Mistä johtuu että mahan oikealta puolelta alkaa aina sattumaan juostessa, mutta hiljalleen hölkätessä hiipuu kipu pois, ja mahaa pullottaen myös kipu lievittyy. Onko se että elimistö ei saa liian nopeasti happea vai mitä? Haittaako nesteen juominen alussa? Ainakin syöminen haittaa.
Mahaan sattuu juostessa
8
11240
Vastaukset
- sama vika
ja se johtuu siitä kun en muista hengittää oikein. Nenästä sisään suusta ulos, kokeile. Minulle on auttanut kun olen saanut vatsakivun. Ota juostessa se vaikka mielen mantrana "nenästä sisään suusta ulos."
- hypothetico-deductive
Se lihas joka kontrolloi hengitystä saattaa ruveta kouristelemaan vatsan hölskyeässä. Tavallisia syitä tähän on joko se, että olet lähtenyt lenkille liian pian ruokailun jälkeen, tai sitten et hengitä oikein. Hyvin tavallista uusien juoksijoiden (ja tottuneidenkin) parissa.
Ei auta kuin hidastaa ja antaa hengityksen ja sisäelinten rauhoittua. Hyvä hengitysvinkki on se, että yritä hengittää tahdissa (esim aina sisään ja ulos kun astut vasemmalle jalalle). Ei kuitenkaan niin, että hyperventiloit! Vedä pitkään ilmaa keuhkoihin, ja puhalla puuhkuta nopeasti ulos, tämä rentouttaa myös hengityslihaksia.
Niin, ja tiedät, että juoksen liian kovaa jos olet liian hengästynyt sanomaan "juoksenko minä liian kovaa?" :) - ajoittaminen
Mulla taisi viimeksi sattua vasemmalle puolelle... mutta ehkä joskus oikeallekn. Ja kyse lienee kuitenkn samasta vaivasta. Mulla ilmiö tulee ainakin silloin, jos syömisestä ei ole tarpeeksi aikaa. Joka saa mulla myös joskus vatsan sekaisin...
- Juusilo
Todellakin tuo ilmiö liittyy hengitykseen.
Itse en voisi käyttää em. nenällä sisään suusta ulos -tekniikkaa, tuntuu ettei nenän tilavuus riitä ko. touhuun =)
Olen kuitenkin havainnut toimivaksi metodin, jossa keskitytään hengittämään keuhkot aina mahdollisimman tyhjiksi asti. Vaikka tämä ei, varsinkaan hengästyneena, ole kovinkaan mukavaa puuhaa, ainakin minulla se auttaa joka kerta.
Ellei pistos lähde pois, se ei ainakaan pahene, ja näin lenkin voi juosta helposti loppuun.
- Springels.
Mä luulen, et kipuilu johtuu maksastasi. Se sijaitsee vatsaontelon yläosassa oikealla puolella välittömästi pallean alla. Sen yksi tehtävä on toimia verivarastona. Siihen tulee hapekasta verta maksavaltimoa pitkin. lisäksi siihen tulee porttilaskimo, joka on jo luovuttanut happensa ruuansulatuskanavalle. Hengitystyön äkkiä lisääntyessä pallealihas ja kylkivälilihakset puristavat maksaa kasaan. Esim. ruokailun jälkeen verenkierto on keskittynyt vatsan alueelle ruoan sulatukseen ja maksan alueella on paljon verta ja se on "turvoksissa" Samoin levon aikana.
Ehdotus. ennen juoksua kokeile kävellä reippaasti enemmän kuin norm. Sitten aloitat juoksun varovaisemmin ja lisäät vauhtia pikku hiljaa.
Luulisin sen auttavan.
Toivottavasti ees yhtään tajusit, mitä yritin selittää? Tää vaatisi niin monta riviä ettet jaksaisi lukea, mut yritin kiteyttää ja selvittää asian yksinkertaisesti ja nopeasti.- Maksa piippaa
Itse kuulin sairaanhoitajalta selityksen että juoksussa tyypillinen kylkipisto johtuu maksan hapenpuutteesta, eli samalla aihealueella liikutaan. Juoksuvauhti käytännössä ylittää hapenottokyvyn.
- kyllanainon
joos tuo edellinen viesti on totta, se liittyy hengityksen ja maksaan. itse olen terveydenhoitajalta kuullut melkeinpä samat sanat!
- scisa
Kiitokset selvennöksestä täältäkin. Pitkään ihmetellyt tuota vaivaa. Useamman kerran syvään hengittäen sisään keuhkot täyteen ja sitten syvään hengittäen ulospäin olen tuon vaivan lenkillä saanut kadotettua. Eli itsellä 2h ei välttämättä riitä ruokailun jälkeen, jotta voisi tehokkaan ja tasapainoisen lenkin tehdä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086917- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483826Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 513508
- 1883455
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242959- 672664
- 462501
- 131884