Minulla on joka kerta lihapullia tehdessäni sama ongelma - mitä mausteeksi.
Perusseoksen teen lisäämällä paistijauhelihan joukkoon kermaa, korppujauhoja, munia, kuullotettua sipulia ja tietenkin suolaa. Paistan uunipannulla ilman rasvaa.
Löytyisikö maustamiseen hyviä vinkkejä? Ytyä tai yrttejä saisi olla.
lihapullat
11
1381
Vastaukset
- ohk
Lihapullat:
500 g jauhelihaa
1 dl korppujauhoja
2 dl kermaviiliä, kermaa tai vettä.
1 sipuli
1 kananmuna
noin 11/2 tl suolaa
½ tl musta tai valkopippuria
1 tl kuivattua oreganoa
LIHAPULLAT
400 g naudan jauhelihaa
¾ dl vettä
1 dl ruokakermaa
1 dl korppujauhoja
½ rkl juoksevaa margariinia
½ sipulia
1 kananmuna
¾ tl suolaa
1 rkl sinappia
2 tl timjamia
mustapippurirouhetta - sipulikeitto
on mielestäni ylivoimaisesti paras mauste jauhelihataikinaan; niin pyöryköiden, pihvien kuin murekkeenkin tekoon. Muita mausteita ei periaatteessa tarvitse (paitsi lisää musta- tai valkopippuria), kun kaikki on jo pussissa valmiina. Knorrin Ranskalainen sipulikeitto sopii parhaiten. Ohje pussin kyljessä (siis myös jauhelihataikinan ohje).
- Cheffi
Sipulikeiton kanssa voit saada todella loistavat pullat mutta se tosiaan on täysin riippuvainen valmistajasta. Joidenkin valmistajien tuotteista tulee syömäkelvottomia. Voidaankin sanoa että sipulikeiton käyttö on täysin arpapeliä.
Siksi parempi on sipulijauhe. Se on aina suht tasalaatuista. Lisäksi lihaliemikuutio tai kaksi ja vot kun on kuin mummo olisi laittanut.
- Tepi.
Itse tykkään mausteeksi laittaa vaikka chiliä, basilikaa, oreganoa, rosmariinia, myös cayennepippuri antaa potkua kivasti. Myös kaupoissa myytävä paahdettu sipuli sopii hyvin.
Rohkeasti kokeilemaan, tee vaikka peruspohja jaa osiin ja kokeile eri maustamisia. - jussi6612345
miksi mummin lihapullat maistui parhaimmalta?
MAUSTEPIPPURI korvasi mustapippurin, ja mahdollisesti valkopippurin myos.- maut eroavat
Sinä tykkäät "maustepippurista", ja minä taas inhoan sitä yli kaiken. Ehkä kun se 1950-luvulla lapsuudessani oli ainoita mausteita mitä uskallettiin käyttää.
Sehän ei oikeasti edes ole pippuri, vaan erään muun hedelmän marja - millä toki ei mitään merkitystä ole.
Jätän maustepippurin pois jopa lihakeitostani; pelkkä sen haju etoaa minua.
Eli niin ne maut vaihtelevat! :-) - mieleen
maut eroavat kirjoitti:
Sinä tykkäät "maustepippurista", ja minä taas inhoan sitä yli kaiken. Ehkä kun se 1950-luvulla lapsuudessani oli ainoita mausteita mitä uskallettiin käyttää.
Sehän ei oikeasti edes ole pippuri, vaan erään muun hedelmän marja - millä toki ei mitään merkitystä ole.
Eli niin ne maut vaihtelevat! :-)että tein mummovainaan resepillä makkarakastiketta tuossa taannoin. Makkarat paistetaan pannulla melkosen karrelle ja lisätään soosin sekaan. Maustetaan kermalla, suolalla ja maustepippurilla. Suurustetaan sakeaksi ja melko suolaiseksi. Vedetään keitettyjen jauhoperunoiden kanssa. Oli muuten autenttinen makuelämys:)
- Sama juttu
mieleen kirjoitti:
että tein mummovainaan resepillä makkarakastiketta tuossa taannoin. Makkarat paistetaan pannulla melkosen karrelle ja lisätään soosin sekaan. Maustetaan kermalla, suolalla ja maustepippurilla. Suurustetaan sakeaksi ja melko suolaiseksi. Vedetään keitettyjen jauhoperunoiden kanssa. Oli muuten autenttinen makuelämys:)
Myös jauhoisia perunoita inhoan yli kaiken, vielä sata kertaa enemmän kuin maustepippuria. Itse pidän mahdollisimman kiinteistä ja jauhottomista perunoista.
Eli TAAS esimerkki eri ihmisten erilaisista makutottumuksista! :-) - Vanha kokki
maut eroavat kirjoitti:
Eli niin ne maut vaihtelevat! :-)Oli ongelma minullakin Espanjassa ensin. Kyseinen mauste tunnetaan siellä nimellä Jamaican pippuri. Hyvä mauste paikkaansa, erinomainen jauhettuna lihapullissa.
- Milla.M
tein tässä taannoin ihan kokeilun vuoksi lihapullia siten, että edellisen kalaruoan jäljiltä oli jäänyt kermaviiliä jossa runsaasti tillia, sitruunapippuria ja kalamaustetta. Heitin sen normaalin jauhelihataikinan sekaan ja antoi kivan säväyksen!
Tilli käy muutenkin mausteeksi moneen ruokaan. - täkkäri
paista pyörykkäsi paistinpannulla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445842
- 475338
- 483718
- 133663
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise953327- 313126
- 592884
- 572740
- 532400
- 381854