, vai jäiko kansakoulu kesken.

      • "mulllkku" vastaa:

        "Ei tarkota , mulllkku!"
        Jos mieheksi itseään pitävällä kasvaa kyrpä otsassa, ei mikään hoito auta!

        Itse asiaan: Rekisteriotteessa mainittu kytkentämassa tarkoittaa kaikkien automerkkien (myös Toyotan) kohdalla sitä mitä koko hoito koukun perässä painaa.
        Tätä tosiasiaa ei auta alentuva käytös nettikeskustelussa ollenkaan..


      • vain tojopalstalla
        "mulllkku" vastaa: kirjoitti:

        "Ei tarkota , mulllkku!"
        Jos mieheksi itseään pitävällä kasvaa kyrpä otsassa, ei mikään hoito auta!

        Itse asiaan: Rekisteriotteessa mainittu kytkentämassa tarkoittaa kaikkien automerkkien (myös Toyotan) kohdalla sitä mitä koko hoito koukun perässä painaa.
        Tätä tosiasiaa ei auta alentuva käytös nettikeskustelussa ollenkaan..

        tällaista keskustelua!
        Enpä ole tällaista tosiasioiden kieltämistä (tarkoitan siis noita muutamia poloisia, jotka yrittävät selitellä Toyotan alhaisia jarruttoman perävaunun massoja kuvitteellisilla argumenteillä) tavannut muilla palstoilla. No, eipä muilla ole tuota asiaa tarvis selitelläkään.


    • poliisimies`

      Tai toisipäin , jos kärryn kantavuus 750kg, kärry painaa 200kg, nii 550kg kuorman saa laittaa. Ja jos vetoauton kärrynmassa on 550kg, nii ei saa vetää.

    • yks viisas

      Toyotan kuljettajat on viisaita, ja ne mullkut löytyy muista merkeistä.

    • ei oikea auto

      Kannattais ostaa oikea auto. toyota ei kuulu tälle palstalle. sääliks käy edellistä, voi reppanaa.

    • Anonyymi

      No tää on aika vitsi,meillä Verso ja jarruton 450kg. Tarkottaa sitä että meidän vanha carry A500 pääsee oikeuksiinsa!mutta jos nykyaikainen kuomukärry perässä niin kuormana saa olla papin aamen. Isäpuolella uusi Suzuki Vitara ja jarruton oli vielä pienempi joku 400-410 kg. Heillä uusi kuomukärri niin pakko oli ilahduttaa faktoilla.. mutta sillä ei ole mitään tekemistä vetokyvyn kanssa. Versolla tuli hienosti pihaan hiekkalaatikko hiekat vahvistetussa ja korkealaidallisessa kärrissä jonka lainasin maa-aines myyjältä. työkaveri joka on entinen maansiirtoalan kuljettaja arvioi kuvan perusteella että painoa ainakin tonni...siis kaksi täyttä bobcatin kauhallista ja humut päälle sekä tasoitus. KYLLÄ se siellä perässä tuntui,mutta ei mitenkään erityisesti.

      • Anonyymi

        Heikkolaatuinen dsg-loota olis kärynny pilalle.


      • Anonyymi

        Kyllähän auto JAKSAA vetää liian suurta jarrutonta peräkärryä, erityisesti silloin jos autolle on määritelty huomattavasti suurempi jarrullisen peräkärryn vetopaino. Tuolloin voimansiirtokin oletettavasti kestää sen jarrullisen vetopainon verran, mutta jarruttomalla peräkärryllä auton jarrujärjestelmä ei riitä jos sallittu kokonaispaino ylitetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heikkolaatuinen dsg-loota olis kärynny pilalle.

        Onko Avessa DSG-loota?
        Hölmö omapoika taas liekeissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko Avessa DSG-loota?
        Hölmö omapoika taas liekeissä.

        Ei onneksi! Ei kai kukaan vakavasti otettava autovalmistaja semmoista nykivää ja rikkoutuvaa dsg-vaihdelaatikkoa autoihinsa halua, höh mikä ajatuskin.


    • Anonyymi

      Uusin ja kaunein Mirai 0kg vetomassa sallittu.

      X

      • Anonyymi

        Poika! Hilux 3500 kg eikä tunnu missään.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5479
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3564
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      158
      3361
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2613
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2429
    6. 262
      2002
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1507
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      104
      1424
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1389
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1170
    Aihe