Miten paistaa kaslerpihvi?

.......

Nyt jotkut kulinaristit varmaa tulee valittamaa, että mitä kuraa oikein syön, mutta kysympä silti:

Miten kaslerpihvi paistetaan oikein? Muut pihvit onnistuu kyllä hyvin, mutta kasler ei. Se joko palaa tai jää oudon harmaaksi. Luulisi että noin rasvainen pihvi olisi mureaa, mutta kun ei. Kutosella kun hella on, kärventyy kyllä taatusti, vaikka laskisikin lämpöä kun pihvi on ottanut rusketusta.

32

53193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha kokki

      joskus tosi ongelmaista. Olen jo aikaisemmin neuvonut kaslerin käsittelyä. Yksinkertainen testi kertoo, voiko siitä saada hyvän pihvin tai leikkeen. Ensimmäinen nuijan kopautus pihvin pintaan ja jos nuija ikäänkuin pomppaa pois lihan päältä, on parasta muuttaa suunnitelmia. Kauan sitten sanoin teurastamomiehille sian stressaantuneen ennen tappoa, johon sain mehevät naurut. Hymyt ovat hyytyneet, sillä arveluni osui oikeaan. Näitä stressipossuja pääsee aina silloin tällöin lihakauppaan. Hyvä kasler on pehmeää jo sormella painettaessa, usein väristäkin voi päätellä, sillä yleensä vaaleampi liha on mureampaa, tosin se ei aina päde. Muuten niska on maukkaampaa juuri rasvaisuutensa vuoksi, verrattuna esim. kyljysriviin ts. ulkofileeseen.
      Et sinä mitään kuraa syö, sillä kasler on ihan OK.
      Paista vain samoin kuin muutkin pihvisi, mutta jos hellasi 6 on liikaa kokeile vaikka 5 jne.kunnes löydät sopivan lämpötilan. Käytä paistaessasi voita, johon voit lisätä hiukan öljyä, niin eiköhän se siitä. Kannattaa paistaa kypsäksi, eikä pieni hauduttelukaan tee pahaa.

    • se on vain

      jos olet erehtynyt ostamaan valmiiksi marinoitua kassleria.

      • vanha kokki

        taipuvaien sanomaan samaa. Minua jaksaa kummastuttaa ihmiset, jotka ostavat tuossa sotkussa lilluvia lihan, tai kananpaloja, mutta ovat sitten muissa asioissa niin tarkkoina. On paljon helpompaa tarkastaa ostettava tuote, kun sitä ei ole hukutettu marinadiksi kutsuttuun moskaan. Tehkää se itse, ei se ole vaikeaa. Kupillinen vettä, kupillinen öljyä, 1/4 osa kupillista paprikajauhetta, rippunen suolaa, sekoitetaan ja haudataan lihat sinne kylpemään.


      • nuorikokki
        vanha kokki kirjoitti:

        taipuvaien sanomaan samaa. Minua jaksaa kummastuttaa ihmiset, jotka ostavat tuossa sotkussa lilluvia lihan, tai kananpaloja, mutta ovat sitten muissa asioissa niin tarkkoina. On paljon helpompaa tarkastaa ostettava tuote, kun sitä ei ole hukutettu marinadiksi kutsuttuun moskaan. Tehkää se itse, ei se ole vaikeaa. Kupillinen vettä, kupillinen öljyä, 1/4 osa kupillista paprikajauhetta, rippunen suolaa, sekoitetaan ja haudataan lihat sinne kylpemään.

        älä unohda valkosipulia


      • kommentinjättäjä
        vanha kokki kirjoitti:

        taipuvaien sanomaan samaa. Minua jaksaa kummastuttaa ihmiset, jotka ostavat tuossa sotkussa lilluvia lihan, tai kananpaloja, mutta ovat sitten muissa asioissa niin tarkkoina. On paljon helpompaa tarkastaa ostettava tuote, kun sitä ei ole hukutettu marinadiksi kutsuttuun moskaan. Tehkää se itse, ei se ole vaikeaa. Kupillinen vettä, kupillinen öljyä, 1/4 osa kupillista paprikajauhetta, rippunen suolaa, sekoitetaan ja haudataan lihat sinne kylpemään.

        "Minua jaksaa kummastuttaa ihmiset, jotka ostavat tuossa sotkussa lilluvia lihan, tai kananpaloja, mutta ovat sitten muissa asioissa niin tarkkoina."

        Niinpä. Minä nimitän sitä sotkua oksennukseksi - niin samannäköistä se on.


