APUA,vastatkaa!

läheisen puolesta

Läheiseni sai ryyppyputken seurauksena haimatulehduksen ja nyt haima on mennyt kuolioon.En löydä paljonkaan netistä tietoa tuosta kuoliojutusta,mitä tarkoittaa,selviääkö siitä??Nyt suunnitelmissa haiman kaavinta(rasvaa kai kaavitaan)Kertokaa minulle tosta haimakuoliosta.Läheiseni on 22 vuotias ja muutoin terve.

5

738

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jhuift

Ystäväsi haima on todennäköisesti akuutisti tulehtunut alkoholin käytöstä. Akuutti tulehdus on siinä mielessä parempi kuin krooninen, koska kroonisessa haiman solut tuhoutuvat vähitellen, koko ajan.

Akuutti johtaa myös solukuolemaan (nekroosiin, kuolioon), mutta todennäköisesti myös pysähtyy. Tilanne on vakava, en aio valehdella sinulle. Paraneminen riippuu siitä kuinka paljon haiman kudosta on kuollut. En ny osaa sanoa joutuuko kuollutta kudosta poistamaan leikkauksella. Se mitä haimasta on jäänyt tallelle, tulee toimimaan normaalisti. Ainoa huono homma on se, että haimassa on ne Langerhansin solut, jotka tuottavat insuliinia. Jos ne ovat tuhoutuneet, tulee ystävällisesti ehkä diabetes. Haima tuottaa myös ruuansulatusentsyymejä, ja jos niiden tuotto tämän myötä vähenee/loppuu, tulee esim rasvansulatus olemaan vaikeaa, ja ruokavaliota on muutettava ja sitten voi myös pillerimuodossa korvata näitä entsyymejä joka aterialla.

En siis ole ammattilainen, mutta kokemusta on isäni haimatulehduksesta. Eli kannattaa kysyä nyt lääkäreiltä tms ammattilaiselta.

Netissä on kyllä tietoa. Haiman nimi on pancreas. Jos haet nimellä pankreatiitti/ akuutti pankreatiitti, niin tietoa pitäisi kyllä löytyä runsaasti.

Toivottavasti ystäväsi paranee!

• ystävän puolesta

sinulle tiedoista,ne auttoivat ymmärtämään jonkun verran asiaa.En ole niin läheinen,että lääkäri antaisi minulle tietoa hänen tilastaan ja hän itse ei tunnu myöskään ymmärtävän(tai ei kerro)Kaavinta on nyt kuitenkin edessä..,ja lääkäri oli kieltänyt alkoholin koko loppuiäksi.ihmettelen,kuinka haima tulehtui,kun ystäväni ei ole mikään alkkis kuitenkaan,sattui nyt ottamaan viikonlopun rajummin häitten juhlinnassa.

• bhift
        ystävän puolesta kirjoitti:

sinulle tiedoista,ne auttoivat ymmärtämään jonkun verran asiaa.En ole niin läheinen,että lääkäri antaisi minulle tietoa hänen tilastaan ja hän itse ei tunnu myöskään ymmärtävän(tai ei kerro)Kaavinta on nyt kuitenkin edessä..,ja lääkäri oli kieltänyt alkoholin koko loppuiäksi.ihmettelen,kuinka haima tulehtui,kun ystäväni ei ole mikään alkkis kuitenkaan,sattui nyt ottamaan viikonlopun rajummin häitten juhlinnassa.

Hänen haimansa saattaa yksinkertaisesti olla vähän herkempi. Tämä vaiva ei aina tule vain alkkisten kohdalle, vaan se voi tulla "kenelle vaan" siinä mielessä, että yksikin viikonloppu voi laukaista sen. Sitä alkoholia on tosiaan syytä välttää, koska hän on nyt herkempi saamaan näitä tulehduksia, ja sitä ei todellakaan haluta, että se kroonistuisi!

Hänellä siis leikataan kuollut solukko pois ja toivon mukaan juuri nuo insuliinia tuottavat solut ovat terveitä, ettei tule diabetesta. Juuri nyt hän saa varmaan (tai saa jo) pitkän antibioottikuurin, ja sen pitäisi kyllä hoitaa se tulehdus.

Kaikkea hyvää sinne ja toivottavasti löydät lisää tietoja antamillani hakusanoilla! Voit sitten vaikka antaa ne linkit kaverillesi, jotta hänkin voi lukea aiheesta.

• diabetesta tunteva

"Ainoa huono homma on se, että haimassa on ne Langerhansin solut, jotka tuottavat insuliinia. Jos ne ovat tuhoutuneet, tulee ystävällisesti ehkä diabetes."

Ei ehkä, vaan varmasti. Tulee 1-tyypin diabetes ja loppuiäksi insuliinin piikitys tai insuliinipumpun käyttö (uusien saarekesolujen istuttaminen haimaan on vielä pitkien tutkimusten takana). Mutta ei se mikään kuolema ole, diabeteksen kanssa pysty kyllä hyvin elämään, vaikka se pakottaakin tiettyyn säännöllisyyteen ja omasta terveydestään huolehtimiseen. Joillekin se voi olla ainoa asia, mikä pysäyttää ajattelemaan terveyttään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1929
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe