Olen omistanut nyt huhtikuun alusta Nishiki 372 hypridi pyörän, jossa 21 vaihdetta.Liikkeessä sanottiin, että ketjut olisi vaihdettava 800km jälkeen.Mulla tulee n.900 km kuukaudessa työmatkoista (46x20).Eli ketjut vaihdettava kerran kuukaudessa?????Onko huolto riittävä kerran vuodessa liikkeessä, jos rasvaukset huolehditaan.Vanha pyörä oli 12 vuotta ilman ketjujen vaihtoa eikä vikaa ollenkaan.Katson tarkasti, millä rattaalla ja vaihteella ajan, ettei vinolinjaa synny.Ei kuulu mitään rohinoita tai muuta.Rattaatkaan ei vaikuttaisi kuluneilta.miten te muut????
ketjujen vaihto
22
12938
Vastaukset
- liioittelua
Jos ketju on aina hyvässä voitelussa, kestää se mainosti liikoja venymättä vuosittaisen kilometrimääräsi.
- pyörätiellä
Huollon kaveri on sillä lailla oikeassa, että ketju kuluu hiljalleen. Tuo vaihtoväli on kuitenkin tosi lyhyt. Jos haluat säästää ketjujen ja rattaiden vaihtamista ja ajaa pitkään, hanki muutama (2-5) ketjua ja vaihda niitä tuon kilometrimäärän välein. Näin pääset saman (2-5) verran pidemmälle yhdellä rataspakalla kuin ajamalla ketjun kokonaan loppuun ja vaihtamalla sitten molemmat.
Yhdellä ketjulla olen päässyt nykypyörillä useita tuhansia kilometrejä, joten anna mennä vaan. Huolto tietysti petaa itselleen hommia aina kun ne luulee jonkun uskovan kaiken kuulemansa. Hyvä että ymmärsit kysyä. - jts
tuntuu että joku haluaa rahastaa kun ehdottelee tuommoista. Ostin itse Nishiki 401 hybridin ja ei kyllä puhuttu mitään noin tiheästä vaihtovälistä.Ensihuollosta oli kyllä puhetta.
- ketjuillaan
Hyvin voideltuna maantiekäytössä 3...4 tkm on ketjulle aika sopiva. Jos ajaa pidempään, niin saattaa joutua uusimaan rattaat samalla.
- vai 3-4
tonnia ketjuilla ja sitten loppu ! Ihan täyttä p****a puhetta. Olen ajanut samoilla ketjuilla yli 20 000 km ( useilla kiekoilla / rataspakoilla ) eikä ketjun loppuunajosta ole tietokaan. Riippuu tietysti ketjusta, jos ostat kiinalaisen halpaketjun-ei kestä varmaan kuin sen 800 km. Joku Shimano-ketju=samaa kuraa=3-4 tonnia. Osta Campagnolo Ultra Narrow, ajat sen 20 donaa ja ketju toimii, toimii......
- vinkkiä
vai 3-4 kirjoitti:
tonnia ketjuilla ja sitten loppu ! Ihan täyttä p****a puhetta. Olen ajanut samoilla ketjuilla yli 20 000 km ( useilla kiekoilla / rataspakoilla ) eikä ketjun loppuunajosta ole tietokaan. Riippuu tietysti ketjusta, jos ostat kiinalaisen halpaketjun-ei kestä varmaan kuin sen 800 km. Joku Shimano-ketju=samaa kuraa=3-4 tonnia. Osta Campagnolo Ultra Narrow, ajat sen 20 donaa ja ketju toimii, toimii......
Lainaus Ultra Narrow -ketjun manuaalista:
"4. Chain replacement
A chain typically lasts between 2,000 miles and 5.000 miles..."
Linkki manuaaliin: http://www.campagnolo.com/pdf/7225301_Ultra_Narrow_chain.pdf
Siis Campagnolon mukaan heidän huippuketjulleen 3000...8000 km. Itse on tullut käytettyä vain sitä mainitsemaasi Shimanon kuraa, lähinnä HG-91:siä ja maantiepyörässä ketjut on mennyt vaihtoon 4 tkm kohdalla ja maastopyörässä 1.5 tkm kohdalla.
Keskustelun avaajalla on muuten 7-pakalla varustettu pyörä, joten miksi ihmeessä siihen menisi laittamaan 10-pakan ketjun. Eipä taitaisi oikein toimia. - alkup.tuna
vai 3-4 kirjoitti:
tonnia ketjuilla ja sitten loppu ! Ihan täyttä p****a puhetta. Olen ajanut samoilla ketjuilla yli 20 000 km ( useilla kiekoilla / rataspakoilla ) eikä ketjun loppuunajosta ole tietokaan. Riippuu tietysti ketjusta, jos ostat kiinalaisen halpaketjun-ei kestä varmaan kuin sen 800 km. Joku Shimano-ketju=samaa kuraa=3-4 tonnia. Osta Campagnolo Ultra Narrow, ajat sen 20 donaa ja ketju toimii, toimii......
tuohon paskanpuhumiseenkin arvon "asiantuntija" tai "Harrastaja 2007" tai mikä nimimerkki sulla nyt sitten onkaan.
- sinä tunari
alkup.tuna kirjoitti:
tuohon paskanpuhumiseenkin arvon "asiantuntija" tai "Harrastaja 2007" tai mikä nimimerkki sulla nyt sitten onkaan.
puutu asiaan, josta et tiedä / ymmärrä mitään ! Aja vaan Inserallas ojan pohjia !
- asetttelua
sinä tunari kirjoitti:
puutu asiaan, josta et tiedä / ymmärrä mitään ! Aja vaan Inserallas ojan pohjia !
inserallakin on tietty mallit hyviä se on fiillarilehtikin testannut (x-cross)
- alkup.tuna
sinä tunari kirjoitti:
puutu asiaan, josta et tiedä / ymmärrä mitään ! Aja vaan Inserallas ojan pohjia !
Inseraa, enkä ottas edes ilmatteeksi, jos pitäs ite pitää kunnossa ja ajaa sillä :-)
Jokaisesta hyväkuntoisesta, todistettavasti 20 000km ajetusta ketjusta maksan 10 000€, montakos tuot? - Nimetön
alkup.tuna kirjoitti:
Inseraa, enkä ottas edes ilmatteeksi, jos pitäs ite pitää kunnossa ja ajaa sillä :-)
Jokaisesta hyväkuntoisesta, todistettavasti 20 000km ajetusta ketjusta maksan 10 000€, montakos tuot?on tällä hetkellä, millä on se 20 thkm ajettu ! Miksi sulle antaisin, koska se käy ja kukkuu edelleen !
- alkup.tuna
Nimetön kirjoitti:
on tällä hetkellä, millä on se 20 thkm ajettu ! Miksi sulle antaisin, koska se käy ja kukkuu edelleen !
edellisestä viestistäni, eli maksan 10 000€ hyväkuntoisesta todistetusti 20 000km ajetusta ketjusta. Eikö olisi hyvä kauppa?
Siinä vaan on sellainen mutta, että tuo yhtälö on mahdottomuus. Yksikään ketju ei ole hyväkuntoinen, hyvä jos edes ehyt, 20 000km jälkeen. - tunarin tuna
alkup.tuna kirjoitti:
edellisestä viestistäni, eli maksan 10 000€ hyväkuntoisesta todistetusti 20 000km ajetusta ketjusta. Eikö olisi hyvä kauppa?
