Rahka?

Sallittu herkku?

Rahkaa!

Olen aina pitänyt sitä syntisenä herkkuna karkkien sun muiden ohella, mutta yllätyin kun laihdutuskeskusteluja sieltä täältä luettuani porukka kilpaa kehuu rahkaa terveelliseksi ja kevyeksi välipalaksi. Olen aina jättänyt makeanhimossani kaupan hyllylle, mutta kaiketi pitäisi uskaltaa tutustua rahkoihin paremminkin... :) (en ole koskaan erityisemmin syönyt)

Millaista rahkaa suosittelette keventäjälle, kärsiikö maustaa mielensä mukaan esim. vauvan soseilla (jotka ovat välipalaherkkujani!)? Onko rahkoissa hirmuisia eroja, kuinka paljon kaloreita ja millaisia määriä syötte? Kertokaa!

Terveisin Tuleva rahkan ystävä(kö) :)

20

13416

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

eihän noi muut maustetut rahkat sovi laihduttamiseen,vaan maitorahka rasvattomana on ihan jees.
      makeuta vaikka funlightilla ja ananaksella.. ? tms.

• tottakai

Joo ei tosiaan mitään kaupan maustettuja sokerirahkoja.

Itse syön Ehrmannin (=halvinta) rasvatonta maitorahkaa, maustettuna Funlight mehuilla. Hyvää!

Yksi purkki 250 g = 145 kcal, ja hyvät proteiinit tulee!! :)

• alkup.

...hyvältä! Osaatko vielä sanoa minkä ketjun kaupoissa tuota Ehrmannin rahkaa myydään, vai löytyykö yleisesti kaikista? Taidanpa suunnata heti työpäivän päätteeksi ostoksille :)

• löytyy ainakin
        alkup. kirjoitti:

...hyvältä! Osaatko vielä sanoa minkä ketjun kaupoissa tuota Ehrmannin rahkaa myydään, vai löytyykö yleisesti kaikista? Taidanpa suunnata heti työpäivän päätteeksi ostoksille :)

s-marketista, mä lykkään sekaan ananaspaloja. ja kohmeisia mansikoita.

• Suklaapupu
        alkup. kirjoitti:

Tuota Ehrmannin rahkaa löytyy oikeastaan joka kaupasta. Sen hyvät puolet ovat edullinen hinta ja "jogurttimainen" koostumus... siis ei ole niin "kuivaa" ja paksua kuin suomalainen maitorahka (ei tarvitse välttämättä notkistusta joukkoon). Ehrmann on ilmeisesti jokin rahkasekoitus, ettei ihan samalla reseptillä tehtyä kuin suomalainen rahka, mutta terveellistä kylläkin.

Kannattaa kokeilla erilaisia rahkoja, suomalaista maitorahkaa, Ehrmannia ja isossa purkissa myytävää maustamatonta Exquisaa, niin löytää lempparinsa. Itse kyllästyn helposti, joten ostan kaikkia vuorotellen :)

Ja rahkan sekaanhan voi heittää melkein mitä vain. Mainitsemasi lasten hedelmäsoseet sopivat tosi hyvin ja tietysti kaikki hedelmät ja marjat... Jotkut tykkäävät lisätä joukkoon mehutiivistettä tai mehukeittoa.

Kuitulisäksi voi joskus heittää joukkoon myös leseitä tms. tai terveellisten rasvojen lähteeksi manteli- tai pähkinärouhetta tai -jauhetta. Pähkinät lisäävät toki kalorimäärää, mutta niiden sisältämiä terveellisiä rasvoja on hyvä saada ruokavaliosta.

Oma lemppari on hiukan epäterveellistetty rahka, johon vaahdotetaan joukkoon hieman 9% vaahdotettavaa vaniljakastiketta (maistuu kyllä loistavalta rahka ilmankin!) ja lisätään reipas annos erilaisia pakastemarjoja (mansikka, vadelma, viinimarjat, mustikat... kaikki käy) ja ripaus makeutusjauhetta (todella vähän, sillä marjoista tulee makeutta).

Joillekin eivät vetelät pakastemarjat maita pelkältään, mutta rahkan seassa uppoavat varmasti. Pakastemarjojen mehuisuus on vain plussaa etenkin kotimaisen paksun rahkan joukossa.

Ei kun vain erilaisia yhdistelmiä kokeilemaan! Vain taivas on rahkamauissa rajana :)

• tottakai!
        alkup. kirjoitti:

tossa yläpuolella tulikin aika paljon infoa :)

mutta itse ostan Ehrmannini S-kaupoista, kaipa sitä tosiaan kaikista kaupoista saa. S-marketissa maksaa muistaakseni (??) 45 centtiä purkki.

Sitten vaan itse kokeilemaan eri makuja! Ja niinkuin tossa yläpuolella tulikin, niin kokeile ihmeessä myös sekaan esim. vehnäleseitä, kaurahiutaleita, weetabix-muroja.. ym. ym...

• IHANAAAAAAAAAAAA!<3<3...

ja kevyttä ;) kultainenkiitos vinkistä!

• Mustikkasuu

Valiolla on ainakin rahkaa, jossa rasvaa 0,3%. Teen sauvasekoittajalla herkkua, johon tulee:

2 dl jäisiä mustikoita
      2 dl rahkaa
      loraus maitoa
      (ja joskus laitan vielä marja-Pilttiä sekaan)

Kun mustikat on survoo jäisinä, niistä tulee pientä "hilettä", tosin varoituksen sana: homma kestää ja mustikat lentelee..

• Kiril

Itse laitan jäisiä mustikoita yleiskoneeseen, jossa ne jauhautuvat hienoksi nopeasti. Sitten lisään rahkaa ja kerma pehmentää sopivasti jäisen marjarahkan. Minulle riittä tämä makeus, enkä kaipaa marjasoseiden sokereita. Vadelmista tulee samalla tavoin kauniin väristä herkkua.

• Tepi.
        Kiril kirjoitti:

Itse laitan jäisiä mustikoita yleiskoneeseen, jossa ne jauhautuvat hienoksi nopeasti. Sitten lisään rahkaa ja kerma pehmentää sopivasti jäisen marjarahkan. Minulle riittä tämä makeus, enkä kaipaa marjasoseiden sokereita. Vadelmista tulee samalla tavoin kauniin väristä herkkua.

Valitettavasti kerma ei kuulu edelleenkään kevyttuotteisiin, varsinkaan sinun suosima kuohukerma, joten se kannattaa jättää pois, jotta on kyse kevyt ruuasta.

Kerma sen sijaan sopii erinomaisesti vhh-lihottajille, jotka kerää rasvaa elimistöönsä.

• JariJo
        Tepi. kirjoitti:

Valitettavasti kerma ei kuulu edelleenkään kevyttuotteisiin, varsinkaan sinun suosima kuohukerma, joten se kannattaa jättää pois, jotta on kyse kevyt ruuasta.

Kerma sen sijaan sopii erinomaisesti vhh-lihottajille, jotka kerää rasvaa elimistöönsä.

Olen käyttänyt kuukausikaupalla runsaasti kuohukermaa, mutta rasvaprosentti ei ole lainkaan noussut. Mitä teen väärin? Eikös kerman pitäisi lihottaa?

• aälsdktji

Minä en voi noita exquisoja ja ehrmanneja syödä, koska olen laktoosivammainen. Onneksi kotimaista maitorahkaa saa vähälaktoosisena ja se onkin jogurtin kanssa herkkuani.

Ennen en tykännyt jogurtista, nyt olen opetellut ja varsinkin A-jogurtin vilja-maku uppoaa.

Puolet jogurttia ja puolet rahkaa, sekaan vähän leseitä sekä joskus pilkottua hedelmää (itse pidän mangosta, päärynästä ja banaanista).

Olen rahkan suurkuluttaja, ja käytän sitä nykyisin ihan kaikkeen. Kuuman keiton päälle lusikallinen maitorahkaa, salaatinkastiketta maitorahkapohjaan...

Valmiiksi maustetuista rahkoista olen tykästynyt entiseen Fannyyn (nyk. Polar??), mutta niistäkin pidän eniten siten, että mukaan sekoitetaan maustamatonta.

• peukalokeskelläkämmentä

Kerroppa pari hyvää rahka-salaatinkastikeohjetta. Silleen kohtuu tarkkaan, että peukalokeskelläkämmentä-tyypitkin tajuaa...
        Iso kiitos :)

• aälsdktji
        peukalokeskelläkämmentä kirjoitti:

Kerroppa pari hyvää rahka-salaatinkastikeohjetta. Silleen kohtuu tarkkaan, että peukalokeskelläkämmentä-tyypitkin tajuaa...

Aika summamutikassa ne ovat muotoutuneet, mutta yksi sellainen, josta tykkäsin erityisesti sisälsi maitorahkaa (kukkurallisia ruokalusikallisia 4-5 kappaletta), ketsuppia (pari ruokalusikkaa), tomaattipyreeta (maun mukaan, on voimakasta, itse laitan puolikkaan pienen purkin), appelsiinimehua (koostumuksen vaatiman määrän vähitellen lisäillen), suolaa (maun mukaan), vaaleaa viinietikkaa (pari teelusikallista), mustapippuria (maun mukaan), dijon-sinappia (pari ruokalusikkaa) ja tuoretta valkosipulia(1-2 kynttä). Sauvasekoittimella sekaisin ja nestettä (mehua siis) lisätään niin kauan että muistuttaa kermaviilin koostumusta.

Myös chili-valkosipuli tai sweet chili -soosista, maitorahkasta ja appelsiinimehusta tulee hyvää, samalla periaatteella kuin edellä.

Ylipäätään jos näet kermaviilikastikkeen ohjeen niin se toimii, kunhan notkistat rahkaa mehulla tai maidolla. Muitakin mehuja kannattaa kokeilla, itse olin yllättynyt siitä, kuinka hyvin toimii hedelmäherajuoma!

• sohvi
        peukalokeskelläkämmentä kirjoitti:

Maustamaton jugurtti sitä saa lidlistä halvalla on o,1 % rasvaa. Sitä kahvin suodatin pussiin ja laita siihen jugurttia valumaan n. 2dl anna olla n. 3 tuntia. sitten Ota jugurtti heitä valunut liemi pois , mausta tillillä ,sinapilla ,yrteillä , pippurilla millä haluat on hyvä salaatin kastike.

• minunkin suosikkini

Moi,
      minäkin olen "Ehrmann-kerhossa", syön joka päivä purkillisen (250g). Rahkassa on tosi paljon proteiineja, joten pitää näläntunteen loitolla pitkään kun aamulla syö annoksen ennen töihin lähtöä.
      Se on tosiaan rasvatonta, edullista ja maultaan parempaa kuin kotimaiset versiot, kuten aiemmat kirjoittajat ovat tässä ketjussa maininneetkin. Itse laitan rahkan joukkoon pakastemarjoja (yleensä mustikoita), toisinaan banaania, vähän maitoa, lorauksen pellavansiemenöljyä (omegoja...) ja muussaan kaiken tehosekoittimella pirtelöksi. Yhdestä purkista tulee kaksi isoa lasillista pirtelöä, riippuen siitä kuinka paljon laittaa muita aineksia sekaan.

• käytättekö..

Sokeria rahkan kanssa? Ostin itsekin tänään rahkaa ja mustikoita. Mut oli kuitenkin tylsän makuista, joten laitoin hiukan sokeria.

• ???

häh? miksi käyttäsin SOKERIA jos laihduttaisin ?

• vaikka

makutusainetta, esmes pirkan makeutusjauhe on halpaa riittoisaa ja kaloreitakin on 90% vähemmän kuin sokerissa =)

• näppylät!

rahkaa, beibi rahkaa!!:))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe