Power / Control

Miten mailan jännityksen kireys vaikuttaa pallon saamaan lyöntivoimaan ja toisaalta kontrolliin ja lyönnin tarkkuuteen?

Toisaalta nämä peliominaisuudet pitäisi valita jo mailaa katsottaessa eli mailan ominaisuuksia pitäisi vertailla ja varmaan vain hienosäätöä voi tehdä jännityksen kireyttä muuttamalla (mailan /- ohjearvojen puitteissa tietysti)?

4

793

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • santoro

Mitä kovempi kireys on mailassa, sitä paremman kontrollin sillä saa ja lyönnin saa suunnattua tarkemmin. Toisaalta mitä löysempi jännitys, sitä painavempia lyöntejä mailalla saa.

Yleensä ammattilaisilla jännityskilot vaihtelevat 20-25 paikkeilla. Vaihteluväliä kuitenkin löytyy; esim. Italian Davide Sanguinetti pelaa 14 kilon jännityksellä, kun taas Samprasilla ja Federerillä jännitys on ollut pitkälle yli 30.

Yleisenä suuntaviivana voi sanoa, että massakenttäspesialistit pelaavat löysemmillä jänteillä ja esim. syöttö-volley-spesialistit kireämmillä jänteillä.

• Miten mailan jänteen kireys vaikuttaa tehokkaaseen osumapinta-alaan mailassa lavassa, eli siihen kohtaan, mistä pallo lähtee parhaimmin ja saa oikean suunnan ja -voiman?

Toinen kys.: Eikös mailan varren ja kehyksen ominaisuudet vaikuta poweriin/controlliin enemmän kuin jännityksen tiukkuudella voi vaikuttaa ja eikös kilpapelaajat käytä yleensä asteikolla 1-10 kympin mailoja, missä kontrollia on mahdollisimman paljon (powerin kustannuksella)?

• KSi kirjoitti:

Miten mailan jänteen kireys vaikuttaa tehokkaaseen osumapinta-alaan mailassa lavassa, eli siihen kohtaan, mistä pallo lähtee parhaimmin ja saa oikean suunnan ja -voiman?

Toinen kys.: Eikös mailan varren ja kehyksen ominaisuudet vaikuta poweriin/controlliin enemmän kuin jännityksen tiukkuudella voi vaikuttaa ja eikös kilpapelaajat käytä yleensä asteikolla 1-10 kympin mailoja, missä kontrollia on mahdollisimman paljon (powerin kustannuksella)?

Kyllä ainakin itse olen ollut huomaavinani, että jänteiden kireyden muutos vaikkapa muutamalla kilolla suuntaan tai toiseen muuttaa paljonkin mailan luonnetta.

Jänteitä kiristettäessä sweetspot pienenee. Niinkuin täälläkin mainittiin, voima vähenee mutta tarkkuus lisääntyy. Sopiva jännitys riippuu myös mailan kehäkoosta ja tietysti omista mieltymyksistä.

Minä henkilökohtaisesti en tykkää pelata 27..30kg jännitetyillä mailoilla. Tuntuu kuin laudanpätkällä löisi.

Tietysti mailan paino painopiste, kehän koko ja ja jäykkyys vaikuttavat pelattavuuteen yhtälailla.

• Agassi
        Rapa_original kirjoitti:

Kyllä ainakin itse olen ollut huomaavinani, että jänteiden kireyden muutos vaikkapa muutamalla kilolla suuntaan tai toiseen muuttaa paljonkin mailan luonnetta.

Jänteitä kiristettäessä sweetspot pienenee. Niinkuin täälläkin mainittiin, voima vähenee mutta tarkkuus lisääntyy. Sopiva jännitys riippuu myös mailan kehäkoosta ja tietysti omista mieltymyksistä.

Minä henkilökohtaisesti en tykkää pelata 27..30kg jännitetyillä mailoilla. Tuntuu kuin laudanpätkällä löisi.

Tietysti mailan paino painopiste, kehän koko ja ja jäykkyys vaikuttavat pelattavuuteen yhtälailla.

Kokeiles pelata tuupparia vastaan
        mailalla jossa jännitys on 30 kg
        vauhtia ei palloon saa kuin lähes täysillä
        lyömällä ja siinä sitten tulee väsy
        helposti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      17
      2323
    2. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      67
      1549
    3. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      103
      1469
    4. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      6
      1401
    5. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      68
      1305
    6. Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen

Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1230
    7. Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?

Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.
      Puolanka
      38
      1194
    8. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      400
      1194
    9. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      31
      1087
    10. En haluaisi kaiken kuihtuvan pois

ilman, että olemme voineet jutella rauhassa kasvotusten... Mutta mistä ihmeestä löydän sinut?
      Ikävä
      52
      1056
    Aihe