keuhkosairauksien professori Tari Haahtela on 19. tammikuuta 2007 päivätyssä lausunnossaan kertonut, että kun Aspergillus fumigatus aiheuttaa astman tai nuhan, niin se on IgE-välitteinen.
Hän myös toteaa, että A.fumigatus voi aiheuttaa myös sekä IgG että soluvälitteisen (CD4 /CD8 -lymfosyytti) allergisen alveoliitin. Hän ei sotke soluvälitteistä mekanismia astmaan. Hänellä on siis homma hanskassa.
Hän toistaa vielä tässä lausunnossaan, että Työterveyslaitoksella tehtävällä keuhkoputkialtistuskokeella saadaan selville IgE-välitteinen astma. Ei siis mitään muuta. Aivan yksinkertainen asia ymmärtää, jos on hyvää tahtoa.
No niin! Kuinka monella meistä ttl:n altistuskokeista on ollut veressään A. fumigatuksen IgE-vasta-ainetta? Jos sitä ei ole ollut tutkittavan veressä ja puhalluksessa tehot ovat laskeneet yli 20%, niin kyseessä ei siis ole astma, vaan ahtauttava keuhkoputkitulehdus.
Minä en tiedä vielä ketään, jolla A.fumigatus kokeen avulla ttl olisi saanut selville astman. Minun kohdallani tämä koe aiheutti allergisen alveoliittini pahenemisen sekä aiheutti minulle kroonisen keuhkoputkitulehduksen.
Professori Haahtela tietää siis aivan varmasti, mitä vuoden 1995 astman määritelmän sivulauseissa lukee.
ystävällisin hometerveisin
Pekka Nikkola
tutkiva homeallergikko
TIESITKÖ, että (27)
17
1478
Vastaukset
- aikaisemmin kerrottuna:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000024486065#22000000024486065
Hyviä vastauksia allergisen astman tutkijoilta. Ainakin minä luotan näiden miesten painettuun sanaan.- ketjussa
oli linkki myös tänne:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000022674680 - on tekemistä
ketjussa kirjoitti:
oli linkki myös tänne:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000022674680ttl:n A. fumigatus altistuskokeen ja Tari Haahtelan lausunnon kanssa?
Älä sotke nyt asioita!
- f123ly
Jos se on tärkeä testi, miksi sitä ei tehdä? Minulle ei tietääkseni ole sitä testattu koskaan. En ainakaan löydä omista papereistani mitään merkintää ko. testistä.
Nyt 6 kk kontrollissa kerroin tuolla TTL:n potilasosastolla keuhkolääkärille ja erikoistuvalle, että oma keuhkolääkärini haluaisi vielä tehdä tutkimuksia sairaalassa minulle, koska ei tiedä miten sairauttani hoitaisi. Siihen TTL:n keuhkolääkäri vastasi, että minun tulee muistaa, etteivät keuhkolääkärini määräämät tutkimukset ole ammattitautini tutkimuksia, vaan ne joudun maksamaan omasta pussistani.
Koska veriarvoni olivat heikentyneet, lasko koholla, leukosyytit ylärajalla pienen verenkuvan mukaan joka tuolla 6 kk kontrollissa otettiin, pyysi keuhkolääkäri minua menemään tt-lääkärini tutkimuksiin. Työterveyshuoltoon lisälabrat kuuluvat, enkä joudu maksamaan niitä omasta pussistani. Keuhkolääkärini kanssa minun tulee keskustella sairalomista sekä esim. Erdopectista, jota saa käyttää vain kuuriluonteisesti TTL:n keuhkolääkärin mukaan. Ei jatkuvana lääkkeenä, kuten se minulla on.
TTL:n keuhkolääkäri kyseli erikoistuvan lääkärin kanssa mitä mieltä olen sairaslomasta ja miten paljon sitä tarvitsen. Kerroin, että olen ajatellut mennä tutkimuksista suoraan töihin kyselemään työhuoneeni tilanteesta ja neuvottelemaan jatkoista. TTL:n keuhkolääkäri kuitenkin piti pahana sitä, että pef laski potilasosastolla yli 20%, kysyen miten arvelen pärjääväni kotona. No sanoin, että pärjään jos tilanne tasaantuu ja jos ei olen pulassa. Taas kysymys miten paljon sairaslomaa tarvisisin. Kerroin että en ole tottunut määrittelemään sairaslomani tarvetta. Tähän TTL:n keuhkolääkäri totesi, että siinä tapauksessa minä teen päätöksen ja sairaslomaa kirjoitetaan xx asti. Ja tämän jälkeen sairaslomasta tulee keskustella keuhkolääkärini kanssa, tai työterveyslääkärin.
Nähtävästi TTL:n keuhkolääkäri oli ihan oikeasti huolissaan tilanteestani, koska ohjeisti tosi napakasti noita tutkimuksia. Olin jo kertonut, että sopeusvalmennuksen keuhkolääkäri oli esittänyt pitkää sairaslomaa, josta olin kieltäytynyt syystä, että yleensä pitkien sairaslomien jälkeen meidän työpaikassa saa potkut. Myöskään TTL:n keuhkolääkäri ei hirveän pitkiä sairaslomia suoraan suositellut, mutta kertoi että voi muuttaa mieltään, kunhan näkee kotipeffien seurannan kohdallani. Olin jo hänelle kertonut, että peffit heittelee kohdallani tosi paljon. Näin ei saisi olla, joten ratkaisu on löydyttävä jostakin.
Erikoistuva lohdutteli, että ehkä näissä jatkotutkimuksissa löytyy syy pahoihin päänsärkyihin ja anemiaan myös. Ja kunhan niin löytyisi syy, voisi päänsäryt ja muut ongelmat saada kuriinkin.
No, omasta mielestäni kaikki kietoutuu tähän samaan homeongelmaan, mutta voihan olla että näin ei ole. En vain jaksaisi selvitellä uusia ongelmia enää yhtään. Jos sama rumba alkaa alusta, ei sitä kestä Erkkikään.- tärkeä testi
nykytiedon mukaan. 2000-luvulla on lukuisin eri tutkimuksin kyetty osoittamaan, että IgG-vasteilla ei ole juuri mitään tekemistä altistumisen kanssa, vaan kysymyksessä on lähinnä yksilön ominaisuudesta muodostaa näitä vasteita. Kaikki joutuvat joskus tekemisiin näiden altisteiden kanssa ja vasta-aineiden muodostuminen riippuu vain yksilön henkilökohtaisista ominaisuuksista. Puhtaissa rakennuksissa työskenteleviltä on tutkimuksissa löydetty jopa suurempia IgG-vastetasoja kuin selvästi homevaurioituneissa rakennuksissa työskenteleviltä. Samoin on selvitetty, että nämä IgG-vasteet vain harvoin korreloivat rakennuksesta löydettyjen mikrobien kanssa.
- harhaan!
tärkeä testi kirjoitti:
nykytiedon mukaan. 2000-luvulla on lukuisin eri tutkimuksin kyetty osoittamaan, että IgG-vasteilla ei ole juuri mitään tekemistä altistumisen kanssa, vaan kysymyksessä on lähinnä yksilön ominaisuudesta muodostaa näitä vasteita. Kaikki joutuvat joskus tekemisiin näiden altisteiden kanssa ja vasta-aineiden muodostuminen riippuu vain yksilön henkilökohtaisista ominaisuuksista. Puhtaissa rakennuksissa työskenteleviltä on tutkimuksissa löydetty jopa suurempia IgG-vastetasoja kuin selvästi homevaurioituneissa rakennuksissa työskenteleviltä. Samoin on selvitetty, että nämä IgG-vasteet vain harvoin korreloivat rakennuksesta löydettyjen mikrobien kanssa.
Ei voi olla keuhkorakkulatulehdusta ellei ole tulehduksen aiheuttajan IgG-vasta-ainetta kehossa.
Ei puhtaista rakennuksista saa kosteusvauriomikrobien IgG-vasta-aineita.
STM:n ohje on, että ensin selvitetään, ettei ole ns. ympäristöallergeenien aiheuttamaa sairautta. Se selvitetään IgE-kokein. Sitten onkin vuorossa kosteusvauriomikrobien IgG:t. Olisi suositeltavaa tehdä se usealle saman paikan työntekijöille. Näin suurinpiirtein yhtenäisellä profiililla varmistetaan, että työpaikka on todellakin homeessa. Näitä IgG-vasta-aineita on tietenkin myös terveillä. Heillä myös eri valkosolut jylläävät samalla tavoin, kuin oireilevilla.
Allerginen alveoliitti toimii nimenomaan IgG-mekanismilla. Ellei niitä ole, niin ei voi myöskään olla tätä sairautta.
Ilmeisesti yllä olevan lausunnonantajalla on puutteita luetun ymmärtämisessä. Haahtelahan sanoo, että A. fumigatus aiheuttaa sekä IgG- että soluvälitteistä alveoliittiä.
Ei kannata uskoa niitä kirjoituksia, joita joku jakaa nimettömänä.
Pekka Nikkola - f123ly
tärkeä testi kirjoitti:
Sairastan sairautta josta on hiton paljon eriävää tietoa, mutta fakta tuntuu olevan vielä hakusessa. Homeet eivät toisten mukaan aiheuta astmaa, eikä näin ollen peffitkään heilu. Mulla heiluu ja rajusti, mutta astmani ei ole yhtään saman tyyppinen kuin tyttäreni astma. Meillä on kyllä kaksi aivan eri sairautta, yhteistä niissä on nimi, astma.
Siinä missä minä voin huonosti, tyttäreni voi hyvin ja päin vastoin. Minulla aamupef voi olla paljon parempi kuin ilta arvot konsanaan. Tai toisinkin päin. Tyttärelläni aamut ovat aina vaikeimpia, limaa, yskää ja alhainen pef. Koska tyttäreni on allerginen pujolle, heinälle ja mille muille, en muistakaan, hänen oloaan laskee lämmin kesä. Kostea ilma on hänelle hyvä. Minulle kosteus kotimaassa tekee olon tukalaksi. Home haisee nenässä ja nenää kirvelee, ja kohta niistän verta. Kostealla ilmalla tyttäreni nauttii ja voi paremmin. Minä nautin pikku pakkasista ja vielä vähän kovemmistakin pakkasista, tyttäreni ei.
Minulla on vaikeuksia heti kun syke nousee, tyttärelläni ei. Minä väsyn kävelylenkkien jälkeen, tyttäreni saa niistä virtaa. Muistan itsekin ajan, kun juoksulenkkien jälkeen olo oli loistava. Tunne siitä, että lenkin jälkeen jaksaa vaikka mitä, on vaihtunut kävelylenkkien jälkeisiin päiväuniin tai lepäilyyn.
Tyttäreni voi rasittaa itseään ja näin kohottaa kuntoaan, minulla rasitus saa aikaan totaalisen pahanolon. Voin kuntoilla rauhallisesti ja maltillisesti ja pitkään, mutta en voi rasittaa itseäni oksentamatta. Ja kuitenkin tuolla sopeutusvalmennuksessa todettiin, että lihaskunto on hyvä, kävelytestikin meni suhteellisen hyvin olosuhteisiin nähden. Nopeasti kävellessä joudun hengittämään voimakkaasti suunkautta. Ei puhettakaan normaalista hengittelystä. Tyttärelläni ei astmansa kanssa ole mitään ongelmia hengitellä normaalisti.
Riippuen mistä tutkimuksista on kyse ja mitä ne maksavat, suostun kyllä noihin keuhkolääkärini tutkimuksiin ja maksamaan ne myös itse. Tuhansia euroja en halua maksaa, mutta kohtuudella sairauteni kiinnostaa minua kyllä. - f123ly
harhaan! kirjoitti:
Ei voi olla keuhkorakkulatulehdusta ellei ole tulehduksen aiheuttajan IgG-vasta-ainetta kehossa.
Ei puhtaista rakennuksista saa kosteusvauriomikrobien IgG-vasta-aineita.
STM:n ohje on, että ensin selvitetään, ettei ole ns. ympäristöallergeenien aiheuttamaa sairautta. Se selvitetään IgE-kokein. Sitten onkin vuorossa kosteusvauriomikrobien IgG:t. Olisi suositeltavaa tehdä se usealle saman paikan työntekijöille. Näin suurinpiirtein yhtenäisellä profiililla varmistetaan, että työpaikka on todellakin homeessa. Näitä IgG-vasta-aineita on tietenkin myös terveillä. Heillä myös eri valkosolut jylläävät samalla tavoin, kuin oireilevilla.
Allerginen alveoliitti toimii nimenomaan IgG-mekanismilla. Ellei niitä ole, niin ei voi myöskään olla tätä sairautta.
Ilmeisesti yllä olevan lausunnonantajalla on puutteita luetun ymmärtämisessä. Haahtelahan sanoo, että A. fumigatus aiheuttaa sekä IgG- että soluvälitteistä alveoliittiä.
Ei kannata uskoa niitä kirjoituksia, joita joku jakaa nimettömänä.
Pekka Nikkolajo vuonna ... oliko 2002, jolloin tehtiin suuri ja kallis kartoitus rakennuksen ongelmista. Kartoitus oli alkusoittoa tuleville selvityksille ja kosteusmittauksille yms.
Eli työkavereiden paperit varmasti jossakin vielä tallessa ovat, itse en silloin kuulunut testattuihin, en sairaisiin tai terveisiin.
Eli jos kiinnostusta IgG:tä kohtaan olisi ollut, olisi tuota vertailupohjaakin löytynyt.
