Meidän pihalle on ilmestynyt suloinen luontokappale - siili. Se lyllertää ruohikossa ja nuuhkii heinätupsuja. Tietäiskö kukaan, mitä sille voi syöttää? Maitoa ei kuulemani mukaan saa antaa. Olen vienyt sille vettä,johon olen murentanut leipää ja ainakin se on maistunut sille.
siilin ruokinta
10
1471
Vastaukset
- heihei
Leipä ei sovi siilille!!
http://www2.eduskunta.fi/kerhot/luonto/eurosiili/ravinto.htm - Älä missään..
nimessä anna maitoa. Se tekee siilin vähintään sairaaksi. Meillä on ollut n. viisi siiliä per kesä ruokittavana ja sen lisäksi ainakin kaksi on tehnyt pesänsä meidän terassin alle. Talvella me suojataan terassin raot niin, ettei lumi pääse sinne.
Jos aloitat ruokinnan, sinun on ruokittava siiliä koko kesä.. :) Tiedät varmaan. Me annetaan raakaa kalaa, joka on siilin herkkua. Kalat joko itse onkimalla tai ihan kaupan tiskiltä halvinta mahdollisuutta. Ei vie perikatoon, mutta onhan meillä ainakin lemmikki!! Yksi kala päivässä siiliä kohden ja kaikille omat ruokakupit tappelun välttämiseksi. Niitäkin on nähty. Kupit suurinpiirtein sinne, missä kukin siili oleskelee yleensä ja mistä kenenkin omat "reitit" kulkee. Vettä on tarjolla matalassa astiassa, johon mekin ollaan murennettu näkkileipää, joskaan se ei kaikille tunnu kelpaavan.
Meidän pihasiilit on kesyyntyneet niin, ettei ne juokse pakoon vaikka tallustelisin miten pihalla. Olen kuitenkin yrittänyt vältää liikaa tutustumista niiden kanssa, koska ne ovat kuitenkin osa luontoa. Yksi siileistä pyrkii kuitenkin tulemaan jopa luokse, koska tunnistaa ruokkijan. Lapset tietenkin innoissaan.
Onnea siilien parissa!! :) Meillä kesät eivät olisi mitään ilman näitä vierailevia piikkiselkiä!!- kirotusvirhe..
tai ajatuskatkos. Kala saa mieluusti olla keitettyä, mutta muuten maustamatonta!! Ei siis tarvitse juuri raakaa olla loistartuntojen vuoksi. Ja marjapensaat pihalla on erinomaista lisä-ravintoa siilille.
- saako
kirotusvirhe.. kirjoitti:
tai ajatuskatkos. Kala saa mieluusti olla keitettyä, mutta muuten maustamatonta!! Ei siis tarvitse juuri raakaa olla loistartuntojen vuoksi. Ja marjapensaat pihalla on erinomaista lisä-ravintoa siilille.
kissan purkkiruokaa antaa?
- kokemuksella
saako kirjoitti:
Ja kaurapuuro veteen keitetty ja ilman suolaa on siilin herkkua, ainakin meillä olleille siileille se kelpasi ja pullaa syövät myös, mutta tuore kala on niiden herkkua. Mukavia tuhisijoitahan ne ovat , kun pihalla pyörivät.
- katinka
saako kirjoitti:
kissanruokaa, raakaa tai kypsää kalaa, siemeniä ja marjoja. ei missään nimessä suolaa eikä muitakaan mausteita. leipä ei siis hyvä vaihtoehto, siinä kun on suolaa!
- kelpaa
katinka kirjoitti:
kissanruokaa, raakaa tai kypsää kalaa, siemeniä ja marjoja. ei missään nimessä suolaa eikä muitakaan mausteita. leipä ei siis hyvä vaihtoehto, siinä kun on suolaa!
mutta luulen että ei pitkällä juoksulla ole oikein hyvää siilille. Tulipa käytyä tuolla keskisen kyläkaupassa viime kesänä ja siellä oli siilille tarkoitettua kuivaruokaa, se kelpasi tosi hyvin siileille. Siihen sekotettuna hieman keitettyä seitä niin kyllä meni kuin kuumille kiville. Kysykää eläinkaupasta jos pystyvät tilaamaan sitä kuivaruokaa. hinta oli jotain 5e/500-1000g
- Vitakraft igelfutter
kelpaa kirjoitti:
mutta luulen että ei pitkällä juoksulla ole oikein hyvää siilille. Tulipa käytyä tuolla keskisen kyläkaupassa viime kesänä ja siellä oli siilille tarkoitettua kuivaruokaa, se kelpasi tosi hyvin siileille. Siihen sekotettuna hieman keitettyä seitä niin kyllä meni kuin kuumille kiville. Kysykää eläinkaupasta jos pystyvät tilaamaan sitä kuivaruokaa. hinta oli jotain 5e/500-1000g
Kysykää eläinkaupoista!
- Hydrofobia
Ainakin kissan kuivaraksuja voipi antaa, mutta en ehkä suosittele ottamaan kissanpennuille tarkoitettuja raksuja, sisältävät paljon rasvaa.
Niitä aikuismallin. :D- Hydrofobia
Nuo Vitakraftin siilin raksut on myös hyviä, kuten tuossa sanottiinkin ja sitten on myös Sonnenschein Igel Futter:ia, sitäkin saattaapi olla eläinkapuoissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h292390- 1282303
- 1582054
- 361716
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201668- 271049
- 511037
- 86995
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To24932- 114904