Joku kun on kaatunut polkupyörällä? Mitä tapahtui? Käytitkö kypärä?
pyöräily ja kaatuminen
27
6685
Vastaukset
- Mitä Äksyin Ämmä
loivassa kaarteessa, tavaratelineellä matkusti kymmenvuotias tyttö sylissään koiranpentu. Itse olin tuolloin 11-vuotias - toimintamme oli siis laitonta. Tavallisen polkijan pyöräilykypärän käyttö taisi noihin aikoihin kuulua lähinnä tieteistarinoihin.
Onneksi ei käynyt kuinkaan ihmisille eikä eläimelle - ajoin kävelyvauhtia. Mutta nykyään kypärättä polkee pedaalipölvästi, eikä tavaratelinettä ole tarkoitettu lasten kuljetukseen lasten ajaessa. Tästä muuten poliisit meille joskus toisella kertaa huomauttivatkin, oikein ämyrein: "Toinen pois kyydistä!" Kyllä me pelästyimme - silloin olin mennä nurin... - pinnipinnii
Itse en ole kaatunu pyörällä mutta minun kummisetä on. Kypärä oli päässä, mutta ilman kypärää setääni ei enää olisi olemassa. Rengas oli osunut johonkin kiveen ja setäni oli lentänyt tangon yli pää edellä.
Isäni taas kaatui pyörällä kun oli kääntymässä ja vauhtia oli n 5km/h, eli todella vähän. Se kaatui kivisoraan kun rengas heitti alta. Pahasti ei käynyt ja kypärä oli päässä.
.. pitäisköhän itse siirtyä kypärän käyttöön kun kerta markkinoilla on ihan hienojakin kypäriä ja anteeksi tämä sekava selitys :)- Timba . . .
Itse olen pyörällä kaatunut tai ajanut kolareita auton kanssa mm liikennelaitoksen bussin kanssa ihan nöösipoikana kovasti on ollut varjelusta ilman kypärää. Naarmuin ja pikku kuhmuin olen selvinnyt. kop kop . . .
Nyt vanhemmiten (rapiat 40v) on kyllä kypärä hankittuna mutta vielä on totuttelu asteella ihan kotona vaan. Eli pyöräilyyn en ole sitä vielä päähäni osannut laittaa. - RajuRisto
Lensin tangon yli meni vaan huulet paskaksi ja hammas lohkes
- pyörätiellä
Se vaan on niin että kun ajaa paljon, joskus kaatuu. Se kuuluu kaksipyöräisten olemukseen. Kolmipyöräisetkin kaatuu, myös autot kaatuu joskus mutta se on eri juttu.
Kun ajaa muutaman tuhatta kilometriä vuodessa, sellaista vuotta voi pitää hyvänä ettei kaadu yhtään kertaa. Itse olen kaatunut viimeksi viime kesänä kokeillessani itselleni vieraan tyyppistä pyörää. Silloin kaatuminen tapahtui ihan paikaltaan ja tietysti kypärä oli päässä. Ei se tosin mitään vaikuttanut.
Muita kaatumisia on tullut muutaman vuoden välein, hyvin on siis mennyt. Vain kerran viimeisen kymmenen vuoden aikana olen ajanut ihan omin päin nurin. Muissa kerroissa on syynä ollut joku eteen loikannut kulkija, jonka yli en ole halunnut ajaa. Hätäväistössä yleensä aina kaatuu.
Mitä enemmän jaksaa tarkkailla muuta liikennettä, ennakoida ja JARRUTTAA ennen kuin on liian myöhäistä, sitä harvemmin sattuu. Hirvittää katsella varsinkin keski-ikäisten miesten koheltamista pääkaupunkiseudun pyöräteillä. Täysillä vaan ja luultavasti vielä silmät kiinni... Kyllä ne muut väistävät, jos ehtivät."...Hirvittää katsella varsinkin keski-ikäisten miesten koheltamista pääkaupunkiseudun pyöräteillä..."
Minä taidan olla noita keski-ikäisiä miehiä, vaikka omasta mielestäni yritänkin ajaa oikealla tilannenopeudella. Sen sijaan noista pääkaupunkiseudun pyöräteistä voisin sanoa, että ei niitä ainakaan pyöräilijät ole suunnitelleet. Uusissakin pyöräteissä on täysin susia liittymiä, kuten liikenneympyrä Finnoontien eteläpäässä. Olisi kiva joskus nähdä se tyyppi, joka on suunnitellut kevyenliikenteenväylät tuohon ympyrään.- juke
etenkin koirantaluttajia pyöräteillä kannattaa varoa, niitä kelaussiimoja minkä päässä hauva on ei näe hyvin, ja se koira saattaa vaihtaa äkkiä puolta siinä missä omistaja ei, ja onneton pyöräilijä hurauttaa talutusvaijeriin ..
Toiset vaaranpaikat on nää perinteiset takaa (alamäessä lujaa) ohitettavat, ite olen ottanut tavaksi kilauttaa kellolla kun tulen takaata niin edessäolija huomaa. - yli vaan
KPy kirjoitti:
"...Hirvittää katsella varsinkin keski-ikäisten miesten koheltamista pääkaupunkiseudun pyöräteillä..."
Minä taidan olla noita keski-ikäisiä miehiä, vaikka omasta mielestäni yritänkin ajaa oikealla tilannenopeudella. Sen sijaan noista pääkaupunkiseudun pyöräteistä voisin sanoa, että ei niitä ainakaan pyöräilijät ole suunnitelleet. Uusissakin pyöräteissä on täysin susia liittymiä, kuten liikenneympyrä Finnoontien eteläpäässä. Olisi kiva joskus nähdä se tyyppi, joka on suunnitellut kevyenliikenteenväylät tuohon ympyrään.Heh. En siis ole ainoa, joka kiroaa Finnoontien liikenneympyrän alikulkutunneleita. Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen aamu, kun poljen liittymän ohi itse kiertoliittymää autotietä. Liittymän keskellä oleva ruosteinen torni on pyöräilijöille vaarallinen näköeste.
Taustatietoa: http://www.poljin.fi/pyorailykunnat/liikennesuunnittelu/esimerkkeja/Finnoontien - yli vaan
yli vaan kirjoitti:
Heh. En siis ole ainoa, joka kiroaa Finnoontien liikenneympyrän alikulkutunneleita. Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen aamu, kun poljen liittymän ohi itse kiertoliittymää autotietä. Liittymän keskellä oleva ruosteinen torni on pyöräilijöille vaarallinen näköeste.
Taustatietoa: http://www.poljin.fi/pyorailykunnat/liikennesuunnittelu/esimerkkeja/FinnoontienTuosta edellisestä linkistä ilmenee, että liittymän keskelle rakennetaan vuonna 2008 kolme muuta tornia. Ei hitto. Onneksi on muutto edessä :D
Ensimmäinen kerta oli joskus 70-luvulla, kun vetäisin nurin teininä raskaasti pakatulla retkipyörällä. Aloin pyslaamaan jotain ylimääräistä ja unohtui katsella eteenpäin, joten osuin edessäajavaan. Paikka oli tasaista asfalttia, eikä onneksi tullut autoja takaa, joten ei vahinkoja. Kypärää ei tuolloin tunnettu.
Toinen kerta oli reilut pari vuotta sitten, kun olinjuuri vaihtanut lukkopolkimiin. Tulin matelemalla ulos porttikongista ja jäin kuumana kesäpäivänä katselemaan jotain todella hyvän näköistä tipua vastavaloon puoliksi läpinäkyvässä kesämekossa. Tajusin liian myöhään, että jalat on kiinni polkimissa. Kypärä oli, mutta ei auttanut henkisiin vahinkoihin ;-)
Kolmas kerta neljää kymppiä alas mäkeä ja pyörätiessä routavaurio, joten pyörä lähti vasemmalle ja minä oikealle - jalat yhä kiinni polkimissa. Oikea kylki pahoilla naarmuilla, enkä ajanut varmaan viikkoon - niin muusina koko mies. Sain vedettyä itseni kasaan, kuten laskuvarjohypyssä, joten nähdäkseni en saanut iskua kypärään. Fillarin kanssa vain ei kierähdetä. Jos olisin kaatunut muutama metri myöhemmin, olisi pääni osunut valotolppaan, jolloin kypärä olisi pelastanut (toivottavasti). Espoon kaupunki muuten korjasi viikossa nuo routavauriot, kun ilmoitin niistä - kiitos siitä.- Mikke
muutamia kertoja ja aineksia olisi ollut pahoihinkin vammautumisiin. 60-luvulla ei kypärää käytetty. Kerran alamäessä kuoppaisella hiekkatiellä dynamo luisui alaspäin ja pinnojen väliin. Lensin siitä tangon yli eteen ja ihme, ettei käynyt pahempia. Muutama pinna poikki ja vanne kieroksi. Talvikelillä kaaduin samalla kymmenluvulla, ei ollut nastarenkaita. Pääkin osui sen verran tiehen, että silmälasit särkyivät.
Kerran jäin pyöräretkellä tyhmyyttäni odottelemaan kavereita liian keskelle tietä alamäen alla ja kaveri ei ehtinyt kokonaan väistää. Kyynärpää aukesi hiekalle kaatuesssani, vaikka onneksi kaveri vain hipaisi.
Viime kesänä kaaduin miltei paikallani lähtiessäni pihasta hiukan pehmeässä sorassa, jalka hiukan verinaarmuille siinä meni. Nyttemmin olen fanaattinen kypärän käyttäjä. - 0g13
kaatunut useasti, kypärää ei ole vaan hyvä lääkitys :)
- tälläistäkin
Pahimmat kaatumiset viime vuosina, kun ostin uuden pyörän, enkä ollut tottunut etujarruun, mikä todella nappaa tosissaan kiinni. Etupää lukossa ja takapää lähtee tulemaan yli. Sitten vaan sotkeentuu jonnekin sinne polkusimien, ohjaustankojen ja pinnojenväliin ja tarakalla ollut painava reppu rysähtää vielä päälle.
Toisesta kaatumisesta löysäsin jarrun. Sen piti vielä olla mallikelpoisen taidokas pysähtyminen kovasta vauhdista tyttöystävän eteen ja siitä tosiaan tuli näyttävä rysähdys, vaikkei ihan aiotun kaltainen.
Naarmut, haavat ja mustelmat piti pitää huomaamattomissa ja olla kuin ei olisi yhtään sattunut. Kypärä saattoi olla päässä, mutta ei tainnut kolahtaa siihen. - 17+19
Ajoin ojan yli laitettua lankkua pitkin pyörällä.Etuvetoisena pyörä ruopasi liukkaalla lankulla.Tipuin ojaan.Ensimn ei tuntunut mitään sattuvan.Kohta pian jalka turpoi säären lihaksesta.Puujalkahan siitä tuli.Polvesta alas jalka mustaksi.Särki ja jomotti monta viikkoa.Tässä sitä ollaan kuitenkin jotakuinkin kunnossa.
- Urho Play
Millainen on etuvetoinen polkupyörä?
- WilsonKurwa
Lukkopolkimilla liikennevaloihin.
- Anonyymi
Äiti kaatui syksyllä 1983, nilkka murtui pahasti. Jäi kipuja, kipuja, kipuja. Linkkaamista. Kuinka se surettaakaan rakas äiti....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Äiti kaatui syksyllä 1983, nilkka murtui pahasti. Jäi kipuja, kipuja, kipuja. Linkkaamista. Kuinka se surettaakaan rakas äiti....
En ole kaatunut viimeisen 25v aikana :) Tänäänkin tulin ilman nastoja jääkelillä 11 km :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole kaatunut viimeisen 25v aikana :) Tänäänkin tulin ilman nastoja jääkelillä 11 km :)
Silloin et ole kyllä ihmeesti pyöräillytkään.
Kaksipyöräisen kulkuvälineen luonteeseen kuuluu, että kun paljon ajaa, joskus kaatuu. Yleisin syy kaatumiseen on väkisin alle pyrkivän jalan kulkevan (ihminen, koira tms.) eteen tulo. Mieluummin ajan kuitenkin ympäri kuin jonkun päälle. Pahasti pinnoihin sotkeutunut Fifi on myös sen verran tiukka pysähdys, että en tahdo...
pyörätiellä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloin et ole kyllä ihmeesti pyöräillytkään.
Kaksipyöräisen kulkuvälineen luonteeseen kuuluu, että kun paljon ajaa, joskus kaatuu. Yleisin syy kaatumiseen on väkisin alle pyrkivän jalan kulkevan (ihminen, koira tms.) eteen tulo. Mieluummin ajan kuitenkin ympäri kuin jonkun päälle. Pahasti pinnoihin sotkeutunut Fifi on myös sen verran tiukka pysähdys, että en tahdo...
pyörätielläVuosikymmeniä sitten kaaduin autoilijan avaessa auton oven pyörän eteeni. Sain vammoja, aivotärähdyksen ja murtuneen kämmenluun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuosikymmeniä sitten kaaduin autoilijan avaessa auton oven pyörän eteeni. Sain vammoja, aivotärähdyksen ja murtuneen kämmenluun.
Muistan sen elävästi vieläkin. Se oli joskus 70- luvulla. Sinulla oli keltainen jopo ja se kuplakuski avasi oven suoraan eteesi. Onneksi olit melko kevytrakenteinen nainen. Se oli kauheaa katseltavaa, kun lensit sen oven yli asfalttiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistan sen elävästi vieläkin. Se oli joskus 70- luvulla. Sinulla oli keltainen jopo ja se kuplakuski avasi oven suoraan eteesi. Onneksi olit melko kevytrakenteinen nainen. Se oli kauheaa katseltavaa, kun lensit sen oven yli asfalttiin.
Minulla ei ole ollut koskaan Jopoa. Kyseessä oli valkoinen auto ja auto ei ollut kuplavolkkari.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla ei ole ollut koskaan Jopoa. Kyseessä oli valkoinen auto ja auto ei ollut kuplavolkkari.
Kenties muistat väärin? Aikojen kuluessa muistikuvat hämärtyvät...
- Anonyymi
Juu
- Anonyymi
Kyllä, mutta kenties muistat sittenkin väärin..
- Anonyymi
Taannoin alle kilometrin matka baarista kesti kaksi tuntia kaatumisineen.
Eilennä viimeksi tuli kaaduttua, olin reilun 30km. maastolenkillä fätillä tunturimaisemissa (Ylläksellä), lämpotila kun lapissakin 10´C niin maastopolut alkoivat iltapäivällä olemaan hyvin pehmeänä, ja yhdessä alaspäin viettävässä mutkessa sitten eturengas joutui "loskaliirtoon", keula alta ja nurin. Eipä siinä muuten pahemmin käynyt, kun pehmeää lunta ympärillä, mutta olkapää osui kaatuessa pienen puun kylkeen ja näyttäisi mustelman siihen kohtaan tehneen.
Mutta tuonne maasto-ajoon nuo kaatumiset ikään kuin kuuluvat "lajin luonteeseen" ja siellä minimissään aina kypärä päässä ja maastosta riipuen sitten eri asteinen valikoima suojavarusteita sitten päällä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1192572Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup262414Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.592003Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua301833Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu3391399- 601093
- 2591039
- 541027
- 146933
- 45918