Idättäminen

Vihreä kevät

Mitä kaikkea olette idättäneet? Mitä kannattaa idättää ja mitä kasvattaa versoiksi? Onnistuuko kauran ja ohran idätys/oraat?

Miksi mung-pavun idut pitää siivota (ottaa vihreät kuoret pois), onko niissä jotakin myrkyllistä?

27

16534

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miiskuliinu

      Sinimailanen taitaa olla se paras idätettävä ainakin minun mielestäni. En ole kyllä koskaan kuullut, että mung-pavun kuoret pitäisi ottaa pois. Mistä olet saanut sellaista tietoa? Versoihin sopivat erityisesti auringonkukka ja herne. Melkein kaikkea voi idättää/versottaa kunhan ei käytä myrkyllisiä kasveja :)
      En olekaan aikoihin ituja harrastanut, kiitos muistutuksesta.

      Laitan vielä yhden keittoreseptin:
      3 dl kikherneitä
      2 l vettä
      2 sipulia
      1 porkkana
      1 palsternakka
      suolaa maun mukaan
      1 tl timjamia
      1 tl meiramia
      muita mausteita maun mukaan

      Liota herneitä n.12 tuntia ja anna itää 24-30 tuntia. Keitä noin 1 tunti. Raasta kasvikset ja lisää pataan mausteiden kera. Anna kiehua vielä 25-30 min. tai kunnes herneet ovat kypsiä. Päälle persiljaa.

      • miiskuliinu

        Ai hitsi vieköön, annoin keitto-ohjeen elävän ravinnon palstalle. Anteeksi, olinpas pölö.


      • Vihreä kevät
        miiskuliinu kirjoitti:

        Ai hitsi vieköön, annoin keitto-ohjeen elävän ravinnon palstalle. Anteeksi, olinpas pölö.

        Kiitos vaan vinkeistä! Pitää kokeilla auringonkukan siemeniä idätettynä. Luin netistä, että maapähkinää ja maissiakin voi idättää, mutta se taisi olla joku papukaija-lemmikkieläinsivusto, enkä tiedä, kelpaavatko ne ihmisravinnoksi.

        Mitenkähän on mullan kanssa? Voinko käyttää versojen kasvatukseen tavallista Aurinko-kukkamultaa?


      • miiskuliinu
        Vihreä kevät kirjoitti:

        Kiitos vaan vinkeistä! Pitää kokeilla auringonkukan siemeniä idätettynä. Luin netistä, että maapähkinää ja maissiakin voi idättää, mutta se taisi olla joku papukaija-lemmikkieläinsivusto, enkä tiedä, kelpaavatko ne ihmisravinnoksi.

        Mitenkähän on mullan kanssa? Voinko käyttää versojen kasvatukseen tavallista Aurinko-kukkamultaa?

        Tavallinen multa sopii hyvin versojen kasvatukseen. Maapähkinän tai maissin idätysohjeita en osaa antaa, mutta olen kuullut, että linnuille tarkoitettuja siemeniä ei pitäisi käyttää salmonellariskin(?)tai muiden epäpuhtauksien takia. Siemenet kannattaa siis ostaa jostain luontaistuotekaupasta tai ihan tavallisesta ruokakaupasta.


      • miiskuliinu
        miiskuliinu kirjoitti:

        Tavallinen multa sopii hyvin versojen kasvatukseen. Maapähkinän tai maissin idätysohjeita en osaa antaa, mutta olen kuullut, että linnuille tarkoitettuja siemeniä ei pitäisi käyttää salmonellariskin(?)tai muiden epäpuhtauksien takia. Siemenet kannattaa siis ostaa jostain luontaistuotekaupasta tai ihan tavallisesta ruokakaupasta.

        Varmuuden vuoksi sanon vielä, että idätetyt kikherneet ja soijapavut pitää ryöpätä ennen syömistä, joten ei siis sovellu elävään ravintoon... Joku elävän ravinnon asiantuntija saisi puuttua keskusteluun ja antaa parempia neuvoja :)


      • tarkoitetuissa siemenissä
        miiskuliinu kirjoitti:

        Tavallinen multa sopii hyvin versojen kasvatukseen. Maapähkinän tai maissin idätysohjeita en osaa antaa, mutta olen kuullut, että linnuille tarkoitettuja siemeniä ei pitäisi käyttää salmonellariskin(?)tai muiden epäpuhtauksien takia. Siemenet kannattaa siis ostaa jostain luontaistuotekaupasta tai ihan tavallisesta ruokakaupasta.

        ei todellakaan ole mitään salmonellariskiä! Eri asia, jos olet ruokkinut pussista lintuja, jolloin käsissäsi on luultavasti linnuista tulevia bakteereita. Avattua ja lintujen ravinnoksi käytettyä siemenpussia ei siis tule käyttää ihmisravinnoksi.

        Lintusiemenet ovat usein kakkoslaatua, ja siksi niitä ei suositella idätettäväksi. Jokainen linnunruokkija tosin tietää, että aika usein sieltä ruokintapaikalta kaikesta huolimatta putkahtaa kesän iloksi auringonkukka tai pari. :)


      • miiskuliinu
        tarkoitetuissa siemenissä kirjoitti:

        ei todellakaan ole mitään salmonellariskiä! Eri asia, jos olet ruokkinut pussista lintuja, jolloin käsissäsi on luultavasti linnuista tulevia bakteereita. Avattua ja lintujen ravinnoksi käytettyä siemenpussia ei siis tule käyttää ihmisravinnoksi.

        Lintusiemenet ovat usein kakkoslaatua, ja siksi niitä ei suositella idätettäväksi. Jokainen linnunruokkija tosin tietää, että aika usein sieltä ruokintapaikalta kaikesta huolimatta putkahtaa kesän iloksi auringonkukka tai pari. :)

        Kiitos korjauksesta. :o)
        En kyllä siltikään idättelisi huoltoasemalta ostettuja linnuille tarkoitettuja auringonkukan siemeniä muuten kuin kukkienkasvatusmielellä.


      • Vihreä kevät
        miiskuliinu kirjoitti:

        Kiitos korjauksesta. :o)
        En kyllä siltikään idättelisi huoltoasemalta ostettuja linnuille tarkoitettuja auringonkukan siemeniä muuten kuin kukkienkasvatusmielellä.

        Meni keskustelu vähän vikaraiteille. En missään vaiheessa tarkoittanut, että idättäisin eläimille tarkoitettuja siemeniä tms.

        Kysyin, voiko maapähköinöitä ja maissia idättää/kasvattaa myös ihmisen ravinnoksi. Papukaijoille tai muille lemmikeille niitä kai idätetään ja syötetään, mutta en ole kuullut, että kukaan ihminen söisi niitä. Idättäminen ja kasvattaminen kaiketi onnistuisi, mutta pystyykö niitä sitten käyttämään, on toinen juttu.

        Mitä tapahtuu maapähkinälle, kun se idätetään tai jopa kasvatetaan versoksi? Olen kuullut, ettei maapähkinä oikeastaan ole edes pähkinä vaan kuuluu hernekasveihin. "Herneet" vaan kasvaa juurakossa maan sisällä. Eräs tuttavani sanoi, ettei maapähkinöissä ole ihmiselle sopivia ravintoaineita, että se kelpaa vain eläintenrehuksi (koskapa ei ole pähkinä eikä voi verratakaan oikeisiin pähkinöihin ravitsemuksellisesti).

        Nyt olen kasvattamassa ohraa. Sitä varmaan voi käyttää samaan tapaan kuin vehnän orasta, vai onko jollakulla parempaa tietoa?


      • Kik-herneiden idätyksessä yksi parhaista puolista on se, että keittoaika putoaa tunnista kymmeneen minuuttiin! Ehdoton eco .


    • Vanha kokki

      Vesikrassin, Nasturtium officinale, kasvattamista, se on tosi helppo ikkunalla viihtyvä vihantakasvi. Sopii erinomaisesti salaatteihin ja leivän päälle, kuten myös liharuokien kera. Voidaan syödä versoina kukkineen tai ituina. Sisältää A j C vitamiineja sekä kalsiumia, rautaa ja foolihappoja. Siemeniä kasvatusohjeineen saa tiettävästi jokaisesta siemenkaupasta, tuskin tavarataloista. Pirteän makuinen vanha uutuus, kannattaa kokeilla.

      • Vihreä kevät

        Olen joskus kasvattanut vesikrassia. Taisin ostaa pussin ihan tavaratalon siemenhyllystä. Sitä kai voi kasvattaa isommaksikin, olen tainnut napsia versot ihan muutaman sentin pituisina. :)


      • tuula

        vaikka talvi pukkaa tuloaan,on kasvattamisen vimma päällä.eilen laitoin mung pavut ja sinimailaksen siemenet yöksi likoon.tänään lasipurkkeihin.meillä kun ei mahdu muualle pimeään,niin laitoin purkit ylössuin ja vanhaan uuniin.molemmissa kulho alla.siellä ovat pimeässä niin kun kuulemma olla pittää.huuhtelen aamuin illoin.saa nähdä mitä tulee.minä aikoinani 70 luvulla idätin ja sairaalan vuorotyön takia unohdin purkit astiakaappiin.ja kun katsoin,siellä oli matoja.sen tähden minulla oli näin pitkä viive idättämiseen.mutta kun koen että perheen on saatava kasviksia ja salaatit on niin kalliita,tämä olisi tosi edullista


      • JaniP
        tuula kirjoitti:

        vaikka talvi pukkaa tuloaan,on kasvattamisen vimma päällä.eilen laitoin mung pavut ja sinimailaksen siemenet yöksi likoon.tänään lasipurkkeihin.meillä kun ei mahdu muualle pimeään,niin laitoin purkit ylössuin ja vanhaan uuniin.molemmissa kulho alla.siellä ovat pimeässä niin kun kuulemma olla pittää.huuhtelen aamuin illoin.saa nähdä mitä tulee.minä aikoinani 70 luvulla idätin ja sairaalan vuorotyön takia unohdin purkit astiakaappiin.ja kun katsoin,siellä oli matoja.sen tähden minulla oli näin pitkä viive idättämiseen.mutta kun koen että perheen on saatava kasviksia ja salaatit on niin kalliita,tämä olisi tosi edullista

        Hei,

        Kikherneistä puheenollen, ovatko herneet itäneet liikaa jos alkaa vihreitä versoja tulla?! Ja voiko noita enään syödä vai pitääkö heittää pois. Mistään en ole kunnon idätysohjeita löytänyt. Siis sellaisia jossa kerrotaan tarkkaan kaikki vaiheet jne.


      • Millinen
        JaniP kirjoitti:

        Hei,

        Kikherneistä puheenollen, ovatko herneet itäneet liikaa jos alkaa vihreitä versoja tulla?! Ja voiko noita enään syödä vai pitääkö heittää pois. Mistään en ole kunnon idätysohjeita löytänyt. Siis sellaisia jossa kerrotaan tarkkaan kaikki vaiheet jne.

        Meillä tykätään erityisesti herneen versoista ja kasvavatkin lasitetulla parvekkeella vauhdilla näin kuumilla ja aurinkoisilla keleillä. Tuskinpa herneet siis liikaa ovat itäneet kun versotkin ovat herkullisia :). Idätykseen kelpaavista kasveista vielä sellaista, että maapähkinän ja perunan idut ovat myrkyllisiä.


    • kaikki kaapit täynnä

      Hei!!
      Entäs kun idättäessä papuun (vihreän kuoren alle valkoiselle alueelle) tulee punaviolettia väriä ja sisältä, toisesta pääsä kuin itu, pukkaa jo pienenpientä lehteä? Idätin mung- papuja, en ollenkaan liian pitkään (3 yön yli), mutta kylläkin kaappitilan puutteen vuoksi ihan vain tiskipöydällä etten pimeässä. Onko se haitallista, että tuota väriä ja kasvua esiintyy?

      • (._.)

        Ei ole haitallista.


      • itu vihanneskrassi

    • +50-

      Onko kukaan käyttänyt sellaista 3-kerroksista idätysastiaa jossa on punaiset "tulpat"? Tarvitsen kiperästi käyttöohjetta! En saa vettä poistumaan kerrokseista - vääntelen ja nostelen niitä "tulppia"... en ymmärrä miten homman saan toimimaan.

    • itukaveri

      Hei! Osaisiko joku neuvoa, miten pitkään esimerkiksi alfalfan siemenet säilyvät kuivakaapissa? Löysin kaapistani tiiviistä lasipurkista siemeniä, jotka ovat olleet siellä noin vuoden. Uskaltaahan idättää? Eivät mielestäni haise erikoiselta. Kiitos avusta :)

    • Aloitteleva hippi

      Onkohan tämä keskustelupalsta jo hiljentynyt? Noh, kokeillaan jahka tämä tavoittaisi jotain henkilöitä, joilla olisi tietämystä.

      Elikkä olen idättänyt vehnänjyviä ja idätyksen aikana muutamat jyvät ovat muuttuneet punaisiksi. Olen lukenut monista kirjoista vehnän idätyksestä mutta missään ei ole kerrottu tuosta punaisuudesta. Olisko jollain kokemuksia tai tietoa?

      Olen kaksi kertaa idättänyt ja molemmilla kerroilla on tullut tuota punaista juttua ja luulen, että homekin on löytänyt idätysastiaani vaikka olen huolehtinut kaikista hygenia"säännöistä". Kolmannella eli seuraavalla kerralla en kyllä kastele jyviä laisinkaan..... Toivottavasti kolmas kerta toden sanoisi.

    • Super--mies

      Härkäpavut eli fava pavut idätettynä maistuu.. Sisältää L-dopaa eli kasvuhormonia.

      • kivatjutut

    • ii ii ituja

      Minä idätän yleensä mung-papuja, ne ovat mielestäni helpoimpia idättää ja valmistuvatkin nopeasti. Idätän myös alfalfan siemeniä ja seuraavaksi ajattelin kokeilla sinapinsiemeniä. Olen myös kasvattanut herneenversoa sekä auringonkukanversoja. Myös krassia olen kokeillut mutta jostain syystä aina epäonnistui, olivatko sitten pilalla tai jotain :O, pitää vielä kokeilla joku päivä uudestaan. Niin ja vihreistä linsseistä saa myös tosi hyviä ituja :).

    • itua idättämään
    • Evesku6

      Saako kani syödä Mungpavun ituja???

    • Evesku6

      Ja mitä kaikkea kanit saavat syödä

    • äääääääääääääääääääääää

      Olen idättänyt mungpapuja ja vihreitä linssejä. Hyvin ovat onnistuneet. Joskus nuorena idätin usein myös pellavansiemeniä, mutta siitä on niin kauan että muistikuvat ovat aika hämärät jo.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2531
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe