Leipäkone ja onnistunut leipä

Ollut aika paljon ongelmia leipäkoneen kanssa, joskus onnistuu joskus ei. Nyt kun olen itseopiskellut ja kokeillut eri juttuja niin pistänpä tännekin kun niin monet sen koneen kanssa tuntuu myös painivan.
Oma repsuni on tämä ja ainakin lähes joka kerta onnistuu:
3 dl vettä
1-2 rkl öljyä
(1 rkl siirappia tai veteen liotettua sokeria koska sokeri sinällään naarmuttaa teflonpintaa, sokeri edistää hiivan toimintaa)
1 tl suolaa
7 dl jauhoja
2-2½ tl kuivahiivaa

Laita aineet mainitussa järjestyksessä vuokaan, hiiva jauhoihin tehtyyn koloon.
Itse olen laittanut hiivaa hiukan yli ohjeen koska huomannut että jaksaa kohottaa paremmin. Voit hiukan vähentää jauhojen määrää ja lisätä esim. kaurahiutaleita.
Minullakaan ei leipä silti ihan joka kerta onnistu, harvoin kylläkin niin käy.
Itse käytän kuivahiivaa nykyään koska olen todennut sen toimivan hieman paremmin. Kotimainen hiiva on parempaa kuin esim. saksalainen (huom. Sunnuntai-hiivakin on saksalaista)
Lisäksi teen aika usein niin että laitan vain taikinanteko-ohjelman päälle ja sitten kun se on todella tarpeeksi kohonnut minun makuuni niin käynnistän erikseen paiston. Tuolla tosiaan on onnistunut sen puoleen että itse saat määrätä ettei kone ala keskenkasvuista taikinaa paistamaan :)
Kannattaa tutkia niitä koneita ja niiden ohjelmia, niissä on aika paljon eri vaihtoehtoja.
Kertokaa omia "salaisia aseitanne" myös minulle, kiitos.

4

3825

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -mari

Hei, minkä mekkinen kone sinulla on?

• Tefal, ostin juuri eilen uuden, siihen asti oli NOrdica ja ainakin tefalilla tuli täydellisen onnistunut leipä seur. ohjeella:

----------
        Perusleipä (750 gr):

1 rkl ruokaöljyä
        245 ml vettä
        1 tl suolaa
        3 tl sokeria
        455 gr jauhoja
        1 tl hiivaa

Aineet tuossa järjestyksessä.

• ......

Jos käyttää esim. ruisjauhoja, niin ei aina nouse kuohkeaksi, yleensä silti laitan kaurahiutaleita ja ruissihtijauhoja. Tällöin juuri tumma siirappi on hyvä makeuttaja/nostatuksen apuaine.

• prian

ota panasonic lepäkoneeksi ja onnistuminen on 100 % vaikka joku aineista on vähämmän tai enemmän,,,aina on hyvä tulos,,,,myös electroluxilla on loistavan tuloksen ,,,,,the best,,,
      electroluxilla on ilmapuhallin niinkuin panasonicillakin,,,,,,molempien toiminta on ,,myös hiljainen,,
      electroluxilla voi säätä lämpötilan asteita,,,,y,m y, m

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      146
      14584
    2. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      143
      3285
    3. Näin asia on

Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k
      Ikävä
      14
      2017
    4. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      68
      1847
    5. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      216
      1542
    6. 61
      1435
    7. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      261
      1209
    8. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      35
      1010
    9. Ajattele, miten häviävän pieni

todennäköisyys on sille, että kaksi tiettyä ihmistä yli viidestä miljoonasta sattuvat tulemaan samalle palstalle ikävöim
      Ikävä
      50
      979
    10. Pieni vinkki miehelle

Jos haluat, että tapahtuu jotain edistystä, niin kannattaa suoda ajatus sille, että miltä toimintasi näyttää mulle päin.
      Ikävä
      41
      954
    Aihe