Häkälöyly englanniksi. Tässäpä pähkinä!
Häkälöyly
7
1412
Vastaukset
- E. Bikaver
:-}
- Kauhanmies
”Charcoal fume preventive water-throwing onto the stones of a one-time heated wood-burning sauna stove” (tyylistä riippuen kenties throwing pouring).
Kertalämmitteinen kiuas englanniksi? Valmistaako niitä edes Suomessa kukaan muu kuin Puulämpö Suomi Oy (Aito-kiuas). Firmalla on nettisivut mm. englanniksi, mutta tuosta kieliosiosta on noita Aito-kiukaita turha etsiä! Puuttuuko tarjonta kun ei ole kysyntää vai päinvastoin?
Savusaunassahan nuo häkälöylyt tietysti on myös tapana sihauttaa, mutta siitäkään tiedosta ei liene enemmälti apua.
Nobelin kauhanpalkinnon voisi varmaan myöntää sille, joka osaa kääntää 9-kirjaimisen sanan ”häkälöyly” tyhjentävästi englanniksi edes tuplamäärällä kirjaimia! - Ehdottaja
Häkälöylyn tehtävänä ei nimestään huolimatta ole niinkään poistaa häkää savusaunasta, vaan puhdistaa kiuaskivet niihin läämityksen aikana kertyneestä tuhkasta, jotta se ei lentäisi löylyn mukana saunojien hengitettäväksi.
Niinpä sanoisin englanniksi vaikkapa "häkälöyly, literally white damp waterthrow; water thrown on the hot stones topping the kiuas, a special stove used to warm up the sauna, especially in a chimneyless sauna. This produces steam, known as löyly, which expels the ash recidues from the stones."
Luultavasti kehittelen tuosta vielä lyhyemmän version ja yritän tehdä siitä käsitteen.- Höyrynheittäjä
stone-cleaning steamthrow
???
Sanaa 'steamthrow' englannin kielessä tuskin on, mutta mitäpä tuosta – pannaan ehdolle! Jospahan se sinne joskus vielä hyväksytäänkin.
Minut on aivan pienestä pitäen kasvatettu välttämään vedenheittoa saunassa, joten välttäisin sitä englanniksikin.
Olin joskus 35 vuotta sitten samassa saunassa toisella ikävuodellaan olevan pikkumiehen ja hänen isänsä kanssa. Lauteille pääsi pieni lirahdus. No, tämä annettiin ikähyvitys huomioiden hyvin anteeksi ja kuitattiin pesemällä lauteet. Hetken päästä kuului samalta suunnalta pikku kaasunpurkauksesta kertova ääni. Silloin pojan isä tuumi: "No nythän sieltä tulee ohjelmaa molemmilta kanavilta!"
- Pönttö puujalkamies
Lisäänpä löylyä tähän keskusteluun minäkin, vaikka en kielistä juuri mitään ymmärräkään.
Vantaan variston Riihitontuntiellä olevan Moottoriravintola Allun Grillin suosituin annos lienee Häkä Special:
http://koti.mbnet.fi/kotilais/s8_2000.htm
Maailman moottoriurheilupiireille voisi heittää vinkkinä idean uudesta formula-sarjasta: siinä olisivat sallittuja ainoastaan puukaasukäyttöiset ”häkäpönttöautot”. Kuskit saisivat eteensä heittokuutiollisen klapeja ja siitä pitäisi ensi töiksi ryhtyä iskemään tulta tuohenkäppyrään, jos ei kiehisten teko ota onnistuakseen...
Bioenergia on tulevaisuutta – eivätkös kaikki puolueet olleet tästä yhtä mieltä vielä vaalien alla?- Pönttö puujalkamies
>Vantaan variston Riihitontuntiellä
Nimi Varisto tuli tuossa ihan vahingossa pienellä alkukirjaimella parhaaseen keskustelupalstamalliin. Versaalilla piti aloittamani, totta kai!
Sanalla varisto on suomen kielessä merkitys, jota minä en ymmärrä, vaikka olen lukioni matemaattisella linjalla käynytkin:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Varisto_(matematiikka)
Taidan olla jokseenkin nilpotentti yksilö.
Vandan kielellä Varisto (yksikkö?) on monikollinen: Varistorna.
Suomen kielen varistori-sana (jonka monikko tuosta Varistorna-sanasta tulee mieleen) sijoittuu taas tuonne elektronikkareiden maailmaan:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Varistori - Räkäpönttö
Eivätkös Häkä ja McLaren-Mercedes-West ole jo vähän menneen talven lumien kaltainen yhdistelmä?
Suomihan seuraa nyt sydän syrjällään, kuinka Räkä-Ferrari-Marlboro menestyy.
Tupakin myynninedistäjät taitavat olla aikakautemme näkyvimpiä suomalaisia maailmalla?
Eiköhän pruiskauteta oikein mojovat räkälöylyt!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452525Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 100896
- 66878
- 53851
- 46839
- 60832