Kun ruoka ei sula

turharuoka

Onko mitään hyötyä syödä esimerkiksi pähkinöitä tai paprikaa, jos ne kulkevat elimistön läpi muuttamatta muotoaan? Monet terveelliset ruuat sulavat tosi huonosti ja tuntuu vähän turhalta ostaakaan niitä.

Kiitos, jos joku voi vastata!

23

22868

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei oo

      ei oo mitään hyötyä syödä sellasia ruokia jos ruoansulatuselimistö on niin huonossa kunnossa ettei pysty sulattamaan. ne on lähinnä haitaks terveydelle, etenkin jos sun ohutsuoli vuotaa sulamattomia ainesosia muualle elimistöön.

      pähkinät ei muutenkaan oo mitään helposti sulavia mutta söitkö paprikan raakana? jos ei raa'at kasvitkaan sula niin ei auta kun keittää ne ja ehkä jopa soseuttaa.

      • lisätietoa vielä?

        Onko siis merkki huonosta elimistöstä, jos pähkinät ja muut "kovat" ruuat menevät sen läpi sellaisinaan? Pitäisikö niiden normaalisti sulaa osaksi ulostemassaa? Miten sulamista voisi edesauttaa?

        Ehkä pitää alkaa kypsentää vihanneksia, kuten paprikat.


      • ei oo
        lisätietoa vielä? kirjoitti:

        Onko siis merkki huonosta elimistöstä, jos pähkinät ja muut "kovat" ruuat menevät sen läpi sellaisinaan? Pitäisikö niiden normaalisti sulaa osaksi ulostemassaa? Miten sulamista voisi edesauttaa?

        Ehkä pitää alkaa kypsentää vihanneksia, kuten paprikat.

        miten sen nyt ottaa: suurimmalla osalla ihmisistä on nykyruoasta sekä elintavoista johtuen hidastunut aineenvaihdunta ja huonossa kunnossa oleva ruoansulatuselimistö. jos vertaat ittees muihin, niin ehkä se on normaalia, mutta haluaako olla normaali vai terve, sen voi päättää itse =)

        ei se pureskelukaan yksin auta paljoa, paras on muuttaa elintavat kokonaan. siihen tosin harva on valmis ja sille ei voi mitään, ihmisistä vaan tulee koko ajan sairaampia. (etenkin nykyisiä ravintosuosituksia noudattamalla)


        mutta jotain vinkkejä mitä itse käytän:

        -ruoasta nauttiminen ja ruokailuhetkien rauhottaminen vaan syömiseen (tulee pureskeltuakin paremmin)
        -yrttiteet (tuore inkivääri, piparminttu, rooibos, sitruunaruoho etc..)
        -fyysisen aktiviteetin jälkeen aineenvaihdunta ja ruoansulatuselimistö on kiivaimmillaan
        -samoin nälkäisenä (nälkä on tärkeä asia ja oikein käytettynä hyvä apuväline)


      • ei oo
        ei oo kirjoitti:

        miten sen nyt ottaa: suurimmalla osalla ihmisistä on nykyruoasta sekä elintavoista johtuen hidastunut aineenvaihdunta ja huonossa kunnossa oleva ruoansulatuselimistö. jos vertaat ittees muihin, niin ehkä se on normaalia, mutta haluaako olla normaali vai terve, sen voi päättää itse =)

        ei se pureskelukaan yksin auta paljoa, paras on muuttaa elintavat kokonaan. siihen tosin harva on valmis ja sille ei voi mitään, ihmisistä vaan tulee koko ajan sairaampia. (etenkin nykyisiä ravintosuosituksia noudattamalla)


        mutta jotain vinkkejä mitä itse käytän:

        -ruoasta nauttiminen ja ruokailuhetkien rauhottaminen vaan syömiseen (tulee pureskeltuakin paremmin)
        -yrttiteet (tuore inkivääri, piparminttu, rooibos, sitruunaruoho etc..)
        -fyysisen aktiviteetin jälkeen aineenvaihdunta ja ruoansulatuselimistö on kiivaimmillaan
        -samoin nälkäisenä (nälkä on tärkeä asia ja oikein käytettynä hyvä apuväline)

        pähkinöitä ei kannata syödä kuin kuorallinen kerrallaan että ei jäis sulamatta. jos kuitenkin jää niin suosittelen olemaan syömättä. luonnollisesti kyllä kaiken ruoan pitäisi sulaa.


      • turharuoka
        ei oo kirjoitti:

        miten sen nyt ottaa: suurimmalla osalla ihmisistä on nykyruoasta sekä elintavoista johtuen hidastunut aineenvaihdunta ja huonossa kunnossa oleva ruoansulatuselimistö. jos vertaat ittees muihin, niin ehkä se on normaalia, mutta haluaako olla normaali vai terve, sen voi päättää itse =)

        ei se pureskelukaan yksin auta paljoa, paras on muuttaa elintavat kokonaan. siihen tosin harva on valmis ja sille ei voi mitään, ihmisistä vaan tulee koko ajan sairaampia. (etenkin nykyisiä ravintosuosituksia noudattamalla)


        mutta jotain vinkkejä mitä itse käytän:

        -ruoasta nauttiminen ja ruokailuhetkien rauhottaminen vaan syömiseen (tulee pureskeltuakin paremmin)
        -yrttiteet (tuore inkivääri, piparminttu, rooibos, sitruunaruoho etc..)
        -fyysisen aktiviteetin jälkeen aineenvaihdunta ja ruoansulatuselimistö on kiivaimmillaan
        -samoin nälkäisenä (nälkä on tärkeä asia ja oikein käytettynä hyvä apuväline)

        Mitkä nykyiset ravintosuositukset ohjaavat sairauteen? Onko mahdotonta olla terve, jos jättää syömättä pähkinät ja muut huonosti sulavat? Eihän kaikki syö pähkinöitä ollenkaan esimerkiksi allergian takia.


      • ei oo
        turharuoka kirjoitti:

        Mitkä nykyiset ravintosuositukset ohjaavat sairauteen? Onko mahdotonta olla terve, jos jättää syömättä pähkinät ja muut huonosti sulavat? Eihän kaikki syö pähkinöitä ollenkaan esimerkiksi allergian takia.

        ei ihmisen terveys todellakaan oo mistään pähkinöistä kiinni =) mutta toisaalta:

        terveys on aika subjektiivinen käsitys.. mun mielestä ihminen ei oo terve jos elimistö ei pysty sulattamaan pähkinöitä. se on merkki jostain sisäisesti häiriöstä, mikä ei välttämättä sillä hetkellä aiheuta muita oireita. mutta siinä onkin se ansa, lääketiede tyytyisi laiskana ajattelemaan että jätetään pähkinät pois, sillähän siitä pääsee. mutta oli häiriön syy mikä tahansa, siitä tulee tod.näk. ainakin tulevaisuudessa olemaan jotain haittaa, joten pyrkisin ehdottomasti selvittämään syyn ja korjaamaan sen.

        itse asiassa oonkin sitä tekemässä tällä hetkellä: oon koko elämäni kärsiny vaikka mistä oireista, joita lääkärit ei oo ees viittiny tutkia! pikkuhiljaa itse tutkiskeltuani alkaa valjeta missä mättää, ja suolistohan se näyttäs olevan yks perimmäisistä syitä. ei oikein sula pähkinät mullakaan nykyään =)

        mun mielestä kaikki ravintosuositukset ohjaa lopulta sairauksiin. ihminen on eläin, jolla on vaistot, mitkä kyllä kertoo mitä syödä ja minkä verran jos niille vaan annetaan siihen mahdollisuus. näin siis silloin, kun ruoka syödään luonnollisessa muodossa ja ympäristössä, luonnollisen rytmin mukaan.

        yleisiä harhaluuloja:
        -ilta- tai yösyönti on epäterveellistä
        -rasva on epäterveellistä
        -aamupala on tärkein ateria
        -pitää syödä ennen fyysistä suoritusta, että jaksaa
        -kalorit lihottaa
        -leipä ei lihota vaan mitä laittaa päälle
        -pehmeet rasvat on terveellisiä ja kovat haitallisia

        nää on vaan jäävuoren huippu. jos näkee kokonaisuuden niin saattaa ymmärtää että koko terveysoppi on osittain niin metsässä kun vaan voi olla.


    • neuvojenantaja

      Pureskelu auttaa tuossa asiassa. Jos pureskelen paprikan huonosti eli nielen sen liian nopeasti, tulee minullakin sen itsensä joukossa paprikanpaloja.

      Mutta kun olen vaivautunut ryömään rauhassa - siirry slow food -linjalle - niin eipä ole sellaisia "sattumia" näkynyt. Samaa koskenee varmaan myös pähkinöitä.

      Puolukat mössään aina ennen tarjolle laittamista ellei tarjoilu edellytä kokonaisia marjoja. Esim. verilettujen ja mustan makkaran kanssa mössätty puolukka (hiukan hedelmäsokeria sekaan) on paljon parempaa kuin kokonaiset marjat.

      Slow food on tässäkin rautaa!

    • Ei porkkanalle!

      Moisista pulmista en paljon välittäisi. Itselläni kulkee kaikki vihannekset sulamatta läpi, joskus jopa kokonaiset porkkanat.

      • Justjooo

        Ihanko nielet porkkanat kokonaisina ; )


    • nainen24v

      Minulla on myös ollut sulamisongelmia juuri vihannesten kanssa. Paprikat, tomaatti, porkkana, herneet, oliivit, marjat, pähkinät ja jotkut hedelmät eivät sula suolistossani ja olen myös miettinyt mitä hyötyä on syödä kasviksia jos ne eivät sula kunnolla eivätkä silloin myöskään imeydy ravintoaineet. Luulisi olevan suorastaan epäterveellistä syödä aineita jotka eivät pilkkoonnu suolessa. Itselläni ainakin erillaiset salaatit ym vihannekset aiheuttavat pahoja kramppeja ja turvotusta/ilmaa vatsaan.

      Nämä sulamattomat aineet näkyvät selvästi ulostemassassa. Porkkana on oranssia ja salaatinlehdet ovat vihreitä sattumia. :) Asia ei muutu mihinkään vaikka keittäisin porkkanan tai herneet silti ne eivät sula kunnolla. Jos syön vaikka palan marjapiirakkaa jossa on punaisia viinimarjoja niin ulosteen mukana voi tulla kokonaisia marjoja joiden sisällä on vielä nestettä/siemenet.

      Vatsani on toiminut näin noin vuoden ja pari kertaa käynyt lääkärilläkin mutta mitään vastausta mikä vatsaani vaivaa en ole saanut.
      Pureskelen kyllä ruokani ja syön aamuisin puuroa.
      En juo kahvia tai käytä alkoholia joten vatsani pitäisi olla hyvässä kunnossa. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia? Mikä on auttanut oireisiin? Onko oireiden takana ollut jokin sairaus?

      • vähä sama juttu

        puuroa en ole syönyt ja ruoka-aikani on olleet vähän satunnaisia. ehkäpä satunnaisuuden takia vatsani ei toimi kunnolla. paprikat ja pähkinät eivät ole sulanneet, muista ei tietoa.


      • Moniallergikon äiree

        Joko olet niille allerginen (suolioireinen allergia) tai jokin on horjuttanu ruuansulatusentsyymitasapainoos. Etti lääkäri jolla on motivaatioo selvittää ongelma. Ja jos pystyt/ehdit, lisää liikuntaa. :)


      • Anonyymi

        Eikö kissat ja koirat syö heinää? Se puhdistaa suolistoa ja mahaa siksihän ne sitä syö? Sulamattomana se sieltä tuutista tulee jos ei kaikkee oksenna pois.


      • Anonyymi

        Eli et pureskele kunnolla jos kokonaisia marjoja ulosteessa. Salaatti, pähkinä, no tietysti kaikki ruoka pitää pureskella kunnolla ja tämä tarkoittaa että sitten vasta kun se massa suussa on täysin sileää ohutta mössöä, sitten vasta nielaistaan. Ei suoli pysty sulattamaan pieniäkään palasia. Ja suusta imeytyy pureskeltuun massaan tarvittavia aineksia.
        Moni hörppää heti juotavaa kun on laittanut ruokaa suuhun, puraisee muutaman kerran ja sitten nielaisee, ei lainkaan näin. Juoma vasta lopuksi, ei mitään välihörppyjä ja kunnolla mäyhätty ruoka. Kannattaa ekaksi harjoitella yksikseen koska useimpia ruokia saa pureskella tosi kauan ja kun sitä aluksi tekee seurassa, tulee hieman vaivautunut olo kun yleinen kulttuuri on tämä liian vähäinen pureskelu.


    • pari kiloa pöpöjä

      Ehkä suolistostasi on jostain syystä kuollut ruokaa sulattavaa bakteeriflooraa, esim. antibioottikuurin takia. Ihmisen suolisto ei toimi itsestään, vaan sinne kuuluu "vierasta" elämää, muuten ruoka ei pilkkoonnu eikä imeydy oikein nimeksikään.

      - Kokeilepa jotain maitohappobakteerivalmistetta. Jos vielä haluat auttaakin näitä bakteereita, niin maitohappobakteerit tykkäävät probioottisesta kuidusta, jota on paljon vihreissä lehtivihanneksissa ja pavuissa.

      - Nykyään myydään myös joitakin aineita (laktoosi yms.) pilkkovia entsyymejä kaikkein akuuteimpaan hätään, mutta ne eivät kuulemma ole kovin terveellisiä jatkuvassa käytössä.

      - Jos bakteerit eivät auta, niin voihan sinulla olla vaikka keliakia, joka on tuhonnut suolistonukkaa ja muita systeemejä siellä. Allergiakin voi haitata sulamista. Loismadoista ja niiden tempuista en tiedä, taitavat yleensä vain varastaa osan jo sulaneista ravinteista itselleen.

      -Ootko kuullut, että pähkinöitä voi liottaa ja idättää? Auttaa sulamista sekin, mutta hoida nyt herranjestas ne bakteerit takaisin vatsaasi ensin.

    • Bite bite

      Olen lukenut, että liha- ja kasvisruokien suurin ero ruuansulatuksen kannalta on se, että vatsan ja suoliston bakteerit kykenevät hajottamaan lihassoluja (vaikka ne olisikin pureskeltu huolimattomasti), mutta eivät syödessä ehjäksi jäänyttä kasvisolua! Uskonkin, että suurimman osan ongelmat näiltä tiimoin jäisivät ilmenemättä, jos todella pureskeltaisiin hitaasti ja huolella. Näin ruuansulatusbakteerit, -entsyymit yms. pystyisivät tekemään oman osansa työstä täysipainoisesti. Kun tämä selvisi minulle, omat vastaavat ongelmani hävisivät samoin tein.

    • Bite bite (taas)

      Ja mielestäni on turha väittää että pureskelee ruokansa hyvin, jos sieltä tulosteesta kuitenkin löytyy niitä kokonaisia ehjiä marjoja! Minä pidän huolen, että jokainen herne ja jokainen marja tulee jauhettua - SE on riittävää pureskelua. :)

    • D3-vitamiini
    • rat-tat-tat-tat-

      Se on varmaan varsinainen pikakivääri kun menee vessaan. Siinä posliini paukkuu.

    • elämää ulkopuolella

      Eikö vielä ole mennyt jakeluun liikunnan merkitys ruoansulattuksessa ? Sohvalla maaten ei elimistö kertakaikkiaan toimi. Olipa kyseessä paprika tai vaikka kookospähkinä.
      Liikunta voi olla ihan luontaista, ei mitään väkisinhiihtoa, vaan esim työliikuntaa.
      Esimerkki tästä: mun mies tekee erittäin fyysistä työtä.
      Tänään aamu 5 pakkasin aamupäivän eväät : actimelia, kinkku-juusto ruispaloja, kurkkua, tomaattia, paprikaa ja termariin kaakaota.
      Päivällä lounaaksi mitä työmaaruokala tarjoaa.
      Illasta ennen treenejä joku keitto, taitaapi tänään olla kanaa, jossa on myös herne-maissi-paprikaa.
      Iltapalaksi sitten jos tekisi lämpimiä tonnikalavoileipiä.

      Tekevän / toimivan ihmisen kalorin kulutukseen oon laskenut n 4000 .
      Vähemmällä väsähtää. Sohvalla maaten ei mikään suodatu läpi elimistön.

      Liikettä niveliin ja loppuu se valitus, ei ole paprikan vaan sun syy, jos ei elimistö kestä.

    • itunuija

      Pähkinät kuuluis oikeesti liottaa ja mielellään antaa niiden vähän itääkin liotessaan. Luonto on rakentanut pähkinät ja siemenet niin, että ne säilyisivät ehjinä KUNNES pääsevät kosteaan maahan itämään. Mieti nyt: siellä se raaka pähkinä tappelee sun suolistossa ruoansulatusta vastaan entsyymeillään.

      Liotettu ja kasvun alkuun huijattu pähkinä, siemen, papu ja herne taas on moninkertaistanut ravintoarvonsa ja tuhonnut entsyyminsä muutamassa tunnissa vain koska jaksoit liottaa sen. Niin että kannattais liottaa...

    • Anonyymi

      Mitä pitäisi tehdä kun mämmi ei sula vaan näyttää yhä tarjoilukelpoiselta ja herkulliselta vessanpöntössä ?

      • Anonyymi

        Lusikoi suuhun se sieltä pöntöstä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      131
      2211
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      268
      2067
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      69
      1591
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      117
      1381
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1268
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1229
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      980
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      66
      958
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      895
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      861
    Aihe