Syklonin suunta

en ymmärrä

Moi!
Pystyttekö selittämään minulle, miksi syklonit kiertävät vastapäivään pohjoisella pallonpuoliskolla, kun coriolisilmiö kääntää tuulet oikealle? En keksi selitystä.

5

826

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ymmärtäväni

      Ilma pyrkii suoraan kohti matalapainetta, mutta kääntyy coriolisvoiman takia oikealle. Tällöin se lähtee kiertämään matalan keskusta vastapäivään.

      • en ymmärrä

        Kiitos, nyt ymmärrän jos asia todella on näin :)


      • sitroen.
        en ymmärrä kirjoitti:

        Kiitos, nyt ymmärrän jos asia todella on näin :)

        varmasti niin, että pyörimissuunta on eri pohjois- ja eteläpuoliskoilla? Ettei olisi taas niitä Esson baarin juttuja. Lavuaarissa ainakin suunta on sattumanvarainen ja riippuu hyvin herkästi alun virtausvirheitä aiheuttavista pienistä häiriöistä.


      • ymmärtäväni
        sitroen. kirjoitti:

        varmasti niin, että pyörimissuunta on eri pohjois- ja eteläpuoliskoilla? Ettei olisi taas niitä Esson baarin juttuja. Lavuaarissa ainakin suunta on sattumanvarainen ja riippuu hyvin herkästi alun virtausvirheitä aiheuttavista pienistä häiriöistä.

        Hetken olin ymmälläni itsekin. Sitten hokasin, että eihän tuulen voima tule coriolisvoimasta, vaan paine-erosta. Coriolis vain vääntää hieman virtausta sivuun.

        Ja kyllä ne syklonin pyörimissuunnat on varmasti erit eri puoliskoilla. Lavuaarin suhteen olet oikeassa, mutta isommassa mittakaavassa coriolis on aika vahva.


    • Olen havainnut että tulispäissä (pölypyörre, jos joku ei tunne sanaa, on jo selvää suuntautuneisuutta vastapäivään. Suurimmat onkin jo liki 50 metrisiä. Enkä muista nähneeni lukuisissa dokkareissa tornadoa joka kiertäis myötäpäivään, joten aika pieni pyörre määräytyy corioliksen mukaan.
      Lisäys eteläisellä pallonpuoliskolla matalat kiertää todellakin erisuuntaan samoin korkeapaineet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2886
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2440
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      18
      2029
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe