Hei kaikille =) Tarvitsisin vinkkejä kyseisen matkan suoritukseen. Tavoitteena olisi juosta se noin kuuteen minuuttiin. Tai 6.30 min :) Kunto tällä hetkellä aika nollissa sairastelun takia. Tarkoitus olisi juosta tuo matka noin kolmen kuukauden päästä. Millaista treeniä, miten monta kertaa viikossa, millaisia matkoja? Intervalleja?
Yritin löytää tältä palstalta keskusteluita jotka liittyisivät tällaiseen, mutta en ainakaan vielä löytänyt :)
Vinkkejä 1,5km matkaan!
13
4661
Vastaukset
- huhhuijaah
1,5 km noin kuuteen minuuttiin. Eli 4 min/km. Oot sitten vissiin aika vikkelä kintuistasi?
- Niina83
Pakko olla :D Kyseessä kuntotesti :P
- kritiikkiä
Niina83 kirjoitti:
Pakko olla :D Kyseessä kuntotesti :P
Tuota noin... Ymmärräthän sä sen, että se 4 min/km on sitten todella reipasta ravia? Oletko sä kokeillut, että pääset ylipäätään niin lujaa? Se tarkoittaisi sitä, että juokset 10 km 40 minuutissa.
Ja sitten yleistä kritiikkiä mokomasta kuntotestistä, jossa nopeuden mukaan määritellään kunto. Musta sillä ei ole juuri mitään tekemistä todellisen kunnon kanssa. Ok, on lahjakkaita kavereita, jotka vetää vaivattomasti jumalatonta kyytiä ja ovat vieläpä hyväkuntoisia. Mutta entäs jos otetaan esimerkiksi vaikkapa kolmekymppinen nainen, joka juoksee maratoneja (alle 4 h), hiihtää pitkiä massahiihtoja, vaeltaa Lapissa, muttei kykene 4 min/km vauhtiin ollenkaan... Hänet leimataan huonokuntoiseksi testin perusteella.
Onko järkee vai ei? - vähän tarkkuutta
kritiikkiä kirjoitti:
Tuota noin... Ymmärräthän sä sen, että se 4 min/km on sitten todella reipasta ravia? Oletko sä kokeillut, että pääset ylipäätään niin lujaa? Se tarkoittaisi sitä, että juokset 10 km 40 minuutissa.
Ja sitten yleistä kritiikkiä mokomasta kuntotestistä, jossa nopeuden mukaan määritellään kunto. Musta sillä ei ole juuri mitään tekemistä todellisen kunnon kanssa. Ok, on lahjakkaita kavereita, jotka vetää vaivattomasti jumalatonta kyytiä ja ovat vieläpä hyväkuntoisia. Mutta entäs jos otetaan esimerkiksi vaikkapa kolmekymppinen nainen, joka juoksee maratoneja (alle 4 h), hiihtää pitkiä massahiihtoja, vaeltaa Lapissa, muttei kykene 4 min/km vauhtiin ollenkaan... Hänet leimataan huonokuntoiseksi testin perusteella.
Onko järkee vai ei?10 kilometriä on ihan eri asia kuin 1.5 km. Eikä toi 4 min/km mitään mahdotonta kyytiä ole. Sehän on sama kuin juoksisi cooperissa 3000m. Matka on kuitenkin nyt puolet lyhempi eli jos juoksee cooperissa noin 2800m niin ei toi aika tavoite mikään mahdoton ole. Jokain hiemakin paremmassa kunnossa olevan mies pystyy tuohon, ja luulen että nuori nainenkin huolellisella treenaamisella. Ihme vellihousuja tällä palstalla kun eivät tuota vauhtia pääse, kysymys on juoksemisesta ei kävelemisestä.
- vellihousu kyselee
vähän tarkkuutta kirjoitti:
10 kilometriä on ihan eri asia kuin 1.5 km. Eikä toi 4 min/km mitään mahdotonta kyytiä ole. Sehän on sama kuin juoksisi cooperissa 3000m. Matka on kuitenkin nyt puolet lyhempi eli jos juoksee cooperissa noin 2800m niin ei toi aika tavoite mikään mahdoton ole. Jokain hiemakin paremmassa kunnossa olevan mies pystyy tuohon, ja luulen että nuori nainenkin huolellisella treenaamisella. Ihme vellihousuja tällä palstalla kun eivät tuota vauhtia pääse, kysymys on juoksemisesta ei kävelemisestä.
Joo, minä oon noita vellihousuja, en todellakaan pääse 4 min/km vauhtia. En ole koskaan päässyt, enkä tule koskaan pääsemään. 4:30 min/km on maksiminopeus.
Lopetanko nyt sitten juoksun harrastamisen kokonaan, kun kerran olen vellihousu? Olisikos parempia harrastuksia sitten tän velliperseilyn tilalle - kapakissa istuskelu esimerkiksi? - .........
vellihousu kyselee kirjoitti:
Joo, minä oon noita vellihousuja, en todellakaan pääse 4 min/km vauhtia. En ole koskaan päässyt, enkä tule koskaan pääsemään. 4:30 min/km on maksiminopeus.
Lopetanko nyt sitten juoksun harrastamisen kokonaan, kun kerran olen vellihousu? Olisikos parempia harrastuksia sitten tän velliperseilyn tilalle - kapakissa istuskelu esimerkiksi?Ehkä olin vähän kärkäs noissa lausunnoissa, mutta oli pakko koska ei 4min/km nyt mitään uskomatonta kyytiä ole. Sanoit että oma maksimi vauhtisi 4.30/km se tarkoittaa cooperissa sellaista 2650m, mikä ei todellakaan ole nuorelle ihmiselle mikään mahdoton tehtävä.
Itse kun menin armeijaa juoksin ensimmäisessä cooperissa 2800, ilman minkäänlaista lenkkeily harrastusta. Toisen cooperin myöhemmin armeijassa ihan vain lasketellen 2650.
Tietenkin jos olet nainen ja vähän vanhempi niin eihän tuo 4.30/km mikään huono vauhti ole esim. jos sitä jaksaa 10 km. Älä nyt ihmeessä lopeta harrastusta, eihän tämä nyt mikään kilpailu ole. Huomautin vain että jos sinä et pysty 4min/Km vauhtiin, niin se ei tarkoita etteikö muut pystyisi. - hirmuista kyytiä
......... kirjoitti:
Ehkä olin vähän kärkäs noissa lausunnoissa, mutta oli pakko koska ei 4min/km nyt mitään uskomatonta kyytiä ole. Sanoit että oma maksimi vauhtisi 4.30/km se tarkoittaa cooperissa sellaista 2650m, mikä ei todellakaan ole nuorelle ihmiselle mikään mahdoton tehtävä.
Itse kun menin armeijaa juoksin ensimmäisessä cooperissa 2800, ilman minkäänlaista lenkkeily harrastusta. Toisen cooperin myöhemmin armeijassa ihan vain lasketellen 2650.
Tietenkin jos olet nainen ja vähän vanhempi niin eihän tuo 4.30/km mikään huono vauhti ole esim. jos sitä jaksaa 10 km. Älä nyt ihmeessä lopeta harrastusta, eihän tämä nyt mikään kilpailu ole. Huomautin vain että jos sinä et pysty 4min/Km vauhtiin, niin se ei tarkoita etteikö muut pystyisi.Joo ei toi vauhti munkaan mielestä ole mitenkään mahdoton. Ja kun kyse on tosiaan 1500 metristä eikä 10 km juoksemisesta. Mutta toki 1500 metrin juokseminen vaatii myös enemmän kuin vaikka 400 m juokseminen tuolla vauhdilla.
- myönnetään se
hirmuista kyytiä kirjoitti:
Joo ei toi vauhti munkaan mielestä ole mitenkään mahdoton. Ja kun kyse on tosiaan 1500 metristä eikä 10 km juoksemisesta. Mutta toki 1500 metrin juokseminen vaatii myös enemmän kuin vaikka 400 m juokseminen tuolla vauhdilla.
Tulihan tuossa kritisoitua tuossa, mutta kun en tiennyt mitään viestiketjun aloittajan tasosta. Monesti tälle palstalle tuntuu tulevan vähän kummallisia kysymyksiä REILUSTI KÄRJISTÄEN tyyliin "miten pääsen viikossa maratonkuntoon." Että anteeksi vain epäilyni.
Ite en koskaan tule pääsemään noin lujaa. Onnea heille, jotka pääsevät.
- Pöhki
Mikä on kuntoilupohjasi ennen sairastelua? Ja oletko juossut millaisia matkoja ja mihin aikaan? Riippuu siitäkin, onko tavoitteesi realistinen ja miten pitäisi treenata.
- Niina83
Niin, eli tilanne sellainen, että kävin vielä noin vuosi sitten säännöllisesti vetämässä pitkiä lenkkejä, noin 10-15 km kolmisen kertaa viikossa. Tänä talvena lenkkeily on jäänyt vähemmälle sairastelun jne. vuoksi. Mutta nyt kun tarkemmin mietin, niin tuskin se juoksukunto ihan nollissa on =)) Elikkäs, säännöllistä juoksuu on takana mutta tosiaan välissä ollut pidempi tauko ilman juoksua :( Mietinkin, että onko tuo kolme kuukautta ihan realistinen aikatavoite nostaa nopeutta ja kuntoa tuohon 1500 matkaan?
- Niina83
Niina83 kirjoitti:
Niin, eli tilanne sellainen, että kävin vielä noin vuosi sitten säännöllisesti vetämässä pitkiä lenkkejä, noin 10-15 km kolmisen kertaa viikossa. Tänä talvena lenkkeily on jäänyt vähemmälle sairastelun jne. vuoksi. Mutta nyt kun tarkemmin mietin, niin tuskin se juoksukunto ihan nollissa on =)) Elikkäs, säännöllistä juoksuu on takana mutta tosiaan välissä ollut pidempi tauko ilman juoksua :( Mietinkin, että onko tuo kolme kuukautta ihan realistinen aikatavoite nostaa nopeutta ja kuntoa tuohon 1500 matkaan?
.. Niin ja lenkit on yleensä kestäneet tunnista kahteen tuntiin, riippuen miten pitkää matkaa. Tosiaan, tilanne on siis se, että haluan tätä niin kutsuttua "nopeuskestävyyttä" pitkän matkan kestävyyden tilalle. Mutta en tiedä miten sitä voisi treenailla järkevästi :P
- fsdaffdsa
itse sanoisin että rupea veteleen sellasia lenkkejä et eka pari kilsaa tosi kevyttä hölkkää, sen jälkeen pikku venyttely. Sen jälkeen sit harkittua vauhtia lähdet vetään semmosta 1500-2000m sprinttiä. Sit taas tosi kevyttä hölkkään joku kilsa. Ja mietiskele että oisitko voinu vetää kovempaa esim. loppua kohti ton 1500m.
Mut sen sanon että tarvit kuitenkin siellä testissäkin ainakin vähintään 10 minsan lämmittelyn jos meinaat saada maksimit irti.- Runerboy
Lämmittele tosi kevyellä hölkällä kymenisen minsaa. Kiihdytä sitten vauhtisi sellaiseksi, että joudut tekemään töitä. Uskon, että pääset kovempaa ja pidemmälle kuin luuletkaan jo pohjakunnollasi. Kysymys on pajon myös asenteesta ja "haponkestosta". Jos tuntuu pahalta, ei ole pakko hellittää vain sen takia, että tuntuu pahalta. Juokse puolentosita kilsan testilenkki niiin saat tuntuman mitä vauhtia pitää mennä 6 minuuttiin.
Vaikutat sitkeältä ja sisukkaalta pakkaukselta, joten ei pitäisi olla ongelmia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073215GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531092Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24851