Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Millä hinnalla vuokratyöntekijä

myydään?

Paljonko (%) henkilöstönvuokrausfirmat ottavat välistä kun palkkaavat työntekijän yritykselle?

Eniten minua tässä kiinnostaa paljonko yritykset ovat valmiina maksamaan ylimääräistä, että palkkaavat työntekijän "turvallisesti" henkilöstövuokrausfirman kautta.
En ole kiinnostunut vuokrafirman kuluista tässä keskustelussa.



P.s. Olen ekaa kertaa tällä palstalla enkä ole lukenut viestejä kovinkaan pitkälle.

40

30477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pomo

      Vuokrafirmat lisäävät työntekijän TODELLISIIN kuluihin yleensä 3-6 €/h. Miksi et ole kiinnostunut noista vuokrafirman kuluista? Nehän ovat ihan oleellinen osa asiaa!

      • Ap. kysyjä

        "Miksi et ole kiinnostunut noista vuokrafirman kuluista?"

        Siksi, koska olen tietoinen näistä kuluista enkä halua keskustelun lähtevän sivuraiteille.

        Olen siis kiinnostunut tietämään kuinka paljon yritykset ovat valmiita maksamaan lisää.
        Perustin juuri toiminimen ja vuokraan itseni suoraan firmoille eli otan nekin rahat itselleni, jotka menisivät välikäsille.


      • Pomo
        Ap. kysyjä kirjoitti:

        "Miksi et ole kiinnostunut noista vuokrafirman kuluista?"

        Siksi, koska olen tietoinen näistä kuluista enkä halua keskustelun lähtevän sivuraiteille.

        Olen siis kiinnostunut tietämään kuinka paljon yritykset ovat valmiita maksamaan lisää.
        Perustin juuri toiminimen ja vuokraan itseni suoraan firmoille eli otan nekin rahat itselleni, jotka menisivät välikäsille.

        OK! Kysyin vain siksi, että täällä yleensä kysyjät eivät tiedä sivukuluista yms. mitään, olettavat, että tuntipalkan ja veloitushinnan erotus jää suoraan henkilöstöyrityksen omistajan taskuun...

        Vilpittömästi onnea yritystoimintaasi!


    • Vastauksia

      Tässä esimerkki:

      Toimistotyöntekijä, pakka 1400 euroa/kk

      Firmaa laskutetaan n.2800 euroa/kk

      Palkan lisäksihän tulee kuluja muista ylimääräisistä maksuista, joten itse virallinen kate tuossa esimerkissä on vielä hyvin pieni. Mutta yleensä se on tuota luokkaa.

      • it-työläinen

        että, nyky työnantajani laskuttaa asiakasta työstäni 18000e/ kuussa josta mulle kolahtaa 3500e, vuokratyöntekijänä pääsisin 9000 kk asnioihin?


      • hähäkerrony
        it-työläinen kirjoitti:

        että, nyky työnantajani laskuttaa asiakasta työstäni 18000e/ kuussa josta mulle kolahtaa 3500e, vuokratyöntekijänä pääsisin 9000 kk asnioihin?

        mitä ihmettä sä tarkoitat ja olet syönyt? niitä punavalkoisia sieniä?


    • bosse

      Noin 1000e/kk/työntekijä, firmoilla eri käytäntöjä, kuten tuo rekrymaksu. Sairasajoistahan ei tule kustannuksia näin ja helppo sanoa irti jos ei miellytä. Toisissa firmoissa tuo rekrymaksu on muutama tuhat euroa riippuen mm. työtehtävästä ja koulutuksesta. Eri asia kuka maksaa.

    • tossu

      olen porarina vuokrafirmassa. minusta maksetaan 70 euroo tunnilta. minä saan siita 15 euroo tunti. kulutki on kyllä isot.

    • näinäinäi

      laskin, että mun tuntipalkka on 52,62195% siitä mitä vuokrafirma laskuttaa musta.. Mut kai niilläkin on sit niitä kuluja kun soittelee aina väkee töihin..

      • Puolet keisarille

        Se suhde kertoo, että et ole kovin suuripalkkainen jos saat puolet käteen. Vaikka yritys maksaisi palkkasi ilman vuokrafirmaa niiin yleensä yritys maksaa yhteiskunnalle ja vastaaville instansseille yli puolet.
        Vähänkin paremmi npalkatut saavat vain kolmanneksen käteen siitä mitä yritys joutuu hänestä kaikkine kuluinee maksamaan.


    • esimerkkinä

      välityspalkkio esim 10-15% tuntihinnasta.

      Eli, työnantaja 100
      välittäjä 15
      tekijä 85

      • einatsaanyt

        hehheh. aika hyvä.
        toimii tietty jos valtiolle ei mitään maksa ;)

        sosiaalikulutkin ovat noin 30% bruttopalkan päälle.

        eli
        työnantaja 100%
        välittäjä 15%
        tekijä 85%
        sos.kulut 85*0,3 = 25%
        yhteensä 125% ?

        entäs ALV tai muut vuokrafirman verot? vai pimeenäkö se hoidetaan?


    • minä minä minä

      ainakin mun kohdalla n. vuosi sitten kk palkka mulle 1800 niin proffice laskutti 4500 firmalta.

    • hinnoin
      • jostain jotain tietävä

        Hinnat riippuvat todella paljon toimialasta jolla olet hommissa ja siitä kuinka pitkä sopimus vuokrafirmalla ja asiakasyrityksellä on. Lisäksi toiminnan laajuus vaikuttaa paljon myöskin hintaan.

        Esimerkki
        Raksalla jos tuntipalkka on 12€/h työntekijälle, kustannukset vuokrafirmalle ovat reilu 19€ ja asiakasyritykselle 20-25€ riippuen tilauksen pituudesta.

        Toimistossa tuntupalkka 12€/h, kustannukset vuokrafirmalle reilu 15€ ja asiakasyritykselle tod.näk alle 20€, taaskin riippuen tilauksen pituudesta.

        Nuo kertoimet ovat vuokrafirmoille tietääkseni aikalailla 1,5-2,5 riippuen tilauksista!


      • kelerrry
        jostain jotain tietävä kirjoitti:

        Hinnat riippuvat todella paljon toimialasta jolla olet hommissa ja siitä kuinka pitkä sopimus vuokrafirmalla ja asiakasyrityksellä on. Lisäksi toiminnan laajuus vaikuttaa paljon myöskin hintaan.

        Esimerkki
        Raksalla jos tuntipalkka on 12€/h työntekijälle, kustannukset vuokrafirmalle ovat reilu 19€ ja asiakasyritykselle 20-25€ riippuen tilauksen pituudesta.

        Toimistossa tuntupalkka 12€/h, kustannukset vuokrafirmalle reilu 15€ ja asiakasyritykselle tod.näk alle 20€, taaskin riippuen tilauksen pituudesta.

        Nuo kertoimet ovat vuokrafirmoille tietääkseni aikalailla 1,5-2,5 riippuen tilauksista!

        Ammattitaidosta vähän riippuen asiakas maksaa vuokrafirmalle noin 1,7-1,8 kertaa työntekijän palkan. Oman työntekijän palkkaaminen maksaa työnantajalle noin 1,5 kertaa palkan. Esim 10e/h maksaa itse palkattuna 15e tunti ja vuokramiehen palkkaaminen 17-18e/h. Eli kympin palkasta maksetaan noin 2-3e/h ylimääräistä.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/3072818 tuolla löytyy selityksiä sille, mistä nämä palkan yli menevät kulut tulevat. Siellä oli näemmä vähän eri prosentit pelissä ja luultavasti lukujani tarkemmat. Antamiani lukuja käytetään alustavissa palkkalaskelmissa "helpoin luvuin".


    • Entinen yrittäjä

      Eli jos toiminimi laskuttaa asiaakkaalta 25€ /h siitä 22% muodostuu arvonlisäverosta, jonka jälkeen jää jäljelle 19,5€ tästä summasta menee työnantajan sekä työntekijän TyEL-Vakuutusmaksu 22% Työttömyysvakuutusmaksu 3,35% ja Ennakonpidätys n. 22%, jolloin jos toiminimen laskutus on 25€ tunti netto palkaksi jää viivan alle noin 10,27€ /h.

