Hei
Minulla on Nishikin 3*8 vaihteinen maastopyörä, jolla ajelen työmatkat.
Se tekee seuraavaa:
kun poljen niin yhtäkkiä ketjut/eturatas korisevat todella kovasti ja jotenkin tuntuu kuin ketjut haukkaisivat hetken tyhjää. En osaa paremmin selittää. Ketjut eivät pomppaa pois. Tuntuu siltä kuin rattaan hampaat eivät tarttuisi ketjuihin, mutta hampaat ovat ehjän näköiset. Tämä ilmenee erityisesti liikkeelle lähdettäessä ja raskaissa ylämäissä suurella vaihteella.
Mikä on vikana?
Ketju ei näytä löysältä. Voiko se olla kuitenkin vika?
Ovatko vaihteet jotenkin epävireisessä asennossa? Vaihteet kyllä vaihtuvat, vaikka eivät selvästi kaikilla vaihteilla aivan kohdalla olekaan oudosta tuntumasta huomaten.
Auttakaa nyt joku kun en oikein viitsisi uutta kallista pyörää ostaa.
Ketjut rahistelevat "tyhjiä" kierroksia?
6
2505
Vastaukset
- Se ketju?
Etenkin esim. ylämäkeen polkiessa, kun ketju on takana pienellä rattaalla?
Itsellä on apu löytynyt, kun olen vaihtanut ketjun ja takarataspakan.
Maksaa jotain, en muista, mitä. - pyörätiellä
Ensimmäinen on tuo mitä jo ehdotettiin, ketju on vaihdettavassa kunnossa. Jos niin on, pitää myös takavaihteen rataspakka vaihtaa. Tämä johtuu siitä että ketju kuluessaan "venyy" ja lakkaa hiljalleen sopimasta. Varsinkin takapakan pienimmillä rattailla alkaa esiintyä juuri tuollaista yli hyppimistä.
Toinen mahdollisuus on ihan vaan vaihtajan asennon säätäminen. Jos vaihde ei ole ihan kohdallaan, se saattaa kovalla voimalla polkaistessa saada ketjun hyppäämään kahden rattaan välillä ja se kuulostaa juuri tuollaiselta myös. Katso vaihteiden säätäminen jostain vähän yli kymmenen viestin takaa.
Ainakaan heti en keksi muita vaihtoehtoja. Älä kuitenkaan vielä hylkää hyvää pyörää...- mahdollisuus...
on vielä se, että takapyörän vapaaratasmekanismismissa on jotain vikaa. Tosi harvinaista näin lämpimällä, mutta talvella aika tavallistakin, että mekanismi jumii ja rataspakka pyörii tyhjää.
Tosin ketjun ja rataspakan kuluminen ja siitä aiheutuva ketjun hyppiminen on todennäköisin vaihtoehto. Kannattaa ihan ensiksi silmämäärisesti tarkistaa varsinkin pienin ratas, siinä kuluminen näkyy parhaiten. Ketjun voi mitata, ketjun tappien väli on tuumamitoilla (kahden tapin väli on 0,5"). Perusmittauksessa mitataan 12" ja mitan pitäisi sattua tappien keskelle molemmissa päissä. Jos nivelet ovat kuluneet (ts. "ketju venynyt"), mittaan tulee heittoa, Muistakseni jos heitto >1/16" ketju vaihtoon, >1/8" vaihtoon lisäksi takapakka ja jos >1/4" niin eturattaatkin ovat entiset.
- Mikke
ihan ensimmäiseksi käydä jutustelemassa osaavassa ja palvelualttiissa pyöräkorjaamossa ja pyytää aluksi säätämään vaihteet ja samalla varmaan antaisivat arvion rattaiden/ketjujen kulumisesta. Ei se säätö maallikolle kuitenkaan mikään ihan helppo asia ole ja kun ne vaihteet on säädetty kunnolla, niin kyllä ne kestävät taas pitkään ajella. Monellakaan ei ole kotiloissa sellaista korjautelinettä, johon pyörän voi asetella säätöä varten ja se on hanakalmpaa, jos pyörän kääntää kumolleen. Sitten varmaan olet huomioinut, että vaihteiden käytössä on hyvä suosia mahdollisimman suoria ketjulinjoja, ettei menisi pahasti ristiin etu ja takarattaiden linjat. Itse olen joutunut nishikin kanssa rattaiden vaihto-operaatioon kolmenkin tuhannen kilometrin jälkeen, ja vastaavantapainen ongelma korjaantui. Toki tuo vapaaratas-asia on hyvä tarkistaa. Jos nämä toimenpiteet eivät auta, niin tokihan nishiki on sen verran arvokas pyörä (ainakin minun ohuehkon rahapussin mittataulukossa), että kyllä siihen rattaat ja ketjutkin vaihtaa kannattaa, jos se kerran muutoin on sopiva ja toimiva kulkine.
- nimmum
joo, eli itselläni teki samanlaista vanhassa pyörässä, tai sanoisinki vanhoissa, eli kahdessa edellisessä. molemmissa oli 21vaihdetta.
ja syykin siihen löytyi, eli kuluneet rattaat.
niihin kannattaa panostaa, maksavat kuitenkin varmaan ihan kiitettävästi, niin käyttäisi niitä oikein. eli siis etu- ja takavaihtajia pitäisi kaikkia käyttää.
http://www.tunturi.fi/bicycles/pdf/tunturi_polkupyorien_huoltokirja.pdf
tuossa on osoite, josta löytyy muutenkin hyvät vinkit miten huollat pyörääsi. esim. juuri nuo vaihteet, että mitkä rattaat saisi olla käytössä samanaikaisesti ja mitkä ei. - Anonyymi
olisi vakuutusyhtiöiden haamu kierros, syynä, tehdään päätös luoden toiselle ajatus. sanoilla olet pyytänyt
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006394
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303833törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283200Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701726- 331398
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46969Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11890- 42869