paseerattu=???

Antti

Mitä tarkoittaa "paseerattu"?

14

10979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mössääjä

      Paseerattu = lävikön (siivilän) läpi painamalla soseutettu. Paseerattuja keitettyjä perunoita (sellaisenaan) kutsutaan myös nimellä "perunalumi".

      • Antti

        Kiitos! Mutta tarkoittaako "paseeratut tomaatit" semmoista tinasäilyketölkissä myytävää tomaattimurskaa, vai jotain muuta??


      • Mössääjä
        Antti kirjoitti:

        Kiitos! Mutta tarkoittaako "paseeratut tomaatit" semmoista tinasäilyketölkissä myytävää tomaattimurskaa, vai jotain muuta??

        En ole varma, mutta käsittääkseni "tomaattimurskan" nimellä myytävässä tavarassa ovat mukana siemenet, kun taas "paseeratuista tomaateista" on siemenet poistettu ennen soseuttamista. Vaikuttaa siltä kuin aivan pienissä purkeissa myytävä "tomaattipyree" olisi tavallaan paseerattujen tomaattien tiivistetty muoto (eli nestettä on haihdutettu ja sose on saatettu hyvin hienojakoiseen muotoon). Mene tiedä.


      • Tseni
        Mössääjä kirjoitti:

        En ole varma, mutta käsittääkseni "tomaattimurskan" nimellä myytävässä tavarassa ovat mukana siemenet, kun taas "paseeratuista tomaateista" on siemenet poistettu ennen soseuttamista. Vaikuttaa siltä kuin aivan pienissä purkeissa myytävä "tomaattipyree" olisi tavallaan paseerattujen tomaattien tiivistetty muoto (eli nestettä on haihdutettu ja sose on saatettu hyvin hienojakoiseen muotoon). Mene tiedä.

        paseerattu tomaatti: tomaatin kuret poistetaan ensin ja sitten siemenet poistetaan ja tomaatti murskataan siivilän läpi


      • tomaatin kalttaja
        Tseni kirjoitti:

        paseerattu tomaatti: tomaatin kuret poistetaan ensin ja sitten siemenet poistetaan ja tomaatti murskataan siivilän läpi

        Paras tapa on kaltata tomaatit, eli poistaa kuori. Tämän jälkeen tomaatit lohkotaan ja poistetaan siemenet ja tomaatin vetinen osa, eli malto. Tomaattiliha laitetaan tehosekottajaan ja soseutetaan. Tämän jälkeen soseutettu tomaati keitetään kasaan kattilassa.
        Tästä voi valmistaa sitten keittoa, pitsakastiketta tai tomaattisosetta maustamalla oman mielen mukaan.
        Esimerkiksi pitsakastikkeeseen voi liätä:
        vajaa 2 rkl fariinisokeria,1 rkl oliiviöljyä, 1 rkl punaviinietikkaa, 1 tl oreganoa,1 tl basilikaa, 2 tl paprikajauhetta,1 tl suolaa, ripaus chilijauhetta, mustapippuria maun mukaan.


    • että

      kiehautetaan vesi johon laitetaan tomaatit (tomaatin puoliväliin). Odotetaan, että kuori hiukan halkea ja otetaan tomaatit pois. Sen jälkeen annetaan niiden jäähtyä ja kuoritaan pois.
      Eli paseerattu tomaatti on yhtä kuin KUORETON tomaatti.
      Siemeniä ei poisteta! =)

      • Heli

        No jos totta puhutaan, niin tuo tomaatin veteen laittaminen ja kuoren poisotto on kalttausta, ja sen tomaatin survominen siivilän läpi on paseerausta.


      • Jep
        Heli kirjoitti:

        No jos totta puhutaan, niin tuo tomaatin veteen laittaminen ja kuoren poisotto on kalttausta, ja sen tomaatin survominen siivilän läpi on paseerausta.

        Totta virkat!


      • Tseni
        Jep kirjoitti:

        Totta virkat!

        No anteeksi vaan jos en nyt kiireissäni muistanut sitä OIKEAA nimeä.. ite opiskelen hotelli-ja ravintola-alan liikkeenjohtoa että revippä siitä..


      • Antti
        Tseni kirjoitti:

        No anteeksi vaan jos en nyt kiireissäni muistanut sitä OIKEAA nimeä.. ite opiskelen hotelli-ja ravintola-alan liikkeenjohtoa että revippä siitä..

        Kuorten poisto = siis kalttausta, ja "läpipuristaminen" = paseerausta? (Siementen kanssa vai ilman?) Kiitos paljon kaikille, hienoa että täällä ihmiset neuvovat!!


      • Jep
        Tseni kirjoitti:

        No anteeksi vaan jos en nyt kiireissäni muistanut sitä OIKEAA nimeä.. ite opiskelen hotelli-ja ravintola-alan liikkeenjohtoa että revippä siitä..

        No kantsis sit varmaan uhrata tuohon opiskeluun hiukan enemmän aikaa... Sillä onhan se nyt noloa, jos et tulevaisuudessa johtavassa asemassa hotelli- tai ravintola-alalla osaa käyttää oikeita termejä asioista!

        No höpö, höpö... sattuuhan näitä unohduksia! ;)


      • kaltoinkaltattu
        Antti kirjoitti:

        Kuorten poisto = siis kalttausta, ja "läpipuristaminen" = paseerausta? (Siementen kanssa vai ilman?) Kiitos paljon kaikille, hienoa että täällä ihmiset neuvovat!!

        Kyllä ne siemenet ja kuoretkin jäävät siihen siivilään. Paseerattu tomaatti on siis pelkkää tomaatin massaa nesteineen ilman mitään kiinteitä aineita kun taas murskassa ja varsinkin säilötyissä tomaateissa on myös kanta ja sisus mukana - toki nekin ovat kaltattu ja kuorittu ennen säilömistä.

        Paseeraus tarkoittaa siis soseuttamista/siivilöintiä ja sitä termiä käytetään muidenkin ainesten yhteydessä kuin vain tomaattien. Tarkoitus on poistaa kiinteät aineet massasta ja käyttää vain pehmeät aineet makuineen sosemaisessa muodossa.


    • Anonyymi

      onko paseerattu tomaatti myös jotenkin kypsennetty vai raakaa?

    • Anonyymi

      Tomaatti jos on punainen lajike on kypsä, kun se on punainen. Ei se tietenkään mitenkään keitetty ole.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1509
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1136
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      49
      972
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      184
      852
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      759
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      720
    7. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      30
      615
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      116
      588
    9. 54
      586
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      541
    Aihe