Soveltuvuustesti

-tiina-

Olin tuossa eilispäivänä testeissä jotka kesti sen kahdeksan tuntia lounastaukoineen. Onko se ihan tavallista, että sen jälkeen on ihan kertakaikkisen uupunut? Tunne on sellainen, kuin kaikki syvimmät tunteet olisi paljastanut, vaikka vastailikin ainoastaan kysymyksiin..
Onko kellään muulla kokemuksia moisista testeistä?

13

17405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä rahastuskeino

      Parisen viikkoa sitten olin itse myös.
      Osa kysymyksistä kyllä sellaisia, että ei mikään valittava kohta oikein sopinut - piti siinä sitten jotain yrittää arpoa vastaukseksi.

      Lisäksi psykologin, tai mikä lie konsultti, haastattelussa elämänkokemuksen puute em. testaajalla paistoi jotenkin läpi. Nähdään kaikki asiat tavallaan niin mustavalkoisina, joko tai -asioina. Tuppas hieman huvittamaan tämän klopin kuulustelu. Itse jo kuitenkin nelikymppinen monissa koukeroissa marinoitu.

      Vastaukseksi saamasi yhteenveto voi olla parhaimmassa tapauksessa aika yhdentekevä, mitäänsanomaton kyhäelmä tyyliin:" asia voi olla niin tai näin, vaikea nähdä", joka itsellä ainakin vilisi mm. kirjoitusvirheitä. Ei anna oikein luotettavaa kuvaa testin tekemästä firmasta, joka kohdallani oli Psycon.

      Muutenkin otin koko homman rennosti ja turhia hermoilematta, vaikka välillä tuntuikin, että testit kestää ja kestää...

      Eli ei kannata laittaa liian suurta painoarvoa jonkun yksittäisen firman tekemälle testille ja saatavalle tulokselle. Loppujen lopuksi tiedät itse parhaiten, millainen olet virheinesi ja luonteenpiirteinesi.

      • ja kivoja

        "Loppujen lopuksi tiedät itse parhaiten, millainen olet virheinesi ja luonteenpiirteinesi. "

        Minä taas opin itsestäni hyvin paljon testausprosessissa ja tuloksia lukiessani. Siinä paljastui paljon sellaista, mikä itselleni oli ollut "pimennossa". Vielä vuosia testin jälkeen tuntuu, että pääsin oikeille jäljille itseni kanssa muutamassa asiassa juuri testin ja ansiosta. Ikää on vasta 30, joten vanhempana testit voivat antaa vähemmän lisäarvoa. Sain myös paikan, jota varten testeihin jouduin.


    • testit on testattu

      Kävin myös päivän kestävissä testeissä. Tosi rankkaa oli ja väsähdin heti alkuun. Toisaalta olin saanut kuulla edellisenä päivänä että pääsen muualle töihin, eikä motivaatio testeissä suorittamiseen ollut juuri minkään moinen.

      No vastauksesta sen sitten näki, neljän asteikolla sain kakkosen (ykkönen huonoin soveltuvuus). Kuitenkin aloitan juuri samoissa hommissa muualla. Se siis mitä testi sai aikaan, oli että itsetunto on romuna ja mieli maassa vaikka juuri sain työpaikan. Jee Jee...

      Toivottavasti parempaa onnea sinulle!

      • kiinni

        Aika pienestä itsetuntosi romahti:

        "Se siis mitä testi sai aikaan, oli että itsetunto on romuna ja mieli maassa vaikka juuri sain työpaikan. Jee Jee... "

        Suhteuta nyt hyvä ihminen vähän paremmin tuollaisen testin arvo! Vai olisiko testi sittenkin kertonut jotain, kun kerran itsetuntosi oli tuosta kiinni ...


    • Jakku-puku

      Olen läpikäynyt viimeksi kuluneiden 10 vuoden aikana testattavana 5-6 krt. Jokaisen testin tuloksissa on ollut jotain ihme kuvitelmia, jotka olisin halunnut kiistää täysin. Kiistäminen ei kuitenkaan käytännössä onnistu, koska testin tulokset lähetetään aina ensiksi maksajayritykselle ja vasta sen jälkeen testattavalle itselleen. Näin on tapahtunut joka kerta. MPS:llä yllättäin luvattiin lähettää tulokset yhtä aikaa niin yritykselle kuin testattavallekin. Toisin kuitenkin kävi. Työnantaja ehti toimittaa oman palautteensa minulle työnhakijalle viikkoa ennemmin ennen kuin sain testitulokset. Testitulokset olivat ympäripyöreitä kuten aina, ja olivat jälleen ihmeellisen mielikuvitteellisia tuloksiltaan. Psykologi ei ymmärtänyt haetun tehtävän päälle mitään, eikä välittänyt tutustua edes testattavan CV:hen. Testauspäivän aikana olivat liioitellun kohteliaita ja huomioivia, mutta lausunnosta totuus kaikesta välittämisestä ja muusta sanahelinästä paljastui. Ja jotta ei menisi yhden firman mollaamiseksi niin omien kokemusten perusteella kaikki testaajafirmat ovat samanlaisia. Soveltuvuusarvioita tehdään vasemmalla kädellä aina viikon myöhässä tv:n katselun ohella sunnuntai-iltapäivisin.

    • huono valinta

      Vanha kunnon haku papereilla-haastattelu-valinta-3kk koeaika toimii aina. Kaiken huippu huonoudessa on yleinen haku vapaamuotoisesti internetissä.Paperitulva vie puhdin pois valitsijoilta jo heti alkuun.

    • nämä on nähty

      ...omat perseet suojataan :D

      Ota suoraan oikea asenne noihin testeihin.

      Niitä järjestävät vain suuret firmat joissa rekrytoinnista vastaavat pikkupomot pelkäävät hysteerisesti oman perseensä puolesta mutta voivat toisaalta käyttää surutta firman rahoja näihin "testeihin" joiden ainoa tarkoitus on tuottaa paperi jonka taakse pomo voi suojautua jos osoittautui että tuli tehtyä väärä valinta.

      "Niin, onhan tuo täysin väärä työntekijä mutta kun edes KALLIIT konsultit eivät sitä huomanneet niin enhän minäkään mitenkään voinut...."

      Eli ota rento asenne ja ole mahdollisimman innokkaasti mukana vaikka homma miten vittuttaisi. Testien lopputuloksella ei sinänsä ole mitään väliä, ainoa oleellinen asia on se ettet vahingossakaan lipsauta ainoatakaan "väärää" kommenttia johon tsykoloogi voisi tarttua. Mieti valmiiksi mitkä olisivat sellaisa showstoppereita joita pitää ehdottomasti välttää:

      "joo, voinhan mä tämän homman ottaa kunnes pääsen parempaan.."
      "niin ollaanhan me yritetty toista lasta jo pari kuukautta..."
      "ei tää matkustus oikein sovi mulle"
      jne.

    • Dippis Insulaatio

      Olin juuri tällaisessa testissä. Ihmisten vastauksista paistaa juuri se läpi, että mietitään liikaa sitä testin tulosta. Kyllä testissä on syvempiäkin ulottuvuuksia. Etenkin se tapa jolla suoritatte tehtäviä. Lisäksi juuri se, että väsähtääkö jo ekan tunnin jälkeen, jos tehtävät eivät miellytä. Monet seikat kertovat työskentelytavoista. Juuri siksi testi kestää "kauan" ja tehtäviä on paljon ja välillä jopa ajan kanssa. Itse olin suhteellisen tyytyväinen testin tuloksiin. Se toi esille juuri ne huonot puolet mitä omaa ja myös hyvät. Eihän testin tarkoitus ole olla täysin tarkka, vaan suuntaa antava ja rekrytoijalle on hyvä saada tavallaan neutraalin osapuolen näkökulma henkilöstä. Testin tulokset sain samaan aikaan työnantajan kanssa. Firma on noin 20 vuotta toiminut alalla ja vaikutti kyllä asiansa osaavalta...

      Testiin vaan hyvällä asenteella. Ja niin kuin joku jo sanoikin, että kannattaa miettiä niitä mahdollisia sammakoita. Esim. urheiluharrastuksia ei kannata liikaa korostaa!

      "pelaan jalkapalloa 7krt viikossa ja kuolen jos en pääse harjoittelemaan..."

      helposti jää paikka saamatta....

      • saa korostaa

        Omana itsenään vaan testiin. Itse olin testissä ja sain työpaikan isosta kansainvälisestä paikasta. Sanoin testissä (mikä on myös totuus), että teen töiden ohella toista maisterin tutkintoa. Se jos mikä vie aikaa myös varsinaiseltä työn teolta (täytyyhän niissä tenteissä käydä yms.). Lisäksi sanoin, että kun toinen maisterin tutkinto on valmis, niin jatkan väitöskirjalla. Silti palkatiin. Palkka yli 4000 e/kk, joten ihan perusduunista ei ole kyse.


      • puhetta
        saa korostaa kirjoitti:

        Omana itsenään vaan testiin. Itse olin testissä ja sain työpaikan isosta kansainvälisestä paikasta. Sanoin testissä (mikä on myös totuus), että teen töiden ohella toista maisterin tutkintoa. Se jos mikä vie aikaa myös varsinaiseltä työn teolta (täytyyhän niissä tenteissä käydä yms.). Lisäksi sanoin, että kun toinen maisterin tutkinto on valmis, niin jatkan väitöskirjalla. Silti palkatiin. Palkka yli 4000 e/kk, joten ihan perusduunista ei ole kyse.

        ja olisin kateellinen, mikäli olisi totta. Kukaan ei palkkaa tuollaisella palkalla henkilöä, joka ei sitoudu työnantajaan. Surkea valhe.


    • 70-luvulla

      Itsekin tunsin oloni kaiken antaneeksi kun olin Psykon testeissä 70-luvulla. Viikko testin jälkeen soittivat firmasta, että tulisinko käymään testissä uudestaan ja lupasivat maksaa päivärahan ja matkat. Kävin testissä uudestaan ja ilmoittivat : Olette suoriutuneet 2 kertaa täysillä pisteillä tohtoritason testeistä. Pääsin hakemaani tehtävään tuolloin. Tänä päivänä olen työtön ja hermoni menettänyt alkoholisti. Pitää katsoa mihinkä itsensä työntää omilla arvioillaan.

      • läpitestattu

        kannata noita testejä ottaa! Ei niitä kovin vakavasti ota ne maksanut työnantajakaan. Kuten aina korostetaan: ovat "suuntaa antavia" - piste!

        Parinkymmenen vuoden aikana kai kaikki testausfirmat läpikäyneenä ja myös niitä palkkaajan ominaisuudessa käyttäneenä (koska joillain isommilla firmoilla nyt vaan on sellainen politiikka), käsitykseni testeistä on, että ovat aika lailla huu-haata.

        Toki matemaattisista, avaruudellisista hahmotuksista, yleistiedosta ja muista puolueettomasti mitattavissa olevista osioista saa ihan selkeän tuloksenkin (sitä pitäisin tänä "suuntaa antavuutena" - loppu on aika tapaus- ja tilannekohtaista arpapeliä). Niissäkin voi toki kokemuksesta harjaantua ja siten tulos voi olla hieman harhaanjohtava.

        Eri testausfirmoilla nimittäin on useita ihan samoja tehtäväosioita ja niitä tunnutaan käyttävän vuosikymmenestä toiseen. Esim. se leipomon töiden organisointi, joka minulta hoituu optimitehokkaasti alle 2 minuutissa - voi vaan arvata, että organisointikykyni luonnehditaan aivan omaa luokkaansa! (: Tai ryhmätyö, jossa ollaan muutaman esineen varassa merihädässä ja niistä pitää saada oma arvioimansa tavaroiden tärkeysjärjestys mahd. hyvin läpi myös ryhmän ryhmän yhteiseen tärkeysjärjestykseen. No, manipulointikykyä on jos on ollakseen ja vuosien varrella siinä oppii halutessaan oikein hyväksi - toki pätee eläväänkin elämään, mutta kun on tuttu tehtävä, saa testissä tietyn etumatkan kumminkin.

        Pääasia, ettei ota niitä liian vakavasti eikä jännitä turhia! Siinä on se akilleen kantapää, jolloin paineensietokyky pettää tai haastatteluosio menee ihan pipariksi. Minä ainakin otan testit ihan siltä kannalta, kun saisi koko päivän "lomailla" ja hyvällä omallatunnolla täytellä tyyliin ristisanoja ja muuta kivaa pikku näpertämistä.

        PS. Eikä noilla testeillä töihin mennä: kyllä se on aina lopulta "pärstäkysymys". Ja sitäkin tärkeämpää on, että luottotiedot on kunnossa...


      • jaa
        läpitestattu kirjoitti:

        kannata noita testejä ottaa! Ei niitä kovin vakavasti ota ne maksanut työnantajakaan. Kuten aina korostetaan: ovat "suuntaa antavia" - piste!

        Parinkymmenen vuoden aikana kai kaikki testausfirmat läpikäyneenä ja myös niitä palkkaajan ominaisuudessa käyttäneenä (koska joillain isommilla firmoilla nyt vaan on sellainen politiikka), käsitykseni testeistä on, että ovat aika lailla huu-haata.

        Toki matemaattisista, avaruudellisista hahmotuksista, yleistiedosta ja muista puolueettomasti mitattavissa olevista osioista saa ihan selkeän tuloksenkin (sitä pitäisin tänä "suuntaa antavuutena" - loppu on aika tapaus- ja tilannekohtaista arpapeliä). Niissäkin voi toki kokemuksesta harjaantua ja siten tulos voi olla hieman harhaanjohtava.

        Eri testausfirmoilla nimittäin on useita ihan samoja tehtäväosioita ja niitä tunnutaan käyttävän vuosikymmenestä toiseen. Esim. se leipomon töiden organisointi, joka minulta hoituu optimitehokkaasti alle 2 minuutissa - voi vaan arvata, että organisointikykyni luonnehditaan aivan omaa luokkaansa! (: Tai ryhmätyö, jossa ollaan muutaman esineen varassa merihädässä ja niistä pitää saada oma arvioimansa tavaroiden tärkeysjärjestys mahd. hyvin läpi myös ryhmän ryhmän yhteiseen tärkeysjärjestykseen. No, manipulointikykyä on jos on ollakseen ja vuosien varrella siinä oppii halutessaan oikein hyväksi - toki pätee eläväänkin elämään, mutta kun on tuttu tehtävä, saa testissä tietyn etumatkan kumminkin.

        Pääasia, ettei ota niitä liian vakavasti eikä jännitä turhia! Siinä on se akilleen kantapää, jolloin paineensietokyky pettää tai haastatteluosio menee ihan pipariksi. Minä ainakin otan testit ihan siltä kannalta, kun saisi koko päivän "lomailla" ja hyvällä omallatunnolla täytellä tyyliin ristisanoja ja muuta kivaa pikku näpertämistä.

        PS. Eikä noilla testeillä töihin mennä: kyllä se on aina lopulta "pärstäkysymys". Ja sitäkin tärkeämpää on, että luottotiedot on kunnossa...

        No mikä oli se oikea järjestys koordinoida se lepomon töiden organisointi? Jäi itsellä siinä pähkinä purtavaksi...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2813
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1954
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1806
    6. 157
      1795
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe