Kysymyksiä

Biljardista kiinnostunut

Hei! Olen viime syksynä Helsinkiin muuttanut parikymppinen opiskelija ja olen seurannut pitkin vuotta melko paljon Eurosportilta snookeria ja kiinnostus biljardia kohtaan on herännyt (olen toki joskus monta vuotta sitten kesäleireillä vahän pelaillut, mutta se oli vaan sellaista järjetöntä räiskimistä). Kyselisinkin, että olenko liian vanha aloittamaan biljardin harrastamisen? Jos en, niin millä tavoin pääsisin kokeilemaan biljardia? Voiko vain mennä suoraan jonnekin biljardisalille ja vuokrata pöytäaikaa vai olisiko kenties järkevämpää liittyä johonkin biljardiseuraan tai yhdistykseen? Varmaankin alkuun olisi hyvä, jos saisi jonkun kokeneemman harrastajan neuvoja ihan perusasioissa kuten lyöntiasennnoista ja mailaotteesta sun muusta. Uskoakseni helsingistä pitäisi löytyä useitakin saleja, ainakin olen kuullut Jorin pelisalista Mäkelänkadulla. Minkä hintaista harrastaminen on alussa, missä edullisimmat hinnat?

4

743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • biljardista kiinnostuneelle

      Moro! Biljardi on siitä mukava laji, ettei se katso ikää eikä sukupuolta. Sopii niin lapselle kuin vaarillekin. Itse aloittelin uudestaan harrastamaan reilusti päälle kolmikymppisenä hommaamalla kotiin poolpöydän. Toki saleillakin käyn useasti, sitä tunnelmaa ei kertakaikkiaan voi saada kotipöydällä treenatessa.

      Jos alkuun haluat päästä, niin mene paikalliselle salille ja kysele neuvoja. Hesan pelipaikkojen hinnoista mulla ei ole käsitystä, mutta liikkunevat 6e - 8e / h haarukassa. Seuraan liittymällä saa varmaan alennusta pöytäajasta.

      Mikäli juttu tuntuu omalta, niin osta oma _keppi_ (ei siis mikään maila). Hesasta löytyy ainakin Biljardihuolto, ilm. Ritz -biljardin tiloista? ja Biljardimyynti (googlaa näitä). Omalla, salikeppiä paremmalla, kepillä pelatessa on tuntuma palloon aivan erilainen kuin rupuisilla salikepeillä. Käyttökelpoisen snooker -kepin saat johonkin 150 euroon.

      Tässä näin aluksi vinkkejä. Biljardiliiton nettiosoite on www.sbil.fi. Yläreunasta löydän valinnan "Keskustelu", jossa on paljon hyödyllistä tietoa. Tervetuloa mukavan harrastuksen pariin!

      • alkup.

        Kiitti vinkeistä.


      • The Rat

        Oman ei välttämättä tarvitse olla edes parempi kuin salikepin. Tärkeää on että se sopii omaan käteen hyvin, ja että pelaaja oppii tuntemaan tikkunsa.

        Kyllähän ammattilainen toki pelaa vaikka pystymetsästä noukitulla risulla, mutta aloittelijan on syytä harjoitella sitä peliä yhdellä ja samalla kölillä.

        Snookerpaikoista Helsingissä vielä. Jori on ennen ollut vähän epäilyttävä, mutta ilmeisesti snokeporukan suosiossa... Ritz on se alan mekka kuitenkin (ja varmaan kallein). Snooker kustantaa yleensä enemmän kuin pooli, mutta onhan se hieno laji (itse pelaan lähinnä poolia :D).

        Ja mitä siihen ammattilaisen/harrastajan apuun tulee, ei voi kyllä tarpeeksi painottaa. Parasta on jos löydät jonkun kokeneemman pelikaveriksi. En tiedä miten snokepuolella toimii, varmaan pisteitä eteen ja pieni panos peliin? Tärkeintä kuitenkin että joku huomauttelee jatkuvasti niistä asioista jotka pelissä ovat pielessä, kunnes oppii itse etsimään vikoja (eikä muuten koskaan ole itse täydellinen arvioimaan sitä. Vierestä huomaa aina paremmin).


    • jiiuj

      Et todellakaan ole liian vanha :D tässä pelissä kypsyydestä on vain etua. Suosittelen alottamaan vain pelaamalla. Tosin on paljon etua jos joku osaisi vähän neuvoa oikean asennon, sillä kuten golffissa ja muissa taitolajeissa, on vaikeampaa muuttaa jo opittua tyyliä tai korjata virhettä. Tosin snookerin kanssa kannattaa vain ihan ensimmäiseksi alkaa pelailla ja sitten pikkuhiljaa katsoa tyylin kuntoon. Suurin osa ihmisistä tietäisi mihin palloa pitää osua, mutta eivät osu siihen mihin tähtäävät, koska kroppa/käsi ei ole rento lyöntihetkellä. Suosittelen aluksi lähtemään pari ensimmäistä kertaa peruspoolilla ja sitten siirtymään snookeriin. Oma neuvoni on että kato mistä kulmasta haluat palloa lyödä, pistä ota hartioiden levynen haara-asento, rento, ja laske toinen käsi pöydälle. Idea on ettet nojaisi pöytää vasteen vaan asento olisi rento ja luonnollinen. Sitten vaa mäiskimään :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe