etusäären kramppi

tossu

Itselläni kaiken muun liikkumisen ohella viikkoon mahtuu yksi juoksulenkkikin. Tänä keväänä on tullut juostua 3-5 km lenkkejä. Itse olen hieman altis saamaan penikkatautia eli etusäären oireilut eivät ole ihan uus juttu.
Mutta tämä viime lenkin kipu oli jotain ihan uutta. Kävelin lenkkipolulle toista kilometriä ja ehdin juosta n. 500m kun etusääret ja nilkat alkoivat väsyä. Noh, joskushan se lenkin alku voi olla vähän nihkeää ennen kuin kroppa lämpiää kunnolla. Nytpä ei käynyt niin. Etusääret tuntuivat kuin niissä olisi ollut jokin kramppi. Jokseenkin samanlainen tunne kun tekee jotain lihaskunto liikettä ja lihas väsyy niin, että tutuu siltä kuin ei jaksaisi enää yhtään toistoa. Kävellessä ei tuntunut ennen eikä jälkeen mitenkään erityiseltä. Jumpissa ei ole ollut mitään ongelmaa. Ihan normaali olo ja silti kävi noin. Samat tossut kuin ollut aijemminkin, sama maasto, treenimäärä sama sekä 1-2 pv lepoa ja oli ihan hyvä ja energinen olo. Itse en keksi mitään syytä moiseen. Saa nähdä käykö samoin uudestaan seuraavalla lenkillä.

3

6563

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuntsari

kipu säären etuluun sivussa on penikkatautia ja jos kipu on edessä se on lihas heikkoutta.

Penikkaan auttaa hieronta sormilla alhaalta ylöspäin kivun vierestä ja venyttely ja venyttely ennen kävelyä. Myös geelit auttaa.

Kipuun edessä auttanee kenkien vaihto ja harjoittelu.
      a) Eli kun kävelee kovaa niin lihakset ei ole tottuneet nostamaan varpaita ylos joten lihas väsyy ja menee hapoille. Sama treeni auttaa pitkällä tähtäimmellä kunhan on ensin 5pv huilannut.
      b) Kengät: jos kantapää on liian kulmikas niin askellessa töksähtää kannan osuessa maahan myös muu jalka ja silloin etusäären lihakset yrittää panna hanttiin nopeaa liikettä ja sitten ne lihakset menee hapoille. Eli kengän pitää olla kävellessä kantapäästä pyöreähkö jotta askel sujuu hyvin.

• Marathonerer

Tibialis anterior – on suuri lihas joka kulkee polvesta säären etuosassa
      nilkkaan saakka, ks. kuva;

http://www.octc.kctcs.edu/gcaplan/anat/images/Image281.gif

Pystyt tuntemaan tämän lihaksen jänteen nilkan etuosassa. Tibialis anterior
      -lihaksen jänne voi tulehtua juostessa kovalla pinnalla, mutta myös liian pehmeillä,
      esimerkiksi Helsingin liikuntaviraston rakennuttamilla "kuntopoluilla" voi kohdata
      tämän ongelman!

Oireet?

- Kipua kun taivutat jalkaterääsi ja varpaita ylös;
      - Turvotusta ja punerrusta nilkan etuosassa missä jänne on;
      - Kun painat sormilla jännettä voit joskus tuntea ’narinaa’ liikutellessasi jalkaterää
      ylös ja alas.

Hoito:

Lienee lepo ja kylmä niitä ainoita keinoja, mutta kevyt alaraajan venyttelykään
      ei varmaan pahasta?

Pari mallia:

http://www.exrx.net/StretchImages/TibialisAnterior/Standing.jpg
      http://www.exrx.net/StretchImages/TibialisAnterior/Lying.jpg

• huoleen

Jos kerran muussa liikunnassa ei ole ollut ennen eikä jälkeen tuon lenkin vastaavaa oireilua tuskin kyse on mistään muusta kuin yksittäisestä tapauksesta. Jos vaikka olet rasittanut jossain muussa lajissa kyseisiä lihaksia jotka nyt väsyivät lenkillä vaikka eivät niin aijemmin ole tehneet. Itselläni on käynyt ihan sama juttu. Eli vaikka niitä lepopäiviä pitääkin on hyvä katsoa ettei samat lihakset joudu rankalle rasitukselle peräkkäisinä päivinä. Silloin se tuttu maasto lyhyempänäkin matkana voi olla liikaa. Luultavasti siitä voisi olla kyse, eikä sen vakavammasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4631
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      498
      2437
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      142
      2001
    4. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      18
      1909
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      81
      1586
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1505
    7. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      12
      1186
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      102
      984
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      124
      842
    10. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      839
    Aihe