Leipäkone ja onnistunut leipä

Ollut aika paljon ongelmia leipäkoneen kanssa, joskus onnistuu joskus ei. Nyt kun olen itseopiskellut ja kokeillut eri juttuja niin pistänpä tännekin kun niin monet sen koneen kanssa tuntuu myös painivan.
Oma repsuni on tämä ja ainakin lähes joka kerta onnistuu:
3 dl vettä
1-2 rkl öljyä
(1 rkl siirappia tai veteen liotettua sokeria koska sokeri sinällään naarmuttaa teflonpintaa, sokeri edistää hiivan toimintaa)
1 tl suolaa
7 dl jauhoja
2-2½ tl kuivahiivaa

Laita aineet mainitussa järjestyksessä vuokaan, hiiva jauhoihin tehtyyn koloon.
Itse olen laittanut hiivaa hiukan yli ohjeen koska huomannut että jaksaa kohottaa paremmin. Voit hiukan vähentää jauhojen määrää ja lisätä esim. kaurahiutaleita.
Minullakaan ei leipä silti ihan joka kerta onnistu, harvoin kylläkin niin käy.
Itse käytän kuivahiivaa nykyään koska olen todennut sen toimivan hieman paremmin. Kotimainen hiiva on parempaa kuin esim. saksalainen (huom. Sunnuntai-hiivakin on saksalaista)
Lisäksi teen aika usein niin että laitan vain taikinanteko-ohjelman päälle ja sitten kun se on todella tarpeeksi kohonnut minun makuuni niin käynnistän erikseen paiston. Tuolla tosiaan on onnistunut sen puoleen että itse saat määrätä ettei kone ala keskenkasvuista taikinaa paistamaan :)
Kannattaa tutkia niitä koneita ja niiden ohjelmia, niissä on aika paljon eri vaihtoehtoja.
Kertokaa omia "salaisia aseitanne" myös minulle, kiitos.

4

3850

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -mari

Hei, minkä mekkinen kone sinulla on?

• Tefal, ostin juuri eilen uuden, siihen asti oli NOrdica ja ainakin tefalilla tuli täydellisen onnistunut leipä seur. ohjeella:

----------
        Perusleipä (750 gr):

1 rkl ruokaöljyä
        245 ml vettä
        1 tl suolaa
        3 tl sokeria
        455 gr jauhoja
        1 tl hiivaa

Aineet tuossa järjestyksessä.

• ......

Jos käyttää esim. ruisjauhoja, niin ei aina nouse kuohkeaksi, yleensä silti laitan kaurahiutaleita ja ruissihtijauhoja. Tällöin juuri tumma siirappi on hyvä makeuttaja/nostatuksen apuaine.

• prian

ota panasonic lepäkoneeksi ja onnistuminen on 100 % vaikka joku aineista on vähämmän tai enemmän,,,aina on hyvä tulos,,,,myös electroluxilla on loistavan tuloksen ,,,,,the best,,,
      electroluxilla on ilmapuhallin niinkuin panasonicillakin,,,,,,molempien toiminta on ,,myös hiljainen,,
      electroluxilla voi säätä lämpötilan asteita,,,,y,m y, m

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe