Tässä mietin lähinnä kahden polkupyörän välillä, että kumman ostaisin. Crescentin STREET 738:n vai STREET 714:n. Pyörää käyttäisin niin kaupunki- ja maantieajoon kuin pitkiin retkimatkoihinkin.
Pyörien ominaisuudet ovat muuten aika samat. Eroavaisuudet löytyvät kuitenkin näistä:
STREET 738
Shimano Nexus 8 vaihdetta
sekä jalka, että käsijarrut
hinta 599
STREET714
"vain" V-jarrut siis käsijarrut
24v Shimano Acera vaihteet
hinta 579
Nyt mietityttää lähinnä vaihde-eroavaisuudet: eli kuinka hyvin pärjää 8 vaihteella ja toiseksi onko Shimano Nexus 8 hyvä merkki vaihteeksi - tuleeko ongelmia. Sen tiedän jos tulee ongelmia tuollaisen napavaihteen kanssa niin silloin pyörä pitää viedä huoltoon (kuinkahan kalliiksi napavaihteiston huolto maksaa?). Muutenkin arvelluuttaa napavaihteiston vaikutus pitkillä matkoilla - onkohan paljonkin raskaamaa polkea napavaihteisella pyörällä kuin ratasvaihteisella.
Kiitos kuitenkin kommenteista jo etukäteen.
Nexus 8 napavaihteet vs ratasvaihteet
31
12940
Vastaukset
- alkup.tuna
mainiosti, paitsi ehkä vuoristossa :-)
Napavaihteesssa on suurempi kitka kuin ketjuvaihteessa, joten hieman on huonompi hyötysuhde. Nexus 8 en vielä ostais, on enempi kitkaa kuin 7 navassa, johtuen rakenteellisista eroista. Näin opasti tuttu pyöräkauppias kkun kysäisin tuosta 8 navasta. - Mikke
hankintaa suunniteltaessa vaikea valinta. Se lisäkitka on kuitenkin aika marginaalinen. Osallistuin viime kesänä yksipäiväiseen pyöräilytapahtumaan, jossa ajetiin 150km. retkeilyvauhtia 22,5 km/t. Joillakin osallistujille oli sellaiset napavaihteiset pyörät, joissa oli myös napadynamo. Yhdellä oli Helkama ja toisella Crescent, olisko ollut juuri Street. Ei niillä ajajilla mitään vaikeuksia siinä ollut mukana pysymisessä.
Kaupunkiajossa napavaihteisen etu on, että pysähdyksissä voi vaihtaa paikallaan pienemmälle. Mutta ratasvaihteisen ketju kaipaa melko usein puhdistusta ja voitelua. Napavaihteinen ei ole sen suhteen niin vaativa. - muutama seikka
Ei kannata ostaa napavaihteista fillaria. Arkihuolto on toki helpompaa kuin ratasvaihteisen(koska napavaihteista ei tarvitse huoltaa) napaan ei mene helposti paskaa, mutta sitten kun menee niin se ei lähde sieltä ulos. Navan purku ja kasaaminen vie enemmän aikaa kuin ratasvaihteisen fillarin rataspakkojen vaihto,vaihteiden säätäminen, renkaittenvaihdot, vaijereitten huoltoa unohtamatta. Napavaihteisen pyörän takavanteen ottaessa kipeätä ei uuden vanteen hinnat ole enää millään rationaalisella ajattelulla ymmärrettävissä.
ratasvaihteisen pyörän yksittäisen rattaan vaihto on yleensä suhthelppo homma, mutta navan avaaminen ja sen kokoaminen vaatii usein enemmän uusia osia kuin voisi kuvitella(vanhat ja uudet osat eivät stemmaa) napavaihteisten pyörien kitka ominaisuuksia usein liiotellaan ja pyöränä napavaihteinen käy aivan hyvin muutaman kympin päivittäiseen ajoon. Ratasvaihteisen pyörän edut rullaamisessa tulevat esiin vasta pitkillä suorilla ja alamäissä.
Nexuksen 8 ei ole huono vaihtoehto jos napavaihteisen välttämättä haluaa, itse kuitenkin suosittelisin nexuksen 7. rullaamisen pienoisen edun johdosta. Kannattaa myös pitää mielessä että ei shimanon kaikki vaihtajat(ratas) ole laadukkaita/kestäviä. Yleisesti ottaen ja matkapyöräilijöitten kanssa vietettyä aikaa on tullut selväksi ettei vaihtajat ole ainoat pyörän kriteerit vaan kannattaa myös tutustua runkojen, vanteiden ja kampien laatueroihin(ne ovat uskomattomat). Nyrkkisääntönä voidaan myös pitää ettei alle tonnin pyörässä oleva joustohaarukka tule kestämään. uutta fillaria ostaessa kannattaakin kysellä takuuajat fillarin eri osilta sillä esim. rungon ja joustavan etuhaarukan takuu voi ja usein on eripituinen.
Kuitenkin pyörää ostava asiakas tekee ostopäätöksensä ja tarpeita on erilaisia. Se mikä sopii toiselle ei ehkä sovi seuraavalle. Suosittelen lämpimästi pienten puljujen käyttämistä koska yksityisyrittäjät eivät voi myydä paskaa samalla tavoin kuin "volyymikauppiaat".- ÖÖh_PUUH
"Nexuksen 8 ei ole huono vaihtoehto jos napavaihteisen välttämättä haluaa, itse kuitenkin suosittelisin nexuksen 7. rullaamisen pienoisen edun johdosta".
Mitä tarkoitat käytännössä??? ÖÖh!!`??
Entäs shimano alfine Di2, sitä saa sähkövaihestona napavaihteisena.
- Ähväköp
Itsellä on ollut käytössä nyt pari napavaihteista.
Ei tunnu oikein kestävän. Nyt vaihdankin vanhalle rungolle komponenttia siihen malliin että käytössä on ratasvaihteisto.
Kulumiset on sitten helpompi hoitaa.- Pyörätiellä
Mikä niissä ei kestä?
Tämä on ensimmäinen kerta kun kuulen käyttäjän itse kertovan vaihteissa olleista ongelmista, olisi mukava kuulla tarkemmin. - Dual Drive
Pyörätiellä kirjoitti:
Mikä niissä ei kestä?
Tämä on ensimmäinen kerta kun kuulen käyttäjän itse kertovan vaihteissa olleista ongelmista, olisi mukava kuulla tarkemmin.Kiinnostaa myös. Yleensä nämä "asiantuntijat" kertovat kuulleensa että jonkun tutun kaverin pyörässä napavaihde hajosi. Ei siis ole hyvä, pitää olla avovaihteet...
Mistä napavaihde hajosi, missä tilanteessa? - Joo, siis ei
Dual Drive kirjoitti:
Kiinnostaa myös. Yleensä nämä "asiantuntijat" kertovat kuulleensa että jonkun tutun kaverin pyörässä napavaihde hajosi. Ei siis ole hyvä, pitää olla avovaihteet...
Mistä napavaihde hajosi, missä tilanteessa?KVG
Hyvälaatuinen napavaihde kestää siinä missä ketjuvaihde, kunhan se huolletaan vuosittain. Huoltamaton napavaihde "hiipuu" vähitellen, eikä käyttäjä edes välttämättä huomaa sitä ennen kuin ollaan pisteessä, jossa vaihteet eivät toimi. - pyörätiellä
Joo, siis ei kirjoitti:
KVG
Hyvälaatuinen napavaihde kestää siinä missä ketjuvaihde, kunhan se huolletaan vuosittain. Huoltamaton napavaihde "hiipuu" vähitellen, eikä käyttäjä edes välttämättä huomaa sitä ennen kuin ollaan pisteessä, jossa vaihteet eivät toimi.Eli ei löydy. Teemme omat johtopäätöksemme.
Minulla on aktiivikäytössä kaksi napavaihteista fillaria. Vähemmän ajetulla on menty 8000 km kolmessa vuodessa. Ympärivuotisessa käytössä ongelmia on ollut vain jarruvaijerien jäätymisen kanssa, mutta sehän ei liity vaihteisiin.
Tässä on muistettava yleinen totuus: Kaikenlaisia varusteita on hyviä ja halpoja. Yleensä ne ovat vielä eri kaupoissa... - seppojaakko
Napavaihteissa vain vaijerin jäätyminen on ongelma.tosin 7v shimanossa jokin muovirengas vetopuolella rikkoutuu ja sitten kaput.ei kammet pyörineet et silleen .ajettu vajaa 10.000 .toinen takapyörä uudet sisuskalut ajettu 5000 ei ongelmia toistaiseksi muuta kuin tuo vaijerin jäätymisongelma.
- seppojaakko
Talvipyörää ei ole muuta kuin yksi normaali 1 v.ns ulkovaihteiset monirattaistet jäätyy myös talvella.kammet pyörii tyhjää jos pääsee jäätymään .t.länsirannikko
- mattiteppojaakko
Vaihda seppojaakko nimimerkiksi satuseppojaakko eli puhut tuubaa. Itse olen melkein puolivuosisataa ajanut ulkovaihteisilla eikä tommoista kuvailemaasi ongelmaa ole ollut ikinä. Tosin jos tolla kamppeellasi kahlaat "länsirannikossa" niin sitten varmaankin...
- Nexus kokemuksia
En nyt menisi täysin haukkumaan, mutta itelläni on mennyt shimano nexus 8 hajalle (ei vaihda aina, naksuu kuin mikäkin, välillä ei "välitä" voimaa pyörään) liekkö valmistusvika kun ei niitä kilometrejä sillon kumminkaan tullut kuin jotain 2-3 tuhatta. Pitäs varmaan pistää takuuseen en ihan varma ole onko vielä takuuta. 8 vaihteinen on mielestäni riittävä kovemmallekkin pyöräilijälle jos vaan välitykset on kohillaan. Nexusessa muistaakseni loppui välitykset sinne 35km/h paikkeille eli mielestäni riittämätön pienempiinkään sprintteihin. 1 ja 2 vaihteet liian pienet, hyvin harvoin kyseisiä vaihteita tuli käytettyä kovimmissakaan mäissä. Eli ok paketti jos olet vähän huonommassa kunnossa/ajat paljon maastossa mutta itselleni ei riittänyt.
- Huoltokokemuksia
Vaikuttaa siltä, että vaihteistosi säädöt ovat pielessä. Juuri tuollaisia oireita tulee, kun vaihdevaijerin säätö on ihan vähän pois kohdaltaan. Ota ohjekirja ja laita säätö kuntoon, navassa itsessään ihan ilmeisesti ei ole mitään vikaa.
- Rutiseva kappa
Omassani paukahti nexus 8 v napavaihteisen 3 vaihte tilaan, jossa se kerran rusahti ja sen jälkeen löi vaan tyhjää eikä eteenpäin millään.
No kapan sisuskalut uusittiin takuuna vielä 2 viikkoa takuuajan jälkeen, hinta sisuksille posketon n.200 euroa, nyt ollaan taas n. puolen vuoden jälkeen tilassa jossa vaihteet 1-4 "jurisee" polkiessa eli on karkea tuo poljenta, vaihteet 5-8 menee pehmeästi, kappa on taas valtuutetussa Shimano huollossa takuukorjauksessa, ei oikein minua tuo laatu vakuuta ! Pyörän myyjä / huolto on palvellut minua esimerkillisen hyvin, sitä ei voi moittia.- 20+20
Lakisääteinen virhevastuu on voimassa koko tavaran oletetun elinkaaren ajan. Takuulla voi pyyhkiä takamuksensa, sillä vain harhautetaan kuluttajaa luopumaan vahvemmasta virhevastuusta.
- shimano12345678
Olet luultavasti öljynnyt ulkokehän laakereita spray-öljyllä tai muulla juoksevalla öljyllä ja olet huuhdellut laakerikehän vaseliinit pois. Silloin se tosiaan pitää meteliä. Lisäksi tietenkin vaihdevaijeri päin prinkkalaa ja hubin sisältä puuttuu Shimanon omat öljyt. Siinäpä tuo taisi olla. Sen Shimanon öljyn tilalla voipi käyttää myös automaattivaihteisto-öljyä...
- H-brid
Omassa ykkönen liian pitkä jyrkimpiin nousuihin ja 8-vaihdetta tarvii tuskin koskaan, eli takaratasta voisi kait suurentaa?
Pakkaset ei sovi kapalle, alkaa tökkimään, mutta sitä varten löytyy 24-v talvisykkeli. - helekama
joo muuten toi 8 vaihteinen on ihan ok kun sillon tällön muistaa laittaa säädöt kohdilleen....mutta mutta talvella tahtoo pakkasessa ja lumessa jäätyä...siitä pitkä miinus joten kyllä kaikin puolin on avovaihteet paremmat vaikka ennen olin niitä kovin vastaan mutta hommattuani cyclon tiagran vaihteilla olen ollut tyytyväinen hyvinniin
- Crecent omistaja
Itsellä tällähetkellä käytössä Crecentin ratasvaihteet, ongekmia ei ole tähän mennessä tullut, paitsi että mulla katkesi etuvaihtajan vaijeri.
- yngweeer
jooo talvella temppuilee "PALJON" noi napavaihteet....ne kun jäätyy ja sulaa ....vaijereissa vesi tekee hallaa ja vaihteen vaihdot ei onnistu!! joten kannattaa unohtaa napavaihteet...avovaihde on huomattavasti parempi!!
- :-o
Ai sulla on ajatuksen voimalla vaihtava avovaihde. Mä luulin että niissäkin on vaijeri...
- simaano
Oma kokemus on juuri päinvastainen. Avonaiset vaihteet tukkiutuvat nuoskasta pahemmin kuin napavaihteisessa. Mikä siellä napavaihteessa edes voi jäätyä?
- Pyöräillen
Minulla on napavaihteisista polkupyöristä kokemusta jo 70-luvulta lähtien. Perheessä on ollut niitä toistakymmentä kappaletta niin lapsilla kuin aikuisillakin. Tarkoitan tässä 3-, 5-, 7- ja 8-napavaihteisia polkupyöriä. Osassa valmistajana on ollut Sachs ja loput ovat olleet Shimanon valmistamia.
Yhdessä pyörässä on ollut vaihteistossa varsinainen vika. Se oli jalkajarruton Nexus 8. Jokin pieni osa sisään piti vaihtaa. Tottakai säätöjä on pitänyt tehdä ja säännöllisiä huoltoja.
Kokemusta on myös avovaihteellisista. Eivät ole olleet huonoja nekään. Laatueroja tosin on niissä, joista on kokemusta siis Shimanon valmistamista, aika paljon laidasta laitaan. Hyvät ja huonot puolet ovat tässä ketjussa tulleet esille.
Mutta minun kohdalle ei ole sattunut ns. maanantainpäivän yksilöä napavaihteellisissa koskaan. Mutta ei toki siis tule unohtaa niiden säännöllistä huoltoa. Säilytämme pyörät kylmässä varastossa ympäri vuoden ja työpaikalla pyöräkatoksessa.
Eipä ole talvella ollut myöskään mitään ongelmia napavaihteisten kanssa. Mutta tottahan toki pyörät ovat kovimmilla pakkasilla jäykempiä polkea. Mutta se ei haittaa ja ole haitannut yhtään työmatka-ajossa, eikä kouluunkaan mennessä. - Pitkälle pääsee
Kun napavaihteista tässä on keskustelua niin mainittakoon napavaihteiden kuningas Rohloffin Speedhub. Se taitaa olla ainut napa joka toimii niin kuin pitääkin. Ja kestää. Jossain oli että yli 200 000 kilometriä ajettu jo.
- Ei napavaihdetta
Jos enemmän ajaa, napavaihteessa on vain yksi 5 vaihde suora, muissa tehohävikkiä. Eron suoraan vaihteeseen tuntee selvästi polkiessa.
Itseäni alkoi haittaamaan napavaihde, oli pakko vaihtaa ratasvaihteeseen. - ´Hybridikö
Kokemusta minulla myös napavaihteista.
1 tosi kätevät ja nopeat vaihdettavat.
2 huoltoa eivät kaipaa vuosiin, kunhan kiristelet vaijeria silloin tällöin.säätö on helppoa ja ilman työkaluja selviää, ehkä vaijerin lyhennys 5 v välein.
3 Napavaihteet ovat raskaammat polkea kuin ratasvaihteet, etenkin pakkasella.
-10 ja takakappa on niin jäässä että polkimet pyörivät talutaessa. - Paulfors
En ole kuullut että 8 vaihteisessa on jalkajarru vain 7 vaihteisessa
- EiNapavaihteita
Ratasvaihteet ne olla pitää. Napavaihteet joutaa Venäjälle.
- JuuEiEnää
Ratasvaihteisissa pitää jatkuvasti vaihtaa ketjuja, ja rattaita, mutta tuohan on ihan nopeaa hommaa kun on tottunut siihen. Helppo vaihtaa.
Pussukka rataspakkoja, ja ketjuja, niin taas mennään. Työkaluja myös. - Maantiepyöräi
JuuEiEnää kirjoitti:
Ratasvaihteisissa pitää jatkuvasti vaihtaa ketjuja, ja rattaita, mutta tuohan on ihan nopeaa hommaa kun on tottunut siihen. Helppo vaihtaa.
Pussukka rataspakkoja, ja ketjuja, niin taas mennään. Työkaluja myös.Ratas- ja napavaihteet tarvitsevat yhtä paljon huoltoa. Ratasvaihde on helppo huoltaa. Yksi tuttu insinööri on sanonut, että napavaihde on kiva huoltaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773174
- 492400
- 322107
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812102- 1371869
- 311735
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291691Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91536Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51240Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61234