Hei!
olen 40 v mies, sekatyömies ja sekasyöjä. Jotenkin tuntuu siltä että elämässä on tullut mitta täyteen. Syömisen kanssa. En enää oikein siedä rasvan hajua enkä valmisruokien glutamaatti makua. Kaipaan jotain muuta. En ole liharuokaa lopettamassa mutta enempi kasviksia kiitos.
Joskus työmaa-ruokaloissa on ollut sellaisia pieniä pallukoita joissa on ollut n. 3 cm verso. Ovat ollet kovin hyvän makuisia. Samoin herneen versoja olen joskus syönyt.
Haluaisinkin ruokavaliooni enemmän näitä "ituja" mutta olen aivan noviisi asian kanssa. Olen kyllä tätäkin keskustelupalstaa seurannut ja googlettanut mutta minulle pitää selvittää asiat rautalangasta. Yritin herneen siemeniä iduttaa mutta home iski. Kaipaan aivan tarkkoja ohjeita.
Eli:
1. Hyviä "ituja". Herne, sinimailanen ja alfalfa on nimenä tuttu mutta lisää kaivataan. Jopa niin alkeellista tietoa että mistä näitä voi ostaa?
2. Idätys. Idätyksessä puhutaan usein huuhtelusta. Siis idut/siemenet siivilään ja juoksevan veden alle ja takaisin purkkiin?
3. Joitakin pitää keittää ennen syömistä?
4. Ja näinkin yksinkertainen kysymys: joistakin syödään pelkkä itu(varsi) ja joistakin myös se palluka. Milloin mitäkin?
Eli ihan aloittelijalle vääntäkää rautalangasta kiitos.
40-kymppinen mies kaipaa neuvoja
5
1158
Vastaukset
- Nokkso
http://www.kolumbus.fi/ery/ -Tuolta löytyy perustiedot idätykseen. Siemenet ja tarvikkeet löytyy luontaistuotekaupoista sekä netissä olevista luomukaupoista voi tilata. Kannattaa ostaa idätysastia. Käsittääkseni kaikki idut voi syödä kokonaan, ei tarvitse pallukoita irroitella.
- idättelijä
Moi!
1.Eli ainakin sinimailasen=alfalfan ituja sekä mungpavun ituja myydään ihan tavallisissa ruokakaupoissa. Varmaan ihan lähi alepasta ei kannata lähteä metsästämään, mutta ainakin Prismat, S-marketit ja isommat K-kaupat niitä myyvät. Myös niiden siemeniä/papuja saa ihan ruokakaupasta.
2.Kyllä, juuri tätä on huuhtelu. Mutta purkkihan ei saa siis olla umpinainen, etteivät idut homehdu, esim lasipurkkiin kanneksi sideharso tms. Sitten voit myös huuhdella idut purkissa...Itse olen idättänyt ihan vain syvällä lautasella herneitä, ja pitänyt pyyhettä päällä. Saavat paremmin ilmaa kun on vain 1-2 kerrosta herneitä päällekäin.Ideahan tuossa huhhtelussa on simenten/papujen kostuttaminen.
3. Toiset pavun idut ovat lievästi myrkyllisiä raakana ja ne kannattaa ryöpätä tai keittää. Tällaisiin lukeutuu mm. kikherne. Mitään vaarallisia eivät ole silti raakanakaan.Ainakin herneen, mungpavun, alfalfan, linssin ja sellaisenaankin syötävien siementen idut eivät vaadi käsittelyä.
4. Tarkoitatkohan oraita, joista siis ei "juurta" syödä? En ainakaan koskaan ole kuullut, että iduista syötäisiin vain kasvanut osa...Oraat, esim. vehnän, kasvatetaan yleensä mullassa ja niitä leikataan ruohosipulin tapaan.
Toivottavasti näillä neuvoilla pääset taas vähän eteenpäin. Ja onnea elämäntapamuutokselle! - CCH
En osaa tuon idättelyn kans auttaa mutta haluaisin sanoa että ihanaa että löytyy äijiä jotka on kiinnostuneita lisäämään "rehuja" ruokavalioonsa!Hienoa hienoa :) Toivottovasti idättäminen onnistuu,ja kannattaa kokeilla rohkeasti kaikkea muutakin uutta kasvisrintamalta!
- mikä mies!
ja sitten sanotaan ettei suomalainen mies ymmärrä kuin lihapullien päälle!
Onnea sinulle valitsemallesi tielle! - sunflowersecond
Minä käytän (olen ainakin joskus idättänyt) idättämisessä lasikannua, johon laitan kanneksi palasen hyttysverkkoa ja kumilenkin ympärille, kannu alassuin astioidenkuivatuskaappiin, jossa on tietenkin pimeä ja sitten ne on helppo huuhdella huoneenlämpöisellä vedellä 3-4 kertaa päivässä jos vaan muistaa...
Etnokaupoista saa papuja ja siemeniä hieman edullisemmin kuin marketeista tai luontaistuotekaupoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 952006
- 571939
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351