Hemoglobiinin alentaminen

laiheliini

Minulla on korkea hemoglobiini naiseksi, yli 160. En voi luovuttaa verta, koska olen liian laiha SPR:n mielestä. Voiko verta luovuttaa missään muualla kuin yleisissä paikoissa. Voiko esim. terveyskeskuksessa luovuttaa. Kupparilla kävin, mutta se on liian kallista ja jäi ikävät arvet.

6

3452

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuten

ollut joskus tutkimuksissa että on katsottu, että sinulla on vain luontaisesti korkea hemoglobiini eikä se johdu verisairaudesta (polysytemia vera.) Tosin jos tupakoit niin se nostaa hemoglobiinia (mekanismi on hapenpuute, jolloin luuydin kompensoi tilanteen tuottamalla lisää happea kuljettavaa hemoglobiinia).

Vastausta kysymykseesi minulla ei ole. En edes tiennyt että verenluovutuksessa on painorajat!

• vee-e

http://www.hairstore.fi/bbs/index.php?board=23;action=display;threadid=8782
      http://www.veripalvelu.fi/asp/system/empty.asp?P=7&VID=default&SID=845274163256416&S=0&C=25715

jos mulla olis vastaava ongelma, niin selvittäisin vielä olisiko luovutus seuraavalla kerralla mahdollinen. 50kg on alapainoraja mutta jos sattuu juuri silloin olemaan kiviä taskussa niin minkäs sille voi.
      toisaalta verenluovutus ei poista syytä korkeaan arvoon.

arvon noustessa vielä on lääkärin tutkittava tilanne, luultavasti on vain perinnöllistä.

runsaasti vettä juomalla arvo pienenee. myös kuukautiset alentaa arvoa.

sitten voi ottaa selvää mitä suositellaan arvon nostamiseksi ja toimia juuri päin vastoin.

ilmeisesti olet nuori ja tilanne on seurannassa ? hoitajat kyllä neuvoo ja opastaa, kysele vaan reippaasti.

• fghjkl

Itselläni on korkeimmillaan ollu 183. Sanoivat silloin että ei huoleen ja seurataan. Vanhemmiten voi kuulemma olla tarvetta ohennuslääkkeeseen. Nykyisin on ollut 176 tienoilla.

Eihän tuo paksuus mitään haittaa jos putket ovat kunnossa, mutta sitten kun tulee ahtautumia, niin voi aiheuttaa tukoksia.

Kielsivät aktiiviurheilun koska nostaa ja samoin sanottiin verenluovutuksista, että jos aloittaa, niin sitten pitää jatkaa säännöllisesti kun luovutus kuulemma kompensoi myös nostamalla.

• myös korkea

Hemoglobiini, vaikka luovutan verta 3 kertaa vuodessa viimeksi hb oli 163. Minun kirobraktikkoni sanoi, että on aivan liian korkea ja kehoitti ottamaan omenaviinietikkaa veden seassa. Olen nyt juonut joka päivä 1 rkl omenaviinietikkaa sekoitettuna 3dl vettä en tiedä auttaako, mutta kokeillaan.

• dfghjkl

Ihan turha. Ne jotkut hurahtaneet tyrkyttävät tuota etikkajuttua kaikkiin vaivoihin, eikä sen ole oikeasti todettu auttavan mihinkään. Hampaat kuitenkin syöpyvät hapon takia.

• ammattilaisen
        dfghjkl kirjoitti:

Ihan turha. Ne jotkut hurahtaneet tyrkyttävät tuota etikkajuttua kaikkiin vaivoihin, eikä sen ole oikeasti todettu auttavan mihinkään. Hampaat kuitenkin syöpyvät hapon takia.

Tietävän mikä tehoaa. Laihdutus hömppään ei omenaviinietikka auta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8666
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4818
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4278
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3847
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3030
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2706
    8. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      48
      2519
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2295
    Aihe