Mistä saisin munamaidottoman makaronilaatikon ohjeen? Olen etsinyt kaikenmaailman kirjoista sitä, mutta kaikissa tulee sekaan munamaitoa. Jos joku ystävällinen tietää ohjeen (tai raaka-aineet) niin olisin kiitollinen. Kiitos!
makaronilaatikko
18
7538
Vastaukset
- aälsdktji
on aina tehnyt makaronilaatikon lihaliemeen. Eli munamaidon sijaan lihalientä, niin että nestettä on noin puoleenväliin vuokaa tai vähän enemmän.
Tulee vähän irtonaisempaa ja paljon parempaa :)- jämäkkyys
on osa makaronilaatikon luonnetta. Ja sitä on vaikea aikaansaada ilman munaa, ellei sitten käytä jotain muuta "hyydytysainetta" - mitä se sitten voikaan olla.
- aälsdktji
jämäkkyys kirjoitti:
on osa makaronilaatikon luonnetta. Ja sitä on vaikea aikaansaada ilman munaa, ellei sitten käytä jotain muuta "hyydytysainetta" - mitä se sitten voikaan olla.
meidän makaronilaatikkomme luonteeseen kuuluu enemmän herkullisuus :)
Ei mutta oikeasti, yllättävän kiinteää siitä tulee! Kokeile vaikka! - meidän äiti teki myös
Tälläkin yksi jonka äiti teki makaroonilaatikon aina ilman munamaitoa ja se oli lapsena todella hyvää, lempiruoka. En kyllä tiedä tarkkaa ohjetta, mutta juuri lihalientä sinne laitettiin ja kiinteää tuli. Lihalientä ei saa laittaa liikaa ettei mene veteläksi. Ja jauheliha pitää maustaa hyvin. Jossain vanhassa keittokirjassa oli ohje tähän, kirjan nimeäkään en tosin valitettavasti muista.
Ei ole sama mutta tällaisila suhteilla löysin ohjeen netistä:
* 4 dl makaronia
* 1 sipuli
* 250 g jauhelihaa
* 2 tl paprikajauhetta
ripaus mustapippuria
* 1/2 tl suolaa
* 5 dl lihalientä
Pinnalle
* 2 rkl korppujauhoja
Keitä makaronit vain puolikypsiksi, jotta ne imevät nestettä vielä uunissa. Kuori ja hienonna sipuli. Paahda jauheliha ja sipuli kevyesti pannulla. Mausta. Sekoita jauhelihaseos ja makaronit keskenään. Kaada voideltuun uunivuokaan. Kaada päälle lihaliemi. Ripottele pinnalle korppujauhot. Paista 200 asteessa n. 45 minuuttia."
Minun mielestäni jauhelihaa pitää maustaa enemmän kuin tuossa ohjeessa. Pitäisi itsekin kokeilla tuota joskus, on jäänyt makaronilaatikon tekeminen nyt opiskelijana kokonaan. - tulla ollenkaan
aälsdktji kirjoitti:
meidän makaronilaatikkomme luonteeseen kuuluu enemmän herkullisuus :)
Ei mutta oikeasti, yllättävän kiinteää siitä tulee! Kokeile vaikka!ajatelleeksi, että nämä ovat makuasioita, joista eri ihmisillä on erilainen käsitys...
Kun sinulle on tärkeämpää tuo eläintuotevastaisuutesi... - aälsdktji
tulla ollenkaan kirjoitti:
ajatelleeksi, että nämä ovat makuasioita, joista eri ihmisillä on erilainen käsitys...
Kun sinulle on tärkeämpää tuo eläintuotevastaisuutesi...ajatelleeksi. Vastasin vain kieli poskessa, kun minua yritettiin opettaa "oikean" makaronilaatikon saloihin, vaikka minulle se oikea makaronilaatikko on tehty lihaliemeen. Pointti oli se, että ei ole yhtä oikeaa totuutta.
"Eläintuote"vastainen en ole, en vain enää itse syö muuta lihaa kuin kalaa. - sisällä
aälsdktji kirjoitti:
ajatelleeksi. Vastasin vain kieli poskessa, kun minua yritettiin opettaa "oikean" makaronilaatikon saloihin, vaikka minulle se oikea makaronilaatikko on tehty lihaliemeen. Pointti oli se, että ei ole yhtä oikeaa totuutta.
"Eläintuote"vastainen en ole, en vain enää itse syö muuta lihaa kuin kalaa.kananmunaa? Vai kuuluuko se kananmuna vain muuten pastanvalmistuksen ohjeisiin?
- vanha kokki
jämäkkyys kirjoitti:
Jauhelihamakaronilaatikko ovat kaksi eri ruokaa. Pelkkä makaronilaatikko ei sisällä lihaa vrt. Joululaatikko. Jauhelihamakaronilaatikon ei tarvitse olla "leikkautuvaa" vaan se voi olla lähes irtonaista, jolloin lihaliemi on erinomainen neste.
- tilalle
Jos ei mistään maitotuotteiden välttämisestä ole kyse, niin Koskenlaskija-juustosta tulee todella maukasta makaronilaatikkoa. Siis juuston voit viipaloida jauhelihaseoksen joukkoon, jotta se sulaa ja halutessasi lorauttaa joukkoon vaikkapa vähän vettä, niin tulee notkeampaa. Sitten vaan makaronin kanssa sekaisin ja uuniin. Siis koko paketti juustoa joukkoon.
- meitsiltä
Tavallinen valkokastike korvaa munamaidon vallan hyvin.Siihen on helppo tyrkätä mausteita,vaiks juustoa.Kumpaa yrität välttää,munia vai maitoa?
- ettei kukaan
ole vaivautunut kertomaan miksi makaronilaatikossa ei saisi olla munamaitoa? Allergia? Veganismi? Maku?
Syyn tietäminen voisi myös auttaa sopivan "vaihtoehdon" järkeilemisessä.- on syynä
jos makaronilaatikkoon laitetaan perinteiseen tapaan jauhelihaa niin mitä veganisimia enää olisi munamaidosta kieltäytyminen. Se on se maku luulisin
- teen..
makaroonilaatikon lihaliemeen myöskin ja käytän näitä myllynparas-pastoja.
Lihaliemelläkin saa aikaiseksi myös kiinteä sekä irtonaisen laatikon. Riippuu pastasta/makaroonista ja kypsytys ajasta.
Itse pidän irtonaisesta ja hyvin maustetusta makaroonilaatikosta.
2/3 Myllyn paras proteiini pastaa (n. 1,6€)
Kadett 12% juustoraastetta pussllinen tai oman maun mukaan. Laitan juustoa sekä ruoan sekaan, että päälle.
400g vähä rasvaista jauhelihaa.
Lihalientä about 1,5L - 2L, riippuu astiasta. (2 kpl:tta lihaliemikuutioita)
paljon mausteita oman maun mukaan, itse laitan suolaa, pippuria, paprikaa, oreganoa jne..
korppujauhoja.
sipulia, jos haluat.
Kuten huomaat, makaroonilaatikkokin voi olla kevyttä. Jätä se sikanauta kauppaan ja vaaleat pastat,joka on täyttä
Eli tuon ohjeen mukaan kypsyttelen n. tunnin.
Jos haluan kiinteämpää,niin osta myllyn paras kaurapastaa (1,40€), se kypsyy nopeammin ja muuttuu massamaisemmaksi, kun tuo proteiinipasta, mutta on silti törkeen hyvää =) - korvike munamaidolle
on soijamaito tai hieman vedellä laimennettu kaura- tai soijaruokakerma (mukaan voi sekoittaa esim pyrettä lisämausteeksi). Se hyydyttää laatikon kuten munamaito ilman munan voimakasta makua. :)
- Alkuper.
No kun sen munamaito on vaan niin kökköä, eikä oikein maistu millekään. Menee uunissa semmoseks ällöttäväks klöntiksi. Mieskin inhoaa. Joten ei oo oikein harrastettu munamaitoruokia. Nyt kiinostuttiin makaronilaatikosta, kun kerran onnistuttiin syömään ravintolassa semmosta, missä ei kait ollut munamaitoa. Ei siis oo mikään aatteellinen, eettinen tai allerginen juttu. Aika moneen lasagneenkin tulee valitettavasti kyseistä mömmöä... Kiitos vastauksista! Lisää munamaidottomien pastojen ja maksroniruokien ohjeita kaivataan.
- munaaa
Alkuper. kirjoitti:
No kun sen munamaito on vaan niin kökköä, eikä oikein maistu millekään. Menee uunissa semmoseks ällöttäväks klöntiksi. Mieskin inhoaa. Joten ei oo oikein harrastettu munamaitoruokia. Nyt kiinostuttiin makaronilaatikosta, kun kerran onnistuttiin syömään ravintolassa semmosta, missä ei kait ollut munamaitoa. Ei siis oo mikään aatteellinen, eettinen tai allerginen juttu. Aika moneen lasagneenkin tulee valitettavasti kyseistä mömmöä... Kiitos vastauksista! Lisää munamaidottomien pastojen ja maksroniruokien ohjeita kaivataan.
Millä suhteella oot laittanu sitä munaa ja maitoa? Jos laittaa liian paljon munia, niin tulee liian tiivistä lodjua.
- alkuper
munaaa kirjoitti:
Millä suhteella oot laittanu sitä munaa ja maitoa? Jos laittaa liian paljon munia, niin tulee liian tiivistä lodjua.
Ihan ohjeen mukaan, oliko se nyt puoli litraa maitoa yhteen munaan tai jotain sinnepäin. Silti on aina jotenkin kokkareista, äklöä.
- tarkoitushan
Alkuper. kirjoitti:
ei välttämättä olekaan "maistua" sen kummemmin, vaan munaosuus jämäköittää laatikon, niin että sitä voi "lohkaista", ja taas maito estää, että laatikko menee liian kuivaksi.
Jos jomman kumman jättäisin pois, se olisi maito, jonka voisin korvata jollakin muulla maukkaammalla nesteellä, mutta munasta en luopuisi, koska pidän sen kiinteyttävästä vaikutuksesta muuten liian lölliin ruokiin. Laitan sitä mm. kaalikääryleiden "sisälmystaikinaankin", ja lopputuloksena on ihanan napakat kääryleet - toisin kuin kaupasta ostettavat lössöt. Myös lihapullataikinassahan nimenomaan kananmuna tekee pullista jämäköitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k313984- 412679
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut412667Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82425- 302363
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.3122220- 381949
Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta461643Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t481582- 1411487