Siinä vaan on sellainen mutta, että tuo yhtälö on mahdottomuus. Yksikään ketju ei ole hyväkuntoinen, hyvä jos edes ehyt, 20 000km jälkeen.Mikä on hyväkuntoinen ketju ? se on sellainen ketju mikä toimii ! Ihan sama kuinka paljon se on venynyt ! Ajan vuodessa noin 10-13 tonnia vuodesta riippuen ja käytän kolmia kiekkoja säiden mukaan. Ostin uudet campan palikat 2004 syksyllä, eikä niihin ole sen jälkeen uusintaa tehty-eli ketjuilla ymv osilla on ajettu n. 22-23000 km. Jos alat spekuloimaan ketjun kunnolla olet metsässä, jos ja kun ketju toimii em. kiekkojen kanssa, ajan sillä tasan tarkkaan niin kaun ne toimii, vaikka olisit mitä tahansa mieltä ketjun kunnosta, ei kai kukaan ole väittänytkään, että ketjun pitäisi uutta vastata !
- alkup.tuna
tunarin tuna kirjoitti:
Mikä on hyväkuntoinen ketju ? se on sellainen ketju mikä toimii ! Ihan sama kuinka paljon se on venynyt ! Ajan vuodessa noin 10-13 tonnia vuodesta riippuen ja käytän kolmia kiekkoja säiden mukaan. Ostin uudet campan palikat 2004 syksyllä, eikä niihin ole sen jälkeen uusintaa tehty-eli ketjuilla ymv osilla on ajettu n. 22-23000 km. Jos alat spekuloimaan ketjun kunnolla olet metsässä, jos ja kun ketju toimii em. kiekkojen kanssa, ajan sillä tasan tarkkaan niin kaun ne toimii, vaikka olisit mitä tahansa mieltä ketjun kunnosta, ei kai kukaan ole väittänytkään, että ketjun pitäisi uutta vastata !
20 000km ajetun ketjun kunnolla, se on loppuun kulunut.
Tuskin edes pysyy rattailla tai on yhtenä kappaleena. Ja tiedoksi sullekin, ne kolmet kiekot ei auta yhtään sitä ketjua venymästä, mutta kolmet ketjut tasasesti vaihdeltuna, auttaa rataspakkaa pysymään pitempään kunnossa :-)
- tourdetyömatka
Tässä kinastellessa on unohtunut antaa ketjun aloittakalle pari vinkkiä:
- Huolehdi että ketjuissa on voidetta. Hyvä ketjurasvapurkki makssa apaut 5$
- Puhdista ketjut aika-ajoin. Kurassa ajaessa useammin. Jos et jaksa hammasharjalla värkätä etkä irroittaa ketjuja, niin ne voi semmosella kaukalolla putsata. Ketjujen säännöllinen puhdistaminen lisää niiden käyttöikää. Kun olet puhdistanut ketjut, niin odota että ne kuivuu ennenkuin rasvaat ne.
- Puhdista myös rataspakat, mutta älä voitele niitä.
Helpoiten ketjujen ja rataspakan puhdistuksesta selviytyy kun omaa vähintään kahdet ketjut. Irroittaa toiset ja jättää likoamaan puhdistusaineeseen päiväksi, niin kaikki ylimääräinen lähtee helposti. Kun irroittaa ketjut ja puhdistaa rataspakan laittaa, ne puhtaana olevat ketjut paikalleeen ja rasvaa ne.
- Ketjujen rasvauksessa määrä ei korvaa laatua, eli laittaa vain suosiolla ketjuihin tarkoitettua voiteluainetta ja vain senverran kun tarvitsee. ylimääräinen öljy kerää likaa.
Ja kuten ylempänä kerrottiin, niin ketjujen vaihtaminen kannattaa kun ne ovat kuluneet. Silloin rattaat pysyy paremmassa kunnossa ja niiden vaihtoväli kasvaa.- tourdetyömatka
Öö olipa taas pilkut kohillaan ja kirjaimet villissä järjestyksessä. :)
- merkkejäsallitaan
öhy..
Ajan myötä ketju venyy ja alkaa sitten syödä hammasrattaiden hampaita.
Ketjun venymän voi tarkistaa siihen tarkoitukseen myytävällä mitalla.
Mitä ohuempi ketju, sitä nopeammin se venyy. 8 vaihteisen ketju
ei veny niin nopeasti kuin 9 vaihtaisen. Nykyiset 11 vaihteiset ketjut eivät varmaan
kestä edes yhtä polkaisua, mikä on varmasti ollut valmistajien tarkoituskin. - venyyhän-se
"Vanha pyörä oli 12 vuotta ilman ketjujen vaihtoa eikä vikaa ollenkaan."
Hyvinkin mahdollista ja 25 vuottakin voi kestää ihan hyvin. Aika ei juurikaan kuluta ketjua vaan ajetut kilometrit.
Perus 8-vaihteisen ketju on kestänyt minulla 1500-1900km, 0.75% venymällä. Voihan saman ketjun rattaineen ajaa niin kauan kuin kestää ehjänä mutta sitten tarvitsee vaihtaa sekä rattaat ja ketjut.
Yhdellä pyörällä ajoin 7 vuotta ennenkuin ketju tippui tielle, kilometrejä oli varmaan 8000km. Alle 200€:n Halpahallin hybridi. - Anonyymi
Tarkistin juuri uuden 600km ajetun 21-vaihteiseni ketjun. Tulkki holahti sisään molemmin päin, eli ketju meni samantien vaihtoon. Osuutta nopeaan kulumiseen saattoi olla käyttämälläni ketjuöljyllä. Heti totesin sen olevan aivan liian ohutta lirua, joka sopii lähinnä kiinni ruostuneiden ketjujen avaamiseen, vaan enpä uskonut ensivaikutelmaa.
Pitää vissiin vaan panna aina 500km välein aina uudet 5€ ketjut ja kokeilla eri voiteluaineita ja seurata kulumista.
Ajattelin pyörän ostettuani kierrättäväni kolmia ketjuja, muttei siinä nyt taida olla järkeä, eihän tuommoisiin ole enää 1000km jälkeen luottoa ylämäkeen runtatessa.Ethän käyttänyt ketjuihin näitä "monitoimiöljyjä" tyyliin CRC 5-56 taikka WD 40, tai jotain muuta vastaavaa, niitähän ei ole tarkoitettu (polkupyörän) ketjujen voitelemiseen. Niihin on omat tuotteensä.
Ja jos tarkoitit "ohuita" ketjuöljyjä eli ns ."Dry lube" öljyjä joilla saavutetaan yleensä kaikista parhaat ominaisuudet kuivankelin ajoon (mahdollisimman pieni kitkahäviä ketjulinjassa sekä pieni lian kertyminen ketjuun) , ovat öljyä ketjuun levittäessä erittäin juoksevassa muodossa, johtuen "öljyssä" (siksi heittomerkeissä, koska osa näistä tuotteistä on vahapohjaisia tuotteita) olevasta kuljetin/ohenne aineesta joka mahdollistaa öljyn tunkeitumisen mahdollisimman hyvin lenkkien/tappien väliin (eli juurikin sinne minne sen tuleekin kulkeutua) väliin niitä voitelemaan/pienentämään kitkaa).
Näiden Dry lube öljyjen huono puoli on se, että ne kestävät heikosti isommassa vesisateessa ajoa ja vesisateen jälkeen ketjut tulisikin kuivumisen jälkeen öljytä aina uudestaan, eli eivät sovellu niin hyvin päivittäiseen käyttöön kuin jotkin toiset hieman paksummat ketjuöljyt jotka sitten taasen kestävät vettä paljon paremmin.
- Anonyymi
Oli ihan pyöränketjuöljyä, mutta ei tunnettua merkkiä. En viitsi nimeä enkä ostopaikkaa mainita, kun sekoitin sitä välillä moottorisahan teräketjuöljyn kanssa yhteen!
- Anonyymi
Ei ole sitten ehkä ihan parasta laatua. Itselläkin oli hg 40 ketjut vanhassa pyörässä ja niitä oli turha jynssätä senkun uusi vaan vähän väliä. Venyy mukavasti jo muutamalla maastolenkillä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315426- 363721
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833273- 112535
- 292132
- 122057
- 1631876
- 141358
- 1051352
- 1371154