Lääkärin opinnot -

mistä koostuvat?

Hei, osaisiko joku täällä neuvoa, että minkä tyyppisistä opinnoista lääkärin lisensiaattitutkinto koostuu kandi-tutkinnon suorittamisen jälkeen? Jos henkilö on valmistunut lääketieteen kandidaatiksi ja on suorittanut yhteensä 176 opintoviikkoa lääketieteellisessä tiedekunnassa (Hki), niin kuinka kauan voisi arvioida että hänellä kestää suorittaa lääketieteen lisensiaattitutkinto, jos opiskelee päätoimisesti? Toki tämä riippuu paljon henkilöstä itsestään, mutta jos ajatellaan realistista aikaa ja panosta joka siihen kuluu.

Entä pitääkö henkilön tehdä lisensiaattityö ennen kuin saa paperit ulos, ja jos pitää niin onko se gradun kaltainen työ? Kuinka laaja se opintoviikoissa on? Henkilöllä on kaikki kurssit suoritettuna, ainoastaan tuo lisuri ja lopputentit puuttuvat. Opintoviikkoja tosiaan kasassa tällä hetkellä tuo 176 ov. Kiitos kovasti etukäteen vastauksista!

14

1568

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuo henkilö

ei itse tiedä? Kaikki lääketiedettä opiskelevat tietävät varsin hyvin nuo jutut, etenkin jos ovat valmistuneet kandiksi ja on noinkin paljon ovareita jo plakkarissa.

Kandeja ollaan kahden ja puolen vuoden opintojen jälkeen, joten siitä lisuriksi kestää tiedekunnasta riippuen kolme - kolme ja puoli vuotta. Opintoviikkoja LL-tutkinnossa tarvitaan 240. Jaettuna kuudelle vuodelle (minkä opiskelu esim. Turussa vie) se on siis 40ov/vuosi. Syventävät opinnot on tuo lopputyö mihin viittaat. Se on kuin gradu, mutta ei yhtä laaja. Se on muistaakseni 10 opintoviikkoa.

• vastauksesta

Tottahan kyseinen henkilö - aviomieheni - itse tietää, mutta kun ei suostu minulle kertomaan. Siksi joudun kyselemään täältä. Hän on väittänyt minulle viimeisten 3 vuoden ajan, että on jo valmistunut lääketieteen lisensiaatiksi, mutta sitten sain selville, että onkin lääketieteen kandi ja ov:ja suorittanut 176. Nyt mieheni väittää, että aikoo valmistua vuoden sisään, ja että lisensiaattityö on jo valmis, mutta itsestäni tuntuu hiukan utopistiselta tuo aikataulu. Meille on syntymässä vauva kesällä ja asunnonostaminen olisi käsillä, mutta mies ei halua asuntolainaa ennenkuin on valmistunut. Toisaalta ei kuitenkaan suostu tekemään esim. kirjallista opintosuunnitelmaa tai aikataulua että missä ajassa aikoo valmistua. Eli lähinnä ihmettelen, että voiko tosiaan valmistua vuodessa, kuulostaa hiukan utopistiselta. Opinnot hän on aloittanut vuonna 1996. Kuulostaa kummalliselta tarinalta, mutta itselleni olisi tärkeää tietää, kuinka kauan valmistumisensa vielä kestää.

• kandi_turkkusesta
        vastauksesta kirjoitti:

Tottahan kyseinen henkilö - aviomieheni - itse tietää, mutta kun ei suostu minulle kertomaan. Siksi joudun kyselemään täältä. Hän on väittänyt minulle viimeisten 3 vuoden ajan, että on jo valmistunut lääketieteen lisensiaatiksi, mutta sitten sain selville, että onkin lääketieteen kandi ja ov:ja suorittanut 176. Nyt mieheni väittää, että aikoo valmistua vuoden sisään, ja että lisensiaattityö on jo valmis, mutta itsestäni tuntuu hiukan utopistiselta tuo aikataulu. Meille on syntymässä vauva kesällä ja asunnonostaminen olisi käsillä, mutta mies ei halua asuntolainaa ennenkuin on valmistunut. Toisaalta ei kuitenkaan suostu tekemään esim. kirjallista opintosuunnitelmaa tai aikataulua että missä ajassa aikoo valmistua. Eli lähinnä ihmettelen, että voiko tosiaan valmistua vuodessa, kuulostaa hiukan utopistiselta. Opinnot hän on aloittanut vuonna 1996. Kuulostaa kummalliselta tarinalta, mutta itselleni olisi tärkeää tietää, kuinka kauan valmistumisensa vielä kestää.

Vähän oudolta kyllä suunnitelma kuulostaa. Käykö miehesi luennoilla, harjoitustöissä tai potilasopetuksessa? Lääkikseen varsinkin loppuvaiheessa kuuluu tosin paljon pakollista läsnäoloa vaativaa opetusta. Lue vaikka jonkun lääket. tiedekunnan sivuilta opinto-opasta. Kuulostaa ihan älyttömältä ettei miehesi suostu kertomaan sinulle mitä puuttuu - eivät nämä mitään salaisuuksia ole.

www.helsinki.fi -> helsingin yliopiston sivut joiden kautta pääset lukemaan myös lääkiksen opinto-opasta

Lisävinkki: lääketieteen koulutuksesta keskustellaan omalla palstallaan opiskelu -osiossa, tämä palsta on tarkoitettu lääketieteen pohtimiseen.

• kandi_turkkusesta
        vastauksesta kirjoitti:

Koko LL-tutkinto on 240 ov eli häneltä puuttuu ainakin noin 65 ov:tä mitä ei ihan yhdessä vuodessa tehdä varsinkin kun klinikkakursseja ei oikein voi tehdä päällekkäin kun niissä on niin paljon pakollista läsnäoloa.

Käskepä äijäsi vaikka Helsingin opintosihteerin tms opintopäällikön tai muun ohella - kai heidän pitäisi kanssa vähän huolehtia opiskelijoistaan ja vaatia kirjallinen suunnitelma???

• itsekin
        kandi_turkkusesta kirjoitti:

Koko LL-tutkinto on 240 ov eli häneltä puuttuu ainakin noin 65 ov:tä mitä ei ihan yhdessä vuodessa tehdä varsinkin kun klinikkakursseja ei oikein voi tehdä päällekkäin kun niissä on niin paljon pakollista läsnäoloa.

Käskepä äijäsi vaikka Helsingin opintosihteerin tms opintopäällikön tai muun ohella - kai heidän pitäisi kanssa vähän huolehtia opiskelijoistaan ja vaatia kirjallinen suunnitelma???

Kiitos kun viitsit valaista asiaa. Ja pahoitteluni että kirjoitin aloituksen väärälle palstalle. Mystinen juttu kaiken kaikkiaan eikä kenenkään ole helppo ymmärtää, että mistä tässä koko sopassa on kyse. Ehkä opintojen viivästyminen ja keskeytyminen on ollut miehelleni niin iso ja ikävä asia, ettei hänen tee siitä mieli puhua. Asiaa pahentaa jos minä yritän tivata opintosuunnitelmaa; yritän siis itse realistisesti hahmottaa, että kuinka kauan siihen menee että mies saa hommansa valmiiksi. Hän on kuitenkin työskennellyt viiden vuoden ajan lääkärinä, ja ehkä sitä kautta saanut jonkin verran noita "harjoitteluja" suoritettua - toivottavasti ainakin. Taitaa olla urakka niin massiivinen miehelle, että sen ajattelukin ahdistaa. No, en kuitenkaan luota siihen, että vuodessa saisi hommat valmiiksi. Olen nähnyt yhden paperin, jossa hänelle on myönnetty opinto-oikeuteen jatkoaikaa kesälle 2008 asti.

• lisäksi
        itsekin kirjoitti:

Kiitos kun viitsit valaista asiaa. Ja pahoitteluni että kirjoitin aloituksen väärälle palstalle. Mystinen juttu kaiken kaikkiaan eikä kenenkään ole helppo ymmärtää, että mistä tässä koko sopassa on kyse. Ehkä opintojen viivästyminen ja keskeytyminen on ollut miehelleni niin iso ja ikävä asia, ettei hänen tee siitä mieli puhua. Asiaa pahentaa jos minä yritän tivata opintosuunnitelmaa; yritän siis itse realistisesti hahmottaa, että kuinka kauan siihen menee että mies saa hommansa valmiiksi. Hän on kuitenkin työskennellyt viiden vuoden ajan lääkärinä, ja ehkä sitä kautta saanut jonkin verran noita "harjoitteluja" suoritettua - toivottavasti ainakin. Taitaa olla urakka niin massiivinen miehelle, että sen ajattelukin ahdistaa. No, en kuitenkaan luota siihen, että vuodessa saisi hommat valmiiksi. Olen nähnyt yhden paperin, jossa hänelle on myönnetty opinto-oikeuteen jatkoaikaa kesälle 2008 asti.

Vastaus kysymykseesi; ei käy luennoilla mutta tällä hetkellä ei ole kokopäivätyössäkään, koska aikoo aloittaa päätoimisen opiskelun. En voi kuin odottaa ja toivoa, että opinnot etenevät ilman, että painostan asiassa.

• Kalle_Kumiankka

Helposti pystyy suorittamaan alle vuodessa. Riippuu täysin siitä, mitä puuttuu. Tenttejähän voi tehdä vaikka 10 viikossa, jos siltä tuntuu. Ainoastaan, jos kaikki puuttuvat ovat pakollisia suorituksia, joista kaikki osasuorituksetkin puuttuvat...

Kandi toisaalta.

• pakko kommentoida

Vähän oudolta kyllä suunnitelma kuulostaa. Käykö miehesi luennoilla, harjoitustöissä tai potilasopetuksessa? Lääkikseen varsinkin loppuvaiheessa kuuluu tosin paljon pakollista läsnäoloa vaativaa opetusta. Lue vaikka jonkun lääket. tiedekunnan sivuilta opinto-opasta. Kuulostaa ihan älyttömältä ettei miehesi suostu kertomaan sinulle mitä puuttuu - eivät nämä mitään salaisuuksia ole.

www.helsinki.fi -> helsingin yliopiston sivut joiden kautta pääset lukemaan myös lääkiksen opinto-opasta

Lisävinkki: lääketieteen koulutuksesta keskustellaan omalla palstallaan opiskelu -osiossa, tämä palsta on tarkoitettu lääketieteen pohtimiseen.

Johan on "Hieno" aviomies ja ennen kaikkea hieno tuleva (??) lääkäri, jos omalta akaltaan salaa asioita ja valehtelee olevansa lisensiaatti. Se on oikeastaan rikos, esiintyä laillistettuna ammattihenkilönä kun ei sitä ole. Melkeinpä tekisi mieleni väittää että tämä on huono provo! Oksettaa.

• tedä 10 / viikko?
        Kalle_Kumiankka kirjoitti:

Helposti pystyy suorittamaan alle vuodessa. Riippuu täysin siitä, mitä puuttuu. Tenttejähän voi tehdä vaikka 10 viikossa, jos siltä tuntuu. Ainoastaan, jos kaikki puuttuvat ovat pakollisia suorituksia, joista kaikki osasuorituksetkin puuttuvat...

Kandi toisaalta.

No huh! En usko, että niitä edes niin paljon järjestetään ja kyllä aika Einstein saa olla jos 10 eri tenttiä klaaraa viikon sisään. Realismia kehiin lapsukaiset.

• Ap.
        tedä 10 / viikko? kirjoitti:

No huh! En usko, että niitä edes niin paljon järjestetään ja kyllä aika Einstein saa olla jos 10 eri tenttiä klaaraa viikon sisään. Realismia kehiin lapsukaiset.

Hei! Kiva kun olette kommentoineet, mutta vaikuttaa vähän siltä, että yksiselitteistä vastausta ei voi antaa kukaan muu kuin mies itse. Eli riippuu vissiin paljon lähtötilanteesta ja henkilöstä itsestään. Uskon kyllä että mieheni saa opinnot vietyä loppuun, mutta epäilen myös, että aikataulu jonka on minulle ilmoittanut on epärealistinen. Enkä edes viitsi alkaa tällä palstalla selvittää, mitä kaikkea tällainen valhe on saanut aikaiseksi...

• Been there, seen that
        tedä 10 / viikko? kirjoitti:

Ei se ole kiinni pelkästään tenteistä, vaan täytyy olla mukana erilaisissa pakollisissa opetustilaisuuksissa eri klinikoilla. Niitä on tarjolla vain silloin, kun ko kurssit ovat menossa,eli 1-2 kertaa vuodessa. Niille ei siis välttämättä pääse silloin milloin itselle sopisi.

• ..LL...
        vastauksesta kirjoitti:

Muutama vuosi sitten tuli voimaan laki, jonka mukaan yli 10 vuotta opiskelleet eivät voi toimia lääkärin tehtävissä, ennen kuin suorittavat opintonsa loppuun. Jos siis v. -96 opintonsa aloittanut miehesi tekee keikkaa lääkärinä, hän työskentelee laittomasti. Ja tästäkin asiasta voi jäädä myös kiinni, joten kehoittaisin suureen varovaisuuteen... Eipä liene kovinkaan hauskaa, kun palkkoja aletaan karhuta takaisin jne.

• arvot
        itsekin kirjoitti:

Siis vielä toiminut viiden vuoden ajan lääkärinä!

Tarvinneeko enää näilläkään palstoilla kummastella niin hyviksi mainostettujen tutkimusten ja hoitojen tuloksia?

• Ap.
        ..LL... kirjoitti:

Muutama vuosi sitten tuli voimaan laki, jonka mukaan yli 10 vuotta opiskelleet eivät voi toimia lääkärin tehtävissä, ennen kuin suorittavat opintonsa loppuun. Jos siis v. -96 opintonsa aloittanut miehesi tekee keikkaa lääkärinä, hän työskentelee laittomasti. Ja tästäkin asiasta voi jäädä myös kiinni, joten kehoittaisin suureen varovaisuuteen... Eipä liene kovinkaan hauskaa, kun palkkoja aletaan karhuta takaisin jne.

Hei ..LL..., mieheni lopetti kokopäivätyöt lääkärinä joulukuussa -06 jolloin tuo 10 v tuli täyteen, eikä ole koskaan tehnyt ns. keikkaa. Eli tällä hetkellä on päivät kotona ja opiskelee tentteihin. Ainoa "laittomuus" johon on tainnut syyllistyä on se, että kirjoitteli ystäville ja tuttaville lääkereseptejä. Olen kuullut, että oikeus reseptien kirjoittamiseen hänellä on ollut ainoastaan sen klinikan potilaille, jolla on työskennellyt kandina. Joka tapauksessa mielestäni aika törkeä petos vaimoa eli minua kohtaan. Pariterapiassa tätä nyt selvitellään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7105
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3978
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      50
      3428
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2978
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2756
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2157
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      43
      2112
    Aihe