cantaloupe- meloni ongelma

syönkö vai en

Ostin ensimmäistä kertaa kyseisen melonin. Parissa päivässä tämä kokonainen meloni oli kuitenkin kaapissa homehtunut, yli puolet kuoresta oli homeessa(rikkuja siellä täällä) ja muutamia eläviä kukkakärpäsiä oli sen kimpussa. Nyt tiedustelisinkin voiko melonia enää syödä?

Pesin pinnan ja leikkelin sen kuoresta irti paloiksi, ja niissä ei näy pilaantumisen merkkejä, en kuitenkaan uskaltanut maistaa. Ja kun en ole ennen kyseistä melonia syönyt niin en myöskään maistamalla osaa sanoa pilaantumisesta mitään. Joten apu olisi tarpeen.

9

9348

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • antavaa...

mä en välttämättä maistaisi.. siinä on kuitenkin ollut kärpäsiä ja kaikke. olisit viennyt meloonin kauppaan takaisin, kyllähän sen pitäisi kauemmin säilyä.
      eihän mitään homehtunutta ruokaa saisi syödä, leipää, juustoa (nyt en puhu homejuustosta =), tomattia, jne..
      heitä roskikseen, parempi se kun saada ruokamyrkytys.

• aloittaja

joku olikin näin nopea vastaaja, päätin tuon oman viestin jälkeen olla rohkea ja maistaa pienen palan. Maistui ainakin epämiellyttävämmälle kuin hunaja/vesimeloni, toivottavasti tästä ei seuraa mitään oireilua.

• Skäri

heti viedä homehtunut meloni kauppaan takaisin. Homeista hedelmää ei kannata syödä!

Voit kyllä viedä palasetkin vielä kauppaan. Jos on täysjärkinen myymälänhoitaja, niin antaa sinulle uuden tilalle.

• aloittaja

kun se ei kuitenkaan kaupasta lähtiessä ollut homeessa tai näkyvästi ainakaan. No täytyy oppia olemaan ostamatta enää toista kertaa, aika tuhlausta näin opiskelijana viskata kokonainen meloni roskiin. Palaset on yhä jääkaapissa pussissa, mutta roskiin varmaan menossa kohta. Homeinen kuori on kokonaan roskissa.

• TAVALLINEN TALLAAJA
        aloittaja kirjoitti:

kun se ei kuitenkaan kaupasta lähtiessä ollut homeessa tai näkyvästi ainakaan. No täytyy oppia olemaan ostamatta enää toista kertaa, aika tuhlausta näin opiskelijana viskata kokonainen meloni roskiin. Palaset on yhä jääkaapissa pussissa, mutta roskiin varmaan menossa kohta. Homeinen kuori on kokonaan roskissa.

Moi.Olin tossa vähän aikaa sitten junassa,ostin sieltä hedelmäsalaatin jossa oli kantaloupe meloonia.Se ei ollut mielestäni erityisen hyvää..tai oikeastaan se oli aika ällöttävää.En ole eläessäni syönyt mitään niin pahaa.Se maistui aluksi ihan hyvältä mutta sitten kun puraisin sitä toisen kerran se maistuikin ihan omituiselta melkein kuin pahvilta.Se oli aika mautonta ja jotenkin kuivaa.

• tuoppiri
        TAVALLINEN TALLAAJA kirjoitti:

Moi.Olin tossa vähän aikaa sitten junassa,ostin sieltä hedelmäsalaatin jossa oli kantaloupe meloonia.Se ei ollut mielestäni erityisen hyvää..tai oikeastaan se oli aika ällöttävää.En ole eläessäni syönyt mitään niin pahaa.Se maistui aluksi ihan hyvältä mutta sitten kun puraisin sitä toisen kerran se maistuikin ihan omituiselta melkein kuin pahvilta.Se oli aika mautonta ja jotenkin kuivaa.

Ei kai nyt kauppa ota takaisin homehtunutta melonia, mitä ihmettä? Miksi kaupalle kuuluisi sellainen velvollisuus? Jos näin olisi, pitäisin aina melonejani niin kauan kunnes jaksan/viitsin syödä ne, ja jos ne ehtisivät pilaantua ennen kun olen sillä tuulella, veisin takaisin. En itse millään jaksa uskoa että kauppa ottaa takaisin melonia joka on päässyt pilaantumaan.

Tämän lisäksi, jos melonissa on hometta vain kuoressa, mikset kuorisi sitä? Jos hometta on sisällä, on hieman vaikeampaa poistaa sitä luotettavasti, mutta voin sen silti syödä. Miksi pelätä hometta? Nykyään on paljon lääketieteellistä evidenssiä mm. siitä että allergiat lisääntyvät sillä ihmiset syövät liian steriiliä ruokaa (ja asiantuntijat kehottavat syömään esim. metsän marjoja joissa on mikrobeja ja homeita). Korkeintaan siitä voi saada ruokamyrkytyksen jos sitä syö paljon, mutta yleensä siinä vaiheessa ruoka maistuu homeiselta (sellaiselta suolaiselta).

Mikä teitä ihmisiä vaivaa?

• jotenki ja ai

Meesss sssiinne hessseeeen, ssiellä ne muutkin pissssikset isssstuu

• kekeetti
        tuoppiri kirjoitti:

Ei kai nyt kauppa ota takaisin homehtunutta melonia, mitä ihmettä? Miksi kaupalle kuuluisi sellainen velvollisuus? Jos näin olisi, pitäisin aina melonejani niin kauan kunnes jaksan/viitsin syödä ne, ja jos ne ehtisivät pilaantua ennen kun olen sillä tuulella, veisin takaisin. En itse millään jaksa uskoa että kauppa ottaa takaisin melonia joka on päässyt pilaantumaan.

Tämän lisäksi, jos melonissa on hometta vain kuoressa, mikset kuorisi sitä? Jos hometta on sisällä, on hieman vaikeampaa poistaa sitä luotettavasti, mutta voin sen silti syödä. Miksi pelätä hometta? Nykyään on paljon lääketieteellistä evidenssiä mm. siitä että allergiat lisääntyvät sillä ihmiset syövät liian steriiliä ruokaa (ja asiantuntijat kehottavat syömään esim. metsän marjoja joissa on mikrobeja ja homeita). Korkeintaan siitä voi saada ruokamyrkytyksen jos sitä syö paljon, mutta yleensä siinä vaiheessa ruoka maistuu homeiselta (sellaiselta suolaiselta).

Mikä teitä ihmisiä vaivaa?

Kauppa vastaa sen myymistä tuotteista. Pilaantuneet hedelmät voi viedä takaisin, totta kai järkeä käyttäen; jos on viikon jemmaillu ennen palautusta niin ei tietenkään ota vastaan.
        Anna uusi mahdollisuus cantaloupelle. Tähän aikaan vuodesta saa kaupasta aika hyvää.

• pulliainen

Cantaloupe meloni on aika erikoisen makuista. Joskus kuin olisi jotakin petroolia.
        Olen kuitenkin Cantaloupen suuri ystävä. Aika nopeasti se on syötävä kun on leikattu palasiksi. Toisekseen melonin kypsyyaste on tärkeä,eikä sitä voi arvailla päältä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      6059
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      47
      4095
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      4021
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      69
      3823
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2978
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2577
    7. 41
      2445
    8. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      28
      2262
    9. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2141
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      450
      1859
    Aihe