      • sisältää?
        vanha kokki kirjoitti:

        taipuvaien sanomaan samaa. Minua jaksaa kummastuttaa ihmiset, jotka ostavat tuossa sotkussa lilluvia lihan, tai kananpaloja, mutta ovat sitten muissa asioissa niin tarkkoina. On paljon helpompaa tarkastaa ostettava tuote, kun sitä ei ole hukutettu marinadiksi kutsuttuun moskaan. Tehkää se itse, ei se ole vaikeaa. Kupillinen vettä, kupillinen öljyä, 1/4 osa kupillista paprikajauhetta, rippunen suolaa, sekoitetaan ja haudataan lihat sinne kylpemään.

        Varsinkin näissä marinadipakkauksissa on monasti melko voimakas tuoksu, joka hieman muistuttaa ammoniakkia tai hirvensarvisuolaa. Myöskään maku ei ole mistään kotoisin, koska pihvit maistuvat sen jäljiltä kamalilta ylisuolaisilta lahnoilta.


      • vanha kokki
        sisältää? kirjoitti:

        Varsinkin näissä marinadipakkauksissa on monasti melko voimakas tuoksu, joka hieman muistuttaa ammoniakkia tai hirvensarvisuolaa. Myöskään maku ei ole mistään kotoisin, koska pihvit maistuvat sen jäljiltä kamalilta ylisuolaisilta lahnoilta.

        On kauppiaiden mukaan asiakkaiden pyynnöstä kehitelty. Kysykää vaikka. Olenkin vuosien mittaan haastatellut kenties tuhansia ihmisiä aiheesta, mutta toistaiseksi ei yksikään ole tunnustautunut
        halunneensa tuota moskaa. Kuka siis valehtelee?
        Laittakaamme kansallinen liike alulle, jossa vaadimme joko poistamaan tuon saastan lihoista, tai sitten rinnalle saman hintaista sotkematonta, puhdasta tavaraa. Olisi mukava kuulla jonkin jalostamon selitys näillä palstoilla asian suhteen.
        Vaikkapa Jykke Sukulan, edustaahan hän HK:ta sen tuotekehittelypäällikkönä. Leukavana kaverina hänellä olisi varmaan vekkuli selitys asiaan, jääkäämme odottelemaan. Tosin ei hän ole suinkaan syyllinen tähän sotkuun.


      • Kansanliike pystyyn!
        vanha kokki kirjoitti:

        On kauppiaiden mukaan asiakkaiden pyynnöstä kehitelty. Kysykää vaikka. Olenkin vuosien mittaan haastatellut kenties tuhansia ihmisiä aiheesta, mutta toistaiseksi ei yksikään ole tunnustautunut
        halunneensa tuota moskaa. Kuka siis valehtelee?
        Laittakaamme kansallinen liike alulle, jossa vaadimme joko poistamaan tuon saastan lihoista, tai sitten rinnalle saman hintaista sotkematonta, puhdasta tavaraa. Olisi mukava kuulla jonkin jalostamon selitys näillä palstoilla asian suhteen.
        Vaikkapa Jykke Sukulan, edustaahan hän HK:ta sen tuotekehittelypäällikkönä. Leukavana kaverina hänellä olisi varmaan vekkuli selitys asiaan, jääkäämme odottelemaan. Tosin ei hän ole suinkaan syyllinen tähän sotkuun.

        Minäkin kannatan kansanliikettä tehdasmarinoituja lihoja vastaan. Siitä touhusta on yksinkertaisesti päästävä eroon! Pitäisi todella asettaa nämä firmat vastuuseen teoistaan. Suurin hyvän ruoan vihollinen on tällä erää suomalainen elintarviketeollisuus.
        Marinadit ostoboikottiin, ja motkottakaa joka ikinen päivä kauppiaille, että miksi myytte tätä moskaa! Eivätköhän pikku hiljaa väsy kuuntelemaan.


      • myöskin
        vanha kokki kirjoitti:

        On kauppiaiden mukaan asiakkaiden pyynnöstä kehitelty. Kysykää vaikka. Olenkin vuosien mittaan haastatellut kenties tuhansia ihmisiä aiheesta, mutta toistaiseksi ei yksikään ole tunnustautunut
        halunneensa tuota moskaa. Kuka siis valehtelee?
        Laittakaamme kansallinen liike alulle, jossa vaadimme joko poistamaan tuon saastan lihoista, tai sitten rinnalle saman hintaista sotkematonta, puhdasta tavaraa. Olisi mukava kuulla jonkin jalostamon selitys näillä palstoilla asian suhteen.
        Vaikkapa Jykke Sukulan, edustaahan hän HK:ta sen tuotekehittelypäällikkönä. Leukavana kaverina hänellä olisi varmaan vekkuli selitys asiaan, jääkäämme odottelemaan. Tosin ei hän ole suinkaan syyllinen tähän sotkuun.

        Se punaruskea marinadi on kamalaa tavaraa.Hyvät lihat pilataan,mitä parhaimmat lihankappaleet uitetaan tossa moskassa.Ihan sama ostaisko halvempaa lihaa,samalta maistuu kuitenkin.Ja yks mun todella inhokki on nää hunajamarinoidut tuotteet.Mahtaa olla ihan samaa soosia sekä lihalle,että kanalle.Itse oon vuosia takaisin opetellut tekemään marinadit,helppoa ja taatusti parempaa.


      • myös kannatusta!
        vanha kokki kirjoitti:

        On kauppiaiden mukaan asiakkaiden pyynnöstä kehitelty. Kysykää vaikka. Olenkin vuosien mittaan haastatellut kenties tuhansia ihmisiä aiheesta, mutta toistaiseksi ei yksikään ole tunnustautunut
        halunneensa tuota moskaa. Kuka siis valehtelee?
        Laittakaamme kansallinen liike alulle, jossa vaadimme joko poistamaan tuon saastan lihoista, tai sitten rinnalle saman hintaista sotkematonta, puhdasta tavaraa. Olisi mukava kuulla jonkin jalostamon selitys näillä palstoilla asian suhteen.
        Vaikkapa Jykke Sukulan, edustaahan hän HK:ta sen tuotekehittelypäällikkönä. Leukavana kaverina hänellä olisi varmaan vekkuli selitys asiaan, jääkäämme odottelemaan. Tosin ei hän ole suinkaan syyllinen tähän sotkuun.

        Joku on kehoittanut huuhtelemaan sen pois, niin saa "puhdasta" tuotetta, no joo, huuhtelu jotenkin toimii koska itse "marinadihan" ei toimi, eli liha ei maustu, se vaan ui siinä vetisessä litkussa.

        Lopputulos: lavuaarista on kaadettu lihan kilohintaista tavaraa viemäriin ja sinulla on uitettua lihaa.


      • sisähile
        vanha kokki kirjoitti:

        On kauppiaiden mukaan asiakkaiden pyynnöstä kehitelty. Kysykää vaikka. Olenkin vuosien mittaan haastatellut kenties tuhansia ihmisiä aiheesta, mutta toistaiseksi ei yksikään ole tunnustautunut
        halunneensa tuota moskaa. Kuka siis valehtelee?
        Laittakaamme kansallinen liike alulle, jossa vaadimme joko poistamaan tuon saastan lihoista, tai sitten rinnalle saman hintaista sotkematonta, puhdasta tavaraa. Olisi mukava kuulla jonkin jalostamon selitys näillä palstoilla asian suhteen.
        Vaikkapa Jykke Sukulan, edustaahan hän HK:ta sen tuotekehittelypäällikkönä. Leukavana kaverina hänellä olisi varmaan vekkuli selitys asiaan, jääkäämme odottelemaan. Tosin ei hän ole suinkaan syyllinen tähän sotkuun.

        Lihapitoisuus noissa ektoplasmaisissa paketeissa on usein 70 %:n luokkaa, joten lihalle saa yksikköhinnan (tässä "kilohinnan") jakamalla paketin yksikköhinta 0.70:llä (siis kerrotaan lihapitoisuudella ja jaetaan 100:lla).

        Edulliselta vaikuttava liha onkin ei-aivan-niin edullista. Esim.: kilohinta 5.95, lihapitoisuus 70 % -> lihan kilohinta 8.50.


      • Nainen -77

        Hah - grillimarinoidut kasslerpihvit ovat herrrrrrkullisia! Aivan käsittämätön uskomatonta nurinaa väittää että marinoidussa lihassa olisi jotain vikaa! Käytän itse vain muutamaan ruokaan ehdottomasti marinoimatonta lihaa, enkä voi sanoa että se liha olisi parempaa - pikemminkin päinvastoin - mutta kyseisiin ruokiin ei marinaadit vaan sovi...

        Mutta onhan se hienoa ettei kaikille kelpaa marinoidut herkkukasslerit - jääpähän meille herkkusuille enemmän :D


      • at(e)ria
        Nainen -77 kirjoitti:

        Hah - grillimarinoidut kasslerpihvit ovat herrrrrrkullisia! Aivan käsittämätön uskomatonta nurinaa väittää että marinoidussa lihassa olisi jotain vikaa! Käytän itse vain muutamaan ruokaan ehdottomasti marinoimatonta lihaa, enkä voi sanoa että se liha olisi parempaa - pikemminkin päinvastoin - mutta kyseisiin ruokiin ei marinaadit vaan sovi...

        Mutta onhan se hienoa ettei kaikille kelpaa marinoidut herkkukasslerit - jääpähän meille herkkusuille enemmän :D

        Valmiiksi marinoitua lihaa myydään vain ja ainoastaan siksi, että tollot maksaa kasviöljystä kokolihan hinnan. Olkaa hyvä vain!


    • ja huolella

      120-150c uunissa, kunnes ruskeaa. Slurp

    • on liikaa savustettuja

      Kasleri Suomessa on kuivaksi savustettua, josta vaikea saada kunnon ruokaa. Eikö sitä voisi savustaa vain vähän, niin siitä saisi meheviä pihvejä.

      • Tietäväinen*

        Johan sekoilet, mistäköhän mahdat nyt puhua.
        Kasler ei nyt todellakaan ole savustettua ensinkään Suomessa. Saatat löytää jotakin erikoisleikkeleeksi tarkoitettua lihanjalostetta, joka on tehty savustetusta kaslerista.
        Lähtökohtaisesti porsaankasler on ihan naturelle lihaa, ei siis edes suolattua. Ja sitten löytyy tätä puolirikollista "maanvaivaa" eli tehdasmarinoidut kaslertuotteet. Mutta ei niitäkään ole savustettu.
        Päinvastoin: savustettu kasler on hyvää, kunhan sitä vain jostakin saisi. Mistä sinä sitä löydät?


      • tavallista sianniskaa
        Tietäväinen* kirjoitti:

        Johan sekoilet, mistäköhän mahdat nyt puhua.
        Kasler ei nyt todellakaan ole savustettua ensinkään Suomessa. Saatat löytää jotakin erikoisleikkeleeksi tarkoitettua lihanjalostetta, joka on tehty savustetusta kaslerista.
        Lähtökohtaisesti porsaankasler on ihan naturelle lihaa, ei siis edes suolattua. Ja sitten löytyy tätä puolirikollista "maanvaivaa" eli tehdasmarinoidut kaslertuotteet. Mutta ei niitäkään ole savustettu.
        Päinvastoin: savustettu kasler on hyvää, kunhan sitä vain jostakin saisi. Mistä sinä sitä löydät?

        Jos tarkoitat, niin hyvä on, se passaa hyvin grillaukseen.
        On tosin pari vuotta siitä, kun ostin Suomessa kasleria, joka tietääkseni oli savutettua.


      • Tietäväinen*
        tavallista sianniskaa kirjoitti:

        Jos tarkoitat, niin hyvä on, se passaa hyvin grillaukseen.
        On tosin pari vuotta siitä, kun ostin Suomessa kasleria, joka tietääkseni oli savutettua.

        Tottakai tarkoitan. Jos asut ulkomailla, niin olisit heti kertonut. Se ehkä selittää tietämättömyytesi Suomen oloista.


    • Dador

      Sä oot isä Tuc. Paksu munkkipulla.Ruma berniililäinen. Idän ruma hirvi. Vihannesvalio. Rumuus. Hävisit pelin !!!!!!!

    • Riisikakku

      Nonniin lapset lapset. Itse olen töissä kaupassa lihatiskillä ja tehnyt ehkä enemmän lihaa kuin kaikkivaltias itse. Pari neuvoa ihan näin by the way. ÄLÄ osta kasslerpihvejäsi valmiiksi marinoituna kaupan valmiiksi pakatusta tiskistä. Saat turhaan väärän käsityksen koko kasslerista. Siellä pesii ne jännekasamällit mitä naapurisi haukkuu joka vuosi taloyhtiön pihatalkoissa. Reseptini teille, hassut ystäväni.
      Osta kokonainen kassler (n.2kg) tai edes puolikas. Katso jo valmiiksi lihan päädyt jotta siellä olisi mahdollisimman vähän "kiinnikkeitä". Itse olen löytänyt kassleria jossa tyyliin 3/4 on lihaa ja loppu 1/4 on jaettuna kahteen osaan (tästä tuli törkeen hyvää) Jos ei ole naisia mukana niin kiinnikkeet ei haittaa.
      Päällystä kassler karkealla merisuoilalla. (eli niin paljon maerisuolaa kuin siihen kauttaaltaan kiinnittyy).
      Kääräise kassler elmukelmuun tai laita se muovipussiin. Jätä jääkaappiin yön yli.
      Poista kasslerista ylimääräiset suolat ja laita se kääri se takaisin jääkaappiin.
      Savusta kassleria 45min. (Anna kasslerin lämmetä hieman pöydällä ennen savustusta)
      Jäähdytä kassler mahd. nopeasti ja laita se elmukelmussa jääkaappiin.
      (Itse tein kasslerin kahden päivän päästä grillissä. Buenoo :) )
      Leikkaa sopivan paksuisiksi pihveiksi ja grillaa normaalisti kertakäyttögrillissä, auringon polttamalla kalliolla tai mikä amerikkalainen yber grilli sinulta sitten löytyykään. Bon Ruokahaluu vaa.....

      Vinkki. Itse savustin samaa aikaa alaritilällä lohifileen ja yläritskulla kasslerin.

      • Nainen -77

        Merisuolan käyttö pitäisi minun mielestäni lailla kieltää! Mikään, mikä koskettaa merisuolaa, ei ole hyvää - se joka muuta väittää, kärsii melkoisesta suolan puutteesta, ja kaipaa ruokavalionsa normalisoimista... Siinä on teille mielipidettä kerrakseen.... :)


    • musta lappu sulle

      Sullekin yksi neuvo. Älä tollo nostele noita viisvuotta vanhoja tänne, jos on pakko päteä, niin aloita ihan uusi aihe. Siinä voit sitten neuvoa, mitä ikinä luulet, mukamas tietäväsi.
      Vanhojen nostelusta, tarttis vaan tikkua silmään.

      • dhfiguhdiuhg

        Miten oppi lihan kypsennyksestä on viidessä vuodessa vanhentunut?


    • AAAAAAH NJAMMMM!

      OI että, paistoin äsken kasslerpihviä pannulla, en saanut siitä siedettävässä ajassa mureaa. Pinnasta tuli kuitenkin sopivan kärähtänyt.

      Samaan aikaan mulla oli uunissa toinen ruoka 150 asteessa ja laitoin kasslerin sinne hautumaan ja se oli siellä jotain 15 min, ehkä enemmän.

      Jumaliste, että oli hyvää! ;)

      ELIkkäs, suosittelen, että

      1. paista pihvin molemmat puolet kuumalla pannulla ruskeiksi, laske lämpötilaa ja hauduta pannulla jonkin aikaa.

      2. laita samalla uuni 150 astetta ja lykkää vielä pannulla rusketuksen jälkeen uunivuokaan tai pellille 10-20 min niin avot! Luulis toimivan!

      KASSLERI on OIKEIN herkkua ;)

    • Ei pihvilihaa

      Kassler laitetaan paistin tavoin, eli uunivuokaan ja kohtuullisella lämmöllä uunissa.
      Pihvilihaksi pitää valita kalliimpia ruhon osia.

      • Suomenmieli

        .....no jos sen välttämättä haluaa pilata, mutta on pihvinä huomattavasti kyljystä tai filettä maukkaampaa.


    • mek

      Jos paistat kasleria niin otatt lihat huoneenlämpöön paritubtia ennen paistamsita ja paistat pannulla ett älihasnesteet tulee pintaan ja sitten käännät ja sama juttu toiselle puolelle ja sen jälkeen uuniin 150 asteeseen puleksi tunniski ja uuni valmiiksi lämpimäksi. Toinen tapa että pihvit uunivuokaan ja maustat oman maun mukaan ja 175 asteeseen 45-60 minuuttia niin hyvä tulee. Kunnolliisia pihvejä saat parhaiten naudan sisä- tai ulkofileestä.

    • Anonyymi

      Kasler on mun lempparia 👍

    • Anonyymi

      Hyvää juhannusta

    • Anonyymi

      Hitaasti. 80-asteiseen uuniin neljäksi tunniksi.

    • Anonyymi

      Entä jäljelle jäävät ravintoarvot lihassa jonka paistaa/kypsentää/hauduttaa, jääkö siitä mitään jäljelle kun usean tunnin esim. kassleria hautoo/wokkaa/jne?

      • Anonyymi

        tai kuutioikaa se kasslerr n. 1cm paloihin, ruskistakaa ja pataan hautuu n. 1tunniksi, sipulit kasvikset sekaan viimesimmäksi. Mikä menis muka sillon pieleen??
        Kertokaa te jotka tiedätte


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2646
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1991
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe