Ollut aika paljon ongelmia leipäkoneen kanssa, joskus onnistuu joskus ei. Nyt kun olen itseopiskellut ja kokeillut eri juttuja niin pistänpä tännekin kun niin monet sen koneen kanssa tuntuu myös painivan.
Oma repsuni on tämä ja ainakin lähes joka kerta onnistuu:
3 dl vettä
1-2 rkl öljyä
(1 rkl siirappia tai veteen liotettua sokeria koska sokeri sinällään naarmuttaa teflonpintaa, sokeri edistää hiivan toimintaa)
1 tl suolaa
7 dl jauhoja
2-2½ tl kuivahiivaa
Laita aineet mainitussa järjestyksessä vuokaan, hiiva jauhoihin tehtyyn koloon.
Itse olen laittanut hiivaa hiukan yli ohjeen koska huomannut että jaksaa kohottaa paremmin. Voit hiukan vähentää jauhojen määrää ja lisätä esim. kaurahiutaleita.
Minullakaan ei leipä silti ihan joka kerta onnistu, harvoin kylläkin niin käy.
Itse käytän kuivahiivaa nykyään koska olen todennut sen toimivan hieman paremmin. Kotimainen hiiva on parempaa kuin esim. saksalainen (huom. Sunnuntai-hiivakin on saksalaista)
Lisäksi teen aika usein niin että laitan vain taikinanteko-ohjelman päälle ja sitten kun se on todella tarpeeksi kohonnut minun makuuni niin käynnistän erikseen paiston. Tuolla tosiaan on onnistunut sen puoleen että itse saat määrätä ettei kone ala keskenkasvuista taikinaa paistamaan :)
Kannattaa tutkia niitä koneita ja niiden ohjelmia, niissä on aika paljon eri vaihtoehtoja.
Kertokaa omia "salaisia aseitanne" myös minulle, kiitos.
Leipäkone ja onnistunut leipä
4
3817
Vastaukset
- -mari
Hei, minkä mekkinen kone sinulla on?
Tefal, ostin juuri eilen uuden, siihen asti oli NOrdica ja ainakin tefalilla tuli täydellisen onnistunut leipä seur. ohjeella:
----------
Perusleipä (750 gr):
1 rkl ruokaöljyä
245 ml vettä
1 tl suolaa
3 tl sokeria
455 gr jauhoja
1 tl hiivaa
Aineet tuossa järjestyksessä.
- ......
Jos käyttää esim. ruisjauhoja, niin ei aina nouse kuohkeaksi, yleensä silti laitan kaurahiutaleita ja ruissihtijauhoja. Tällöin juuri tumma siirappi on hyvä makeuttaja/nostatuksen apuaine.
- prian
ota panasonic lepäkoneeksi ja onnistuminen on 100 % vaikka joku aineista on vähämmän tai enemmän,,,aina on hyvä tulos,,,,myös electroluxilla on loistavan tuloksen ,,,,,the best,,,
electroluxilla on ilmapuhallin niinkuin panasonicillakin,,,,,,molempien toiminta on ,,myös hiljainen,,
electroluxilla voi säätä lämpötilan asteita,,,,y,m y, m
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .472966Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472851Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242639Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3391703- 711084
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101061Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193917Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101772Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26770- 44739