KATASTROFILAIVASTO PUUTTU

laivaripo

Kun kreikkalainen öljytankkeri ajaa karille Suomenlahdella tarvitaan erityisiä juridisia
päätöksiä laivan lastin tyhjentämiseen ja laivan hinaamiseen. Merilaissa on selvä aukko.
Tällaisia tapauksia varten tuolisi olla tarkemmat kansainväliset lait, jotka estävät pahemmat ympäristötuhot ja mahdollistavat viipymättä tapahtuvat avustustoimet. Eli karille ajaneiden laivojen tulisi alistua niiden pelastusyksiköiden avustustoimiin jotka ensin ehtivät paikalle pahimman katastrofin estämiseksi. Muussa tapauksessa laivayhtiön toiminta tulisi kieltää.
Lisäksi onnettomuustapauksissa tulisi tarkistaa onko laivan henkilökunta saanut asianmukaisen
koulutuksen, vai onko käytetty kouluttamatonta halpatyövoimaa. Halpatyövoimasta kun on
tullut eurooppalainen tavaramerkki, eräänlaista uusorjuutta, jonka avulla vähennetään kustannuksia mutta luodaan turhia riskejäkin. Ja kuka onnettomuudet maksaa. Tästä pitäisi
myös olla tarkempi määritys kansainvälisessä merilaissa. Mikäli sitten Kreikkalaisenkin tankkerin
kohdalla myrsky olisi noussut äkkiä ei laivan pelastaminen olisi enää ollut mahdollista ja öljykatastrofi olisi ollut seurauksena. Lopultakin öljyntorjuntakalustossakin on puutteita. Olisi nimittäin mahdollista ylläpitää kahden-neljän n. 100-200 metristen pelastusalusten hälytysvalmista laivastoa joissa on tankit valmiina öljyonnettomuuksien varalta, joihin
tankkereiden lastia voidaan nopeasti keventää. Laivoissa voisi olla muutakin kalustoa, kuten
öljypuomeja, sekä tilaa konteille mikäli onnettomuusalus on Napoli-aluksen tyyppinen
konttilaiva, joka aiemmin joutui merihätään Englannin kanaalissa. Lisäksi pelastusaluksissa tulisi
olla ainakin vesitykit tulipalojen varalta sekä mm. sukellusvarusteita, sukellusrobotti sekä
pienoissukellusvene ja myös sairaalaosasto. Tämäntyyppisiä laivoja voidaan hyvin valmistaa
suomessa tekemällä ne jäänmurtajarunkoisina jolloin talvella toimiminenkin on tehokkaampaa.
Suomalainen politiikka on lopulta hidasälyinen kehittämään edes pelastusaluksia. Suomalainen politiikka mielummin odottelee kansainvälisiin sopimuksiin muutoksia kykenemättä ennakoivaan
toimintaan ja kehittämään pelastuskalustoa pyrkien samalla ajamaan parempia kansainvälisiä
merilakeja läpi. Ja vaikka merilainsäädännön kehittäminen olisikin hidasta voi pelastuskalustoa silti kehittää ja jos merilaki kehittyy ollaan kehityksessä askeleen edellä. Eihän laki sinäänsä kiellä kaluston kehittämistä. Korkeintaan se asettaa rajoituksia niiden käytölle kansainvälisillä
merialueilla. Lopulta kuitenkin meillä on käyttövalmiina vain muutamia melko keveitä
öljyntorjunta-aluksia rannikkokäyttöön. Kysymys on oikeastaan markkinaraostakin jota
laivanrakennusyhtiöt voisivat alkaa täyttää kehittelemällä pelastusalusten prototyyppejä ja ehkä
etsimällä myös yhteistyökumppaneita erityislaitteiden rakentamiseen, kuten juuri
sukellusrobottien valmistamista ajatellen. Näillä suunnitelmilla voi painostaa politiikkoja
perustelemalla niiden toimintakykyä ja
katastrofeja ehkäisevää vaikutusta. Sukellusroboteilla voisi hyvinkin nopeasti tarkistaa laivan
vauriot ja kiinittymisen karilla. Robottien avulla jopa laivan hitsauskorjauskin on mahdollista.
Varsinaisia pelastusaluksia on maailmalla varsin vähän ja kun niitä suunnitellaan suunnitellaan
samalla tulevan sukupolven uudenlaista laivatyyppiä ovat ne sitten yksi, kaksi tai kolmirunkoisia.
Jos sitten öljyonnettomuus tapahtuu vaikkapa Tanskan ahtaissa salmissa olisi sinnekin mahdollista lähettää pelastusaluksia - tai ainakin voi kehua että niitä on mahdollista lähettää ja niitä voi aina yrittää myydä muihinkin maihin vetoamalla niiden tehokkuuteen. Suomalainen politiikka jauhaa ennen vaaleja kaikenkarvaista ympäripyöreää : Ameitä uhattaan@ tai AKuulkaahan nyt@! Nykypolitiikalta puuttu kokonaan Ain casu de facto@-tyyppien analyyttisempi,
sekmentoiva, tapauskohtaisesti kriterisoiva vieläpä innoavatiivien Asysteemisuunnittelutaju@.

0

628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

        Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
        Sinkut
        141
        10346
      2. Olet sä kyllä

        ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
        Ikävä
        53
        2954
      3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

        Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
        Maailman menoa
        205
        2794
      4. Hiljaiset hyvästit?

        Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
        Ikävä
        25
        2107
      5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

        Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
        Särkynyt sydän
        17
        1858
      6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

        Oot mikä oot ja se siitä
        Suhteet
        17
        1679
      7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

        Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
        Ikävä
        14
        1596
      8. Kyllä poisto toimii

        Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
        80 plus
        18
        1577
      9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

        "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
        Yhteiskunta
        18
        1533
      10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

        Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
        Ikävä
        15
        1358
      Aihe