Miten erottaa pensasmustikka

metsämustikasta?

Kaupoissa pakastemarjoissa lukee usein vain mustikka. Voiko niitä erottaa ulkonäön perusteella. En haluaisi ostaa pensasmustikoita.

15

1618

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Jos kaupassa myydään pakastemarjaa nimellä Mustikka, se ei taatusti ole pensasmustikkaa vaan metsän mustikkaa. Oletko ikinä maistanut pensasmustikkaa? Sehän on ihan eri makuinen ja sisältä eri värinenkin. Mustikka on mustikka, pensasmustikka on pensasmustikka. Eli kaikki kaupassa myytävät Mustikat ovat metsästä poimittuja, jos ne olisivat pensaasta, tuotteen nimi olisi pensasmustikka.

      T: Torimyyjä

      • aloittaja

        "Oletko ikinä maistanut pensasmustikkaa?"

        En todellakaan ole, enkä ole edes koskaan niitä nähnyt. Sen vuoksi tämän ketjun aloitin.

        Kiitos tiedoista. Ajattelin että jos ovat kovin samannäköisiä, voisin erehtyä ostamaan vahingossa pensasmustikkaa.


    • pensasmustikkafobia?

      En ole niitä ite maistellut, ihaillut kyllä kaupoissa.

      • aloittaja

        Huonompi ravintoarvo ja torjunta-aineet. Asia on minulle tärkeä, koska syön mustikoita PALJON.


      • se ahteri!
        aloittaja kirjoitti:

        Huonompi ravintoarvo ja torjunta-aineet. Asia on minulle tärkeä, koska syön mustikoita PALJON.

        Käyhän sie lellu ite metsästä hakemassa ne marjat niin ei tarvi arvailla kasvoko ne puussa vai maassa. Niin mieeki teen, jeah.


      • aloittaja
        se ahteri! kirjoitti:

        Käyhän sie lellu ite metsästä hakemassa ne marjat niin ei tarvi arvailla kasvoko ne puussa vai maassa. Niin mieeki teen, jeah.

        nyt jo mustikka-aika? Hmm...


      • se mustikka-aika
        aloittaja kirjoitti:

        nyt jo mustikka-aika? Hmm...

        muistaakseni oli sillon heinäkuusta eteenpäin... Ainakkii oli viime vuonna.


    • tavallisesta..

      yleensä kokonsa vuoksi. Koska koko pensas on isompi, myös marjat ovat suurempia. Pensasmustikan marjat ovat siis valtavan isoja verrattuna tavallisiin mustikoihin. Toki on varmaan pienimarjaisiakin mustikoita, parhaiten tietty saisit asian selville, soittamalla kyseiseen lafkaan ja kysymällä, että käyttävätkö he torjunta-aineita ja mistä mustikat ovat lähtöisin.

      Mutta näin olettaisin asian olevan.

      • aloittaja

        on osa marjoista todella suuria. Tämä oli yksi syy miksi epäilykseni heräsi. Voisin tietty soittaa valmistajalle niin asia ainakin varmistuisi.


      • on sisältä valkoinen
        aloittaja kirjoitti:

        on osa marjoista todella suuria. Tämä oli yksi syy miksi epäilykseni heräsi. Voisin tietty soittaa valmistajalle niin asia ainakin varmistuisi.

        Sitä et tietysti näe paketin päältä. Itse en ole törmännyt pensasmustikoihin pakastemarjoissa.


      • vai sokea ja....
        on sisältä valkoinen kirjoitti:

        Sitä et tietysti näe paketin päältä. Itse en ole törmännyt pensasmustikoihin pakastemarjoissa.

        Kuules nyt, en tiedä oletko ollenkaan tosissasi tämän mustikan kanssa.
        Kokeiletkos vaan mitähän ne noi nyt vastaa!

        Tavallinen mustikka on kaupan pakastealtaissa,noin 200g pusseissa.
        Pensasmustikka on pakattu hedelmäosastolle läpinäkyvissä rasioissa.
        Ero on huomattava ja luulisi sunkin nyt ne erottavan.


      • aloittaja
        vai sokea ja.... kirjoitti:

        Kuules nyt, en tiedä oletko ollenkaan tosissasi tämän mustikan kanssa.
        Kokeiletkos vaan mitähän ne noi nyt vastaa!

        Tavallinen mustikka on kaupan pakastealtaissa,noin 200g pusseissa.
        Pensasmustikka on pakattu hedelmäosastolle läpinäkyvissä rasioissa.
        Ero on huomattava ja luulisi sunkin nyt ne erottavan.

        erottaisin, mutta koska en ole koskaan pensasmustikkaa nähnyt niin ajattelin varmistua ettei minua viilata viikseen!

        200g pusseja olen mussuttanut pakkasmarjaa, missä sanotaan marjojen olevan metsästä. Pirkalla on myös 200g pusseja halvemmalla, mutta marjojen alkuperää ei mainita. Pakkasmarjalla myös kilon pusseja missä marjojen alkuperää ei mainita.


      • aloittaja
        on sisältä valkoinen kirjoitti:

        Sitä et tietysti näe paketin päältä. Itse en ole törmännyt pensasmustikoihin pakastemarjoissa.

        joku tuossa aikaisemminkin jo sanoi joten kai se on uskottava että oikeaa tavaraa olen syönyt..


    • Pensasmustikoija

      Ei pensasmustikan viljelyssä käytetä torjunta-aineita. Rikkaruohot torjutaan mekaanisesti, pensasmustikat kasvavat katekankaalla suojattuina. Lisäksi pensasmustikka kasvina on tautivapaa, ei ole esim homeongelmia kuten mansikalla.

      Pensasmustikka on kotimaista superfoodia.

    • Hannele Mäntyjärvi

      Pientä faktaa pensasmustikoista. Viljelemme pensasmustikoita täällä Keskl-Suomessa Jyväskylässä. Lajikkeita on monia ja niinpä myös makueroja. Kotimaiset lajikkeet Aino ja Alvar ovat jalostettu pensasmustikan, metsämustikan, juolukan ja karhunmarjojen ominaisuuksista. Marjat ovat makeita ja ravintoarvoiltaan 10 parhaan joukossa kaikista marjoista ja heldelmistä. Marjat ovat kiinteitä vielä sulamisen jälkeenkin joten niitä voidaan käyttää koristemarjoita leivonnassa ja jälkiruuissa tai napostella sellaisenaan. Marjoihin ei tarvitse lisätä sokeri kuten yleensä pakastemarjoihin lisätään niiden väkevän maun vuoksi. Pensasmustikka tuottaa itse jäätyesssään hedelmäsokeria joten marjat ovatkin poikkeuksellisesti makeita jäätyneenä. Marjat eivät sottaa. Ainakin meidän tuore- ja pakastemarjarasioissa lukee selkeästi pensasmustikka. Kannattaa kokeilla - pensasmmustikka on hyvä diettimarja ja sopii diabetikoille kuin muillekin terveellisestä ravinnosta nauttivalle. Erinomainen marja myös lapsille kuin vanhuksillekin. Ennakkoluulot pois ja kotimaisia pensasmustikoita kokeilemaan. www.lepomaki.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1957
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1743
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1604
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1346
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1262
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1236
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1213
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1202
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe