Onkohan kukaan rakentanut auton turbosta kaasuturbiinia?Jos on niin kirjoittakaa.
Kaasuturbiini
8
775
Vastaukset
- googleen
Haku sanaksi "Homebuilt Turbo-Jet" .
- kotitekoisia
http://www.youtube.com/watch?v=gNnSqmem3fs&mode=related&search=
Näitä turboahtimesta tehtyjä turbiineja on vaikka kuinka paljon maailmalla ja myöskin teko-ohjeita. Ne ovat kuitenkin jonkin verran tehottomia verrattuna oikeisiin, joita niitäkin tehdään ihan kotona, mm. seuraavassa:
http://www.youtube.com/watch?v=Zhva5cN1K7g- Turbopropelli
http://www.youtube.com/watch?v=FcDitG8STiw&mode=related&search=
Joku laittanut alennusvaihteen ja propellin turbiinin eteen.
- Nimetön
No löytyy toki videoita ja kuvia paljon,vaan tarkat ohjeet puuttuvat.Löytyy scanian turbo josta tarkoitus tehdä suihkumoottori.Tai kun löytäis fougan moottorin jostain.Terv.FBI
- Jonsson.
Nimetön kirjoitti:
No löytyy toki videoita ja kuvia paljon,vaan tarkat ohjeet puuttuvat.Löytyy scanian turbo josta tarkoitus tehdä suihkumoottori.Tai kun löytäis fougan moottorin jostain.Terv.FBI
Jos osaat lukea englannin kieltä, niin ohjeita on runsaasti. Ja valmistaminen on muutoinkin helppoa. Kaasuturbiinissa on periaattessa vain kolme osaa:
1. Pumppu
2. Palokammio (polttokammio, puristuskammio)
3. Turbiini
Jos teet laitteen auton turboahtimesta, niin saat osat 1 ja 3 siitä (siis pumpun ja turbiinin).
Väliin tuleva polttokammio kuitenkin puuttuu ja sen joudut rakentamaan itse. Sellaiseksi riittää aivan joku "purkki", johon ruiskutetaan polttoainetta (kerosiinia, polttoöljyä, nestekaasua, yms. lähes kaikki käy). Ja jokin konsti saada polttoaine syttymään (sytytystulppa, hehkutulppa, jne.). Tämä "purkki" liitetään pumppuun ja turbiiniin putkella.
Turbiini joudutaan käynnistämään yleensä jollain apupumpulla, jolla turbiinille annetaan alustavaa painetta ja virtausta (kierroksia). Jos paikallaan olevaan turbiiniin syöttää polttoainetta ja kipinää, niin se ei periaatteessa muuta kuin pamahtaa. Se täytyy saada jotenkin pyörimään alussa. Voidaan myös käyttää sähkökäynnistystä, jossa sähkömoottori antaa alustavan kierrosnopeuden.
Seuraavassa linkkejä ohjeisiin ja varsinkin niissä kannattaa tutkia palokammion rakennetta:
http://www.asciimation.co.nz/turbine/page4.html#The combustor
http://www.gasturbine.pwp.blueyonder.co.uk/page1.htm
http://www.junkyardjet.com/
http://www.junkyardjet.com/primitive.html
http://www.users.zetnet.co.uk/gas/combust.htm
Edellisistä löytyy myös linkkisivuja muihin projekteihin ja Googlesta hakemalla sanoilla:
"turbocharger gas turbine"
Mutta kuten sanottu, turboahtimesta valmistettu turbiini on jokseenkin kookas, painava ja tehoton verrattuna varsinaisiin kaasuturbiineihin, jotka ovat nimenomaa alun alkaen rakennettu käyttötarkoitukseensa. Ja joissa kaikki tapahtuu yhdessä yhtenäisessä kokonaisuudesa. Tällaisten rakentamiseen löytyy myös kirjallisuutta:
http://pfranc.com/projects/turbine/top.htm
http://www.airtoi.com/ljet.htm
http://www.amtjets.com/
http://www.simjet.com/C1256F6600773F26/0/8A261879D981CFB4C1256F6C006ED543?open
http://www.cat-ing.de/turbines/jetcatturbinen/strahlturbinen.htm
http://www.gas-turbines.com/
Edellisessä valmispaketteja, mutta löytyy kirjallisuutta niiden valmistamiseksi itse:
http://www.amazon.co.uk/Jet-Engines-Fundamentals-Theory-Operation/dp/1853108340/ref=pd_sim_b_3/202-5923529-5713436
http://www.amazon.co.uk/Turbines-Model-Aircraft-Kurt-Schreckling/dp/0951058916
http://www.amazon.co.uk/Model-Jet-Engines-Modellers-World/dp/190037191X/ref=pd_sim_b_1/202-5923529-5713436
http://www.amazon.co.uk/Model-Turbo-prop-Engine-Home-Construction/dp/190037126X/ref=pd_sim_b_2/202-5923529-5713436
Suomenkielistä materiaalia:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaasuturbiini
jne. jne.
(Lycka till...) Jonsson. kirjoitti:
Jos osaat lukea englannin kieltä, niin ohjeita on runsaasti. Ja valmistaminen on muutoinkin helppoa. Kaasuturbiinissa on periaattessa vain kolme osaa:
1. Pumppu
2. Palokammio (polttokammio, puristuskammio)
3. Turbiini
Jos teet laitteen auton turboahtimesta, niin saat osat 1 ja 3 siitä (siis pumpun ja turbiinin).
Väliin tuleva polttokammio kuitenkin puuttuu ja sen joudut rakentamaan itse. Sellaiseksi riittää aivan joku "purkki", johon ruiskutetaan polttoainetta (kerosiinia, polttoöljyä, nestekaasua, yms. lähes kaikki käy). Ja jokin konsti saada polttoaine syttymään (sytytystulppa, hehkutulppa, jne.). Tämä "purkki" liitetään pumppuun ja turbiiniin putkella.
Turbiini joudutaan käynnistämään yleensä jollain apupumpulla, jolla turbiinille annetaan alustavaa painetta ja virtausta (kierroksia). Jos paikallaan olevaan turbiiniin syöttää polttoainetta ja kipinää, niin se ei periaatteessa muuta kuin pamahtaa. Se täytyy saada jotenkin pyörimään alussa. Voidaan myös käyttää sähkökäynnistystä, jossa sähkömoottori antaa alustavan kierrosnopeuden.
Seuraavassa linkkejä ohjeisiin ja varsinkin niissä kannattaa tutkia palokammion rakennetta:
http://www.asciimation.co.nz/turbine/page4.html#The combustor
http://www.gasturbine.pwp.blueyonder.co.uk/page1.htm
http://www.junkyardjet.com/
http://www.junkyardjet.com/primitive.html
http://www.users.zetnet.co.uk/gas/combust.htm
Edellisistä löytyy myös linkkisivuja muihin projekteihin ja Googlesta hakemalla sanoilla:
"turbocharger gas turbine"
Mutta kuten sanottu, turboahtimesta valmistettu turbiini on jokseenkin kookas, painava ja tehoton verrattuna varsinaisiin kaasuturbiineihin, jotka ovat nimenomaa alun alkaen rakennettu käyttötarkoitukseensa. Ja joissa kaikki tapahtuu yhdessä yhtenäisessä kokonaisuudesa. Tällaisten rakentamiseen löytyy myös kirjallisuutta:
http://pfranc.com/projects/turbine/top.htm
http://www.airtoi.com/ljet.htm
http://www.amtjets.com/
http://www.simjet.com/C1256F6600773F26/0/8A261879D981CFB4C1256F6C006ED543?open
http://www.cat-ing.de/turbines/jetcatturbinen/strahlturbinen.htm
http://www.gas-turbines.com/
Edellisessä valmispaketteja, mutta löytyy kirjallisuutta niiden valmistamiseksi itse:
http://www.amazon.co.uk/Jet-Engines-Fundamentals-Theory-Operation/dp/1853108340/ref=pd_sim_b_3/202-5923529-5713436
http://www.amazon.co.uk/Turbines-Model-Aircraft-Kurt-Schreckling/dp/0951058916
http://www.amazon.co.uk/Model-Jet-Engines-Modellers-World/dp/190037191X/ref=pd_sim_b_1/202-5923529-5713436
http://www.amazon.co.uk/Model-Turbo-prop-Engine-Home-Construction/dp/190037126X/ref=pd_sim_b_2/202-5923529-5713436
Suomenkielistä materiaalia:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaasuturbiini
jne. jne.
(Lycka till...)Kiitosta vaan.Just se palokammion koko ja muoto on askarruttanut,ja polttoaineen syöttö.Kun ajattelin käyttää polttoaineena dieseliä.Ja suihkuputken pituus täytyy mitoittaa oikein,jotta tuli ei karkaa putkeen vaan pysyy kammiossa.Terv,FBI/Turbin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3067718Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne856019Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1733571Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322057Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1951911Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san221906- 361679
- 441494
- 551452
- 221441