Täysin avoin STMP-palvelin?

Yllätyspostia

Hei! Onko normaalia, että saan laajakaistatarjoajani (käsittääkseni yksi Suomen suurimmista) STMP-palvelimen kautta lähetetyksi sähköpostia minkälaisella tahansa osoitteella varustettuna (elikä ikäänkuin mistä osoitteesta tahansa käsin lähetettynä) vai onko heidän asetuksissaan ja suojauksissaan jotain vikaa? Minne minun tulisi asiasta olla yhteydessä? Törmäsin asiaan yrittäessäni kokeilemalla saada Thunderbird spostiohjelman lähettämään postia eräästä rekistöimästäni sähköpostiosoitteesta käsin.

32

3241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joukokakkonen

      Se on ihan normaalia. Oiskohan noin, notta smtp-palvelimen suositellaan (viestintävirasto) olevan autentikoiva, eli joudut kirjoittamaan käyttäjätunnuksen ja salasanan kun lähetät postia. Voit laittaa osoitteeks vaikka r0X0r@b0X0r , mutta eihän siihen voi vastata. No voit tietysti tehdä nerokkaasti sähköpostihuijauksen väärentämällä lähettäjän osoitteen. Vaan jäljet ovat lyhyttäkin lyhyemmät kun poliisi alkaa hutkimaan. Itse olet kuitenkin typotellut omat tunnuksesi sisään postia lähettäessä.

      • täsmennystä sulle

        Jos käyttää internetoperaattorinsa omaa smtp-serveriä niin silloin ei välttämättä tarvita autentikointia, jo joko modeemisoittosarjayhteyden muodostuessa annettu käyttäjätunnus & salasana pari toimii autentikointina tai jos laajakaistaa käyttää niin siinä tapahtuu myös autentikointi, nehän on kiinteitä yhteyksiä joten sillä perusteella koneet operaattorin puolessa pystyy tunnistamaan ilman salasanan naputteluakin.

        Sen sijaan jos käyttää jotain muuta kuin oman internetoperaattorinsa smtp-servua niin silloin pitää olla autentikointi käytössä: elikkä laittaa sähköpostiohjelmaan käyttäjätunnus ja salasana myös postia lähettäessä (postia hakiessahan se pitää olla AINA).


      • onnistu
        täsmennystä sulle kirjoitti:

        Jos käyttää internetoperaattorinsa omaa smtp-serveriä niin silloin ei välttämättä tarvita autentikointia, jo joko modeemisoittosarjayhteyden muodostuessa annettu käyttäjätunnus & salasana pari toimii autentikointina tai jos laajakaistaa käyttää niin siinä tapahtuu myös autentikointi, nehän on kiinteitä yhteyksiä joten sillä perusteella koneet operaattorin puolessa pystyy tunnistamaan ilman salasanan naputteluakin.

        Sen sijaan jos käyttää jotain muuta kuin oman internetoperaattorinsa smtp-servua niin silloin pitää olla autentikointi käytössä: elikkä laittaa sähköpostiohjelmaan käyttäjätunnus ja salasana myös postia lähettäessä (postia hakiessahan se pitää olla AINA).

        >...jotain muuta kuin oman internetoperaattorinsa smtp-servua...

        Ota ja kokeile. MIKÄÄN operaattori ei anna muiden kuin omien asiakkaidensa lähettää postia omalla smtp-servullaan.


      • hfje
        onnistu kirjoitti:

        >...jotain muuta kuin oman internetoperaattorinsa smtp-servua...

        Ota ja kokeile. MIKÄÄN operaattori ei anna muiden kuin omien asiakkaidensa lähettää postia omalla smtp-servullaan.

        IP-poolin perusteella tuo lähetys onnistuu, siis Soneran omistuksessa olevista IP-osotteista voi lähettää postia Soneran SMTP-palvelimen kautta.

        Syy miksi noin toimitaan on se, että jos väärinkäytöksiä esiintyy niin asiakastiedoista on helppo katsoa kuka käytti sillähetkellä tiettyä IP-osoitetta.

        Salasana tunnistuksessa on huonopuoli, että ihmisen muisti on rajallinen jolloin salasanat ovat lyhyitä ja muutenkin huonoja, jotenka salasana on suhtkoht helppo murtaa jolloin lähetys käy ihan mistä tahansa. Sekä salasana tunnistaminen vaatii palvelimelta enemmän tehoja kuin IP-osoitteisiin pohjautuva.


      • se mitä kirjoitin
        onnistu kirjoitti:

        >...jotain muuta kuin oman internetoperaattorinsa smtp-servua...

        Ota ja kokeile. MIKÄÄN operaattori ei anna muiden kuin omien asiakkaidensa lähettää postia omalla smtp-servullaan.

        Siis on olemassa joukko 3. osapuolen palveluita jotka tarjoaa sähköpostipalveluita, niiden smtp-serveriä voi käyttää JOS käyttää autentikointia. Eli ei se oma nettioperaattori rajoita siihen että vain omaa smtp-servua saa käyttää, myös 3. osapuoli sallittu jos autentikointi käytössä.

        "MIKÄÄN operaattori ei anna muiden kuin omien asiakkaidensa lähettää postia omalla smtp-servullaan."

        Sinähän käsitit asian aivan päin helvettiä. Minä kun en ole väittänytkään että esim. Elisa antaisi muiden kuin omien asiakkaidensa käyttää elisan smtp-serveriä.

        LUKUTAITO JA ÄLYNKÄYTTÖ KUNNIAAN OHOI!


      • HOI
        se mitä kirjoitin kirjoitti:

        Siis on olemassa joukko 3. osapuolen palveluita jotka tarjoaa sähköpostipalveluita, niiden smtp-serveriä voi käyttää JOS käyttää autentikointia. Eli ei se oma nettioperaattori rajoita siihen että vain omaa smtp-servua saa käyttää, myös 3. osapuoli sallittu jos autentikointi käytössä.

        "MIKÄÄN operaattori ei anna muiden kuin omien asiakkaidensa lähettää postia omalla smtp-servullaan."

        Sinähän käsitit asian aivan päin helvettiä. Minä kun en ole väittänytkään että esim. Elisa antaisi muiden kuin omien asiakkaidensa käyttää elisan smtp-serveriä.

        LUKUTAITO JA ÄLYNKÄYTTÖ KUNNIAAN OHOI!

        >...ÄLYNKÄYTTÖ KUNNIAAN OHOI!

        Kiitos samoin!

        >... voi käyttää JOS käyttää autentikointia.

        Mistä se 3. osapuolen palveluntarjoaja tarkistaa sen autentikoinnin oikeellisuuden? :)


      • KÄYTÄ ÄLYÄSI!
        HOI kirjoitti:

        >...ÄLYNKÄYTTÖ KUNNIAAN OHOI!

        Kiitos samoin!

        >... voi käyttää JOS käyttää autentikointia.

        Mistä se 3. osapuolen palveluntarjoaja tarkistaa sen autentikoinnin oikeellisuuden? :)

        ">... voi käyttää JOS käyttää autentikointia.

        Mistä se 3. osapuolen palveluntarjoaja tarkistaa sen autentikoinnin oikeellisuuden? :)"

        Käyttäjätunnus ja salasana-yhdistelmä!!! Tietysti voidaan aina keskustella että mikä on sitten aito mutta JOS joku alkaa hakkeroimaan toisten tunnuksia niin sepä ei enää kuulu aiheeseen. Voihan yhtälailla samaa kysymystä ja aihetta puida myös pop3- ja imap-protokollien kanssa!

        Elikkä 3. osapuolen (siis jonkun sähköpostipalvelimen) antama smtp-palvelin kysyy AINA käyttäjätunnusta ja salasanaa, ilman sitä ei siis pääse lähettämään postia!

        Ps. Vinkkinä että Elisallakin on autentikoiva smtp-serveri jota voit käyttää muillakin kuin Elisan omista nettiliittymistä, sen osoite on smtpa.kolumbus.fi ja se kysyy salasanaa ja käyttäjätunnusta.

        ">...ÄLYNKÄYTTÖ KUNNIAAN OHOI!

        Kiitos samoin!"

        SINÄ VIISASTELIJA, toivoisin etttä PÄTEMISEN SIJAAN OTTAISIT ITSE SELVÄÄ ASIOISTA ETKÄ KOKO AJAN YRITÄ SAADA TOISIA VAIKUTTAMAAN SUA TYHMEMMILTÄ KUN OIKEASTI ITSE OLET MUITA TYHMEMPI!


      • vähän
        KÄYTÄ ÄLYÄSI! kirjoitti:

        ">... voi käyttää JOS käyttää autentikointia.

        Mistä se 3. osapuolen palveluntarjoaja tarkistaa sen autentikoinnin oikeellisuuden? :)"

        Käyttäjätunnus ja salasana-yhdistelmä!!! Tietysti voidaan aina keskustella että mikä on sitten aito mutta JOS joku alkaa hakkeroimaan toisten tunnuksia niin sepä ei enää kuulu aiheeseen. Voihan yhtälailla samaa kysymystä ja aihetta puida myös pop3- ja imap-protokollien kanssa!

        Elikkä 3. osapuolen (siis jonkun sähköpostipalvelimen) antama smtp-palvelin kysyy AINA käyttäjätunnusta ja salasanaa, ilman sitä ei siis pääse lähettämään postia!

        Ps. Vinkkinä että Elisallakin on autentikoiva smtp-serveri jota voit käyttää muillakin kuin Elisan omista nettiliittymistä, sen osoite on smtpa.kolumbus.fi ja se kysyy salasanaa ja käyttäjätunnusta.

        ">...ÄLYNKÄYTTÖ KUNNIAAN OHOI!

        Kiitos samoin!"

        SINÄ VIISASTELIJA, toivoisin etttä PÄTEMISEN SIJAAN OTTAISIT ITSE SELVÄÄ ASIOISTA ETKÄ KOKO AJAN YRITÄ SAADA TOISIA VAIKUTTAMAAN SUA TYHMEMMILTÄ KUN OIKEASTI ITSE OLET MUITA TYHMEMPI!

        >... 3. osapuolen (siis jonkun sähköpostipalvelimen) antama smtp-palvelin kysyy AINA käyttäjätunnusta ja salasanaa...

        Ja mistähän se vieras palvelin tietää onko sellaista käyttäjätunnusta olemassakaan ja mikä sen salasana pitäisi olla? :)

        Korjaa jos olen väärässä mutta vahvasti hiipii mieleen ajatus että et ole konffannut ensimmäistäkään postiserveriä. Tiedätkö edes mikä on RBL?


      • -ToRSpo-
        vähän kirjoitti:

        >... 3. osapuolen (siis jonkun sähköpostipalvelimen) antama smtp-palvelin kysyy AINA käyttäjätunnusta ja salasanaa...

        Ja mistähän se vieras palvelin tietää onko sellaista käyttäjätunnusta olemassakaan ja mikä sen salasana pitäisi olla? :)

        Korjaa jos olen väärässä mutta vahvasti hiipii mieleen ajatus että et ole konffannut ensimmäistäkään postiserveriä. Tiedätkö edes mikä on RBL?

        Jos kaverilla on esim. elisan sähköposti ja siihen tunnus ja salasana, mutta käyttää vaikka soneran nettiä.

        Silloin voidaan käyttää elisan sähköpostin tunnuksilla elisan palvelinta, vaikka käyttäjä on soneran verkossa.


      • uudemman kerran
        vähän kirjoitti:

        >... 3. osapuolen (siis jonkun sähköpostipalvelimen) antama smtp-palvelin kysyy AINA käyttäjätunnusta ja salasanaa...

        Ja mistähän se vieras palvelin tietää onko sellaista käyttäjätunnusta olemassakaan ja mikä sen salasana pitäisi olla? :)

        Korjaa jos olen väärässä mutta vahvasti hiipii mieleen ajatus että et ole konffannut ensimmäistäkään postiserveriä. Tiedätkö edes mikä on RBL?

        Et kyllä itse tajua näistä sähköpostisysteemeistä hevon vittuakaan!

        Elisalla todellakin on mahdollisuus käyttää "vieraasta" nettiliittymästä, esim. vaikka Lumonetin kautta, elisan smtp-serveriä kunhan sähköpostiohjelmaan vaan määritellään lähettäväksi serveriksi smtpa.kolumbus.fi (HUOMAA a-kirjain smtp-sanan jäljessä ja laitetaan käyttäjätunnus ja salasana), luonnollisesti sama toimii myös 3. osapuolen sähköpalveluissa ja sehän edellyttää palvelun tilaamista/rekisteröimistä.

        NORMAALI ihminen NORMAALILLA JÄRJELLÄ VARUSTETTUNA tämän tajuaa, näköjään sinä et vaan jatkat tuota pätemistäsi ja yrität saada muut näyttämään tyhmältä!

        Totta kyllä se etten ole konffannut yhtäkään smtp-servua mutta tiedän silti jotain noista! Tiedän myös ettei suinkaan ole mahdottomuus tehdä smtp-serveri johon voi loggautua sisään postinlähetyksen yhteydessä! Näköjään tää ei vaan mee sun kaaliis!


      • kerran.
        uudemman kerran kirjoitti:

        Et kyllä itse tajua näistä sähköpostisysteemeistä hevon vittuakaan!

        Elisalla todellakin on mahdollisuus käyttää "vieraasta" nettiliittymästä, esim. vaikka Lumonetin kautta, elisan smtp-serveriä kunhan sähköpostiohjelmaan vaan määritellään lähettäväksi serveriksi smtpa.kolumbus.fi (HUOMAA a-kirjain smtp-sanan jäljessä ja laitetaan käyttäjätunnus ja salasana), luonnollisesti sama toimii myös 3. osapuolen sähköpalveluissa ja sehän edellyttää palvelun tilaamista/rekisteröimistä.

        NORMAALI ihminen NORMAALILLA JÄRJELLÄ VARUSTETTUNA tämän tajuaa, näköjään sinä et vaan jatkat tuota pätemistäsi ja yrität saada muut näyttämään tyhmältä!

        Totta kyllä se etten ole konffannut yhtäkään smtp-servua mutta tiedän silti jotain noista! Tiedän myös ettei suinkaan ole mahdottomuus tehdä smtp-serveri johon voi loggautua sisään postinlähetyksen yhteydessä! Näköjään tää ei vaan mee sun kaaliis!

        >...edellyttää palvelun tilaamista/rekisteröimistä.

        OK, nyt aletaan päästä samoille aaltopituuksille. :)

        Seuraavaksi voidaan kysyä mikä järki on tehdä ylimääräisiä sopimuksia ja maksaa niistä kun KAIKILLA palveluntarjoajilla on käytössä myös web-mail jolla tilapäiset oman tilin sähköpostin lukeminen ja lähettäminen hoidetaan selaimella oman verkon ulkopuolelta.


      • että sä et
        kerran. kirjoitti:

        >...edellyttää palvelun tilaamista/rekisteröimistä.

        OK, nyt aletaan päästä samoille aaltopituuksille. :)

        Seuraavaksi voidaan kysyä mikä järki on tehdä ylimääräisiä sopimuksia ja maksaa niistä kun KAIKILLA palveluntarjoajilla on käytössä myös web-mail jolla tilapäiset oman tilin sähköpostin lukeminen ja lähettäminen hoidetaan selaimella oman verkon ulkopuolelta.

        kuitenkaan sun tyhmällä päälläsi sitä tajuaisi vaikka sen rautalangasta vääntäisi! Mä en jaksa alkaa noin kovakalloiselle ihmiselle selittämään mitkä voisi olla ne syyt jonka vuoksi joku voi halutakin tilata ulkopuoliselta toimittajalta sähköpostilootan osoitteineen! Koska et kuitenkaan tajuaisi/haluakaan tajuta..


      • edes
        että sä et kirjoitti:

        kuitenkaan sun tyhmällä päälläsi sitä tajuaisi vaikka sen rautalangasta vääntäisi! Mä en jaksa alkaa noin kovakalloiselle ihmiselle selittämään mitkä voisi olla ne syyt jonka vuoksi joku voi halutakin tilata ulkopuoliselta toimittajalta sähköpostilootan osoitteineen! Koska et kuitenkaan tajuaisi/haluakaan tajuta..

        Toistetaan kysymys jos se oli niin vaikea ymmärtää. :)

        Siis mihin tarvitsen maksullisen, ulkopuoliselta toimittajalta hankittavan sähköpostilootan osoitteineen kun minulla on palveluntarjoajan loota jota voin käyttää tarvittaessa mistä liittymästä tahansa?


      • ymmärtää mitään!
        edes kirjoitti:

        Toistetaan kysymys jos se oli niin vaikea ymmärtää. :)

        Siis mihin tarvitsen maksullisen, ulkopuoliselta toimittajalta hankittavan sähköpostilootan osoitteineen kun minulla on palveluntarjoajan loota jota voin käyttää tarvittaessa mistä liittymästä tahansa?

        Siksi en edes viitsi yrittääkään selittää sulle mitään!

        Sitäpaitsi vaikka yrittäisinkin niin juttu voi olla niin monimutkainen että tippuisit kärryiltä heti ensimmäisessä lauseessa.

        Mutta tässä yksi HELPPO, SINULLEKIN HELPPOTAJUINEN ESIMERKKI:

        Eli: jos oman internetoperaattorin tarjoama sähköposti on ominaisuuksiltaan niin surkea että on pakko käyttää ulkopuolista palveluntarjoajaa jos haluaa "ne tietyt jutut". Kuten minä esim. käytän mielummin Saunalahden Peruspostia kuin operaattorini omaa sähköpostia. Ja mieluusti maksan Saunikselle siitä että saan paremmat ominaisuudet sähköpostiini kuin että joutuisin kärvistelemään jonkun rupupostin kanssa.

        Muitakin syitä on mutta ne on LIIAN MONIMUTKAISIA SINUN TAJUTTAVAKSESI!


      • lisää
        ymmärtää mitään! kirjoitti:

        Siksi en edes viitsi yrittääkään selittää sulle mitään!

        Sitäpaitsi vaikka yrittäisinkin niin juttu voi olla niin monimutkainen että tippuisit kärryiltä heti ensimmäisessä lauseessa.

        Mutta tässä yksi HELPPO, SINULLEKIN HELPPOTAJUINEN ESIMERKKI:

        Eli: jos oman internetoperaattorin tarjoama sähköposti on ominaisuuksiltaan niin surkea että on pakko käyttää ulkopuolista palveluntarjoajaa jos haluaa "ne tietyt jutut". Kuten minä esim. käytän mielummin Saunalahden Peruspostia kuin operaattorini omaa sähköpostia. Ja mieluusti maksan Saunikselle siitä että saan paremmat ominaisuudet sähköpostiini kuin että joutuisin kärvistelemään jonkun rupupostin kanssa.

        Muitakin syitä on mutta ne on LIIAN MONIMUTKAISIA SINUN TAJUTTAVAKSESI!

        >...internetoperaattorin tarjoama sähköposti on ominaisuuksiltaan niin surkea...

        Kerrotko millä tavalla? Ei postiserverillä ole mitään "ominaisuuksia" vaan se pelkästään välittää postia POP3/IMAP- ja SMTP-protokollien mukaisesti.

        >...ne on LIIAN MONIMUTKAISIA SINUN TAJUTTAVAKSESI!

        Voishan sitä silti yrittää. Kerro vaan niin kysyn vaikka äidiltä tai tarhatädiltä jos en itse tajua. :)


      • vähäsen..
        lisää kirjoitti:

        >...internetoperaattorin tarjoama sähköposti on ominaisuuksiltaan niin surkea...

        Kerrotko millä tavalla? Ei postiserverillä ole mitään "ominaisuuksia" vaan se pelkästään välittää postia POP3/IMAP- ja SMTP-protokollien mukaisesti.

        >...ne on LIIAN MONIMUTKAISIA SINUN TAJUTTAVAKSESI!

        Voishan sitä silti yrittää. Kerro vaan niin kysyn vaikka äidiltä tai tarhatädiltä jos en itse tajua. :)

        "Kerrotko millä tavalla? Ei postiserverillä ole mitään "ominaisuuksia" vaan se pelkästään välittää postia POP3/IMAP- ja SMTP-protokollien mukaisesti."

        Hohhoijaa...

        Entäs vaikka aliakset, postituslistat ym. eikö ne ole sun mielestäsi ominaisuuksia??? Kyllä ei SERVERILLÄ välttämättä ole ominaisuuksia, PALVELULLA kyllä on.

        Suosittelen kyllä sulle että sen sijaan että tuhlaat meidän muiden aikaa, niin menet vaikka tekemään jotain hyödyllistä. Mun ainakin täytyy lähteä ihan kohta töihin eikä olis oikein aikaa jäädä jaarittelemaan jonkun trollin kanssa tänne sähköpostipalveluista.


      • lyhyesti
        vähäsen.. kirjoitti:

        "Kerrotko millä tavalla? Ei postiserverillä ole mitään "ominaisuuksia" vaan se pelkästään välittää postia POP3/IMAP- ja SMTP-protokollien mukaisesti."

        Hohhoijaa...

        Entäs vaikka aliakset, postituslistat ym. eikö ne ole sun mielestäsi ominaisuuksia??? Kyllä ei SERVERILLÄ välttämättä ole ominaisuuksia, PALVELULLA kyllä on.

        Suosittelen kyllä sulle että sen sijaan että tuhlaat meidän muiden aikaa, niin menet vaikka tekemään jotain hyödyllistä. Mun ainakin täytyy lähteä ihan kohta töihin eikä olis oikein aikaa jäädä jaarittelemaan jonkun trollin kanssa tänne sähköpostipalveluista.

        Vastaa kysymykseen äläkä jauha sheißea.


      • vastaan että.....
        lyhyesti kirjoitti:

        Vastaa kysymykseen äläkä jauha sheißea.

        PAINU JO VITTUUN TÄÄLTÄ TOISTEN AIKAA TUHLAAMASTA! Minä EN ole velvollinen selittämään sulle kaikkea. KÄytä sitä vähäistä omaa järkeäsikin. Sitäpaitsi johan mä sulle kerroin tuossa aiemmin mikä voisi olla syy siihen että turvautuu 3. osapuolen palveluihin eikä oman operaattorin rupuiseen sähköpostiin! Jos ei riitä niin voi voi...ei voi mitään sitten. Mulla on elämä (työ, koti, vapaa-aika, ystäviä, harrastuksia jne), suosittelen että säkin hankit sellaisen.


      • just.
        vastaan että..... kirjoitti:

        PAINU JO VITTUUN TÄÄLTÄ TOISTEN AIKAA TUHLAAMASTA! Minä EN ole velvollinen selittämään sulle kaikkea. KÄytä sitä vähäistä omaa järkeäsikin. Sitäpaitsi johan mä sulle kerroin tuossa aiemmin mikä voisi olla syy siihen että turvautuu 3. osapuolen palveluihin eikä oman operaattorin rupuiseen sähköpostiin! Jos ei riitä niin voi voi...ei voi mitään sitten. Mulla on elämä (työ, koti, vapaa-aika, ystäviä, harrastuksia jne), suosittelen että säkin hankit sellaisen.

        ;-D


      • palvelimen ylläpitäjä
        onnistu kirjoitti:

        >...jotain muuta kuin oman internetoperaattorinsa smtp-servua...

        Ota ja kokeile. MIKÄÄN operaattori ei anna muiden kuin omien asiakkaidensa lähettää postia omalla smtp-servullaan.

        Itse asiassa levität perätöntä tietoa. Jos palvelin on konfiguroitu niin, ettei vapaa smtp relay onnistu, niin silloin se ei onnistu, mutta se ei ole smtp -palvelinsoftissa (microsoft) edes oletusarvoisesti näin. Oletusarvoisesti spostipalvelin uudelleenlähettää (ohjaa) anonyymitkin viestit eteenpäin, tosin suositeltavaa on ottaa se pois päältä roskasähköpostikuorman vähentämiseksi. Tämä tarkoittaa sitä, että pystyt kirjoittamaan scriptin, joka lähettää anonyymiä postia ja käyttää lähettämiseen ko. palvelimen smtp-palvelinta. Suomalaisista ainakin kaikki suurimmat estävät vapaan lähetyksen.


      • sekaisin?
        palvelimen ylläpitäjä kirjoitti:

        Itse asiassa levität perätöntä tietoa. Jos palvelin on konfiguroitu niin, ettei vapaa smtp relay onnistu, niin silloin se ei onnistu, mutta se ei ole smtp -palvelinsoftissa (microsoft) edes oletusarvoisesti näin. Oletusarvoisesti spostipalvelin uudelleenlähettää (ohjaa) anonyymitkin viestit eteenpäin, tosin suositeltavaa on ottaa se pois päältä roskasähköpostikuorman vähentämiseksi. Tämä tarkoittaa sitä, että pystyt kirjoittamaan scriptin, joka lähettää anonyymiä postia ja käyttää lähettämiseen ko. palvelimen smtp-palvelinta. Suomalaisista ainakin kaikki suurimmat estävät vapaan lähetyksen.

        >...levität perätöntä tietoa.
        >...kaikki suurimmat estävät vapaan lähetyksen.

        Kumpi nyt sitten oli kantasi tähän releointiin?


      • Empivä
        palvelimen ylläpitäjä kirjoitti:

        Itse asiassa levität perätöntä tietoa. Jos palvelin on konfiguroitu niin, ettei vapaa smtp relay onnistu, niin silloin se ei onnistu, mutta se ei ole smtp -palvelinsoftissa (microsoft) edes oletusarvoisesti näin. Oletusarvoisesti spostipalvelin uudelleenlähettää (ohjaa) anonyymitkin viestit eteenpäin, tosin suositeltavaa on ottaa se pois päältä roskasähköpostikuorman vähentämiseksi. Tämä tarkoittaa sitä, että pystyt kirjoittamaan scriptin, joka lähettää anonyymiä postia ja käyttää lähettämiseen ko. palvelimen smtp-palvelinta. Suomalaisista ainakin kaikki suurimmat estävät vapaan lähetyksen.

        Onko siis näin, että mikäli palveluntarjoajalla (vaikkapa Suomen suurimpia) on avoin moodi (taimikälie) päällä, kyse voisi olla huolimattomuudesta ja tulisi ilmoittaa kyseiselle lafkalle, jotta huomioisivat asian? Minne sinne asia järkevimmin tulisi (anonyymisti) ilmoittaa? Miten on mahdollista, että teppo tavis törmää moiseen ilman erityistä koulutusta...? Meinaan vaan, että jos: a) suurimmat ja "asiantuntevimmatkin" tahot käyttävät avoimia stmp palvelimia ja b) asiaan voi törmätä mitättömällä it-tiedolla, niin onko kumma, että roskapostia yms. on netti täynnä. Luulisi myös, että vallitsevaa tilannetta olisi käytetty jo kauan muunkin kuin pelkän roskapostin tehtailuun....


      • pakko
        Empivä kirjoitti:

        Onko siis näin, että mikäli palveluntarjoajalla (vaikkapa Suomen suurimpia) on avoin moodi (taimikälie) päällä, kyse voisi olla huolimattomuudesta ja tulisi ilmoittaa kyseiselle lafkalle, jotta huomioisivat asian? Minne sinne asia järkevimmin tulisi (anonyymisti) ilmoittaa? Miten on mahdollista, että teppo tavis törmää moiseen ilman erityistä koulutusta...? Meinaan vaan, että jos: a) suurimmat ja "asiantuntevimmatkin" tahot käyttävät avoimia stmp palvelimia ja b) asiaan voi törmätä mitättömällä it-tiedolla, niin onko kumma, että roskapostia yms. on netti täynnä. Luulisi myös, että vallitsevaa tilannetta olisi käytetty jo kauan muunkin kuin pelkän roskapostin tehtailuun....

        Vaikka täällä harrastelijat väittää mitä sattuu niin käytännössä tuo vapaa releointi on pakko kieltää. Muuten joutuu pian kohta mustalle listalle.

        http://www.email-policy.com/Spam-black-lists.htm

        Ja jos tuonne joutuu, kaikki asialliset postiserverit kieltäyvät vastaanottamasta postia sellaiselta joten mikään asiallinenkaan posti ei kulje. Näin kävi mm. Soneralle muutama vuosi sitten.


    • Empivä

      Hmm...Eli on normaalia (mutta väärinkäytettynä rangaistavaa), että kun lähettää postia laajakaistantarjoajansa STMP-palvelimen kautta, kyseinen palvelin ei ole kiinnostunut salasanoista tai muista autentifikoinneista (eikä mitenkään kommunikoi tuon spostiosoitteen myöntäjätahon kanssa), vaan suostuu lähettämään postia ihan millä lähettäjän osoitteella tahansa (esim. vahingossa). Eikö tästä seuraa vaikka millaisia väärinkäytöksiä? Harvemmin kai matti meikäläinen sattuu ensitöikseen tarkastamaan vastaanottamansa postin lähdekooditiedot? Itse en haluaisi, että minulle erikseen rekisteröidystä (!) spostiosoitteesta käsin läheteltäisiin jonninjoutavia viestejä muille tai että toisin päin saisin tutusta osoitteesta skeidaa.

      • hfje

        Niin, emailin lähetyksessä käytettävä standarti ei sisällä mitään lähettäjän varmennukseen liittyvää. Joten lähettäjäksi voit länttästä ihan minkä vaan, tuollee monet virukset jne... levittävät itseensä, näyttää tulleen tutulta posti jossa on liitteenä "kuva" mut todellisuudessa se onkin jostain indokiinasta lähetetty.

        Ja aika mahdotonta toimivaa varmennusta olisi edes tehdä. Ongelmaksi tulee esim emailien valtava määrä, sekä miten lähettäjäksi laitetaan oma toisen tarjoajan email osoite.


      • myös käyttää OIKEIN
        hfje kirjoitti:

        Niin, emailin lähetyksessä käytettävä standarti ei sisällä mitään lähettäjän varmennukseen liittyvää. Joten lähettäjäksi voit länttästä ihan minkä vaan, tuollee monet virukset jne... levittävät itseensä, näyttää tulleen tutulta posti jossa on liitteenä "kuva" mut todellisuudessa se onkin jostain indokiinasta lähetetty.

        Ja aika mahdotonta toimivaa varmennusta olisi edes tehdä. Ongelmaksi tulee esim emailien valtava määrä, sekä miten lähettäjäksi laitetaan oma toisen tarjoajan email osoite.

        Aina vaan tulee ensimmäisenä esiin nuo haittapuolet mutta kyllä tuota ominaisuutta voidaan käyttää myös oikein.

        Esimerkiksi jos sinulla on ns. postituslistaosoite, eli esim. Saunalahden maksullinen sähköposti jossa on mahdollisuus luoda omia postituslistoja (joista esim. lähtee sun omiiin muihin laatikoihin kopiot viesteistä) ja haluat käyttää sitä lähettäjäosoitteena, et voi kirjautua esim. webmailissa juuri tuolla postituslistaosoitteella koska se ei ole suoraan kytketty mihinkään varsinaiseen postilootaan, siksi on hyvä jos sitä voi käyttää edes Thunderbirdissä lähettäjäosoitteena!

        Eli sama juttu kuin esim. veitsessä: voit käyttää sitä ruoanlaittotarkoituksiin eli lailliseen tarkoitukseen....tai sitten johonkin rikolliseen.

        Kaikkea mitä voi käyttää myös väärin, ei voida poistaa sen takia että sitä voidaan käyttää väärin. Siksi koska sitä voidaan käyttää myös oikein ja hyviin tarkoituksiin!


      • zxcvbnm
        hfje kirjoitti:

        Niin, emailin lähetyksessä käytettävä standarti ei sisällä mitään lähettäjän varmennukseen liittyvää. Joten lähettäjäksi voit länttästä ihan minkä vaan, tuollee monet virukset jne... levittävät itseensä, näyttää tulleen tutulta posti jossa on liitteenä "kuva" mut todellisuudessa se onkin jostain indokiinasta lähetetty.

        Ja aika mahdotonta toimivaa varmennusta olisi edes tehdä. Ongelmaksi tulee esim emailien valtava määrä, sekä miten lähettäjäksi laitetaan oma toisen tarjoajan email osoite.

        Apua on tulossa. Eurostoliiton asettaman direktiivin mukaan tulevaisuudessa kaikkien netinkäyttäjien kaikki liikenne tallennetaan viranomaisten käyttöä varten.


      • vaan headerit
        zxcvbnm kirjoitti:

        Apua on tulossa. Eurostoliiton asettaman direktiivin mukaan tulevaisuudessa kaikkien netinkäyttäjien kaikki liikenne tallennetaan viranomaisten käyttöä varten.

        headerit tallennetaan mutta ei itse viestejä. Jos viestitkin tallennettaisiin niin se olisi niin räikeää yksityisyyden loukkaamista että tuskinpa menisi läpi.

        Tosin nekin voidaan tarvittaessa salata, tosin vain viestin sisällön osalta, headereita ei voida salata ja toisaalta eipä ne viestit pääsisi koskaan perille jos headerit (käytännössä osoitteet yms) salataan kun palvelimet ei osaisi niitä tulkita oikein.


      • zxcvbnm
        vaan headerit kirjoitti:

        headerit tallennetaan mutta ei itse viestejä. Jos viestitkin tallennettaisiin niin se olisi niin räikeää yksityisyyden loukkaamista että tuskinpa menisi läpi.

        Tosin nekin voidaan tarvittaessa salata, tosin vain viestin sisällön osalta, headereita ei voida salata ja toisaalta eipä ne viestit pääsisi koskaan perille jos headerit (käytännössä osoitteet yms) salataan kun palvelimet ei osaisi niitä tulkita oikein.

        Normaalista verkkoliikenteestä vain otsikkotiedot. Sähköpostit tallennetaan kokonaan.


      • vastaan...
        zxcvbnm kirjoitti:

        Normaalista verkkoliikenteestä vain otsikkotiedot. Sähköpostit tallennetaan kokonaan.

        Eikö tuollainen sodi jo tietosuojaa ja yksityisyyden suojaa koskevia lakeja vastaan? Pitänee kai alkaa salaamaan sp-viestit, ei sillä että olisi mitään arkaluonteista mutta periaatteen vuoksi. Eihän kirjeitäkään saa aukoa ja kirjesalaisuuden rikkomisesta joutuu vankilaan! Luulisi sähköpostia koskevan aivan samat lait! Eli laki kirje- ja viestintäsalaisuudesta.


      • zxcvbnm
        vastaan... kirjoitti:

        Eikö tuollainen sodi jo tietosuojaa ja yksityisyyden suojaa koskevia lakeja vastaan? Pitänee kai alkaa salaamaan sp-viestit, ei sillä että olisi mitään arkaluonteista mutta periaatteen vuoksi. Eihän kirjeitäkään saa aukoa ja kirjesalaisuuden rikkomisesta joutuu vankilaan! Luulisi sähköpostia koskevan aivan samat lait! Eli laki kirje- ja viestintäsalaisuudesta.

        Direktiivi on "ohje", joka määrää minkälaiseksi lait on tehtävä. Valtioneuvoston on annettava kyseisen sisältöinen lakiesitys ja eduskunnan on se hyväksyttävä.

        Sähköpostin suojaus on aina hyvä asia. Ei tämä sitä miksikään muuta.


      • Empivä

        Kiitokset asiallisista vastauksista. Muistelen, että ennenvanhanhaan sähköpostiohjelma kysyi postia lähetettäessä kyseisen spostitilin tunnuksia, joten tuossa kohtaa tuli edes jonkinmoinen varmennus (liekö sitten vain silmänlumetta). Tuntuu, että moiset tunnusten kyselyt olis ihan riittävä toimenpide estää räikeimmät vahingot. Toisaalta, voihan kuka tahansa kirjoittaa kirjeenkin kenen tahansa nimissä, tai tietyin rajoituksi puheluitakin... Täytyykö kolmansien tahojen alkaa turvan lisäämiseksi talletella itse viestien sisältöjä, tuntuu kyllä kyseenalaiselta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      152
      6409
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3868
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1995
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1959
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1799
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1553
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1498
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1488
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe