Psykiatrisen sairaanhoitajan

koulutus?

mitä ko. koulutukseen vaaditaan ns."tavallisen sairaanhoitajan" koulutuksen lisäksi?

19

23693

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei enää

varsinaisesti kouluteta sillä nimikkeellä vaan lähi/perushoitajina. Psykiatrisen sairaanhoitajan koulutukseen tarvitaan lisäksi pieni erikoistumisjakso. Siis sairaanhoitajan tutkinnon lisäksi. Ei näy palkassa eikä työnkuvassa joten suosittelen lähihoitajan koulutusta.

• ent. msh, nyk. psyk.sh

Mielisairaanhoitaja on aivan eri asia ja eri koulutus, samoin edesmennyt mielenterveyshoitajakoulutus. Olivat verrannollisia ennen apuhoitaja- ja perushoitajakouluun, siis koulutason hoitajia kaikki. Sairaanhoitajakoulutus oli opistokoulutusta. Aikanaan erikoistuttiin, sitten syvennyttiin, suuntauduttiin jne psykiatriseen hoitotyöhön.

Nykyään sh:ksi valmistutaan amk:sta, joten kannattaa kysellä oman alueen kouluista tätä psykiatrisen hoitotyön suuntausta sh-opinnoissa.

Sairaanhoitajan ja lähihoitajan lähtöpalkoissa on eroa, parikin sataa euroa. Lähtöpalkasta lasketaan kokemuslisät ja vuorotyölisät, joten puhe samapalkkaisuudesta ei pidä paikkaansa.

Sairaanhoitajakoulutukseen pääsee joko lukiopohjalta tai aikaisemman koulutuksen pohjalta, esim. lähihoitaja-.

• minä valmistuin
        ent. msh, nyk. psyk.sh kirjoitti:

Mielisairaanhoitaja on aivan eri asia ja eri koulutus, samoin edesmennyt mielenterveyshoitajakoulutus. Olivat verrannollisia ennen apuhoitaja- ja perushoitajakouluun, siis koulutason hoitajia kaikki. Sairaanhoitajakoulutus oli opistokoulutusta. Aikanaan erikoistuttiin, sitten syvennyttiin, suuntauduttiin jne psykiatriseen hoitotyöhön.

Nykyään sh:ksi valmistutaan amk:sta, joten kannattaa kysellä oman alueen kouluista tätä psykiatrisen hoitotyön suuntausta sh-opinnoissa.

Sairaanhoitajan ja lähihoitajan lähtöpalkoissa on eroa, parikin sataa euroa. Lähtöpalkasta lasketaan kokemuslisät ja vuorotyölisät, joten puhe samapalkkaisuudesta ei pidä paikkaansa.

Sairaanhoitajakoulutukseen pääsee joko lukiopohjalta tai aikaisemman koulutuksen pohjalta, esim. lähihoitaja-.

sairaanhoitajaksi. Kyllä, nimi on laitoksella muuttunut Ammattikorkeakouluksi. Se ei silti tarkoita että mikään muu olisi muuttunut; sairaanhoitaja on edelleenkin opistotasoinen koulutus minun mielessäni. University of applied sciences- älytöntä nimillä hämäämistä. Ei sairaanhoitaja ole korkeakoulutettu. Olenko minä vähemmän pätevä kuin amk:sta valmistuneet hoitajat vaikka ihan sama koulutus mutta eri vuosikymmenellä?

• ammattikorkeakoululainen
        minä valmistuin kirjoitti:

sairaanhoitajaksi. Kyllä, nimi on laitoksella muuttunut Ammattikorkeakouluksi. Se ei silti tarkoita että mikään muu olisi muuttunut; sairaanhoitaja on edelleenkin opistotasoinen koulutus minun mielessäni. University of applied sciences- älytöntä nimillä hämäämistä. Ei sairaanhoitaja ole korkeakoulutettu. Olenko minä vähemmän pätevä kuin amk:sta valmistuneet hoitajat vaikka ihan sama koulutus mutta eri vuosikymmenellä?

Vaikka rakennus ei olekaan eri, niin ei se kuitenkaan tarkoita sitä, ettei opetus ole muuttunut lainkaan. Ehkäpä kurssit ovat muuttuneet toisenlaisiksi ja nykyään sairaanhoitajan (amk) tutkintokin kestää pidempään kuin ennen. Tottakai teillä on kokemusta joka varmistaa pätevyytenne, mutta ilman kokemusta olisitte luultavasti vähemmän pätevä kuin amk:sta valmistunut hoitaja.

• nel-lie

Itse olen AMK:n käynyt sairaanhoitaja. Nykyään 3.5 vuoden opintoihin ei kuulu varsinasita "erikoistumista", eli ammattinimikkeesi on "pelkkä" sairaanhoitaja. 10 viikkoa oli syventäviä harjoitteluja, jotka pysty suorittamaan missä halusi. Meillä oli kahta eri syventävää teoriaa, mutta koko luokalla oli ne 2 samaa.. Esim. itse en olisi halunnut käydä akuuttien terveysmuutoksien syventävää teoriajaksoa..mut minkäs teet ku koululla ei riitä resurssit järjestää muita vaihtoehtoja..

• nel-lie

..Käsittääkseni enää ei ole koulua, josta valmistuu mielenterveyshoitajaksi.. (saatan olla väärässä..)

• noor-
        nel-lie kirjoitti:

..Käsittääkseni enää ei ole koulua, josta valmistuu mielenterveyshoitajaksi.. (saatan olla väärässä..)

...vaan nykyään voi opsikella tosiaan vaikkapa lähihoitajaksi, suuntautumisena mielenterveys- ja päihdetyö.

• sh89
        noor- kirjoitti:

...vaan nykyään voi opsikella tosiaan vaikkapa lähihoitajaksi, suuntautumisena mielenterveys- ja päihdetyö.

sairaanhoitaja voi erikoistua mielenterveys- ja päihdetyöhön! palkka ero ja koulutustason erot on suuret lähihoitajiin verrattuna! (t. sairaanhoitaja opiskelija)

• En pääse kouluun

jokin psykiatrinen diagnoosi ja psykologin sekä opettajien haastattelu, jossa he selvittävät että sinulla varmasti tuo diagnoosi on.

• ...

Puhut asiaa mutta monikaan ei taida ymmärtää. Niin kivan käänteisesti erittäin olennaisen asian hoitoalan työntekijöistä ilmaisit. Nim. kumpaakin kouluun päässyt

• HF7ytw6x9Ö
        ... kirjoitti:

Puhut asiaa mutta monikaan ei taida ymmärtää. Niin kivan käänteisesti erittäin olennaisen asian hoitoalan työntekijöistä ilmaisit. Nim. kumpaakin kouluun päässyt

mitä ko. koulutukseen vaaditaan ns."tavallisen sairaanhoitajan" koulutuksen lisäksi?

Ei mitään koulutusta. Tosin ns. mielenterveyshoitajaksi pääsee jos käy lähihoitajaksi päihde ja mielenterveyslinjan.
        Nykyinen AMK sairaanhoitaja kelpaa psyk.puolelle töihin. Ennenhän oli tuo erikoissairaanhoitajan koulutus joka oli mielenterveyteen suuntautuva ja vanha mielisairaanhoitaja myöhemmin mielenterveyshoitaja koulutus.

Nykyisin psyk.sairaaloissa on aika usein linja se, että töihin otetaan vain sairaanhoitajia. Tätä on perusteltu sillä, että kyse on erikoissairaanhoidosta, vaikkakaan tavallisissa työtehtävissä mielenterveyshoitajan ja sairaanhoitajan työ ei juurikaan poikkea toisistaan.

En kyllä suosittele psyk.puolelle hakaeutumaan. Hoito muuttuu avohoito painotteiseksi ja työ on hermojaraastavaa laatua. Ei niinkään välttämättä potilaiden kohtaaminen, vaan niiden vanhojen kääkkähoitajien, jotka ovat työhönsä leipääntyneitä.
        Palkka on psyk.puolella suht huono ja työajat surkeita. En suosittele.

• Kyse ei
        HF7ytw6x9Ö kirjoitti:

Ei mitään koulutusta. Tosin ns. mielenterveyshoitajaksi pääsee jos käy lähihoitajaksi päihde ja mielenterveyslinjan.
        Nykyinen AMK sairaanhoitaja kelpaa psyk.puolelle töihin. Ennenhän oli tuo erikoissairaanhoitajan koulutus joka oli mielenterveyteen suuntautuva ja vanha mielisairaanhoitaja myöhemmin mielenterveyshoitaja koulutus.

Nykyisin psyk.sairaaloissa on aika usein linja se, että töihin otetaan vain sairaanhoitajia. Tätä on perusteltu sillä, että kyse on erikoissairaanhoidosta, vaikkakaan tavallisissa työtehtävissä mielenterveyshoitajan ja sairaanhoitajan työ ei juurikaan poikkea toisistaan.

En kyllä suosittele psyk.puolelle hakaeutumaan. Hoito muuttuu avohoito painotteiseksi ja työ on hermojaraastavaa laatua. Ei niinkään välttämättä potilaiden kohtaaminen, vaan niiden vanhojen kääkkähoitajien, jotka ovat työhönsä leipääntyneitä.
        Palkka on psyk.puolella suht huono ja työajat surkeita. En suosittele.

todellakaan ole sairaanhoidosta vaan syyttömien vangitsemisesta.

• HaluaisinollaHULLU
        Kyse ei kirjoitti:

todellakaan ole sairaanhoidosta vaan syyttömien vangitsemisesta.

Se on kyllä totta, että ihmisiä pidetään pakkohoidossa. Yleensä siihen on hyvät perusteet, toisinaan ei. Ehkä pakkohoidin ongelma on siinä, että henkilö joka olisi pitänyt ottaa pakkohoitoon, ei otettukkaan ja ja sitten toteuttaa jotain hirveää, kuten Kauhajoen Ja Jokelan tapaukset.
        Että kenelle kuuluu vastuu oikeista hulluista??

• Ei ole
        HaluaisinollaHULLU kirjoitti:

Se on kyllä totta, että ihmisiä pidetään pakkohoidossa. Yleensä siihen on hyvät perusteet, toisinaan ei. Ehkä pakkohoidin ongelma on siinä, että henkilö joka olisi pitänyt ottaa pakkohoitoon, ei otettukkaan ja ja sitten toteuttaa jotain hirveää, kuten Kauhajoen Ja Jokelan tapaukset.
        Että kenelle kuuluu vastuu oikeista hulluista??

mitään hyvää perustetta hoitaa ketään väkisin.

• Kakkaako Tiedät
        Ei ole kirjoitti:

mitään hyvää perustetta hoitaa ketään väkisin.

Hulluus. Kotona pärjäämättömyys. Ongelmien tuottaminen muille. Avoin väkivaltaisuus. Itsetuhoisuus. Masentuneusuus. Katatonia. Päihteiden aiheuttama psykoosi. Delirium. Pedofiiliit, insestit ym...
        Kyllä pakko hoidossa voidaan pitää!

• Millään
        Kakkaako Tiedät kirjoitti:

Hulluus. Kotona pärjäämättömyys. Ongelmien tuottaminen muille. Avoin väkivaltaisuus. Itsetuhoisuus. Masentuneusuus. Katatonia. Päihteiden aiheuttama psykoosi. Delirium. Pedofiiliit, insestit ym...
        Kyllä pakko hoidossa voidaan pitää!

noista luettelemistasi asioista ei ole mitään tekemistä terveydenhoidon kanssa. Osoitat viestilläsi, että psykiatria on sosiaalista kontrollia.

• persoonallisuudet

• SH.

sairaanhoitaja AMK on täysin eri asia kuin sairaanhoitaja, joka on valmistunut sieltä opistotasoisesta koulusta. Miksi muuten koulutettaisiin OPISTOtasoisita sairaanhoitajista 3,5 vuotta kestävässä koulussa amk-sairaanhoitajiksi? (siis koulutus vain jo valmiille opisto-sairaanhoitajille) ? :) Kyllä itse huomannut kentällä tämän eron ja myös nämä sh-t itse, jolleivat sitten jatkuvasti lisää kouluttaudu. Sitähän meiltä vaaditaan muutenkin, mm. sairaalakohtaiset iv-luvat, LOVE- testit jne.

• ex-hoitsu

hehe, itse valmistuin opistotasolta, ja heti minun jälkeeni olivat sitten amk-tasoisia. ihan samat opettajat heilläkin olivat, ja siinä vaiheessa vielä ilman mitään lisäkoulutuksia, ja muutenkin koko amk-systeemi oli vasta lapsenkengissään. aml-hoitajat opiskelivat saman 3,5 v kuin minä, mutta silti he olivat mukamas jotenkin "pätevämpiä", ja minun olisi pitänyt opiskella vuosi lisää siihen ammattiin, johon juuri valmistuin. ja jatko-opiskelukelpoinen (yamk) en muka ollut. jep jep. erosin välittömästi ammattiliitosta ja lähdin yliopistoon. hoitajan työ erikoissairaanhoidossa (teho-osatolla) jäi sitten siihen. täältä ei kyllä sympatiaa heru työvoimapulaa itkeville, jos on kerran valraa kohdella laillistettuja, päteviä ammattilaisia tällä tavoin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      145
      6783
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      614
      2488
    3. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      47
      1700
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      114
      1391
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      89
      1252
    6. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      71
      1097
    7. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      48
      1055
    8. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      63
      1053
    9. Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain

muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.
      Tuusniemi
      27
      1049
    10. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      63
      966
    Aihe