Power / Control

KSi

Miten mailan jännityksen kireys vaikuttaa pallon saamaan lyöntivoimaan ja toisaalta kontrolliin ja lyönnin tarkkuuteen?

Toisaalta nämä peliominaisuudet pitäisi valita jo mailaa katsottaessa eli mailan ominaisuuksia pitäisi vertailla ja varmaan vain hienosäätöä voi tehdä jännityksen kireyttä muuttamalla (mailan /- ohjearvojen puitteissa tietysti)?

4

798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • santoro

      Mitä kovempi kireys on mailassa, sitä paremman kontrollin sillä saa ja lyönnin saa suunnattua tarkemmin. Toisaalta mitä löysempi jännitys, sitä painavempia lyöntejä mailalla saa.

      Yleensä ammattilaisilla jännityskilot vaihtelevat 20-25 paikkeilla. Vaihteluväliä kuitenkin löytyy; esim. Italian Davide Sanguinetti pelaa 14 kilon jännityksellä, kun taas Samprasilla ja Federerillä jännitys on ollut pitkälle yli 30.

      Yleisenä suuntaviivana voi sanoa, että massakenttäspesialistit pelaavat löysemmillä jänteillä ja esim. syöttö-volley-spesialistit kireämmillä jänteillä.

      • Miten mailan jänteen kireys vaikuttaa tehokkaaseen osumapinta-alaan mailassa lavassa, eli siihen kohtaan, mistä pallo lähtee parhaimmin ja saa oikean suunnan ja -voiman?

        Toinen kys.: Eikös mailan varren ja kehyksen ominaisuudet vaikuta poweriin/controlliin enemmän kuin jännityksen tiukkuudella voi vaikuttaa ja eikös kilpapelaajat käytä yleensä asteikolla 1-10 kympin mailoja, missä kontrollia on mahdollisimman paljon (powerin kustannuksella)?


      • KSi kirjoitti:

        Miten mailan jänteen kireys vaikuttaa tehokkaaseen osumapinta-alaan mailassa lavassa, eli siihen kohtaan, mistä pallo lähtee parhaimmin ja saa oikean suunnan ja -voiman?

        Toinen kys.: Eikös mailan varren ja kehyksen ominaisuudet vaikuta poweriin/controlliin enemmän kuin jännityksen tiukkuudella voi vaikuttaa ja eikös kilpapelaajat käytä yleensä asteikolla 1-10 kympin mailoja, missä kontrollia on mahdollisimman paljon (powerin kustannuksella)?

        Kyllä ainakin itse olen ollut huomaavinani, että jänteiden kireyden muutos vaikkapa muutamalla kilolla suuntaan tai toiseen muuttaa paljonkin mailan luonnetta.

        Jänteitä kiristettäessä sweetspot pienenee. Niinkuin täälläkin mainittiin, voima vähenee mutta tarkkuus lisääntyy. Sopiva jännitys riippuu myös mailan kehäkoosta ja tietysti omista mieltymyksistä.

        Minä henkilökohtaisesti en tykkää pelata 27..30kg jännitetyillä mailoilla. Tuntuu kuin laudanpätkällä löisi.

        Tietysti mailan paino painopiste, kehän koko ja ja jäykkyys vaikuttavat pelattavuuteen yhtälailla.


      • Agassi
        Rapa_original kirjoitti:

        Kyllä ainakin itse olen ollut huomaavinani, että jänteiden kireyden muutos vaikkapa muutamalla kilolla suuntaan tai toiseen muuttaa paljonkin mailan luonnetta.

        Jänteitä kiristettäessä sweetspot pienenee. Niinkuin täälläkin mainittiin, voima vähenee mutta tarkkuus lisääntyy. Sopiva jännitys riippuu myös mailan kehäkoosta ja tietysti omista mieltymyksistä.

        Minä henkilökohtaisesti en tykkää pelata 27..30kg jännitetyillä mailoilla. Tuntuu kuin laudanpätkällä löisi.

        Tietysti mailan paino painopiste, kehän koko ja ja jäykkyys vaikuttavat pelattavuuteen yhtälailla.

        Kokeiles pelata tuupparia vastaan
        mailalla jossa jännitys on 30 kg
        vauhtia ei palloon saa kuin lähes täysillä
        lyömällä ja siinä sitten tulee väsy
        helposti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      784
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      14
      557
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      521
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      486
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      23
      443
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      46
      407
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      29
      405
    Aihe