Nyt olen itsekin niin väsynyt sairauteeni, etten enää jaksaisi kyllä lääkäreissä rampata. TTL:n altistusten jälkeen erikoistuva laski, että olen tehnyt etätöitä ehkä noin 10 päivää. Siis 6 kk altistusten jälkeen. Ja 6 kk kontrollista jäin taas kerran sairaslomalle. Mielessäni kuuluivat knk-lääkärin sanat, että olen vain tottunut huonoon olooni, enkä enää osaa edes sitä huomata. Näin tässä sairaudessa nähtävästi helposti käy. Päiväunet, tajuton väsymys, päänsäryt, huonovointisuus muuttuvat normaaliksi olotilaksi, jota helpottaa lääkkeet. Ja kun kolotuksia on jatkuvasti ei niihin voi enää kiinnittää paljon huomiota. Ei voi valitella päänsärkyä tai oloaan jatkuvasti. Ikävää on että lukeminen muuttuu taas tennisottelun katseluksi. Pää kääntyy jatkuvasti lukiessa, koska lukualue on kapea putkimainen osio ja lopulta jätät lukemiset sikseen. Näköhäiriöt päänsärkyjen kanssa ovat aivan lamauttavia. Enää en pelkää näön menettämistä, koska näkö kyllä palautuu ajan kanssa. Mitään et vain kykene tekemään kun näkö heikkenee, siinä menee tasapaino samalla kertaa. Joten on aika lepäillä jälleen kerran. Olipa kerran elämä... - Tiivi-
FLY123: Minä olen melko lailla samassa tilanteessa kuin sinä, ja tiedän useita muitakin altistettuja.
Minut altistettiin yli vuosi sitten ja edelleen olen aika huonossa kunnossa, keuhkolääkärillä käyn kontrollissa 2-4 viikon välein. Keuhkot eivät vaan suostu paranemaan ja oireilen todella monelle eri allergeenille (joista suurin osa puhkesi TTL:n altistuksen jälkeen).
6 kk kontrollissa TTL:llä keuhkolääkäri sanoi, että altistuksilla ei ole mitään tekemistä minun pahasti vaikeutuneen astman kanssa, vaan kyseessä on vain huono astmavuosi (joita kuulemma välillä tulee). Odotin sitten tietenkin "innolla" altistuksen vuosipäivää, mutta enpä parantunut, eli eipä tainnut olla siitä kyse.
TTL:n 6 kk kontorllissa PEF –tasoni myös laskivat yli 20 % ja spirometriassa oli merkittäviä muutoksia (arvot 20-45% normaalia huonommat) ja olin siellä täysin lääkittynä.
PEF-arvoni myös heittelevät todella paljon, ja ilta-arvo saattaa olla paljon matalampi kuin aamuarvo. Todella kovasta lääkityksestä (ennen yhtä piippu kahdesti päivässä, nyt neljää piippua kaksi annosta kutakin kahdesti päivässä tabletit) huolimatta PEF- tasoni on yli 15-20 % huonompi kuin ennen altistuksia. Spirometria myös 20-30% huonompia lääkittynä, kuin TTL:llä ilma lääkitystä otettuna (3 pvn lääketauko).
Kevättä ja siitepölyjä odotan kauhulla. Ennen viime kevättä en siitepölylle juurikaan ole reagoinut, viime kevät oli kamala ja nyt ovat oireet alkaneet jo pahentua, keuhkot vinkuvat ja rohisevat, limaa nousee, ääntä ei ole, silmät vuotavat, kutiavat ja lopulta taas tulehtuivat, päänsärkyä yms.
Vakuutusyhtiöni myös lähetti 6 kk:n altistuslausunnon jälkeen päätöksen, että haittarahaa ei tällä hetkellä myönnetä, koska kuntoni on niin epätasainen ja huono. Pyysivät omalta keuhkolääkäriltäni uuden lausunnon vuoden kuluttua.
Tässä sitä ihmeparantumista odotellaan.
Tsemppiä kohtalotoverille! - f123ly
Tiivi- kirjoitti:
FLY123: Minä olen melko lailla samassa tilanteessa kuin sinä, ja tiedän useita muitakin altistettuja.
Minut altistettiin yli vuosi sitten ja edelleen olen aika huonossa kunnossa, keuhkolääkärillä käyn kontrollissa 2-4 viikon välein. Keuhkot eivät vaan suostu paranemaan ja oireilen todella monelle eri allergeenille (joista suurin osa puhkesi TTL:n altistuksen jälkeen).
6 kk kontrollissa TTL:llä keuhkolääkäri sanoi, että altistuksilla ei ole mitään tekemistä minun pahasti vaikeutuneen astman kanssa, vaan kyseessä on vain huono astmavuosi (joita kuulemma välillä tulee). Odotin sitten tietenkin "innolla" altistuksen vuosipäivää, mutta enpä parantunut, eli eipä tainnut olla siitä kyse.
TTL:n 6 kk kontorllissa PEF –tasoni myös laskivat yli 20 % ja spirometriassa oli merkittäviä muutoksia (arvot 20-45% normaalia huonommat) ja olin siellä täysin lääkittynä.
PEF-arvoni myös heittelevät todella paljon, ja ilta-arvo saattaa olla paljon matalampi kuin aamuarvo. Todella kovasta lääkityksestä (ennen yhtä piippu kahdesti päivässä, nyt neljää piippua kaksi annosta kutakin kahdesti päivässä tabletit) huolimatta PEF- tasoni on yli 15-20 % huonompi kuin ennen altistuksia. Spirometria myös 20-30% huonompia lääkittynä, kuin TTL:llä ilma lääkitystä otettuna (3 pvn lääketauko).
Kevättä ja siitepölyjä odotan kauhulla. Ennen viime kevättä en siitepölylle juurikaan ole reagoinut, viime kevät oli kamala ja nyt ovat oireet alkaneet jo pahentua, keuhkot vinkuvat ja rohisevat, limaa nousee, ääntä ei ole, silmät vuotavat, kutiavat ja lopulta taas tulehtuivat, päänsärkyä yms.
Vakuutusyhtiöni myös lähetti 6 kk:n altistuslausunnon jälkeen päätöksen, että haittarahaa ei tällä hetkellä myönnetä, koska kuntoni on niin epätasainen ja huono. Pyysivät omalta keuhkolääkäriltäni uuden lausunnon vuoden kuluttua.
Tässä sitä ihmeparantumista odotellaan.
Tsemppiä kohtalotoverille!Luinkin jossakin vaiheessa jo aikaisemmin kirjoituksiasi. Muistit vielä vanhan nimimerkkinikin. Hmm. Itse en tiedä vaikeuttiko altistukset olotilaani vaiko eivät. Ennen altistuksia olin ilman astmalääkkeitä kesän. Altistusten jälkeen en ole tervehtynyt, vaikka pef tasoni nousikin joulukuussa 2006 huimasti laskee se myös nopeasti ja heittelee päivittäin tosi paljon. Olo on väsynyt, siis tosi väsynyt.
Sama keuhkolääkäri, joka kertoi ennen altistuksia homesairaudesta olevan vain kovin paljon epätietoisuutta ja ylireakointia oli nyt potilasosastolla lääkärinäni erikoistuvan kanssa. Tiedän tuon lääkärin olevan tosi hyvän lääkärin ja oma keuhkolääkärini on työskennellyt hänen kanssaa joskus myös. Lääkäreiden tasososta ei siis ole kyse, vaan näistä toimenpiteistä joiden vaikutuksia loppuelämäämme vähätellään ja huikeasti aliarvioidaan. Joku on kertonut sen lääkärinä lääkärille, siis että mitään vaaraa ei ole ja lääkärit uskovat lääkäreitä. Mekin uskomme lääkäreitä ainakin aikamme, kun omakohtainen fakta muuttaa tai horjuttaa tuota uskoa pahasti. No jäljelle jää aina se luottolääkäri, joka yrittää sitten parhaansa mukaan korjata kollegojen töppäyksiä. Luottolääkäri pitää yllä toivoa, eikä hän kerro kuin pieniä valkoisia valheita, niitä joita potilaana toivoo kuulevansakin, kyllä tämä tästä vielä ajan kanssa voi parempaan suuntaan mennä, kunhan löydämme sopivan lääkityksen, jne. Luottolääkärin työ on terapeuttista, hän rohkaisee yrittämään enemmän ja keskittymään hyviin asioihin. Lääkärinä hän ei juurikaan meitä enää auttaa voi.
Joten kirjoituksesi kuulostaa tutulta, tosin yritän pärjätä ilman lääkäreitä vähän pidempiä aikoja. Nyt aikaistin keuhkolääkärille aikaa ja tilasin tuon tt-lääkäriajan myös. Puntarissa oli myös perua keuhkolääkäri kokonaan ja jättää tämä asia silleen. Mutta en sittenkään vielä antanut periksi. Mieli teki kyllä aikaste paljon jättää sairaus edes sillä tavoin taakseen. Nyt puhalteln peffiä, vaikka se tuntuukin turhan työläältä. Pitäisi puhallella enemmänkin tuon ohjeen mukaan, eli aina kun on oireita. En vain jaksa välittää noista peffeistä enää niin tarkoin. Pitäisi tietysti, mutta nyt olen itsesäälini pohjamudissa, joten jaksaminen on heikkoa just nyt. Pitää ryhdistäytyä. Huomenna tai joskus.
