Kokemuksia tukipohjallisista??

*samperi*

Olen teettänyt tukipohjalliset fysiolla. Ne hiertävät ja sattuvat jalkaan lenkin aikana ja loppuvaiheessa aika paljonkin. Onko jollakin kokemusta ko. tilanteesta? Miten pitkään pohjalliset hiertävät ennen kuin jalka tottuu? En tiedä kuinka pitkään tässä jaksaa yrittää..

7

3585

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemuksia täällä

      Eivät toimineet fysiolla tehdyt pohjalliset täälläkään. Ihan liian kovat ja kipeyttivät jalkapohjat. Pehmeät geelivaimennetut pohjalliset toimivat sen sijaan hyvin. Eivät kyllä ole oman jalan mukaan tehty, mutta sattuivat olemaan aika lailla samanmuotoiset kuin fysion tekemät. Isoimmissa Intersporteissa tekevät ymmärtääkseni nykyään oman jalan mukaan muovattuja pehmeitä pohjallisia. Kuulostavat hyviltä, mutta kokemusta ei ole.

      • KYSYMY?

        Mitä tarkoittaa; fysiolla tehdyt? Missä sellainen fysio on, joka niitä tekee???

        -tarvitsee sellaiset tukipohjalliset pian!


    • ne pohjalliset

      Pyydä fyssaria korjaamaan niitä pohjallisia.

      Ite teetin myös pohjalliset askellusvirheen takia. Ne hiersivät ensin rakot jalkaholveihin. Sitten niitä korjattiin, mutta nyt oikea pohjallinen vänkää oikean jalkerän niin, että askellus tapahtuu lähinnä jalkaterän ulkosyrjällä. Eli niitä joutuu vieläkin korjaamaan.

      Näistä pohjallisista on ollut selvä apu mun askellusvirheeseen, mutta ne on epämukavat käyttää. Ihan kuin olisi jotkin ylimääräiset möykyt jalkaholvien alla.

      Olen juossut pohjallisilla n. 50 km. Musta nää on törkeän hintaiset (150 eur).

      • *samperi*

        Minulla myös tuo saakelin jalkahovi ongelma-alueena!
        Niin kuin olisi tosiaan pohjalliset mutkalla sukan alla, pitää palata siis vielä asiaan fysion kanssa.

        Tsemppiä sinne, toivottavasti pääset vielä nauttimaan juoksemisesta ilman turhia hiertymiä. Yksi hyvä puoli tässä sentään on: kun/jos pohjallinen tulee kuntoon, maistuu lenkki kaksi kertaa paremmalta.


    • jalan

      Kertokaa onko tukipohjallisista ollut apua , jalan virheasennon vuoksi, jossa kengän kannat kuluvat ulkosyrjästä?
      Missä on asiantuntevaa henkilökuntaa Turussa? Toisin sanoen minne kannattaa suunnistaa?

      • KeijoXx

        Oletko siis lattajalka? Pelkän kenkien kulumisen perusteella ei kannata jalkatukia hankkia. Kaikki lattajalkaisuus tai edes ylipronaatio ei aiheuta kipuja. Sen sijaan jos vaivaa on, ei kun rohkeesti vain teettämään tuet jaloille. Turun tilanteesta en tiedä, mutta oikeat proteesipajat tai paikat, joissa oikea fysioterapeutti ovat puikoissa ovat luetttavia.


    • JalluLättajalka

      En tiedä Turun tilannetta, mutta sen tiedän, että noihin urheilukauppojen "asiantuntijoihin" ei pidä luottaa. Se on lähinnä myynin edistämistä. Itse olen saanut kunnollisista tukipohjallisista apua, mutta on siinä mutkia ollut.

      Ensimmäisen kerran tein tuttavuutta tukipohjalisiin armeijassa. Lättäjalkani eivät tahtoneet marsseja kestää ja avuksi sitten määrättiin tukipohjalliset. Ne tehtiin jostakin metallista. Koko prosessi oli hieman nöyryyttäävä (lättäjalkainen mies...). Tuntui, että asia siitä vain paheni, sellaisten kanssa marssiessa kivut vain pahenivat. Joten meni hampaan puremiseksi ja helvetin kipeillä jaloilla sitten homma kunnialla läpi. Mutta samalla kyllä jaloista häipuivät loputkin holvit ja leveys lisääntyi.

      Siinä sitten ajatus oli, että ei tukipohjallisia koskaan meikäläiselle. Joskus vuosien päästä huomasin, että noita tukia on alettu tekemään muustakin kuin metallista. Kävin lääkärin kanssa neuvottelmassa, kun oli tuo juoksuharrastuksen edistäminen mielessä. No, jaloissa oli siis kaikki pienessä, pronaatio, leveys ja lättäjalka. Lääkäri neuvoit ortopedia suutarille, joka sitten mittaili, teki kipsivaloksen ja mustekuvia. Sain siis tarkaan omaan jalkaan tehdyt pohjalliset, jotka olivat jotakin josutavaa muovia.

      Tällä tyylillä on menty vuosikymmeniä. Tuet pitää tarkistaa parin vuoden välein ja niitä pitää olla useampaan tarpeeseen. Juoksu on alanut maistua, kun kenkään sujauttaa oman mitään mukaan tehdyn pohjalliset. Työssä käytän nauhakenkiä, niissä on on sitten omat tukipohjallisensa. Tilanne on se, etten juuri lainkaan viitsi kävellä ilman jalkatukia.

      Että kannattaa panostaa jalkatukiin. Jalan virheasennot säteilevät vuosien myötä polvi- ja selkäkipuina. Ei siis ole turhaa touhua. Vähän se kustantaa, eikä se armeija-aikainen nolotus lättäjaloista ole hellittänyt, mutta tuollahan ne kengän sisällä piilossa ovat!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      348
      3945
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1729
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1295
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1251
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe