tuulen nopeus

tuotatota

Jos tuuulen nopeus on 15 m/s ni miten se lasketaan kilometreiksi... :)

42

10309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näinnikkää

      15 m/s on 0.015 km/s on 0.015*60 km/min on 0.015*60*60 km/h

    • näin ikään
      • juzzi_89

        jos haluat muuttaa nopeuden m/s - > km/h jaat luvulla 3,6

        jos taas km/h - > m/s kerrot luvulla 3.6

        Ei mitään sen kummempaa...

        15/3,6 = 4,17 m/s


      • nopeudet
        juzzi_89 kirjoitti:

        jos haluat muuttaa nopeuden m/s - > km/h jaat luvulla 3,6

        jos taas km/h - > m/s kerrot luvulla 3.6

        Ei mitään sen kummempaa...

        15/3,6 = 4,17 m/s

        Eli siis 15 m/s = 15x3,6 km/h =54 km/h.

        15 m/s x 3600 s/h= 54 000 m/h= 54 km/h.


      • joulol

        no EN löytäny


    • tilalle se, mitä ne vastaavat kilometreinä ja tunteina ja sievennä.

      Siis, koska
      1 m = (1/1000) km
      ja
      1 s = (1/3600) h,
      niin
      15 m/s = 15 * (1/1000) km / ((1/3600) h) = 15*3600/1000 km/h = 54 km/h

      • t

        Minä sanoisin näin arkikielessä, että 54 km/t.
        Huomatkaa, että tonnin oikea lyhenne on tn.


      • sano-vaan
        t kirjoitti:

        Minä sanoisin näin arkikielessä, että 54 km/t.
        Huomatkaa, että tonnin oikea lyhenne on tn.

        Sano vaan. Kaikki muut kansakunnasta sanoo, arkikielessäkin että km/h. Ja huomaa myös, että tonnin oikea lyhennehän on t.


      • t____t

        Tonnin lyhenne on suomen kielessä tn ja nopeuden km/t.


      • t____t kirjoitti:

        Tonnin lyhenne on suomen kielessä tn ja nopeuden km/t.

        Ei ole mitään syytä käyttää nationalistisia ja asiaa sekoittavia mittayksiköiden lyhenteitä.


      • Järjestystä
        kekek-kekek kirjoitti:

        Ei ole mitään syytä käyttää nationalistisia ja asiaa sekoittavia mittayksiköiden lyhenteitä.

        Syitä aina löytyy, esimerkiksi se, että järjestys kaikessa.


      • Järjestystä
        sano-vaan kirjoitti:

        Sano vaan. Kaikki muut kansakunnasta sanoo, arkikielessäkin että km/h. Ja huomaa myös, että tonnin oikea lyhennehän on t.

        Älkäämme olko liian arkisia.


    • Irwin Leukanen

      Ei voi laskea kilometreiksi, hehtaareiksi eikä edes ampeereiksi. Mutta jos tarkoitat km/joku aikayksikkö (esim. sekunti), onnistuu kyllä.

      • pettynyt pertsa

        Hämmästyttävää miten tuollainen perusasia on näin monelle outo. Ei yksiköitä voi mielivaltaisesti muutella toisikseen.


      • pennit poikimaan
        pettynyt pertsa kirjoitti:

        Hämmästyttävää miten tuollainen perusasia on näin monelle outo. Ei yksiköitä voi mielivaltaisesti muutella toisikseen.

        Markkinataloudessa ainoa tärkeä asia on kuitenkin se miten eri yksiköt muutetaan euroiksi.


      • 23wrerw
        pennit poikimaan kirjoitti:

        Markkinataloudessa ainoa tärkeä asia on kuitenkin se miten eri yksiköt muutetaan euroiksi.

        Ei muunneta yksiköitä, vaan eri laatuisia tai tyyppisiä asioita euroiksi.


      • Anonyymi

        Mutta entäs vektorit? Esim. voidaan laskea rxF missä r on metreissä ja F newtoneissa, Mutta vektoreita r ja F ei voi laskea yhteen, r F on mieletön. Miksi näin kun vektoriavaruudessa kuitenkin vektorien eräs perusominaisuus on niiden yhteenlasku!


    • Kekla

      Miksi ihmeessä tuulen nopeus ilmoitetaan Suomessa m/s, muualla maailmassa se ilmoitetaan joko km/h tai mailia/h?

      • nimimerkkitoinen

        Niin, ja jos noustaan ilmaan tai irroitetaan laivan kiinnitysköydet, niin heti muuttuu tuulen nopeus solmuiksi.


      • EiNiinHelppoa

        Voisi varmaan kysyä miksi "muualla maailmassa" käytetään m/s yksiköstä poikkeavaa yksikköä. Metri ja sekuntihan ovat perusyksiköitä ja lukuarvotkin ovat aika sopivia, välillä 1-100. Meteorologiassa pitää varmaan olla jokin virallinen yksikkö ja tuntuisi loogiselta että m/s olisi se. Miksi muualla käytetään muita yksiköitä? Varmaan muutosvastarintaa, systeemit on suunniteltu tietylle yksikölle eikä haluta isoa remonttia. Softat mahdollistavat siirtymisen sujuvasti yksiköstä toiseen.


      • Beaufort.scale

        Kilometriä tunnissa sopii hyvin nykyisillä nopeuksilla matkustamiseen, koska jos liikutaan vauhdin tahdissa, niin metrejä tulee helposti liikaa ja kukapa sitä jaksaisi pitää kirjaa sekunneistakaan.

        Metriä sekunnissa on taas mukavampi yksikkö tuulessa ohitse kiitävien kappaleiden nopeuden mittaamiseen. Sieltä se tuli ja sinne se meni, eikä aikaakaan kulunut montaa sekuntia.

        Bofori on kuitenkin paras yksikkö tuulennopeuden ilmaisemiseen. Voihan sitä käyttää toki muidenkin nopeuksien mittaamiseen; "autoilija kaahasi 8:n boforin alueella ainakin 10:tä boforia".


      • Totta_tosiaan
        Beaufort.scale kirjoitti:

        Kilometriä tunnissa sopii hyvin nykyisillä nopeuksilla matkustamiseen, koska jos liikutaan vauhdin tahdissa, niin metrejä tulee helposti liikaa ja kukapa sitä jaksaisi pitää kirjaa sekunneistakaan.

        Metriä sekunnissa on taas mukavampi yksikkö tuulessa ohitse kiitävien kappaleiden nopeuden mittaamiseen. Sieltä se tuli ja sinne se meni, eikä aikaakaan kulunut montaa sekuntia.

        Bofori on kuitenkin paras yksikkö tuulennopeuden ilmaisemiseen. Voihan sitä käyttää toki muidenkin nopeuksien mittaamiseen; "autoilija kaahasi 8:n boforin alueella ainakin 10:tä boforia".

        Aivan totta. Ja poronkusema matkojen ilmaisemiseen: "Lieneekö sinne kolme poronkusemaa?"


      • Tohtorisetä
        Beaufort.scale kirjoitti:

        Kilometriä tunnissa sopii hyvin nykyisillä nopeuksilla matkustamiseen, koska jos liikutaan vauhdin tahdissa, niin metrejä tulee helposti liikaa ja kukapa sitä jaksaisi pitää kirjaa sekunneistakaan.

        Metriä sekunnissa on taas mukavampi yksikkö tuulessa ohitse kiitävien kappaleiden nopeuden mittaamiseen. Sieltä se tuli ja sinne se meni, eikä aikaakaan kulunut montaa sekuntia.

        Bofori on kuitenkin paras yksikkö tuulennopeuden ilmaisemiseen. Voihan sitä käyttää toki muidenkin nopeuksien mittaamiseen; "autoilija kaahasi 8:n boforin alueella ainakin 10:tä boforia".

        "Metriä sekunnissa on taas mukavampi yksikkö tuulessa ohitse kiitävien kappaleiden nopeuden mittaamiseen. Sieltä se tuli ja sinne se meni, eikä aikaakaan kulunut montaa sekuntia. "

        Tähän liittyen ja koska 50, 40 ja 30 km/h mielletään mateluksi, ehdotan, että taajama-alueella nopeudet vuodetn 2017 alusta alkaen ilmoitettaisiin metreinä sekunneissa.


      • Beaufort.scale kirjoitti:

        Kilometriä tunnissa sopii hyvin nykyisillä nopeuksilla matkustamiseen, koska jos liikutaan vauhdin tahdissa, niin metrejä tulee helposti liikaa ja kukapa sitä jaksaisi pitää kirjaa sekunneistakaan.

        Metriä sekunnissa on taas mukavampi yksikkö tuulessa ohitse kiitävien kappaleiden nopeuden mittaamiseen. Sieltä se tuli ja sinne se meni, eikä aikaakaan kulunut montaa sekuntia.

        Bofori on kuitenkin paras yksikkö tuulennopeuden ilmaisemiseen. Voihan sitä käyttää toki muidenkin nopeuksien mittaamiseen; "autoilija kaahasi 8:n boforin alueella ainakin 10:tä boforia".

        Bofori ei mitannut tuulen nopeutta vaan vaikutusta. Se perustui havaintoihin tuulen vaikutuksista, ei mittauksiin.


      • lopputuloksena
        okaro kirjoitti:

        Bofori ei mitannut tuulen nopeutta vaan vaikutusta. Se perustui havaintoihin tuulen vaikutuksista, ei mittauksiin.

        Mutta tuulen vaikutukset riippuvat sen nopeudesta. Samasta asiasta on siis loppujen lopuksi kyse, vaikkei sitä tarkkaan laskentaan voi käyttääkään. Toisaalta tuulen nopeus on harvoin pitkiä aikoja kerrallaan vakio, joten pieni toleranssi tuskin haittaa.


      • Järjestystä
        Beaufort.scale kirjoitti:

        Kilometriä tunnissa sopii hyvin nykyisillä nopeuksilla matkustamiseen, koska jos liikutaan vauhdin tahdissa, niin metrejä tulee helposti liikaa ja kukapa sitä jaksaisi pitää kirjaa sekunneistakaan.

        Metriä sekunnissa on taas mukavampi yksikkö tuulessa ohitse kiitävien kappaleiden nopeuden mittaamiseen. Sieltä se tuli ja sinne se meni, eikä aikaakaan kulunut montaa sekuntia.

        Bofori on kuitenkin paras yksikkö tuulennopeuden ilmaisemiseen. Voihan sitä käyttää toki muidenkin nopeuksien mittaamiseen; "autoilija kaahasi 8:n boforin alueella ainakin 10:tä boforia".

        Onhan m/s tuulen nopeudessa yleensä havainnollisempi kuin km/t. Ihmettelen aina esimerkiksi amerikkalaisten tapaa ilmaoittaa tuulen nopeus. Kuka sitä tuntia jaksaa seurata? Minuakin kiinnostaa se useimmiten vain tässä ja nyt. Olkoon tunnin päästä missä asti tahansa. No, kaukaa tulevasta myrskytuulesta kyllä haluaisi tietää, monenko tunnin päästä se ehtii tänne. Asiassa on siis useampia puolia.


      • Anonyymi
        EiNiinHelppoa kirjoitti:

        Voisi varmaan kysyä miksi "muualla maailmassa" käytetään m/s yksiköstä poikkeavaa yksikköä. Metri ja sekuntihan ovat perusyksiköitä ja lukuarvotkin ovat aika sopivia, välillä 1-100. Meteorologiassa pitää varmaan olla jokin virallinen yksikkö ja tuntuisi loogiselta että m/s olisi se. Miksi muualla käytetään muita yksiköitä? Varmaan muutosvastarintaa, systeemit on suunniteltu tietylle yksikölle eikä haluta isoa remonttia. Softat mahdollistavat siirtymisen sujuvasti yksiköstä toiseen.

        Pitäiskö auton nopeus muuttaa m/s muotoon ?


    • SitähänSäKysyit

      Metri on kilometrin tuhannesosa eli 15 m/s on sama kuin 0,015 m/s

      • SitähänSäKysyit

        Siis 0,015 km/s.


    • Delta-T

      15 m/s. Sitä ei voi laskea suoraan kilometreiksi. Pitäisi ensin tietää, minkäpituinen ajanjakso on käytettävissä matkan taittamiseen tuon nopeuden vallitessa.

      • SitähänSäKysyit

        Juuri näin.


    • näin.laskisin

      Yksi kilometri on 1000 metriä.

      Tuhanteen metriin kuluu aikaa nopeudella 15 metriä sekunnissa:

      1000 / 15 = noin 67 sekuntia

      Tunnissa on 60 minuuttia ja minuutissa 60 sekuntia, eli tunnissa on

      60 * 60 = 3600 sekuntia.

      Jos yhteen kilometriin kuluu aikaa 67 sekuntia, niin tunnissa ehditään

      3600 / 67 = noin 54 kilometriä.

      Nopeus on näin ollen 54 kilometriä tunnissa.

    • Setä.neuvoo

      Kyllä yksiköitä voi muunnella. Esim. jos minulle sataa rahaa taivaalta, ja tuulen nopeus on 15 m/s, niin sitten voidaan laskea, montako euroa sekunnissa tuuli tuo.

    • Setä.neuvoo

      Päässälaskulla 15 kertaa 3,6 olisi 15 ( 3 0,6) eli 45 90/10 ja siitä saadaan 54. Näin metriä sekunnissa -nopeuden muuntaminen kilometriä tunnissa -muotoon.

      Mutta jos joutuisi päässälaskulla paljon muuntelemaan km/h -tyyppisiä lukemia m/s -muotoon, eli jos pitäisi jakaa 3,6 :lla, niin mikäs vippaskonsti tähän soveltuisi? Jaettaisiin ensin vain kolmella ja sitten jokin prosentuaalinen korjaus, että saadaan tarkempi tulos? Miten?

      Esim. jos 54 jaettaisiin kolmella, saataisiin 18. Tarvitaan siis korjauskertoimeksi 15/18 eli 5/6. Eli kolmella jakamisella saadusta luvusta vielä kuudesosa pois? 18-18/3=15. Menikö oikein? Perustelut tähän tapaan: jos y on nopeus metreinä sekunnissa, ja jos x on nopeus kilometreinä tunnissa, niin sitten y = 5x/18 = (5/6) * (x/3) = (x/3) - (1/6) * (x/3).

      • martta00

        x jaetaan 4_llä ja tulokseen lisätään 11% eli ensin 10% ja sitten vielä uudestaan 1%. Eli jos x = 54, niin 54/4 = 13,5, joten 13,5 1,35 0,135 = 14,985. Virhettä on vain 0,1% ja on helpompaa kuin 6:lla jakaminen. Ja 4:llä jakaminenhan on sama kuin jaetaan kahdesti 2:lla.


    • juuresta.puuhun

      Tunnissa on 60 minuuttia. Minuutissa on 60 sekuntia. Tunnissa on siis 3600 s.

      Mennään tuon tuulen mukana tunti eli 3600 s. Päästään eteenpäin 15 * 3600 m = 54 000 m eli vastaus on 54 km tunnissa.

    • Laskettupäissään

      Päässälaskulla muuntelu m/s -> km/h. Eli 3,6:lla kertominen helposti:

      Kerrotaan neljällä. Ja näin saadusta luvusta kymmenesosa pois. Koska 3,6 on 4-0,4.

      • h.uuli

        Jos on laskuri, niin kerrotaan piillä ja lisätään 15 %.


      • k.umi
        h.uuli kirjoitti:

        Jos on laskuri, niin kerrotaan piillä ja lisätään 15 %.

        Ja jos ei ole, niin lisää 260%, joka on tarkka. Piin kanssa tulee väkisin likiarvo.


    • hejostain

      vastaus, hee heee varmaan. 15m / s = 0,015km / s

    • alber

      15÷0.2778=53.99=54km/h
      Koska 1÷3.6=0.2777m/s

    • Anonyymi

      Netissä on laskureita. Onneksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Asianajaja Herman Ljungberg

      Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      140
      6209
    2. Miksi palstalla paljon venäjä mielisiä?

      Palstalle näyttää kerääntyneen varsin paljon venäjä mielisiä. Mistä tämä johtuu?
      Maailman menoa
      582
      5954
    3. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

      Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      31
      3476
    4. Voiko nainen olettaa

      Miehen maksavan treffeillä kaiken, jos kutsuu naisen treffeille?
      Ikävä
      412
      2345
    5. Ja taas kerran

      Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      53
      1545
    6. Minun on vaikea ymmärtää

      Kuinka voin rakastua sinuun, tai siltä se ainakin tuntuu, kun koko ajan pyörit mielessäni. Emmekä me edes näe, eikä muut
      Ikävä
      42
      1484
    7. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

      Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      182
      1378
    8. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

      Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      79
      1354
    9. Harvinainen yhteiskuva! Anna Puu ja Jukka-rakas uudenvuoden yössä - Hän on Jenni Vartiaisen EX-mies

      Laulaja, lauluntekijä Anna Puu on naimisissa tuottaja Jukka Immosen kanssa, joka on myös laulaja Jenni Vartiaisen ex. N
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1074
    10. Nainen, taidan inhota minua todella

      tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      73
      1071
    Aihe