Onko myydä-verbin mennyt aikamuoto "myi-" vai "möi-"?
myy - möi
7
3150
Vastaukset
- lapsuslinguae
Näin sanoo Suomen kielen perussanakirja:
myydä (imperfekti: myi, myimme jne., vars. vanh. ja murt. myös möi, möimme jne.) luovuttaa jtak määrähinnasta toisen omaksi.- merkitysero
Hän myi maansa = hän sai rahaa.
Hän möi maansa = hän petti maansa. - sinulle
merkitysero kirjoitti:
Hän myi maansa = hän sai rahaa.
Hän möi maansa = hän petti maansa.Yleiskieli ei kuitenkaan tue näkemystäsi. Kieli on yhteinen sopimus. Yleiskielen mukaan sanoilla "myi" ja "möi" ei ole merkityseroa.
Mielipiteesi saat silti kaikin mokomin pitää ja kieltä omalla tavallasi käyttää. - Egoinen
sinulle kirjoitti:
Yleiskieli ei kuitenkaan tue näkemystäsi. Kieli on yhteinen sopimus. Yleiskielen mukaan sanoilla "myi" ja "möi" ei ole merkityseroa.
Mielipiteesi saat silti kaikin mokomin pitää ja kieltä omalla tavallasi käyttää.Nähdessäni kirjoitettuna muodon "möi"
alan voida huonosti. Syy on se, että tuon muodon valitsijan ja minun tyylitajut eivät kohtaa. Ei voi mitään, vain harvat ymmärtävät nyanssien päälle. - Ny-Anssi
Egoinen kirjoitti:
Nähdessäni kirjoitettuna muodon "möi"
alan voida huonosti. Syy on se, että tuon muodon valitsijan ja minun tyylitajut eivät kohtaa. Ei voi mitään, vain harvat ymmärtävät nyanssien päälle.Itse käytän ehdottomasti ja yksinomaan muotoa ”myi”, mutta olen törmännyt laadukkaassakin kaunokirjallisuudessa useamman kerran muotoon ”möi” – saamatta siitä sen kummempia vatsanväänteitä.
Sen sijaan sana ”myöden” on minulle hirvitys. Sen nähdessäni tai kuullessani poistan tussaristani varmistimen ja liipasinsormenikin antaa melkein myöten!
- Pikku Myy
Alkeiskreikkaa matkailijoille:
”Haravasta katkesi π, mutta silti torimyyjä μ perunoita eikä suinkaan eι. Toripöydällä on täysinäinen κ.”
”Auttaako γglobuliini globaalimatkailijaa suojautumaan etelän toξneilta?” - sama merkitys
Kyseessä on kaksi eri verbiä: myydä ja myödä, tai no, saman verbin kaksi eri murremuotoa. Toisen imperfekti on siis myi-, ja toisen möi-. Jälkimmäisen kanssa samoin taipuvat lyödä ja syödä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1202238
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4182140Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971176Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?13958Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34780- 44774
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109756Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!14740Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte166706Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti32669