      Suomessa SOTU maksujen, ennakonpidätykset ja ALV yhteenlaskettuna lasketaan kokonaisveroaste, joka on noin 42,8% keskimäärin. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikesta mitä toiminimi laskuttaa menee keskimäärin 42,8% yhteiskunnan pohjattomaan kassaan loput 57,2% jää netto palkkana työntekijälle itselleen. Toiminimen verotus kun menee käytännössä ihan samalla tavalla kuin palkkatulojen.

      Käytännössä ainoa hyöty mitä toiminimestä saa jos saa ympättyä työhän liittyviä kuluja toiminimen alle, jolloin omat kulut voi maksaa sillä rahalla, joka on vielä toiminimen kassassa ja josta ei vielä olla maksettu ennakonpidätystä. ELi omien työntekemisestä johtuvien kulujen vähentäminen onnistuu vaivattomammin yrittäjänä kuin palkkatyöläisenä. Tosin taattua se ei ole voi joutua verottajan kanssa tappelemaan. Eikä kannata sekoittaa toiminimen rahoja omiin rahoihin, sitten vasta onkin kusessa verottajan kanssa. Eli vähennysten kanssa saa olla tarkkana.

      Minkäänlaista sosiaaliturvaa kuten työttömyyskorvauksia henkilö, jolla on aktiivinen toiminimi ei saa niin kauan kuin toiminimi on olemassa ja rekisteröitynä kaupparekisteriin, sekä verottajan rekistereihin, sillä ei ole merkitystä vaikka toiminimella ei olisi ollut koskaan mitään rahaliikennettä. Kannattaa siis olla asiakkaat varmat asiakkaat tiedossa ennenkuin pistää toiminimen pystyyn.

      • huijarit

        Asia on nyt niin, että jos työntekijän palkka on 10-12 euroa, työnantaja maksaa yhteensä väh. 19-20 euroa. Tässä ovat kaikki mm. lomat, sairaus, vak.maksut. Vuokrafirma pyytää kyseisestä tekijästä vähintään 28 euroa ja tiedän jopa yli 40 euron pyyntejäkin. On turha kaunistella vuokrafirmojen hinnoittelua, sillä eivät ne ilmaiseksi mitään tee.


    • pks toimiva kuntien omistama SEURE henkilöstöpalvelut maksaa työntekijälle (esim mielisairaanhoitaja) peruspalkkaa n 11.60e/tunti (siis ilman mitään lisiä). Jos keikkaa tekevälle hoitajalle kertyy ikä-eli kokemuslisiä, tuntipalkka määrääytyy ilman muuta sen perusteella ja lisäksi mahdolliset vuorolisät (ilta, yö- tai la-su korvaukset tehtyjen työtuntien perusteella. lisäksi palkkaan tulee lomakorvaus 9% jokaisesta sovitusta työkeikasta. itse en tiedä sen tarkemmin mitä kuluja seure perii työnantajalta. joskus kuulin huhun ettei seure perisi mitään ylimääräistä kulua työnantajalta mutta en usko siihen huhuun kyllä itse-eihän mikään vuokravälitysfirma toimisi jos eivät saisi kuin "omansa pois"....

    • ihnottavaa yök
      • Vuokralainen

      • tyytyväinenVuokralla

        Tutkimus johon tuossa artikkelissa viitattiin on hyvin yksipuoleinen ja tekee aivan liikaa yleistyksiä. Vuokratyötä on useilla eri aloilla, eikä tilanne todellakaan ole sama kaikilla aloilla. Ei kannata perustaa mielipidettänsä kaikesta vuokratyöstä yhden minimaalisen pienen tutkimuksen pohjalle. Lisää tutkimuksia julkaistaan koko ajan, eikä todellakaan kaikissa ole samoja tuloksia.


    • Potipompom

      Jokainen laillisesti toimiva yritys maksaa työntekijästä huomattavasti enemmän, kuin pelkkä palkka on. Tyypillisesti kerroin on 1,6, eli 10€/h palkkaa saava maksaa suorina kustannuksina 16€/h työnantajalle. Tämä siis on kustannus siitä, että työntekijä on työpaikalla. Tämä sama kustannus on vakituisella ja vuokramiehellä.
      Tämän LISÄKSI tulevat työntekokustannukset, eli työkalut, tarvittavat tilat, siivous, pukuhuone- yms.tilat.
      Joillain aloilla on vielä tämänkin päälle menoja. Hyvinkin yksinkertainen teollisuuskokoonpano ja - valmistus, esim. sähköteknisellä alalla, maksaa työnantajalle 25€/h.

      Tämä tarkoittaa sitä, että TYÖNARVO on oltava tuota summaa suurempi huomioiden vielä sen, että kaikilla aloilla ei voi laskuttaa joka tunnista joka päivä asiakkaalta.
      Huoltotyössä - vaikkapa sähköasentajasta - olisi laskutus oltava n 60€/h, jotta miestä kannattaa pitää vakituisena töissä. Kuluja aiheuttaa myös tarvittava huoltoauto jne.

      Jokaisen kannattaa nyt hiljaa mielessään laskea millä hinnalla voisi ITSE toimia työnantajana. Ja millä hinnalla itse vuokraisi jonkun toisen palvelukseen.
      Laskekaa sitten kahdesti, jos ette usko omaa laskelmaanne - voipi olla yllätys!

      • huhahei

        toikin on virhe koska esim raksaduneissa on työntekijän palkkasta maksettava vakuutuksia 55% ja taas esim asentajalla se on 39% ja tarjoilijalla 15% ja tää on ihan yrityksen maksettava aina.

        eli raksalla pitää laskutta aina väh palkka x 2,2 niin sitten pääse omille tietenkin pitäisi saada jotain päällekin....eli voittoa eli 2,4x on esim rehellinen laskutus rakennusalalla......


    • siivooja 17 e/t

      Työntekijän tuntipalkalla on usien jokin kerroin eli numero, jolla tuntipalkka kerrotaan.

      Jos vuokratyöntkeijä saa itse 9,50 e/tunti niin vuokrafirma laksuttaa yritystä vaikkapa 9,50 e/t * 1,8 eli 17,10 e/tunti.

      Eli moni siivoojakin on aika kallista työvoimaa!

      • Pomotin

        Vielä kerran:
        Tuntipalkan LISÄKSI on maksettava ns. sivukuluja. Nämä ovat n. 60% palkasta. Eli 10€/h saavan henkilön välittömät kulut ovat 16€/h. Hieman vaihtelee riippuen mm. käytettävästä tes:sta.
        Edellisen lisäksi - siis muita kuluja - on mm. työvälineet, hallintokulut ( esim. palkanlaskenta, tilitykset, jne. ) .

        Ei kai kukaan ole niin tyhmän tietämätön, että kuvittelee palkan ja laskutuksen erotuksen jäävän kokonaa työnantajalle tai henkilöstöyritykselle?

        Meillä käytetään vuokrahenkilöitä. Jokainen työhön tulija on on vuokralla, kunnes tulee ilmi voidaanko hänet vakinaistaa. Arvatkaas montako työhalutonta, osaamatonta, asennevammaista tai porukkaan sopeutumatonta on saanut lähteä. Ja hyvät onkin sitten vakinaistettu. Valitettavasti niitä hyviä on ollut kovin vähän. Nyt olis, mutta kun tilauskirjassa ei ole töitä...

        Jos kuvittelette työnteettämisen olvan kultakaivos, niin perustakaa vuokramiesfirma! ja vuokratkaa itseänne laskuttamalla vaikkapa 17€ / h. ja kertokaa sitten kauanko vanhoja säästöjä riitti...


    • rtgtrg

      Jos saat vaikka palkkaa 2000€ niin silloin frimaa tulee laskutta 2730 euolla ennen veroja, jotta se kattaisi työnantajakulut, sekä tilitoimiston palkkiot yms yms...

      Eli käytännössä, jos voit laskuttaa yksityisenä esim. 4000€ ilman veroja niin saat itse palkkaa ennen veroja 2931.81 € sisältäen siis kaikki kulut palkkioineen päivineen

    • Pomotin

      Palkka 2000€ ja laskutus 2730€ - ei riitä!
      Edelleenkin sivukulut ovat n 60% palkasta.
      Tämä on ihan jokaisen työnantajan maksettava, ei pelkästään vuokrafirman.

      Noiden kulujen PÄÄLLE tulee muut työtekijästä johtuvat kulut. Mitä ne ovat, en kerro - ottakaa nerot ihan itse selvää, niin tiedätte mitä työn teettäminen maksaa.

    • rtsjryej5r

      Laskutushinnan voit noin karkeasti laskea:

      Palkka sosiaalikulut kate alv.23%.

      Kympin tuntipalkalla laskutushinnan pitää olla noin 30 €/h jotta se tuottaa voittoa.

    • Faktoo

      Nyt tulee juuri kuultua faktaa. Ystäväni on juuri aloittanut uuden firman ja tarvitsee alkuun työntekijöitä hieman epäsäännöllisesti ja ei voi heti palkata ketään suoraan kun ei tiedä miten saa järjestettyä töitä heille.

      Oli kysellyt asiaa kirjanpitäjältä ja tämä oli kertonut, että olisi hyvä ottaa ihmisiä vuokrafirman kautta. Vuokrafirmalle joutuu maksamaan 37% enemmän kuin mitä työntekijä maksaisi yrittäjälle sivukuluineen. Tuolla 37% saa sitten turvan siihen, että ei tarvitse maksaa saikuttajalle tai huonolle tekijälle, aina tulee uusi tekijä kun tarvitaan.

      • vuokrafirmat-sucks

        Tosin hyvä työntekijä lähtee välittömästi kun saa vakkaripaikan jostain,
        tämäkin on tullut nähtyä. Vuokrafirmoista ei saa pysyvää työväkeä millään, maksaa se jatkuvasti uuden kaverin opettaminenkin jotain.

        Vuokrafirmat ovat Suomen työelämän syöpä.


    • Anonyymi

      Kommentoidaanpa tätä iän vanhaa aloitusta kun ihmiset on näköjään oikeasti näin tyhmiä. Itse olen tehnyt toiminimellä kohta 10 vuotta 30e tunti sisältäen työkalut puukkosahat ym ym. Leikitään että teen 50 tuntia viikossa eli laskutan 6000e yrittäjän tuloverohan suomessa on 30 pinnaa siis aivan eri kun palkansaajan hupsheijaa hävisi 2000euroa siihen kuukauden yelit lellit ja tellit joita ite maksan 1000e hups havisi tonni. Siihen päälle auton kulut kun ajan esim kouvolasta lahteen tekemään ne työt, hups hävisi neljäsataa. Pakolliset lain vaatimat vakuutukset tapaturma/vastuuvakuutus 3000e vuosi sekä valttikortti ym maksut ja kaikki luotettava kumppani maksut että edes pääset työmaalle sisään hups hävisi 300 siis kuukaudelle jaettuna. KÄTEEN JÄI 1800!!! VASTAUS ALOITTAJAN KYSYMYKSEEN. Vuokrafirmojen laskutus tunnit kymenlaaksossa 22-42euroa ammattimiehestä on laskutushinta!!! Eli ei niille firmoille montaa euroa sinusta jää voittoa mutta näitä kulujahan sinun ei tarvitse edes ajatella koska olet vain typerä työntekijä mikäli siis saat enemmän kuin 1800e kuussa ole hiljaa ja tyytyväinen ja tee työsi kunnolla

      • Anonyymi

        olet halpa tyhmä huora, koska hinta on 45 tunti


    • Anonyymi

      Paljonko timpurin vuokrahinta on tänäpäivänä?

    • Anonyymi

      Itse vuokratöitä vuosia tehneenä rakennuksilla voin sanoa että sun tuntipalkka kerrotaan 1,75-2 niin saadaan sun todellinen laskutushinta.

    • Anonyymi

      Minun palkka on 14,50 euroa tunti ja laskuttavat 28 euroa tunti, rakennusala.

      • Anonyymi

        bruttopalkkasi on siis 14,50 euroa. Sen päälle vuokrafirma (työnantajasi) maksaa erilaisia lakisääteisiä palkan sivukustannuksia noin 21,3 % plus loma-aikasi palkan, lomarahan ja niistä tulevat sivukustannukset.
        Nyrkkisääntönä maksat työnantajallesi 50% bruttopalkkasi päälle
        eli 1,5x 14,50 euroa= 21,75 euroa tunnilta.
        Vuokraava firma (vuokratyönantajasi) saa sinusta 28 - 21,75 = 6,25 euroa/tunti
        vuokrafirman tilille napsahtaa vuokraamisestasi 6,25 eur/tunti
        Sekään ei tietenkään ole puhdasta voittoa. Vuokrafirman toimitila, sähkö, laitteet ja hallinnon palkat ja kirjanpitopalvelut maksavat nekin. Sen päälle jää toivottavasti voittoa ja kermaa
        vuokrafirman omistajalle.
        Itse en ole mikään vuokratyöbisneksen ihannoija. Parempi että firmat palkkasivat työntekijänsä
        suoraan omiin kirjoihinsa ilman himmeleitä ja välikäsiä. Vuokratyömalli aiheuttaa matalapalkka työn lisääntymistä, heikentää työpaikan ilmapiiriä. Eriarvoisuus lisääntyy, Me henkeä ei kehity.
        Ona varmasti myös ihmisiä joille keikkamainen vuokratyö sopii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        bruttopalkkasi on siis 14,50 euroa. Sen päälle vuokrafirma (työnantajasi) maksaa erilaisia lakisääteisiä palkan sivukustannuksia noin 21,3 % plus loma-aikasi palkan, lomarahan ja niistä tulevat sivukustannukset.
        Nyrkkisääntönä maksat työnantajallesi 50% bruttopalkkasi päälle
        eli 1,5x 14,50 euroa= 21,75 euroa tunnilta.
        Vuokraava firma (vuokratyönantajasi) saa sinusta 28 - 21,75 = 6,25 euroa/tunti
        vuokrafirman tilille napsahtaa vuokraamisestasi 6,25 eur/tunti
        Sekään ei tietenkään ole puhdasta voittoa. Vuokrafirman toimitila, sähkö, laitteet ja hallinnon palkat ja kirjanpitopalvelut maksavat nekin. Sen päälle jää toivottavasti voittoa ja kermaa
        vuokrafirman omistajalle.
        Itse en ole mikään vuokratyöbisneksen ihannoija. Parempi että firmat palkkasivat työntekijänsä
        suoraan omiin kirjoihinsa ilman himmeleitä ja välikäsiä. Vuokratyömalli aiheuttaa matalapalkka työn lisääntymistä, heikentää työpaikan ilmapiiriä. Eriarvoisuus lisääntyy, Me henkeä ei kehity.
        Ona varmasti myös ihmisiä joille keikkamainen vuokratyö sopii.

        hieman epätarkasti kuvasin tilanteen. Vuokrafirma saa tilillensä 28 euroa käyttävältä firmalta. Se 6,25 euroa jää vuokrafirmalle bruttona kun vuokrafirma on bruttopalkkasi lisäksi suorittanut työnantajaosuudet palkkasi sivukustannuksista ja lomapalkat päälle.
        Työntekijäkustannus /hinta vuokrafirmalle on sinun tapauksessasi 21,75 euroa /tunti


    • Anonyymi

      Muurauksista tuntitöinä 24e/t . + päiväraha viikon jokaiselle päivälle. Eli nyt Kaikki vaan porukalla muurailemaan, , se on vieläpä yhtä helppoa kun huoraaminen, "ei tarvi kun aloittaa". !! Tämä oli sitten vaan pieni välikevennys,,

      • Anonyymi

        Miksi naisten pitäisi mennä miesten töihin kun eiväthän miehetkään mene naisten töihin esim. lastenhoitajiksi, kouluavustajiksi, sihteereiksi, lastentarhaopettajiksi jne?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2354
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      53
      2054
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1873
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1648
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1572
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1446
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1410
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1402
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1380
    Aihe