Minä sain haittakorvauksen tosi nopeasti. Siis tammikuun puolessa välissä, kun 6 kk tutkimukset olivat vasta äsken. Haittaluokka 4, koska ei hengenahdistusta portaissa tai ylämäkeen kävelyssä yms. luki tuossa päätöksessä. En jaksanut valittaa, vaikka minulle portaat ovat ihan murhaa, samoin ylämäet. Miten tuo vakuutuslääkäri pystyi päättelemään ettei portaan vaikuta olotilaani, ihmetyttää minua kyllä. Ne vakuutuslääkärit vasta velhoja ovat.
Mulla on papereista joissa kerrotaan etten voi harrastaa mitään mikä nostaa sykettä. Kuntoilu pitää tehdä rauhallisesti ja pienissä erin. Mutta vakuutuslääkäri päättelee, ilman mitään faktaa, että eipä potillaalla ole mitään haittaa portaista tms. Jotenkin sitä toivoisi, että nämä lausunnot perustuisivat johonkin faktaan. Mikä se tässä lausunnossa olisi ollut, ei mikään, koska mitään testiä ko. asian tiimoilta ei TTL:n toimesta, eikä myöskään tt-lääkärin toimesta enää tehty.
Miten sun veriarvot? Ovatko ne kohdallaan? Onko sulta otettu uusia keuhkokuvia?
Työpaikkani saa sairaslomistani korvaukset, eikä sieltä enää ole kuulunut juurikaan mitään. Ovat varmasti tosi tyytyväisiä kun vakuutuslaitos maksaa rahaa, eikä tarvitse pitää ongelmajätteestä mitään huolta. Huomannet katkeruuteni ja itsesäälini ylitsevuotavuuden. Toisaalta en ole siinä kunnossa että töissä voisin normaalisti käydä, mutta se ei katkeruuttani juurikaan vähennä.
Mullekin tulee nyt noita ongelmia helposti. Anoppi kasvattaa sisällä yli 100 tomaatintainta ja yli 50 kesäkukkaa purkeissa. Multaa on muutoinkin paljon, koska hän on kukkaihmisiä. Eipä tarvitse mennä anoppilaan hengittelemään suunkautta, ei ainakaan ennen kuin nuo istutukset ovat ulkona.
Oman äitini muisti on huono. Asuu veljeni kanssa uutta omakotitaloa. Koska talvilla äiti jäi pari kertaa ulos unohdettuaan avaimen mennessään tupakoimaan, on hänelle annettu oikeus tupakoida sisällä liesituulettimeen. No muisti tekee temppuja ja talo on sinisenään tupakasta, joten vierailut äiti luona ovat yhtä tuskaa. Yritän saada häntä ulkoilemaan kanssani, mutta tv:stä tulee aina jotakin mitä hän haluaa nähdä. Koska jokainen päivä on hänelle uusi, ei hän muista ongelmaani, vaikka siitä keskustellaankin. On hirveää keskustella äitinsä kanssa sama asia aina uudelleen ja uudelleen ja kuunnella kuinka hän hämmästelee asiaa ja ihmettelee miksi hänelle ei ole asiasta mitään kerrottu. Onneksi en olekaan polttanut tänään tupakkaa täällä sisällä, äitini hymyilee sinisen savun seasta.
Kevättä kait pitäisi lähteä pakoon jonnekin meren rannalle etelään. Aikaisemmin mieheni kanssa katselimme eläkekotia etelästä, lapsen lapsen syntymän jälkeen haave on minulle mahdoton. En voi olla kuukausia poissa kotimaasta. Parin viikon lomankin jälkeen tuntuu, että Julia on oppinut niin paljon asioita ja olen jäänyt jostakin korvaamattomasta paitsi. Enää en haaveile kuin siitä, että voisin hengitellä ajattelematta hengittämistä.
Kohtalolla on meidän kohdallamme vitivalkoinen takki. Ikävää, mutta totta.
- Faktahomma
IgG kohonneita vasta-aineita ei löydy kaikilta altistuneilta ja tämä kyllä Nikkola pitää paikkansa. Minulla esim. ne eivät nousseet vaikka oireet olivatkin melkoiset.
Ihan yks yhteen rakenteiden homeiden kanssa tehtiin tutkimukset.
Kun taas tiedän myös tapauksen jossa IgG ovat henkilöllä koholla vaikka hänellä ei ole altistumista ympäristöstään. Tosin jossakin elämän vaiheessa hän on jonkinlaisen altistumisen saanut, oletettavasti siis arvojen vuoksi. Mutta ei ainakaan viimeisen 5 vuoden aikana.
Tämä IgG vasta-aine luotettavuus altistumisen suhteen ei ole yksiselitteinen. Toisilla nousee ja toisilla ei. Myös henkilön tupakointi aiheuttaa sen että arvot eivät nouse samalla tavalla kuin tupakoimattoman.
Tämäkin tieto käy ilmi akkreditoidun labran ohjeista.
IgG ei ole tärkein kriteeri kun ratkaistaan altistumista tietyssä kohteessa.
Työaltistuneilla on siinä eri kriteerit ja kotona altistuneilla eri kriteerit.- on asianlaita,
että kohonneita IgG-vasta-aineita ei löydy kaikilta. Niitä kuluu kokoajan, kun ne reagoivat itiöiden kanssa, jotka elimistö poistaa. Kaikenlisäksi lähtötilanne on kaikilla ihmisillä erilainen.
Nyt terveysviranomaiset ovat alkaneet valehdella sairastuneille, että ei sinulla mitään voi olla, koska sinulla on noin vähän IgG-vasta-aineita. Nimenomaan IgG-määrää ei saa käyttää tähän tarkoitukseen.
Jos itiöaltistus jatkuu hyvinkin pitkään ja sitä "lääkitään" kortisonilla, niin sen jälkeen on mahdollista, että ei ole yhtään IgG-vasta-ainetta. Siis IgG:n vähyydellä ei voi sanoa, että ET ole sairas. Mutta jos niitä on runsaasti ja oireet sopivat alveoliittiin, niin se on miltei 100% näyttö alveoliitistä.
Me emme saa unohtaa, että allerginen alveoliitti jyllää samanaikaisesti ns. soluvälitteisellä mekanismilla, johon ei lainkaan osallistu vasta-aineet. Ja nimenomaan näistä tulehdustapahtumaan osallistuvista lymfosyyteistä allerginen alveoliitti diagnosoidaan. Ei siis IgG-systeemistä. Totta on siis, että IgG:lle ei tarvitse antaa painoarvoa taudin lopullisessa diagnosoinnissa.
Mutta jos työpaikan IgG:t mitataan suuremmmalta joukolta ja jos suurinpiirtein kaikilta löytyy seiska-paneelin vasta-aineita (määrällä ei ole väliä), niin kyllä silloin on työpaikka homeessa. Eli varsin helpolla on tehty selvitys. Tälläinen selvitys tehtiin mm. siinä koulussa edellisen oppilaitoksen työntekijöille, jossa minä sairastuin. Tämä edellinen oppilaitos ei ryhtynyt korjaamaan tiloja, vaan vaati uudet tilat Forssan kaupugilta ja sai ne, koska uhkasivat lopettaa toimipisteen. Forssan kaupunki siirsi oppilaitokseni näihin korjaamattomiin tiloihin. Tästä asiasta käydään nyt oikeutta Forssassa. Samalla tämän vanhan oppilaitoksen rehtori (joka siis tutkitutti hyvin koulunsa) odottaa sairaseläkkeeltä pääsyä keuhkojen vaihtoon. Hän sai valitettavasti sitä mitä tilasi. Kukaan lääkäri ei ollut kehdannut sanoa hänelle, että myös immunologinen muisti pitäisi vaihtaa, jotta keuhkojen vaihto pelastaisi hänet. Tai oikeastaan heidän pitäisi sanoa, että immunologinen muisti pitää huolen siitä, ettei uusista keuhkoista ole sinulle kovin pitkään hyötyä.
PN - Faktahomma
Lisään sen että minun kohdallani IgG arvojen normaalirajat eivät johtuneet siitä että olisin syönyt kortisonia. Siis kortisonia ei voi arvojen normaalirajoissa olemisesta syyttää.
Se miksi ne toisilla nousevat ja toisilla eivät, vaikka molemmat olisivat saaneet altistuksen, se onkin Nobelin arvoinen kysymys, ehkä.
Voidaan tietenkin arvuutella että toisen immunologinen vastustuskyky toimi ja toisella ei.
Voi arvuutella että toisen immunologinen vastustuskyky ei reagoi ja siksi tulee oireet.
Mutta koska kahta aivan samanlaista ihmistä ei ole olemassa, on vertailu siltä osin arvailua.
Voidaan verrata kahta samanlaista juomalasia ja tehdä koe, miten ne kestävät esim. kuumuutta.
Mutta heti kun verrataan kahta orgaanista ainesta ja erityisesti kahta monimutkaisempaa esim. ihmistä, niin testeihin vaikuttavia muuttuvia tekijöitä edeltäneeltä elämältä on liikaa jotta vertailu olisi täysin tulokseltaan luotettavaa. - tarkoita
Faktahomma kirjoitti:
Lisään sen että minun kohdallani IgG arvojen normaalirajat eivät johtuneet siitä että olisin syönyt kortisonia. Siis kortisonia ei voi arvojen normaalirajoissa olemisesta syyttää.
Se miksi ne toisilla nousevat ja toisilla eivät, vaikka molemmat olisivat saaneet altistuksen, se onkin Nobelin arvoinen kysymys, ehkä.
Voidaan tietenkin arvuutella että toisen immunologinen vastustuskyky toimi ja toisella ei.
Voi arvuutella että toisen immunologinen vastustuskyky ei reagoi ja siksi tulee oireet.
Mutta koska kahta aivan samanlaista ihmistä ei ole olemassa, on vertailu siltä osin arvailua.
Voidaan verrata kahta samanlaista juomalasia ja tehdä koe, miten ne kestävät esim. kuumuutta.
Mutta heti kun verrataan kahta orgaanista ainesta ja erityisesti kahta monimutkaisempaa esim. ihmistä, niin testeihin vaikuttavia muuttuvia tekijöitä edeltäneeltä elämältä on liikaa jotta vertailu olisi täysin tulokseltaan luotettavaa.sitä, että olisi terve.
Ei IgG-määrä mittaa sairauden astetta! Se on merkki, että immuunipuolustusjärjestelmä TOIMII!
PN - Faktahomma
tarkoita kirjoitti:
sitä, että olisi terve.
Ei IgG-määrä mittaa sairauden astetta! Se on merkki, että immuunipuolustusjärjestelmä TOIMII!
PNTerve, onpa yksinkertainen sana.
Varmasti tarkoitit oireeton.
Terveyden mittaaminen ei todellakaan tapahdu IgG:llä tai vaikkapa hemoglobiiniarvolla.
Terveyden mittaamiseen tarvitaan paljon muutakin.
Omasta mielestään myös voi olla sairas vaikka lääkäri toteaa terveeksi.
Omasta mielestään voin tuntea kipua jossakin kohdin elimistöään, vaikka lääkäri sanoo ettei ole mitään vikaa.
Subjektiivinen vaiko objektiivinen lähestymistapa terveyteen???
Kumpi on oikeampi??
Ei tarvitse vastata, sillä kysymys oli retorinen.
- Homeherkkä
Kerroit, että professori Tari Haahtela on 19.1.2007 päivätyssä lausunnossaan kertonut, että kun A. fumigatus aiheuttaa astman tai nuhan, niin se on IgE-välitteinen.
Kertoisitko lähteen, josta saan tuon hänen lausuntonsa käsiini? - f123ly
"No niin! Kuinka monella meistä ttl:n altistuskokeista on ollut veressään A. fumigatuksen IgE-vasta-ainetta? Jos sitä ei ole ollut tutkittavan veressä ja puhalluksessa tehot ovat laskeneet yli 20%, niin kyseessä ei siis ole astma, vaan ahtauttava keuhkoputkitulehdus. "
Siis se diagnoosi minkä ex keuhkolääkärini TTL:n altistuksen jälkeen minulle kirjoitti, tuon J44. Ex keuhkolääkärini tietää TTL:n potilasosaston ja altistukset hyvin. Ja myös altistusten seuraukset, uskoisin. Hänen kirjoituksiaan ja tutkimuksiaan saa lukea sivuilta useita.
Nykyinen keuhkolääkärini mainitaan kerran TTL:n sivuilla ja se oli yksi kriteeri kun uutta keuhkolääkäriä hain. Yksikin sattuma tuntui liialta, mutta toisaalta hakiessani keuhkolääkäriä törmäsin altistusten aikaisen erikoistuvan lääkärini nimeen, enkä voinut jatkaa ajan varaamista tuohon lääkärikeskukseen. Erikoistuva lääkäri oli ihan OK, mutta tilanne ja tilanteen jälkiseuraukset missä hänet tapasin halusin unohtaa kokonaan. En halunnut mennä samaan toimipisteeseen keuhkolääkärille missä hän työskenteli.
Pidemmälle en halunut hakeutua, joten yksi sattuma sivuilla oli hyväksyttävää, kun sen sattuman vielä tarkoin lävitse luki.
Luottamusta TTL ei siis omalla kohdallani herätä, vaikka heidän palkkalistoillaan onkin ollut, ja varmasti on, päteviä lääkäreitä. Mutta sen lauluja laulat, jonka leipää syöt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445795
- 455305
- 483698
- 133653
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise903201- 313126
- 592874
- 572720
- 532370
- 381834