Karjalanpiirakoista

aälsdktji

Meinaan huomenna paistaa piirakoita, ja olisinkin kysynyt mielipidettänne sellaiseen asiaan kuin että saako karjalanpiirakoita mielestänne modifioida, uudistaa tms?

Minä teen piirakat mummoni huippureseptillä ja olen jo muutamaan otteeseen miettinyt että josko uskaltaisi kokeilla jotain uutta ja erilaista (esim. täytteeseen aurajuustoa, kuori speltistä, lanttutäyte, jne...). Vai onko se piirakoiden raiskaamista?

Oletteko te kokeilleet jotakin, joka olisi osoittautunut hyväksi tai flopiksi?

32

4867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

      Saahan toki, mutta sitten voidaan väitellä siitä ovatko ne enään Karjalanpiirakoita vai jotain ihan muuta.

      Pastakoneella ne kuoret saa tehtyä nopeesti sekä tulee tasapaksusia.

      Hyvää tulee feta/aurajuustoa ja sitten ihan paistettua jauhelihaa ja ehkä maissiakin. Suomalainen tortilla ruiskuoressa ;)

      Kun Karjalanpiirakoita teet niin älä sorru kevytrasvoihin jne... vedellä laimennettuihin vaan käytä kunnon aineita, olet sit ennemmin syömättä vaik yhden piirakan, kuin ahmit mauttomia.

      • ......

        Että oletkos koskaan tehnyt kuoria(nimitys vaihtelee paikkakunnan mukaan)?
        Todella hyviä ja ihan erimakusia vaik raaka-aineet samoja.

        Tehdään isohkon letun kokonen pohja ja paistetaan levyllä molemminpuolin ilman rasvaa, ja sitten täytetään kuumalla puurolla, käärästään putkilos ja syödään. Ellei puuhellaa ole niin onnistuu ihan sähköhellallakin, mikäli keraaminen niin silloin kannattaa käyttää paistinpannua, mutta ei sillä saa ihan samanlaista tulosta aikases.

        Kannattaa puistella ylimääräset jauhot pois ennen paistamista muutoin tulee kitkerää.


      • miiskuliinu
        ...... kirjoitti:

        Että oletkos koskaan tehnyt kuoria(nimitys vaihtelee paikkakunnan mukaan)?
        Todella hyviä ja ihan erimakusia vaik raaka-aineet samoja.

        Tehdään isohkon letun kokonen pohja ja paistetaan levyllä molemminpuolin ilman rasvaa, ja sitten täytetään kuumalla puurolla, käärästään putkilos ja syödään. Ellei puuhellaa ole niin onnistuu ihan sähköhellallakin, mikäli keraaminen niin silloin kannattaa käyttää paistinpannua, mutta ei sillä saa ihan samanlaista tulosta aikases.

        Kannattaa puistella ylimääräset jauhot pois ennen paistamista muutoin tulee kitkerää.

        Onkos nuo niitä sultsinoita?


      • aälsdktji
        miiskuliinu kirjoitti:

        Onkos nuo niitä sultsinoita?

        Sultsinat vain kääritään siten, että alaosa käännetään puuron päälle ja sitten molemmat reunat. Tai ehkä kirjoittaja tarkoittikin juuri sitä..?


      • aälsdktji

        No kokeillaan sitten vaikka tuota juustopuolta ensiksi! :)

        Mä olen pastakonetta kokeillutkin, mutta jostain syystä pulikka toimii nopeammin ja tulee tasaisempaa jälkeä, ainakin minun käsissäni.

        Piirakoille tottakai oikeaa voita, muu ei tule kysymykseen, vaikka loput siitä voipaketista yleensä pitääkin heittää mäkeen, kun muuta käyttöä ei ole.

        Sen verran harvinaista herkkua ovat piirakat nykyään, kun ei ole mummoja niitä tekemässä, että en piittaa siitä vaikka menisi 15 voilla voideltua piirakkaa kerralla. Viime paistokerrasta taitaa olla pari vuotta.


      • miiskuliinu
        aälsdktji kirjoitti:

        No kokeillaan sitten vaikka tuota juustopuolta ensiksi! :)

        Mä olen pastakonetta kokeillutkin, mutta jostain syystä pulikka toimii nopeammin ja tulee tasaisempaa jälkeä, ainakin minun käsissäni.

        Piirakoille tottakai oikeaa voita, muu ei tule kysymykseen, vaikka loput siitä voipaketista yleensä pitääkin heittää mäkeen, kun muuta käyttöä ei ole.

        Sen verran harvinaista herkkua ovat piirakat nykyään, kun ei ole mummoja niitä tekemässä, että en piittaa siitä vaikka menisi 15 voilla voideltua piirakkaa kerralla. Viime paistokerrasta taitaa olla pari vuotta.

        Pulikka toimii hyvin ja miksi siis pitäisi pastakoneita käyttää. Pulikan käyttö antaa vielä sen oikean tekemisen tunteen ja tuntuman taikinaan, vähän sama kuin leipätaikinan tai pullataikinan vaivaamisessa. Maistuu paremmalta kun on käsin vääntänyt ja leipojan energia välittyy taikinaan. On varmaan ihan uskon asia ja omaa kuvitelmaa, mutta niin ajattelen.


      • ......
        aälsdktji kirjoitti:

        Sultsinat vain kääritään siten, että alaosa käännetään puuron päälle ja sitten molemmat reunat. Tai ehkä kirjoittaja tarkoittikin juuri sitä..?

        Juu sultsina nimitystä myös niistä käytetään, mut kuoriksi niitä täälläpäin nimitetään.

        Tuo kääntämis/käärintä tapa on ihan syöjästä kiinni mimmosesta tykkää. Kai se parhain on minkä pienenä oppii ja vanhana taitaa.


      • ......
        miiskuliinu kirjoitti:

        Pulikka toimii hyvin ja miksi siis pitäisi pastakoneita käyttää. Pulikan käyttö antaa vielä sen oikean tekemisen tunteen ja tuntuman taikinaan, vähän sama kuin leipätaikinan tai pullataikinan vaivaamisessa. Maistuu paremmalta kun on käsin vääntänyt ja leipojan energia välittyy taikinaan. On varmaan ihan uskon asia ja omaa kuvitelmaa, mutta niin ajattelen.

        "Pulikka toimii hyvin ja miksi siis pitäisi pastakoneita käyttää. "

        Toki pulikka toimii hyvin ja sillä tekee pienet määrät ihan ongelmitta, mutta kun piirakoita tehdään kerralla suuri määrä niin ei niitä mielellään pulikalla tee jos helpommallakin pääsee. Määrästä antaa ehkä jonkinmoisen käsityksen että aamusella leipominen aloitetaa iltasella viiminen pelti paistetaan. Ja useampi henkilö tekee.

        Toki sen pastakoneen käyttö vaatii opettelua. Ensiksi leikkaa sopivan palasen ja länttäsee kädel littasemmaksi sitten pastakoneella paksummalla ja sit toisen kerran ohkasemalla, siinä se. Tietenkin tuo kannattaa tehdä niin että tekee jonkinverran paksummalla ja sit säätää ohkasemmalle, ettei kokoaikaa tartte säätää.

        Ja pikkulapset tykkää kovasti pyöritel pastakonet.

        Toki itse tehdyt leivonnaiset ja muutkin maistuu parhaimmalta kun on nähnyt vaivaa niitten tekoon. Ei ne toisten tekemät niin hyviä ole vaik olis ihan samal taval tehty.


      • aälsdktji
        ...... kirjoitti:

        Juu sultsina nimitystä myös niistä käytetään, mut kuoriksi niitä täälläpäin nimitetään.

        Tuo kääntämis/käärintä tapa on ihan syöjästä kiinni mimmosesta tykkää. Kai se parhain on minkä pienenä oppii ja vanhana taitaa.

        Minun isäni mielestä sultsinat ovat parasta herkkua, mutta ne pitää "paketoida" just tietyllä tavalla tai eivät maistu :D


      • aälsdktji
        ...... kirjoitti:

        "Pulikka toimii hyvin ja miksi siis pitäisi pastakoneita käyttää. "

        Toki pulikka toimii hyvin ja sillä tekee pienet määrät ihan ongelmitta, mutta kun piirakoita tehdään kerralla suuri määrä niin ei niitä mielellään pulikalla tee jos helpommallakin pääsee. Määrästä antaa ehkä jonkinmoisen käsityksen että aamusella leipominen aloitetaa iltasella viiminen pelti paistetaan. Ja useampi henkilö tekee.

        Toki sen pastakoneen käyttö vaatii opettelua. Ensiksi leikkaa sopivan palasen ja länttäsee kädel littasemmaksi sitten pastakoneella paksummalla ja sit toisen kerran ohkasemalla, siinä se. Tietenkin tuo kannattaa tehdä niin että tekee jonkinverran paksummalla ja sit säätää ohkasemmalle, ettei kokoaikaa tartte säätää.

        Ja pikkulapset tykkää kovasti pyöritel pastakonet.

        Toki itse tehdyt leivonnaiset ja muutkin maistuu parhaimmalta kun on nähnyt vaivaa niitten tekoon. Ei ne toisten tekemät niin hyviä ole vaik olis ihan samal taval tehty.

        Minun määrilläni pulikka riittää mainiosti. Ehkä se pastakone tuntuu hankalalta vain siksi, että tilat ovat pienet eikä konetta saa kiinni mihinkään kätevään paikkaan. Toisekseen minun pastakoneeni pitää pestä käsin ja kaikki ne liikkuvat osat... Helpompi on tarttua pulikkaan.

        Sitäpaitsi minun pastakonetuotokseni tulevat aina jotenkin omituisen soikeiksi... Nojaa, varmasti tämäkin on ihan harjoittelukysymys.

        Minusta en ole vielä päässyt mummoni tasolle piirakoiden suhteen, vaikka teen juuri kuten hän! Minulla on jopa mummon vanha essu.
        Kyllä ne silti ovat aina kelvanneet ja ihan tilauksiakin olen saanut, joten lienevät kelvollisia.

        Kerron myöhemmin miten kokeiluni onnistuivat! :)


      • Anonyymi
        ...... kirjoitti:

        Että oletkos koskaan tehnyt kuoria(nimitys vaihtelee paikkakunnan mukaan)?
        Todella hyviä ja ihan erimakusia vaik raaka-aineet samoja.

        Tehdään isohkon letun kokonen pohja ja paistetaan levyllä molemminpuolin ilman rasvaa, ja sitten täytetään kuumalla puurolla, käärästään putkilos ja syödään. Ellei puuhellaa ole niin onnistuu ihan sähköhellallakin, mikäli keraaminen niin silloin kannattaa käyttää paistinpannua, mutta ei sillä saa ihan samanlaista tulosta aikases.

        Kannattaa puistella ylimääräset jauhot pois ennen paistamista muutoin tulee kitkerää.

        Nehän ovat sultsinoita!


    • ............

      oli tapana tehdä juurikin erilaisia piirakoita erilaisilla täytteillä. näistä nykyisin suosituimmat ovat ehkä riisillä ja perunoilla täytetyt perinteiset piirakat joiden nimi on jäänyt elämään suomen puolella "karjalanpiirakoina". jokaisella paikkakunnalla (ja emännällä) oli toki omat reseptinsä ja nimensä herkuilleen, joten käy toki varioimaan ja jatkamaan tätä perinnettä haluamallasi tavalla!

      • aälsdktji

        ja kannustuksesta!

        Kyllä minä aion ihan pokkana kokeilla sitä lanttutäytettäkin. Tai jopa lanttu-aurajuustosellaista :)

        Perusresepti on peräisin mummoltani, vaikka en sitä ihan samaa makua olekaan vielä saanut aikaan, mutta on minulla vielä 57 vuotta aikaa harjoitella, hihi. Ja tuo on kyllä taivaantosi, että jokaisella on omat reseptinsä. Minä kunnioitan oman mummoni perintöä sitä varioimalla ja näin jatkan sukuni menestyksekästä taivalta piirakoiden suhteen!

        Mukavaa viikonloppua teille kaikille vastanneille! Lisää saa toki kirjoittaa!


    • Kiril

      paikkasi karjalanpiirakoiden paistajana. Toki kysyttäessä vastaat, että en niitä itse syö, koska olen hyväkarppi. Näinhän kävi suklaakiisselinkin kanssa. Oletko ajatellut karjalanpiirakoiden lihottavaa vaikutusta? Se on sama laitatko täytteeksi perunaa tai riisiä niin hiilihydraattimäärä on uskomattoman korkea. Lihotatko nyt perheenjäseniäsi vai vieraitasi?

      Kerrotko vielä mihin mäkeen heitit sen jäljelle jääneen voipaketin, jotta saan pelastettua sen terveellisimmän osan piirakoiden valmistuksesta?

      • aälsdktji

        jos et lauantainakaan muuta tekemistä keksi kuin surkean kettuilun.

        Syön kyllä piirakoita, tykkäsit sinä siitä tai et. Minua ei karjalanpiirakka kerran vuodessa lihota, vaikka varaa kyllä olisi.
        Kateus ei Kiril ole hyvä juttu ei verenpaineelle eikä mielenterveydelle, vaikka jälkimmäisessä sinä oletkin jo menetetty tapaus.

        Minun sukuni on Pohjois-Karjalasta kotoisin ja olen pienen ikäni paistanut piirakoita silloin tällöin. Veljeni kuoleman jälkeen tosin harvemmin, mutta nyt minulle on tulossa ulkomaalainen vieras. Lisäksi ystäväni ovat kyselleet piirakoitteni perään ja isäni 60-vuotispäivillekin pitäisi piirakoita saada.
        Sorry vaan, mutta meillä ne kuuluvat sukujuhliin ja minusta on hienoa ja tärkeää pitää joistakin perinteistä kiinni, isäni suvussa se tarkoittaa paistia ja piirakoita juhlissa. Ja meillä ei ole juhlissa ollut tapana mietitä lihottavuutta, eikä lihavuus muutenkaan ole suvussamme ollut koskaan mikään ongelma.

        Minä, ystäväni tai perheeni eivät liho satunnaisesta piirakansyönnistä, koska kukaan ei vedä niitäkään pellillistä kerralla.

        Mikä olikaan se oma vinkkisi?

        Ja vielä: en edelleenkään ole sanonut suklaakiisselin syönnistä yhtikäs mitään.


      • Vanha kokki
        aälsdktji kirjoitti:

        jos et lauantainakaan muuta tekemistä keksi kuin surkean kettuilun.

        Syön kyllä piirakoita, tykkäsit sinä siitä tai et. Minua ei karjalanpiirakka kerran vuodessa lihota, vaikka varaa kyllä olisi.
        Kateus ei Kiril ole hyvä juttu ei verenpaineelle eikä mielenterveydelle, vaikka jälkimmäisessä sinä oletkin jo menetetty tapaus.

        Minun sukuni on Pohjois-Karjalasta kotoisin ja olen pienen ikäni paistanut piirakoita silloin tällöin. Veljeni kuoleman jälkeen tosin harvemmin, mutta nyt minulle on tulossa ulkomaalainen vieras. Lisäksi ystäväni ovat kyselleet piirakoitteni perään ja isäni 60-vuotispäivillekin pitäisi piirakoita saada.
        Sorry vaan, mutta meillä ne kuuluvat sukujuhliin ja minusta on hienoa ja tärkeää pitää joistakin perinteistä kiinni, isäni suvussa se tarkoittaa paistia ja piirakoita juhlissa. Ja meillä ei ole juhlissa ollut tapana mietitä lihottavuutta, eikä lihavuus muutenkaan ole suvussamme ollut koskaan mikään ongelma.

        Minä, ystäväni tai perheeni eivät liho satunnaisesta piirakansyönnistä, koska kukaan ei vedä niitäkään pellillistä kerralla.

        Mikä olikaan se oma vinkkisi?

        Ja vielä: en edelleenkään ole sanonut suklaakiisselin syönnistä yhtikäs mitään.

        ote elämään, jatka sillä linjalla. Upeata että nuoremmatkin ihmiset arvostavat perinteitä. Valitettavasti tuollaiset sivukommentit ikuisilta laihduttajilta tuppaavat pilaamaan nautiskelun ilon, mutta ne kannattaa jättää omaan arvoonsa. Kaikkea voi nauttia, kun muistaa kohtuuden. Pidä siis perinteistä kiinni, ne ovat arvokkaita.


      • näin näin
        aälsdktji kirjoitti:

        jos et lauantainakaan muuta tekemistä keksi kuin surkean kettuilun.

        Syön kyllä piirakoita, tykkäsit sinä siitä tai et. Minua ei karjalanpiirakka kerran vuodessa lihota, vaikka varaa kyllä olisi.
        Kateus ei Kiril ole hyvä juttu ei verenpaineelle eikä mielenterveydelle, vaikka jälkimmäisessä sinä oletkin jo menetetty tapaus.

        Minun sukuni on Pohjois-Karjalasta kotoisin ja olen pienen ikäni paistanut piirakoita silloin tällöin. Veljeni kuoleman jälkeen tosin harvemmin, mutta nyt minulle on tulossa ulkomaalainen vieras. Lisäksi ystäväni ovat kyselleet piirakoitteni perään ja isäni 60-vuotispäivillekin pitäisi piirakoita saada.
        Sorry vaan, mutta meillä ne kuuluvat sukujuhliin ja minusta on hienoa ja tärkeää pitää joistakin perinteistä kiinni, isäni suvussa se tarkoittaa paistia ja piirakoita juhlissa. Ja meillä ei ole juhlissa ollut tapana mietitä lihottavuutta, eikä lihavuus muutenkaan ole suvussamme ollut koskaan mikään ongelma.

        Minä, ystäväni tai perheeni eivät liho satunnaisesta piirakansyönnistä, koska kukaan ei vedä niitäkään pellillistä kerralla.

        Mikä olikaan se oma vinkkisi?

        Ja vielä: en edelleenkään ole sanonut suklaakiisselin syönnistä yhtikäs mitään.

        samaa mieltä! Kiril voi painua sinne kevyet herkut palstalle vaahtoamaan.


      • Kiril
        aälsdktji kirjoitti:

        jos et lauantainakaan muuta tekemistä keksi kuin surkean kettuilun.

        Syön kyllä piirakoita, tykkäsit sinä siitä tai et. Minua ei karjalanpiirakka kerran vuodessa lihota, vaikka varaa kyllä olisi.
        Kateus ei Kiril ole hyvä juttu ei verenpaineelle eikä mielenterveydelle, vaikka jälkimmäisessä sinä oletkin jo menetetty tapaus.

        Minun sukuni on Pohjois-Karjalasta kotoisin ja olen pienen ikäni paistanut piirakoita silloin tällöin. Veljeni kuoleman jälkeen tosin harvemmin, mutta nyt minulle on tulossa ulkomaalainen vieras. Lisäksi ystäväni ovat kyselleet piirakoitteni perään ja isäni 60-vuotispäivillekin pitäisi piirakoita saada.
        Sorry vaan, mutta meillä ne kuuluvat sukujuhliin ja minusta on hienoa ja tärkeää pitää joistakin perinteistä kiinni, isäni suvussa se tarkoittaa paistia ja piirakoita juhlissa. Ja meillä ei ole juhlissa ollut tapana mietitä lihottavuutta, eikä lihavuus muutenkaan ole suvussamme ollut koskaan mikään ongelma.

        Minä, ystäväni tai perheeni eivät liho satunnaisesta piirakansyönnistä, koska kukaan ei vedä niitäkään pellillistä kerralla.

        Mikä olikaan se oma vinkkisi?

        Ja vielä: en edelleenkään ole sanonut suklaakiisselin syönnistä yhtikäs mitään.

        joskus kirjoittaessasi, ettei tämä ole tarkoitettu jokapäiväiseen käyttöön ja itse en syö lainkaan tai syön vain silloin tällöin tällaisia lihottavia hiilihydraattiruokia. Tosin epäilen, että mielenterveyden arvioinnissa olet menettänyt ajattelusi jo aikaa sitten.

        Minun sukuni on Venäjän Karjalasta ja tiedän yhtä ja toista karjalanpiirakoista, mutta olen monissa yhteyksissä esittänyt, että niiltä karjalanpiirakoilta, mitä myydään kaupoissa, pitäisi poistaa oikeus käyttää nimeä karjalanpiirakka.


      • aälsdktji
        Kiril kirjoitti:

        joskus kirjoittaessasi, ettei tämä ole tarkoitettu jokapäiväiseen käyttöön ja itse en syö lainkaan tai syön vain silloin tällöin tällaisia lihottavia hiilihydraattiruokia. Tosin epäilen, että mielenterveyden arvioinnissa olet menettänyt ajattelusi jo aikaa sitten.

        Minun sukuni on Venäjän Karjalasta ja tiedän yhtä ja toista karjalanpiirakoista, mutta olen monissa yhteyksissä esittänyt, että niiltä karjalanpiirakoilta, mitä myydään kaupoissa, pitäisi poistaa oikeus käyttää nimeä karjalanpiirakka.

        Vaikka kyseessä olisi jokapäiväinen leipä, niin se ei muuta alkuperäistä kysymystä mihinkään. Eikä oikeuta sinun vainoharhaisia oletuksiasi. Jos joku asia on epäselvä, kannattaa kysyä ennen kuin alkaa räyhäämään. Toimii paitsi täällä niin myös työelämässä, vink vink.
        Minä en siis kysynyt hiilihydraattien määrää enkä sitä lihottavatko karjalanpiirakat. Enkä myöskään mielestäni puhunut sanaakaan einespiirakoista, ainakin kaikki muut vastaajat tajusivat mistä on kyse.

        Et muuten ole vieläkään vastannut alkuperäiseen kysymykseeni. Eipä silti, en minä sitä odottanutkaan, ja kuten sinäkin jo sanoit, ovat piirakat suoraan saatanasta, joten en kiusaa sinua niillä enempää.

        En keksi katkeruudellesi muuta selitystä kuin sen, että sinunkin tekisi mieli uunituoretta, lämmintä, voisulaista, itsetehtyä karjalanpiirakkaa kunnon munavoilla höystettynä. Mutta ai niin, eihän sinun ole vhh:lla tarvinnut luopua mistään...


      • Tepi.
        Kiril kirjoitti:

        joskus kirjoittaessasi, ettei tämä ole tarkoitettu jokapäiväiseen käyttöön ja itse en syö lainkaan tai syön vain silloin tällöin tällaisia lihottavia hiilihydraattiruokia. Tosin epäilen, että mielenterveyden arvioinnissa olet menettänyt ajattelusi jo aikaa sitten.

        Minun sukuni on Venäjän Karjalasta ja tiedän yhtä ja toista karjalanpiirakoista, mutta olen monissa yhteyksissä esittänyt, että niiltä karjalanpiirakoilta, mitä myydään kaupoissa, pitäisi poistaa oikeus käyttää nimeä karjalanpiirakka.

        Onkos nyt mennyt pullia paljonkin?


      • pomeranni
        Kiril kirjoitti:

        joskus kirjoittaessasi, ettei tämä ole tarkoitettu jokapäiväiseen käyttöön ja itse en syö lainkaan tai syön vain silloin tällöin tällaisia lihottavia hiilihydraattiruokia. Tosin epäilen, että mielenterveyden arvioinnissa olet menettänyt ajattelusi jo aikaa sitten.

        Minun sukuni on Venäjän Karjalasta ja tiedän yhtä ja toista karjalanpiirakoista, mutta olen monissa yhteyksissä esittänyt, että niiltä karjalanpiirakoilta, mitä myydään kaupoissa, pitäisi poistaa oikeus käyttää nimeä karjalanpiirakka.

        KIRILILLÄ ON PINNA TIUKALLA,KUN SE ON IKUISELLA LAIHDUTUS KUURILLA,EIKÄ VOI KOSKAAN SYÖDÄ MITÄÄN HIILIHYDRAATTIPITOISTA.ME KYLLÄ NAUTITAAN KARJALANPIIRAKOISTA.


    • aälsdktji

      No niin, piirakat on nyt paistettu ja munavoin kera odottavat maistajia saapuviksi. Sen verran otin itse maistiaisia, että voin kertoa lanttutäytteen olevan ehdoton uusi suosikkini, muistuttaa maultaan lanttukukkoa. Täytteseen keitin n 700 g lanttua, jonka survoin, lisäsin pari lusikkaa perunasosetta ja lorauksen maitoa sekä keitinlientä.

      Tein myös aurajuustotäytettä eli perunamuusia, johon murensin reippaasti auraa. Erittäin hyvä kokemus tämäkin, ja voisin kuvitella, että graavikalan kanssa pääsee oikeuksiinsa.

      Toki näiden lisäksi tein perinteisiä riisi- ja perunapiirakoita (tämä on kyllä ensimmäinen kerta kun teen perunatäytettä, tähän asti olen tehnyt vain ja ainoastaan riisipuurotäytteisiä). Yhteensä 44 piirakkaa, joten täytynee tehdä toinen satsi vielä ennen isän synttäreitä.

      Kannatti siis ottaa riski, ja uskoisin, että mummoni olisi minusta ylpeä!

      Tunteeko kukaan muuten kukkosia? Nekin olivat mummoni bravuuri, ja tiedän miten ne tehdään, mutta en ole vielä koskaan niitä yksin yrittänyt.

      • miiskuliinu

        Kerrohan lisää kukkosista. Ihania nimiä noilla perinteisillä leipomuksilla... Kyllä suomenkieli on kaunista.


      • aälsdktji
        miiskuliinu kirjoitti:

        Kerrohan lisää kukkosista. Ihania nimiä noilla perinteisillä leipomuksilla... Kyllä suomenkieli on kaunista.

        hiivaleipävehnäjauhosta tehdään ikäänkuin sämpylöitä, mutta niiden päälle laitetaan riisipuuroa ja voidellaan voilla, kai... Jossakin päin kukkosia on tehty myös rukiista kuulemani mukaan.

        Pitää kysyä tädiltäni, sillä ne kukkoset ovat aivan mahtavia, ja se on yksi leipomus, jonka en halua unohtuvan.


      • miiskuliinu
        aälsdktji kirjoitti:

        hiivaleipävehnäjauhosta tehdään ikäänkuin sämpylöitä, mutta niiden päälle laitetaan riisipuuroa ja voidellaan voilla, kai... Jossakin päin kukkosia on tehty myös rukiista kuulemani mukaan.

        Pitää kysyä tädiltäni, sillä ne kukkoset ovat aivan mahtavia, ja se on yksi leipomus, jonka en halua unohtuvan.

        Joskus aikoinaan sai kaupasta sellaisia vaaleita pikkupiirakoita, jotka kulkivat nimellä "sulhasten piirakat". Riisitäytteisiä ja sellaisia pieniä pyörylöitä, avoimia ja rypytettyjä kuten karjalanpiirakatkin. Jäljittelivätköhän ne noita kukkosia? En tiedä saako niitä enää mistään, ei ole ainakaan kohdalle osunut.


      • Vanha kokki

        Kuuluvat perinteiseen pitopöytään. Esim. muikkukukkoset ovat varsin suosittuja ja todella maukkaita pikkupurtavia.
        Taikina:
        2 dl vettä 1/2 rkl suolaa
        200 gr ruisjauhoja
        100 gr vehnäjauhoja
        50 gr voita
        Täyte:
        1 kg muikkuja
        1/2 rkl suolaa
        2 rkl voita 3/4 dl puuroriisiä
        vettä
        2 sipulia
        3 kananmunaa
        nippu tilliä
        Sekoita taikina yleiskoneella ja anna sen jälkeen levätä tunti. Fileoi muikut, levitä leivinpaperilla peitetylle pellille. Voitele fileet voisulalla, mausta suolalla, kypsennä 175 asteisessa uunissa 15 minuuttia, jäähdytä. Keitä ja valuta riisi. Keitä munat koviksi,hienonna ne haarukalla. Hienonna sipulit ja kuullota voissa. Sekoita keskenään riisit sipulit ja munahakkelus lisää kalafileet ja tillisilppu sekoittele ja tarkista maku.
        Kauli taikina jauhotetulla pöydällä ohueksi levyksi, ota pyöreällä muotilla n. 12 sm. pohjia. Nostele pohjille täytettä korkeaksi keoksi. Nosta taikinan reunat täytteen päälle ja ummista käyttäen vettä. Käännä kukkoset pellille,niin että saumat jäävät alle. Paista uunissa 225 astetta n. 15 minuuttia. Voitele paistamisen jälkeen voisulalla. Kokeile, se kannattaa.


      • NainenVantaa

        Meidän äiteen resepti:

        1 litra vettä
        25 g hiivaa taikinäkäyte
        TAI 50 g hiivaa
        4 tl suolaa
        yhtä paljon ruisjauhoja ja vehnäjauhoja (
        leipoja tietää, kun taikina on sopiva)

        taikina nostatetaan

        leivotaan pieniä pyöreitä "kakkaroita" tai "leipäsiä", joiden päälle riisipuuroa tai perunamuusia

        paistetaan noin 10 min. 250 asteessa

        voidellaan voisulalla

        Tuttuja juttuja ovat myös karjalanpiirakat ja sultsinat. Täytyypä muistaa pyytää, että ensi kerralla kylässä käydessä tehdäänkin niitä pitkästä aikaa.

        Ohrapuuro on vissiin kans ollut joskus karjalanpiirakkatäyte, mutta itse en ole kokenut kuin riisipuuron ja perunamuusin.


      • aälsdktji
        NainenVantaa kirjoitti:

        Meidän äiteen resepti:

        1 litra vettä
        25 g hiivaa taikinäkäyte
        TAI 50 g hiivaa
        4 tl suolaa
        yhtä paljon ruisjauhoja ja vehnäjauhoja (
        leipoja tietää, kun taikina on sopiva)

        taikina nostatetaan

        leivotaan pieniä pyöreitä "kakkaroita" tai "leipäsiä", joiden päälle riisipuuroa tai perunamuusia

        paistetaan noin 10 min. 250 asteessa

        voidellaan voisulalla

        Tuttuja juttuja ovat myös karjalanpiirakat ja sultsinat. Täytyypä muistaa pyytää, että ensi kerralla kylässä käydessä tehdäänkin niitä pitkästä aikaa.

        Ohrapuuro on vissiin kans ollut joskus karjalanpiirakkatäyte, mutta itse en ole kokenut kuin riisipuuron ja perunamuusin.

        Kuulostaa tutulta. Tosin meidän mummo teki noita pelkästä vehnästäkin (hiivaleipävehnäjauhoista).

        Ohraa on pitänyt minunkin kokeilla piirakoihin, ehkä ensi kerralla sitten.


      • Vanha kokki
        NainenVantaa kirjoitti:

        Meidän äiteen resepti:

        1 litra vettä
        25 g hiivaa taikinäkäyte
        TAI 50 g hiivaa
        4 tl suolaa
        yhtä paljon ruisjauhoja ja vehnäjauhoja (
        leipoja tietää, kun taikina on sopiva)

        taikina nostatetaan

        leivotaan pieniä pyöreitä "kakkaroita" tai "leipäsiä", joiden päälle riisipuuroa tai perunamuusia

        paistetaan noin 10 min. 250 asteessa

        voidellaan voisulalla

        Tuttuja juttuja ovat myös karjalanpiirakat ja sultsinat. Täytyypä muistaa pyytää, että ensi kerralla kylässä käydessä tehdäänkin niitä pitkästä aikaa.

        Ohrapuuro on vissiin kans ollut joskus karjalanpiirakkatäyte, mutta itse en ole kokenut kuin riisipuuron ja perunamuusin.

        millään muotoa kukkonen, sillä kukkonen on aina umpinainen, ts. täyte, olipa se mitä hyvänsä, on taikinakuoren sisällä piilossa. Jos leivonnainen on päältäavoin, kyseessä on lähinnä piirakka.


      • aälsdktji
        Vanha kokki kirjoitti:

        millään muotoa kukkonen, sillä kukkonen on aina umpinainen, ts. täyte, olipa se mitä hyvänsä, on taikinakuoren sisällä piilossa. Jos leivonnainen on päältäavoin, kyseessä on lähinnä piirakka.

        Tuo kuulosti nimenomaan siltä, miksi minä olen kukkoset aina mieltänyt.

        Isäni perhe on Ilomantsista kotoisin.


      • NainenVantaa
        aälsdktji kirjoitti:

        Tuo kuulosti nimenomaan siltä, miksi minä olen kukkoset aina mieltänyt.

        Isäni perhe on Ilomantsista kotoisin.

        Samalta suunnalta on äitinikin. Varmaan on kyse alueellisesta erosta.

        Ehkä jossain sekoittuvat kukko ja kukkonen? Tuli vaan mieleen, en tosiaan tiedä. Meillä kukkoset on aina olleet juuri kuvailemiani.


      • Anonyymi
        NainenVantaa kirjoitti:

        Meidän äiteen resepti:

        1 litra vettä
        25 g hiivaa taikinäkäyte
        TAI 50 g hiivaa
        4 tl suolaa
        yhtä paljon ruisjauhoja ja vehnäjauhoja (
        leipoja tietää, kun taikina on sopiva)

        taikina nostatetaan

        leivotaan pieniä pyöreitä "kakkaroita" tai "leipäsiä", joiden päälle riisipuuroa tai perunamuusia

        paistetaan noin 10 min. 250 asteessa

        voidellaan voisulalla

        Tuttuja juttuja ovat myös karjalanpiirakat ja sultsinat. Täytyypä muistaa pyytää, että ensi kerralla kylässä käydessä tehdäänkin niitä pitkästä aikaa.

        Ohrapuuro on vissiin kans ollut joskus karjalanpiirakkatäyte, mutta itse en ole kokenut kuin riisipuuron ja perunamuusin.

        Meillä nuo kakkarat/ leipäset olivat pyöryköitä, olen tehnyt niitä itekkin, lapset tykkäsivät!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      92
      6668
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      28
      2672
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2253
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      75
      1904
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1671
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1467
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1367
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe