Moi!
Pystyttekö selittämään minulle, miksi syklonit kiertävät vastapäivään pohjoisella pallonpuoliskolla, kun coriolisilmiö kääntää tuulet oikealle? En keksi selitystä.
Syklonin suunta
5
942
Vastaukset
- ymmärtäväni
Ilma pyrkii suoraan kohti matalapainetta, mutta kääntyy coriolisvoiman takia oikealle. Tällöin se lähtee kiertämään matalan keskusta vastapäivään.
- en ymmärrä
Kiitos, nyt ymmärrän jos asia todella on näin :)
- sitroen.
en ymmärrä kirjoitti:
Kiitos, nyt ymmärrän jos asia todella on näin :)
varmasti niin, että pyörimissuunta on eri pohjois- ja eteläpuoliskoilla? Ettei olisi taas niitä Esson baarin juttuja. Lavuaarissa ainakin suunta on sattumanvarainen ja riippuu hyvin herkästi alun virtausvirheitä aiheuttavista pienistä häiriöistä.
- ymmärtäväni
sitroen. kirjoitti:
varmasti niin, että pyörimissuunta on eri pohjois- ja eteläpuoliskoilla? Ettei olisi taas niitä Esson baarin juttuja. Lavuaarissa ainakin suunta on sattumanvarainen ja riippuu hyvin herkästi alun virtausvirheitä aiheuttavista pienistä häiriöistä.
Hetken olin ymmälläni itsekin. Sitten hokasin, että eihän tuulen voima tule coriolisvoimasta, vaan paine-erosta. Coriolis vain vääntää hieman virtausta sivuun.
Ja kyllä ne syklonin pyörimissuunnat on varmasti erit eri puoliskoilla. Lavuaarin suhteen olet oikeassa, mutta isommassa mittakaavassa coriolis on aika vahva.
Olen havainnut että tulispäissä (pölypyörre, jos joku ei tunne sanaa, on jo selvää suuntautuneisuutta vastapäivään. Suurimmat onkin jo liki 50 metrisiä. Enkä muista nähneeni lukuisissa dokkareissa tornadoa joka kiertäis myötäpäivään, joten aika pieni pyörre määräytyy corioliksen mukaan.
Lisäys eteläisellä pallonpuoliskolla matalat kiertää todellakin erisuuntaan samoin korkeapaineet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732825
- 642713
- 681802
- 241637
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä161590- 201570
- 151412
- 481277
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91229