En oikein koskaan saanut itseäni pk- ja intervellitreeneillä hyvään maratonkuntoon. Ajat olivat yli neljän tunnin tasoa. Sitten maailmaa nähnyt ystäväni neuvoi nostamaan vauhtikestävyyttäni; kuntoni ei nousisi, mutta pystyisin juoksemaan maratonin huomattavasti kovemmalla rasitustasolla.
Aloitin juoksemalla täysillä 15 - 16 km:n lenkkejä. Alussa meinasi henki lähteä, mutta siitä se sitten alkoi sujumaan ja aika painui tunnin pintaan. Lisäsin matkaa 20 km:iin ja aika asettui 1.17 - 1.18:n tasolle. Puolikkaan maratonin vedin aikaan 1.15! Olin aika kovassa kunnossa!
Nyt on tavoitteenä maraton alle kolmeen tuntiin.
Näin se kunto nousee, mutta tarkkana pitää olla. Auttaa paljon, jos on ammattilainen valvomassa palautumista ja elimistön tilaa.
VAUHTIKESTÄVYYS on tärkeintä
7
915
Vastaukset
- ole koskaan
intervellitreenillä saanut koskaan itseäni kuntoon. On se kummallista, ammattilaiset apuna ja kaikki. Aloin myös juosta 20 kilsan lenkkejä täysillä ( vauhtikestävyyttä !) Että näin meillä ! KAIKENMAAILMAN PROVOT TAI IDIOOTIT TÄÄLLÄ LEUKAILEE !!!
- Anonyymi
Minäkin olen vedellyt paljon intervalleja jo vuosien ajan. Onhan se kiva rallatella, mutta maratonkuntoa se ei ole kehittänyt mitenkään. Pari kilsaa alussa on rentoa ja sitten väsyttää. Pitäisiköhän alkaa panostamaan vauhtikestävyyteen?
- Anonyymi
Juu. Peruskuntopohjat pitää olla kunnossa, niin sitten maraton menee helposti alle kolmen, kunhan vähän yrittää. Minulla päinvastainen ongelma, vauhtikestävä mutta huonokuntoinen.
- Anonyymi
Juu. Norjalaista vauhtikestävyyttä niin kyllä kulkee valkoisella ukollakin.
- Anonyymi
Kiitos tästä motivaatiopläjäyksestä. Olen samaa mieltä. Vauhtikestävyys saa huonokuntoiseenkin liikettä.
- Anonyymi
Minustakin tuntuu, että intervallitreeni ei kehitä vauhtikestävyyttä. Kyllä se vauhtikestävyys kehittyy vauhtikestävyystreenillä. Vauhtileikittelemällä tulee hyvä vauhtileikittelijä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2152846
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1272736En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.781783Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2371342Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va641324- 471108
- 991011
- 109866
- 46833
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6833