Ortodoksinen kirkko

Olga

Hyvät ystävät.

Haluan muistuttaa kaiken tämän hierarkia- ym. valtakeskustelujen keskellä, että ortodoksinen kirkko ei ole demokratia. Olemme kaikki liittyessämme tai kasvaessamme kirkkoon hyväksyneet olevamme kirkon kuuliaisia ja uskollisia jäseniä ja hyväksymme sen, mitä ortodoksisuus opettaa ja ylläpitää. Tosin ei aina kevyin perustein, mutta kuitenkin. Muussa tapauksessa on poistuttava takavasemmalle.

Tervehdimme piispaa sanoilla "Is polla eti Despota", eli tevehdimme sinua despootti. Hyväksymme siis piispan kirkollisen esivallan päämieheksi ja odotamme hänen paimentavan ja pitävän meistä huolta kaikin tavoin. Valta on siis hänellä, siitä ei keskustella. En ota kantaa onko tämä oikein tai väärin, näin vain on. Kirkko on toiminut tältä pohjalta hyvin kauan. Valtuustot ja neuvostot ovat aika nuoria asioita piispan ja papiston vallankäytön rinnalla.

Eli luovutamme oman yksilönvapautemme ja länsimaisen demokratian tasa-arvoineen ja ihmisoikeuksineen hetkeksi tai loppuelämäksemme narikkaan, kun astumme kirkon tai luostarin ovesta sisään. Tämä on vaikein kilvoitus: antautua toisten palvelukseen uskoen, että siten palvelemme Herraa Kaikkivaltiasta.

42

2439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos piispa

      sattuisi sairastumaan dementiaa tai johonkin muuhun ikävään sairauteen? Saako hän jatkaa virassaan, vai onko se ikuinen pesti?(toivon ettei näin käy)

      • Olga

        Tällainen tilanne Suomessa johtaisi kai sairaseläkkeelle siirtymiseen ja piispuuden lakkaamiseen noin juridisesti, mutta edelleen henkilöa kunnioitettaisiin piispana ja piispuuden aikaisella nimellään.

        En kannata elinikäisiä kirkollisia virkoja; jopa Rooman paavin eläkeiästä on käyty keskusteluja. Kyllä on kirkollisesta työstäkin päästävä lepoon aikanaan. Muiden maiden ortodoksisten kirkkojen tilnateesta tässä suhteessa en tiedä. Lienee vanhoja miehiä remmissä enemmän kuin lääkäri määräisi... Toisaalta tämäkin on perinne: seurakunnan vanhimmat johtavat.


      • voi jäädä

        Voihan piispa jäädä eläkkeelle ja viime vuosikymmeninäkin niin on käynyt monta kertaa Suomen kirkossa.
        Ei piispa voi hoitaa tehtäviään dementoituneena.


      • Olga
        voi jäädä kirjoitti:

        Voihan piispa jäädä eläkkeelle ja viime vuosikymmeninäkin niin on käynyt monta kertaa Suomen kirkossa.
        Ei piispa voi hoitaa tehtäviään dementoituneena.

        että voisi hoitaa virkaansa dementoituneena tai muuten vakavasti sairaana. Sanoin, että tilanteesta seuraisi varmaankin pakollinen sairaseläke. Toki voi muutenkin jäädä eläkkeelle ja siitähän on lakikin, että viimeistään jonkun ikäisenä on jäätävä, niinkuin papistonkin. Ja useimmat jäävätkin oikein mielellään ja heti kun vaan voivat, mutta on joukossa aina joitain, jotka haluavat jatkaa työtään hautaan (siis hyvin vanhoiksi) asti..


    • ---

      En sano nyt tähän yhtään enempää, mutta ihmisen on hyvä osata joskus olla kriittinenkin. Joku tuolla vertasi tapahtuman epäilemistä siihen, että sama kuin epäilisi Stalinin joukkoteloituksia.

      Ikävä viitata samaan asiaan, mutta yksittäinen ihminen ei koskaan ole valmis kantamaan vastuuta ja hallitsemaan oikeudenmukaisesti isoa määrää ihmisiä. Siitä voi olla kohtalokkaat seuraukset, kuten historiasta tiedämme.

      Kaikkivaltias siihen pystyy, ei ihminen.

      • Olga

        Kriittisyyttä ja tilanteiden analysointitaitoa kaipaisin itsekin enemmän ortodoksiseen kirkkoomme. Se, että kirkossamme valta keskittyy niin tiiviisti vain muutaman henkilön harteille, on pitkä perinne, mutta ainakin nykyisellään ja tässä kulttuurissa hieman outoa ja erittäin suuri vaatimus. Kirkon jäsenenä minulta odotetaan kuuliaisuutta piispoja kohtaan ja samoin minä odotan heiltä taitoa johtaa laumaansa. Joskus onnistuu, joskus ei. Kyllä yksittäisetkin ihmiset ovat valmiita kantamaan vastuuta isoistakin ihmisryhmistä (vrt. suurperheiden äidit), mutta kaikilla ei ole siihen lahjoja tai haluja, vaikka vallanhalua ja kunnianhimoa löytyisikin..

        "Kaikkivaltias siihen pystyy, ei ihminen."
        Ja silti ovat kirkot hajallaan ja täynnään eripuraa.. Kuka meitä siis johtaa?


      • Kt Houkka
        Olga kirjoitti:

        Kriittisyyttä ja tilanteiden analysointitaitoa kaipaisin itsekin enemmän ortodoksiseen kirkkoomme. Se, että kirkossamme valta keskittyy niin tiiviisti vain muutaman henkilön harteille, on pitkä perinne, mutta ainakin nykyisellään ja tässä kulttuurissa hieman outoa ja erittäin suuri vaatimus. Kirkon jäsenenä minulta odotetaan kuuliaisuutta piispoja kohtaan ja samoin minä odotan heiltä taitoa johtaa laumaansa. Joskus onnistuu, joskus ei. Kyllä yksittäisetkin ihmiset ovat valmiita kantamaan vastuuta isoistakin ihmisryhmistä (vrt. suurperheiden äidit), mutta kaikilla ei ole siihen lahjoja tai haluja, vaikka vallanhalua ja kunnianhimoa löytyisikin..

        "Kaikkivaltias siihen pystyy, ei ihminen."
        Ja silti ovat kirkot hajallaan ja täynnään eripuraa.. Kuka meitä siis johtaa?

        Olga.Olet aivan oikeassa näissä asioissa. Tässä on nyt vain kyse vallasta sen käytöstä. Väitetään, että asiat ovat olleet jo monia vuosia useiden tiedossa. Ketkä ovat ne useat. Haluan vain kysyä. Perässähiihtäjiä ehkä? Se ken on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven, sanoo Jeesus. Haluaisin vain tietää kuinka usein virkamatkalla olevat piispamme kirjoittavat matkalaskuun ainoastaan puoli päivärahaa? Piispan ollessa paimenmatkoilla hänelle aina joka paikassa tarjotaan ilmaiset ruoat ja kahvit seurakuntien varoista. Parasta pöydässä kaikkialla. Tällöin hän on oikeutettu laskuttamaan vain puolipäivärahat matkastaan. Monestiko he niin tekevät? Kysyn vain. Missä on se kauan kaivattu moraali ortodoksisessa kirkossa? Mitä esipaimenet edellä, sitä papit perässä. Tämäkin on näin meneteltynä väärin, muttei kukaan uskalla siihen puuttua herran ja piispan pelossa. Ottakaamme järki käteen ja kohdelkaamme kaikkia saman kaavan mukaan. Matkalaskujen hyväksyjät herätkää. Kyllä kirkkoviini maistuu liturgia palveluksissa myöskin piispoillemme, palveluksen jälkeen kirkkokahville seurakuntasaliin puheita pitämään ja tapaamaan seurakuntalaisia. Sammaltaenko vai kuinka?
        Onnea ja menestystä edelleenkin.


      • ---
        Kt Houkka kirjoitti:

        Olga.Olet aivan oikeassa näissä asioissa. Tässä on nyt vain kyse vallasta sen käytöstä. Väitetään, että asiat ovat olleet jo monia vuosia useiden tiedossa. Ketkä ovat ne useat. Haluan vain kysyä. Perässähiihtäjiä ehkä? Se ken on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven, sanoo Jeesus. Haluaisin vain tietää kuinka usein virkamatkalla olevat piispamme kirjoittavat matkalaskuun ainoastaan puoli päivärahaa? Piispan ollessa paimenmatkoilla hänelle aina joka paikassa tarjotaan ilmaiset ruoat ja kahvit seurakuntien varoista. Parasta pöydässä kaikkialla. Tällöin hän on oikeutettu laskuttamaan vain puolipäivärahat matkastaan. Monestiko he niin tekevät? Kysyn vain. Missä on se kauan kaivattu moraali ortodoksisessa kirkossa? Mitä esipaimenet edellä, sitä papit perässä. Tämäkin on näin meneteltynä väärin, muttei kukaan uskalla siihen puuttua herran ja piispan pelossa. Ottakaamme järki käteen ja kohdelkaamme kaikkia saman kaavan mukaan. Matkalaskujen hyväksyjät herätkää. Kyllä kirkkoviini maistuu liturgia palveluksissa myöskin piispoillemme, palveluksen jälkeen kirkkokahville seurakuntasaliin puheita pitämään ja tapaamaan seurakuntalaisia. Sammaltaenko vai kuinka?
        Onnea ja menestystä edelleenkin.

        Veit ns. jalat suustani.


    • Aivan rooman kirkon opetuks...

      Tulkintasi ei ole oikea. Kristuksen kirkon olemus ei ole antamasi kuvan kaltainen.

      • Olga

        Ortodoksinen kirkko on Rooman kirkko, heh...

        Ei kyse ollutkaan Kristuksen kirkon tulkinnasta, vaan mielipiteestäni siitä, miltä asiat tällä hetkellä näyttävät täältä maailmasta käsin.

        Kristuksen kirkon olemus on lauma paimennettavia, joilla on Hyvä Paimen, Kristus. Sinä laumassa kasvetaan kukin omaan tahtiimme, hyvässä turvassa, toivottavasti. Se, miten lauma keskenään käyttäytyy, onkin jo aivan toinen asia.


    • riviseurakuntalainen

      Hyvä Olga, nostat esille asioita jotka kuvaavat tätä aikaa, tämän ajan ihmisen aivoituksia ja ymmärrän hyvin mitä tarkoitat. Peilaat kirkkoasi (Kirkkoamme) tämän maailman, tämän ajan kautta,senkin ymmärrän.Mitä et mielestäni ymmärrä on se ettei Kirkko ole heijastus tästä ajasta vaan se on heijastus Jumalan valtakunnasta, iankaikkisuudesta, tulevasta ajasta. Tämän maailman demokratiat, diktatuurit tai mitkä tahansa järjestelmät kuvaavat lopulta vain tätä maailmaa kuten me sen ymmärrämme. Kirkko ei kuitenkaan kuulu tähän maailmaan, Kirkon järjestys piispoineen ja kaikkineen ei kuulu tähän aikaa, vaan tulevaan aikaa. Käsitykset yksilönvapaudesta tms. eivät siten ole osa Kirkon ajattelua. Siksi on turha haikailla Kirkossa demokratian perään. Sen sijaan on oikein todeta: minä rakastan Sinua Jumala ja Sinun Kirkkoasi nyt ja aina. Ja haluan olla uskollinen sille ja Sinun totuudellesi, en omalleni, mitä tahansa se totuus tarkoittaakaan ja miten tahansa se ilmeneekään tässä ajassa.Tai miten tahansa oikealta tai väärältä se minusta nyt tuntuu. Olen silti Sinulle ja Sinun Kirkollesi uskollinen.
      Näin omana näkemyksenäni haluana sanoa että on hyvä aina etsiä totuutta mutta totuus ei aina ole niin mukava kuultavaa.Kilvoittelua veljeni/siskoni, kilvoittelua ja nöyryyttä.

      • Is polla eti Despota

        Ei ole missään tapauksessa Ortodoksinen. Se on aivan muuta. Despotismi ilmiönä ei kuulu kirkkoomme. Se mikä kirkossamme on Jumalan aikaa
        ei toteudu pelkästään piispojen tai pappiemme kautta, vaan Kristuksen kirkon ja seurakunnan yhteydessä.


      • selitellään
        Is polla eti Despota kirjoitti:

        Ei ole missään tapauksessa Ortodoksinen. Se on aivan muuta. Despotismi ilmiönä ei kuulu kirkkoomme. Se mikä kirkossamme on Jumalan aikaa
        ei toteudu pelkästään piispojen tai pappiemme kautta, vaan Kristuksen kirkon ja seurakunnan yhteydessä.

        Jos olet ollut joskus piispan palveluksessa, tiedät aivan varmasti, että kuoro laulaa esipaimenelle kreikaksi: "TON DESPOTIN KE ARCHIREI IMON, KIRIE FILATE ISPOLLA ETI DESPOTA". Siinä ovat sanat ja niitä voit tutkia miten päin vaan, joka tapauksessa ne kuuluvat ortodoksiseen perinteeseen.


      • circulosmeos
        selitellään kirjoitti:

        Jos olet ollut joskus piispan palveluksessa, tiedät aivan varmasti, että kuoro laulaa esipaimenelle kreikaksi: "TON DESPOTIN KE ARCHIREI IMON, KIRIE FILATE ISPOLLA ETI DESPOTA". Siinä ovat sanat ja niitä voit tutkia miten päin vaan, joka tapauksessa ne kuuluvat ortodoksiseen perinteeseen.

        Kreikankieltä osaamattomana kysyn; onko sanan "despota" ainoa käännösmahdollisuus "despootti", vai olenko lukenut vastauksia kenties huolimattomasti? Olen muistaakseni joskus kuullut meille "kielitaidottomille" kuorolaisille sen merkitsevän "valtias" tai jotain muuta lievempää.

        Onhan se tosiasia, että arkkipiispa on paikalliskirkkomme pää ja siinä mielessä myöskin "yksinvaltias", joskin ymmärtääkseni käyttää valtaa aivan yksinään todella harvoin ja sitä edeltää aina asioiden vakava käsittely muissa hallintoelimissä.

        En mitenkään miellä kirkkomme arkkipiispaa minkäänlaiseksi diktaattoriksi, on käännös mikä tahansa!
        Toivottavasti en pahasti eksynyt alkuperäisestä aiheesta...?;)


      • Olga

        Juuri näin tarkoitin.

        Kirkon pitäisi ainakin siis teoriassa olla heijastus Jumalan valtakunnasta. Mutta meidän ortodoksien tehtäviin kuuluu myös yhdistää taivaallisiin se mikä on maan päällä, so. maallinen vaelluksemme ja seurakuntaelämä. Ihmisen elämään ja hengelliseen tiehen kuuluu myös negatiivisten asioiden läpikäyminen ja tunteiden eläminen, ja missäpä muualla ollaan niin aidosti vereslihalla kaikkien riepoteltavina kuin Kirkossa perimmäisten asioiden äärellä.

        Tässä Kristusta ja tulevaa aikaa odotellessa ei meillä ole muuta tekemistä muutenkaan kuin olla keskenämme ja rukoilla ja palvella ja välillä laulaa luikauttaa jotain kaunista. Ajan mittaan elämä käy tylsäksi ja on tehtävä tekemistä ja niin aukeaa se suu ja sieltä, ihmisen sisältä ne jännät asiat vasta kumpuavatkin.

        Ja kyllä. Siihen kaikkeen auttaa nöyryys ja kilvoittelu ja tiedätkö mikä vielä?
        Myötätunto kaikkia ihmisiä kohtaan: kaikki olemme samaa tomua ja kuitenkin saman kirkkauden perillisiä.


      • turha sitä
        circulosmeos kirjoitti:

        Kreikankieltä osaamattomana kysyn; onko sanan "despota" ainoa käännösmahdollisuus "despootti", vai olenko lukenut vastauksia kenties huolimattomasti? Olen muistaakseni joskus kuullut meille "kielitaidottomille" kuorolaisille sen merkitsevän "valtias" tai jotain muuta lievempää.

        Onhan se tosiasia, että arkkipiispa on paikalliskirkkomme pää ja siinä mielessä myöskin "yksinvaltias", joskin ymmärtääkseni käyttää valtaa aivan yksinään todella harvoin ja sitä edeltää aina asioiden vakava käsittely muissa hallintoelimissä.

        En mitenkään miellä kirkkomme arkkipiispaa minkäänlaiseksi diktaattoriksi, on käännös mikä tahansa!
        Toivottavasti en pahasti eksynyt alkuperäisestä aiheesta...?;)

        turha sitä on despootiksi suomentaa, vaikka samaa alkuahan sanat ovat - joku halusi jostain syystä vain värittää asiaa negatiiviseen sävyyn. Valtias on varmaan hyvä suomennos, se saakin olla vanhantava käsitteenä, sillä koko perinne on vanha, eikä veisua lauleta koskaan muulla kielellä kuin kreikaksi. Näin siis koko ortodoksisessa maailmassa.
        Piispan tehtävä on aina valvoa kirkon opetusta ja sen puolesta seurakunta rukoileekin jatkuvasti, jotta piispa opettaisi oikein ja pysyisi terveenä. Minkäänlaisilla huutoäänestyksillä opillisia asioita ei ortodoksisessa kirkossa koskaan ratkaista.


      • Olga
        turha sitä kirjoitti:

        turha sitä on despootiksi suomentaa, vaikka samaa alkuahan sanat ovat - joku halusi jostain syystä vain värittää asiaa negatiiviseen sävyyn. Valtias on varmaan hyvä suomennos, se saakin olla vanhantava käsitteenä, sillä koko perinne on vanha, eikä veisua lauleta koskaan muulla kielellä kuin kreikaksi. Näin siis koko ortodoksisessa maailmassa.
        Piispan tehtävä on aina valvoa kirkon opetusta ja sen puolesta seurakunta rukoileekin jatkuvasti, jotta piispa opettaisi oikein ja pysyisi terveenä. Minkäänlaisilla huutoäänestyksillä opillisia asioita ei ortodoksisessa kirkossa koskaan ratkaista.

        miten hyvänsä, sana kuvaa piispan asemaa ja sitä, miten piispaa tulee kohdella. Suurempi vastuu kuitenkin on piispalla, hänen tulisi sääntöjen mukaan rukoilla ja paastota enemmän kuin meidän ns. tavallisen kirkkokansan.

        Mitään huutoäänestyksiä ei tässä olla järjestämässäkään, täällä kyse on lähinnä keskustelusta. Toistaiseski tämä ketju on pysynytkin hyvänä sellaisena..


      • Tuon piispalle laulamisen
        Olga kirjoitti:

        Juuri näin tarkoitin.

        Kirkon pitäisi ainakin siis teoriassa olla heijastus Jumalan valtakunnasta. Mutta meidän ortodoksien tehtäviin kuuluu myös yhdistää taivaallisiin se mikä on maan päällä, so. maallinen vaelluksemme ja seurakuntaelämä. Ihmisen elämään ja hengelliseen tiehen kuuluu myös negatiivisten asioiden läpikäyminen ja tunteiden eläminen, ja missäpä muualla ollaan niin aidosti vereslihalla kaikkien riepoteltavina kuin Kirkossa perimmäisten asioiden äärellä.

        Tässä Kristusta ja tulevaa aikaa odotellessa ei meillä ole muuta tekemistä muutenkaan kuin olla keskenämme ja rukoilla ja palvella ja välillä laulaa luikauttaa jotain kaunista. Ajan mittaan elämä käy tylsäksi ja on tehtävä tekemistä ja niin aukeaa se suu ja sieltä, ihmisen sisältä ne jännät asiat vasta kumpuavatkin.

        Ja kyllä. Siihen kaikkeen auttaa nöyryys ja kilvoittelu ja tiedätkö mikä vielä?
        Myötätunto kaikkia ihmisiä kohtaan: kaikki olemme samaa tomua ja kuitenkin saman kirkkauden perillisiä.

        Perimmäistä sisältöä. Ei voi kuvitella, että kuoro laulaisi tämän tekstin itse Kristukselle.
        Se tuntuisi väärältä. Kysymyksessä voi olla jokin Konstantinapolin tuottamasta traditiosta, joita kirkkomme palveluksessa on.


      • jos tietää sanat
        Tuon piispalle laulamisen kirjoitti:

        Perimmäistä sisältöä. Ei voi kuvitella, että kuoro laulaisi tämän tekstin itse Kristukselle.
        Se tuntuisi väärältä. Kysymyksessä voi olla jokin Konstantinapolin tuottamasta traditiosta, joita kirkkomme palveluksessa on.

        Kyllä se seurakunta ja kuoro laulaa piispalle tervehdyksen, aivan niin kuin venäjäksi lauletaan mnogaja leta vladiga,
        eli despota on sama kuin vladiga, valtias, ja varsinainen tervehdys on suomeksi monia vuosia, armorikkaita vuosia, sitähän toivotetaan aina tarvittaessa.


      • Ja lohdullisesta vastauksesta
        jos tietää sanat kirjoitti:

        Kyllä se seurakunta ja kuoro laulaa piispalle tervehdyksen, aivan niin kuin venäjäksi lauletaan mnogaja leta vladiga,
        eli despota on sama kuin vladiga, valtias, ja varsinainen tervehdys on suomeksi monia vuosia, armorikkaita vuosia, sitähän toivotetaan aina tarvittaessa.

        Olga tuossa alussa vie vähän sivuraiteille. Se ei ole oikeauskoinen tulkinta, vaan Olgan ikioma, ehkä vähän väärin ymmärtämänsä.


      • theoforos.
        jos tietää sanat kirjoitti:

        Kyllä se seurakunta ja kuoro laulaa piispalle tervehdyksen, aivan niin kuin venäjäksi lauletaan mnogaja leta vladiga,
        eli despota on sama kuin vladiga, valtias, ja varsinainen tervehdys on suomeksi monia vuosia, armorikkaita vuosia, sitähän toivotetaan aina tarvittaessa.

        Kyllä se yleensä lauletaan Venäjälläkin kreikaksi, mutta en nyt uskaltaisi mennä vannomaankaan, ettei sitä jossain oltaisi keksitty alkaa laulaa slaaviksi/venäjäksi.

        Mutta siinä olet käsittääkseni oikeassa, että 'despota' on sama kuin venäjän/slaavin sana 'vladyka' ja suomen 'valtias'. Sanalla 'despootti' on suomessa sen verran negatiivinen konnotaatio (=merkitys), ettei sitä varmaan kannattaisi käyttää tuossa yhteydessä.


      • vain kreikaksi
        theoforos. kirjoitti:

        Kyllä se yleensä lauletaan Venäjälläkin kreikaksi, mutta en nyt uskaltaisi mennä vannomaankaan, ettei sitä jossain oltaisi keksitty alkaa laulaa slaaviksi/venäjäksi.

        Mutta siinä olet käsittääkseni oikeassa, että 'despota' on sama kuin venäjän/slaavin sana 'vladyka' ja suomen 'valtias'. Sanalla 'despootti' on suomessa sen verran negatiivinen konnotaatio (=merkitys), ettei sitä varmaan kannattaisi käyttää tuossa yhteydessä.

        vain kreikaksihan se tervehdys piispalle lauletaan aina, koko ortodoksisessa maailmassa, ... se maininta venäjästä ja suomesta oli vain selventämässä, mistä sisällöllisesti on kysymys.


      • Avauksesi vähän yliampuva
        Olga kirjoitti:

        Juuri näin tarkoitin.

        Kirkon pitäisi ainakin siis teoriassa olla heijastus Jumalan valtakunnasta. Mutta meidän ortodoksien tehtäviin kuuluu myös yhdistää taivaallisiin se mikä on maan päällä, so. maallinen vaelluksemme ja seurakuntaelämä. Ihmisen elämään ja hengelliseen tiehen kuuluu myös negatiivisten asioiden läpikäyminen ja tunteiden eläminen, ja missäpä muualla ollaan niin aidosti vereslihalla kaikkien riepoteltavina kuin Kirkossa perimmäisten asioiden äärellä.

        Tässä Kristusta ja tulevaa aikaa odotellessa ei meillä ole muuta tekemistä muutenkaan kuin olla keskenämme ja rukoilla ja palvella ja välillä laulaa luikauttaa jotain kaunista. Ajan mittaan elämä käy tylsäksi ja on tehtävä tekemistä ja niin aukeaa se suu ja sieltä, ihmisen sisältä ne jännät asiat vasta kumpuavatkin.

        Ja kyllä. Siihen kaikkeen auttaa nöyryys ja kilvoittelu ja tiedätkö mikä vielä?
        Myötätunto kaikkia ihmisiä kohtaan: kaikki olemme samaa tomua ja kuitenkin saman kirkkauden perillisiä.

        Vieläkin ihmettelen tätä Olgan avauksen ehdottomuutta. Jotenkin tässä jäi käsitys, että hän saneli muille käsitystään ortodoksisuudesta tässä kohdassa.


      • Olga
        Avauksesi vähän yliampuva kirjoitti:

        Vieläkin ihmettelen tätä Olgan avauksen ehdottomuutta. Jotenkin tässä jäi käsitys, että hän saneli muille käsitystään ortodoksisuudesta tässä kohdassa.

        ollut retoriikkaa ynnä eksemplaari siitä, että asioiden tolan päivittelyllä ei saada aikaan hyvää keskustelua..

        Avauksessani siis muistutin siitä, että ortodoksinen kirkko ei toimi niinkuin useimmat meistä ajattelevat, siis demokraattisesti ja tasa-arvoisesti. Meidän ei siis tule odottaa Kirkolta niitä hyviä tekoja ja muutosta, vaan itseltämme.

        Jos tuntui ehdottomalta, niin sellainen se kirkko vain on ja niin se opettaa, sopii lueskella esim. kaanonit ja muut ustaavit. Vai kalahtikos kalikka?


      • kai nyt
        Olga kirjoitti:

        ollut retoriikkaa ynnä eksemplaari siitä, että asioiden tolan päivittelyllä ei saada aikaan hyvää keskustelua..

        Avauksessani siis muistutin siitä, että ortodoksinen kirkko ei toimi niinkuin useimmat meistä ajattelevat, siis demokraattisesti ja tasa-arvoisesti. Meidän ei siis tule odottaa Kirkolta niitä hyviä tekoja ja muutosta, vaan itseltämme.

        Jos tuntui ehdottomalta, niin sellainen se kirkko vain on ja niin se opettaa, sopii lueskella esim. kaanonit ja muut ustaavit. Vai kalahtikos kalikka?

        sentään Olga ole mikään sellainen opillinen auktoriteetti, jonka kaanonitkin ovat määritelleet. Saa häntä oikaista, jos hän on vain lämpimikseen tunnelmoinut.


      • Tuli paha olo
        kai nyt kirjoitti:

        sentään Olga ole mikään sellainen opillinen auktoriteetti, jonka kaanonitkin ovat määritelleet. Saa häntä oikaista, jos hän on vain lämpimikseen tunnelmoinut.

        Ikäänkuin jossain välissä olisi Kristuksen sijainen, eikä hänen edustajansa. Olga taitaa olla myös hakoteilla. Hän tulkitsee oppia väärällä tavalla, joka tehtävä kuuluu piispoille ja papeille. Luehan Olga uusi Aamun Koitto, jossa haastatellaan Ilomantsin uutta kirkkoherraa. Sieltä välittyy Ortodoksia, ilo Kristuksen kirkosta.


      • on olemassa,
        selitellään kirjoitti:

        Jos olet ollut joskus piispan palveluksessa, tiedät aivan varmasti, että kuoro laulaa esipaimenelle kreikaksi: "TON DESPOTIN KE ARCHIREI IMON, KIRIE FILATE ISPOLLA ETI DESPOTA". Siinä ovat sanat ja niitä voit tutkia miten päin vaan, joka tapauksessa ne kuuluvat ortodoksiseen perinteeseen.

        "Kauan eläköön isämme ja esipaimenemme, Herra häntä varjelkoon, monia vuosia, kauan, kauan, hän eläköön"

        kyseinen arkkipiispa Paavalin aikainen suomennos on vieläkin käytössä. Esim. Helsingin metropoliitta suosii sen käyttöä.

        "Ton Despotin..." tai lyhemmin "Ispolla eti Despota" on yleinen tapa tervehtiä piispaa ortodoksisissa maissa!


      • Olga
        Tuli paha olo kirjoitti:

        Ikäänkuin jossain välissä olisi Kristuksen sijainen, eikä hänen edustajansa. Olga taitaa olla myös hakoteilla. Hän tulkitsee oppia väärällä tavalla, joka tehtävä kuuluu piispoille ja papeille. Luehan Olga uusi Aamun Koitto, jossa haastatellaan Ilomantsin uutta kirkkoherraa. Sieltä välittyy Ortodoksia, ilo Kristuksen kirkosta.

        Haluaisitko määritellä vähän tarkemmin sen, miten olen hakoteillä ja mitä kohtaa olen tulkinnut harhaoppisesti? Määrittele myös ortodoksia.

        Miksi meidän tulisi iloita maallisen kirkon byrokratioista ja riidoista, eikö ennemmin kilvoitella kohti rauhaa?


      • näin voi olla
        Olga kirjoitti:

        Haluaisitko määritellä vähän tarkemmin sen, miten olen hakoteillä ja mitä kohtaa olen tulkinnut harhaoppisesti? Määrittele myös ortodoksia.

        Miksi meidän tulisi iloita maallisen kirkon byrokratioista ja riidoista, eikö ennemmin kilvoitella kohti rauhaa?

        Nyt hyvä Olga, sinä olet vastaamassa tietämättömyydestäsi, ja ihan selkeästi kaikkien väittelyn sääntöjen mukaan olet itse velvollinen perustelemaan hataria väitteitäsi, jotka olet esittänyt mitään mistään ymmärtämättä, edes keikankielisen veisun sanojen sisältöä ymmärtämättä.
        Et mitään perusteita näytä tietävän, mutta silti olet ollut muita valistamassa. Miksi?


      • Olga
        näin voi olla kirjoitti:

        Nyt hyvä Olga, sinä olet vastaamassa tietämättömyydestäsi, ja ihan selkeästi kaikkien väittelyn sääntöjen mukaan olet itse velvollinen perustelemaan hataria väitteitäsi, jotka olet esittänyt mitään mistään ymmärtämättä, edes keikankielisen veisun sanojen sisältöä ymmärtämättä.
        Et mitään perusteita näytä tietävän, mutta silti olet ollut muita valistamassa. Miksi?

        Sanoin, että kun tervehdimme piispaa, laulamme "Is polla eti despota", eli tervehdimme sinua despootti. (tai valtias, ihan miten haluat.)
        Pitää paikkansa, vai mitä? Näin teemme.

        Sanoin myös, että odotan piispoiltamme paljon, koska Kirkko myös odottaa minulta kuuliaisuutta ja kunnioitusta piispojen esivaltaa ja Kirkon järjestystä kohtaan. Pitää paikkansa, eikö?

        Sanoin myös, että Kirkon tulisi teoriassa olla heijastus Kristuksen seurakunnasta, mutta myös osata yhdistää maallinen ja hengellinen. Ei onnistu, mutta hyvä yritys.

        Sanoin, että miksi tulisi iloita maallisesta byrokratiasta, kun voisi keskittyä omaan rauhaansa. Eikö olekin näin?

        Pyysin määrittelemään ortodoksian ja sen, missä olen hakoteillä. Osaatko itse, kun kerran olet niin tietäväinen?

        Olen esittänyt omia mielipiteitäni, niinkuin tällä palstalla pruukataan tehdä. Mielipiteet eivät ole filosofiaa, vaan mielipiteitä. Miksi hermostut?


      • tiedät itsekin
        Olga kirjoitti:

        Sanoin, että kun tervehdimme piispaa, laulamme "Is polla eti despota", eli tervehdimme sinua despootti. (tai valtias, ihan miten haluat.)
        Pitää paikkansa, vai mitä? Näin teemme.

        Sanoin myös, että odotan piispoiltamme paljon, koska Kirkko myös odottaa minulta kuuliaisuutta ja kunnioitusta piispojen esivaltaa ja Kirkon järjestystä kohtaan. Pitää paikkansa, eikö?

        Sanoin myös, että Kirkon tulisi teoriassa olla heijastus Kristuksen seurakunnasta, mutta myös osata yhdistää maallinen ja hengellinen. Ei onnistu, mutta hyvä yritys.

        Sanoin, että miksi tulisi iloita maallisesta byrokratiasta, kun voisi keskittyä omaan rauhaansa. Eikö olekin näin?

        Pyysin määrittelemään ortodoksian ja sen, missä olen hakoteillä. Osaatko itse, kun kerran olet niin tietäväinen?

        Olen esittänyt omia mielipiteitäni, niinkuin tällä palstalla pruukataan tehdä. Mielipiteet eivät ole filosofiaa, vaan mielipiteitä. Miksi hermostut?

        Olga hyvä, tiedät itsekin ettet oikein tiennyt mistä kirjoitit, etkä nyt edes vastannut, miksi aloit valistaa niin hatarin tiedoin muita.
        Hyvä neuvo on muutenkin miettiä vähän enemmän mitä kirjoittelee, ihan ensin on hyvä rauhoittua eikä vastailla raivopäisenä.
        Sitä paitsi epäilen suuresti tuota nimimerkkiäsi Olgaakin, saatat olla ihan oikeasti esimerkiksi Ritva, Sirpa tai jotain vastaavaa.


      • Olga
        tiedät itsekin kirjoitti:

        Olga hyvä, tiedät itsekin ettet oikein tiennyt mistä kirjoitit, etkä nyt edes vastannut, miksi aloit valistaa niin hatarin tiedoin muita.
        Hyvä neuvo on muutenkin miettiä vähän enemmän mitä kirjoittelee, ihan ensin on hyvä rauhoittua eikä vastailla raivopäisenä.
        Sitä paitsi epäilen suuresti tuota nimimerkkiäsi Olgaakin, saatat olla ihan oikeasti esimerkiksi Ritva, Sirpa tai jotain vastaavaa.

        Ihanko totta, olisiko minulla nimimerkki? Hmm, entäpä olisinko oikeasti edes nainen? En ole myöskään huomannut raivopäisyyttä lähettyvilläni..

        Et itsekään vastannut kysymyksiini, et ole perustellut kantaasi etkä esittänyt mitään uutta tai vasta-argumentteja.

        En myöskään jaksa opettaa sinua lukemaan, joten lopetan tähän ja sitähän kai halusitkin. Kehotan myös sinua miettimään, mistä oikeastaan vedät nyt herneen nenään ja mitä muka itse tiedät mitään mistään. Lietkö itse edes ortodoksi ja väärällä palstalla..

        Vastauksesi todentaa minulle kuitenkin sen seikan erittäin selvästi, että ortodoksisen kirkon piirissä ei ole keskustelua eikä mielipiteitä saa esittää.


      • Väärässä
        Olga kirjoitti:

        Ihanko totta, olisiko minulla nimimerkki? Hmm, entäpä olisinko oikeasti edes nainen? En ole myöskään huomannut raivopäisyyttä lähettyvilläni..

        Et itsekään vastannut kysymyksiini, et ole perustellut kantaasi etkä esittänyt mitään uutta tai vasta-argumentteja.

        En myöskään jaksa opettaa sinua lukemaan, joten lopetan tähän ja sitähän kai halusitkin. Kehotan myös sinua miettimään, mistä oikeastaan vedät nyt herneen nenään ja mitä muka itse tiedät mitään mistään. Lietkö itse edes ortodoksi ja väärällä palstalla..

        Vastauksesi todentaa minulle kuitenkin sen seikan erittäin selvästi, että ortodoksisen kirkon piirissä ei ole keskustelua eikä mielipiteitä saa esittää.

        Olga muuttelee ortodoksiaa väärin tiedoin. Edellä eilisessä viestissä: Myös suomennos, on olemassa. Luehan vaimoihminen siitä oikea käännös. Voisit lopettaa tämän vastailun, sillä taidat olla kokonaan väärinymmärtäjä tai jopa provoaja. Sävysi on sittenkin aika tietämätön.


      • Herra häntä varjelkoon, mon...
        Väärässä kirjoitti:

        Olga muuttelee ortodoksiaa väärin tiedoin. Edellä eilisessä viestissä: Myös suomennos, on olemassa. Luehan vaimoihminen siitä oikea käännös. Voisit lopettaa tämän vastailun, sillä taidat olla kokonaan väärinymmärtäjä tai jopa provoaja. Sävysi on sittenkin aika tietämätön.

        kauan kauan, hän eläköön.


      • Kaikkitietävä katosi
        Herra häntä varjelkoon, mon... kirjoitti:

        kauan kauan, hän eläköön.

        Hän ei puolusta täällä yhtään avaustaan. Hän voisi tulla esiin ja todeta olleensä syvällä tavalla väärässä. Osa palstalla kävijöistä järkyttyi.


      • Omia selityksiäsi
        Kaikkitietävä katosi kirjoitti:

        Hän ei puolusta täällä yhtään avaustaan. Hän voisi tulla esiin ja todeta olleensä syvällä tavalla väärässä. Osa palstalla kävijöistä järkyttyi.

        Uusilta näkökannoilta pitäen niitä totuutena.


      • no niin
        Omia selityksiäsi kirjoitti:

        Uusilta näkökannoilta pitäen niitä totuutena.

        tallata joidenkin varpaille! Osan otot!


      • Ymmärrän Olgaa
        Kaikkitietävä katosi kirjoitti:

        Hän ei puolusta täällä yhtään avaustaan. Hän voisi tulla esiin ja todeta olleensä syvällä tavalla väärässä. Osa palstalla kävijöistä järkyttyi.

        Olga aloitti ihan hyvän keskustelun,jota nämä loppupään kirjoittelijat eivät edes ole tainneet alusta asti lukea, teksteistään päätellen. Keskustelu oli ihan käypäistä keskustelua puoliväliin asti, sitten taas joku "järkyttyi" kun ei ymmärtänyt näköjään, mistä puhuttiin.

        Aloitus oli hyvä, lopetus luvattoman huono! Älkää kirjoitelko, jos etten ymmärrä lukemaanne.


      • mieltä,
        Ymmärrän Olgaa kirjoitti:

        Olga aloitti ihan hyvän keskustelun,jota nämä loppupään kirjoittelijat eivät edes ole tainneet alusta asti lukea, teksteistään päätellen. Keskustelu oli ihan käypäistä keskustelua puoliväliin asti, sitten taas joku "järkyttyi" kun ei ymmärtänyt näköjään, mistä puhuttiin.

        Aloitus oli hyvä, lopetus luvattoman huono! Älkää kirjoitelko, jos etten ymmärrä lukemaanne.

        sillä aloitus oli hyvä. "Pojut" taisivat kokea asemansa uhatuksi.


      • Viimeistä viestiä
        mieltä, kirjoitti:

        sillä aloitus oli hyvä. "Pojut" taisivat kokea asemansa uhatuksi.

        Ovat liian selvästi avausta tukevia.


      • ei kumpikaan suitsuta miten...
        Viimeistä viestiä kirjoitti:

        Ovat liian selvästi avausta tukevia.

        kaikkien avauksen mielipiteiden puolesta vaan toteavat että ALOITUS OLI HYVÄ ja ennenkaikkea herätti keskustelua, joka aluksi oli ihan käypäistä mutta sitten jotkut ort.hihhulit pilasivat sen ryhtymällä kinaamaan toisarvoisista asioista. Eivät ilmeisesti ymmärtäneet aloituksen sisältöä tai muittenkaan ajatuksia, niinkuin et sinäkään näytä tajuavan näitä kahta varsin lyhyttä kommenttia!


      • Kunnes käännös löytyi
        Olga kirjoitti:

        Ihanko totta, olisiko minulla nimimerkki? Hmm, entäpä olisinko oikeasti edes nainen? En ole myöskään huomannut raivopäisyyttä lähettyvilläni..

        Et itsekään vastannut kysymyksiini, et ole perustellut kantaasi etkä esittänyt mitään uutta tai vasta-argumentteja.

        En myöskään jaksa opettaa sinua lukemaan, joten lopetan tähän ja sitähän kai halusitkin. Kehotan myös sinua miettimään, mistä oikeastaan vedät nyt herneen nenään ja mitä muka itse tiedät mitään mistään. Lietkö itse edes ortodoksi ja väärällä palstalla..

        Vastauksesi todentaa minulle kuitenkin sen seikan erittäin selvästi, että ortodoksisen kirkon piirissä ei ole keskustelua eikä mielipiteitä saa esittää.

        Avaus oli sisällöllisesti epäortodoksinen. Sen luonne avautui, kun tänne saatiin viesti jossa yhä käytössä oleva piispan lauletun tervehdyksen teksti oli. Jos keskustelun sisältö ja mielenkiinto tulee lahkolaishenkisestä tulkinnasta, niin mikäpäs siinä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      122
      6079
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2140
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1972
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1153
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      70
      1151
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1007
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1007
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      922
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      907
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      775
    Aihe