Tehtävä 1. Kuution kokoinen takka on täynnä sahanpurua. Sytytän sen liekkeihin ja heitän rautanaulan liekin keskelle. Sulaako rautanaula? Paljonko suurinpiirtein pitää olla puuta, että saa raudan sulamaan?
Paljonko tarvitaan asteita saadakseen raudalle punaisen värin?
Palaminen ja raudan sulatus
14
11075
Vastaukset
- jaskajuuso
et saa rautaa sulamaan, jollet sitten saa ilmaa virtaamaan erittäin nopeasti siellä jotta lämpötila nousisi, vapaasti palavana se ei sulata.
punahehku alkaa siinä 600 asteen jälkeen, jonka huomaa pimeässä, yli 700 asteen mentäessä hehkun huomaa jo päivänvalossakin. 900 asteisena alkaa tulemaan keltasävyä mukaan ja 1200 asteisena keltavalkoisena. 1500 alkaa olemaan aika lailla valkosinistä.- Eikö voisi teoriassakaan?
Pienessäkin takassa olen saanut rautaan punahehkun ja ehkä noin 800 asteen lämpötilan 2:lla pesällisellä. Onko se kovinkin vaikeaa saada vielä tuplattu lämpö? Onnistuuko, jos sen kuutiollisen polttaa ulkona? Miten kivikaudella onnistuttiin raudan sulatuksessa?
- sahanpuruilla?
Eikö voisi teoriassakaan? kirjoitti:
Pienessäkin takassa olen saanut rautaan punahehkun ja ehkä noin 800 asteen lämpötilan 2:lla pesällisellä. Onko se kovinkin vaikeaa saada vielä tuplattu lämpö? Onnistuuko, jos sen kuutiollisen polttaa ulkona? Miten kivikaudella onnistuttiin raudan sulatuksessa?
Poltatko tosiaan takassasi sahanpuruja?
- palkeet
Eikö voisi teoriassakaan? kirjoitti:
Pienessäkin takassa olen saanut rautaan punahehkun ja ehkä noin 800 asteen lämpötilan 2:lla pesällisellä. Onko se kovinkin vaikeaa saada vielä tuplattu lämpö? Onnistuuko, jos sen kuutiollisen polttaa ulkona? Miten kivikaudella onnistuttiin raudan sulatuksessa?
"Miten kivikaudella onnistuttiin raudan sulatuksessa? "
Etkö ole palkeista kuullut? - Retu Kivinen
palkeet kirjoitti:
"Miten kivikaudella onnistuttiin raudan sulatuksessa? "
Etkö ole palkeista kuullut?Ns. kivikaudella ei viekä rautametalli ollut tunnettua eikä ihmisten käytössä. Sitä ei siis kivikauden ihminen vielä kuumennellut eikä takonut!
- sahanpurukasaa
palamaan. On nimitäin vitun hankala homma. Niin että ei siinä rautanaula edes lämpenen eikä mustu.
Mutta kos saat puhallettua runsaasti ilmaa purukasan läpi niin sitten saattas rauta vähän läämetäkki. Sukamaan saat rautanaulan ehkä jos saat puruista synnytettyä kunnon hiilloksen ja puhallat hiillokseen entistä enemmän ilmaa.- kirjotustaito
ei kule käsi käessä. Mutta vaiika olis sulla parasta laatua koivuhalkohiillos, niin kyyllä siinä kunnon ahjoa tarvitaan, että rautanaula sulaa. Voi olla, että avohiilloksella ei sula vaikka miten puhkut ja puhallat vaan tarttet kunnon hytin ja siihen hyvän ilman läpivirtauksetn.
- tastannut
Vuosia sitten kokeilin sulattaa pronssia.
Tein tiilistä ja vuorivillasta " uunin ".
uuniin puhalsin isolla toholla nestekaasutulta siten että poltin viidessä tunnissa kaksi yhdentoistakilon pulloa tyhjäksi.
Noooo.. just ja juuri kaksi litraa pronssia suli.
Se on melko tehotonta nuotiossa ja uunissa kuumennella metallia, kyllä siihen kunnollinen hiillos pitää olla.
Makkarakaan ei kunnolla paistu liekissä, mutta hiilloksessa onnistuu.
Tulevana suvena testaan samaa juttua rillihiilillä maakuoppaahjossa, enkä epäile etteikö nyt onnistu.
Pölyimurilla lisäilmaa...
Kysyt rautanaulan sulamisesta.... se nokeentuu, ei sula. Ensinnäkin puumäärä ei ratkaise, vaan pienikin määrä riittää. Olen sitä mieltä että meilläkin on takka, jossa sulkemalla suuluukut tiiviisti ja aukaisemalla tuhkaluukun niin syntyy ahjo.(vaati että hormi on jo lämmennyt ja syntyy kunnon veto). Kun hiiliä on lautasellinen niin aivan varmasti naula palaa säkenöiden taivaan tuuliin,(nuin pieni kappale sulaa metallia yhtyy voimakkaasti happeen). Jos lämpö ei ole tarpeeksi kova niin rautanaulaan syntyy oksidi kerros ja reaktio on rauhallisempi. Lopulta oksidia on niin paljon että se saattaa suojata ydintä.
Pelkkä puu ei saa rautaa sulamaan, sitten kun puu on hiilenä niin jo onnistuu, sahanpurulla ei onnistu, ei muodostu hiilta.
Rauta yhtyessään happeen voimakkaasti synnyttää lisää kuumuutta, olen monesti poltellut teräksisiä poranlastuja. Kun saa syttymään reaktion, pelkällä ilmanpuhalluksella pysyy käynnissä, 20l. maalipönttö on punahenkuinen ja sitä ei kestä kuumuuden takia 3-4m lähemmäksi tulla. Maalipönttö ei sula ihme kyllä, kai säteily ja ulkoilma jäähdyttää, vaikka sisällä on sulaa metallia pohjalla.- lisää alumiinia
"olen monesti poltellut teräksisiä poranlastuja. Kun saa syttymään reaktion, pelkällä ilmanpuhalluksella pysyy käynnissä, 20l. maalipönttö on punahenkuinen ja sitä ei kestä kuumuuden takia 3-4m lähemmäksi tulla."
Heitäppä joukkoon vielä vähän alumiinia. Vaikka taitaa tuo alumiini kyllä syttyä ennen rautaa, mutta sitten pitäsi kyllä rautapöntön sulaa.
- Raudanpolttaja
Kymmenen litran ämpärin kokoinen kivetty kuoppa maahan kunnon puhallus pohjalle, sytytys ja hiiliä täyteen. Sulaa naula jos toinenkin. Tein vastaavalla konstilla hiiliterästä käytetyistä pakkausvanteista. Osa suli sienimäisiksi klönteiksi. Ahjossa kuumentelin ja taoin niin rautakalikaksihan siitä osa oli sulanut.
- martta00
puun maksimi palamislämpötila on n. 1800-1850 astetta, joten kyllä rautametallin on mahdollista sulaa...
- ihmettelenvain
"Tehtävä 1: Kuution kokoinen takka on täynnä sahanpurua..."
Mitä merkitsee "kuution kokoinen"? Kuutiohan voi olla aivan minkä kokoinen tahansa. - Anonyymi
Kakka
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 984214
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.783477Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,723084SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.822556Suomalainen lähti ilman takkia sotaan
Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.52366Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.2072162Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!
”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a302091- 41880
- 73811
- 52776