Mikä on grillaustekniikassani vikana kun kanapihvit jämähtää valurautaparilaan kiinni? Onko liian kylmä/kuuma vai liian/vähän rasvaa?
Parilaa olen hoitanut joka käyttökerran jälkeen polttamalla tähteet pois, harjaamalla tuhkat irti ja öljyämällä ruokaöljyllä.
Muun lihan kanssa ei vastaavaa ongelmaa ole ollut, ehkä joskus kala vähän tarttunut.
Kana jämähtää valurautaparilaan
7
2707
Vastaukset
- rotissööri
käytä ruokaöljyä; ellei auta,niin pistä vähän vehnäjauhoja, vaikka ne tahtovat kärventyä, mutta sen karstan voi sitten syödessä poistaa.
- cata-hki
Kannattaa kokeilla sellaista että grillatessa voitelet samalla kanapihvejä sulatetulla voilla. Voisulaan kun laittaa esim. jotain yrttejä saa hyvän maun mukana.
- kkkkkkkkkkkkkk
Ihan varmasti jämähtää jos heität parilalle/pannuun/grillin kaupan valmiiksi marinoiman lihan. Ne sisältää sokeria ja kaikkea "tarttuvaa".
Kaupan marinaadit pitää pyyhkiä/huuhdella ekana vex ja sitten voidell pinta öljyllä.
Parempi on ostaa marinoimatonta lihaan ja mausta se itse, älä unohda öljyä. - pannuun
Eli oletko rasvannut pannun ennen sen käyttöönottoa? Valurauta parilat niinkuin pannutkin tulisi kyllästää rasvalla. Hommaan on parasta sian tali joka ei saa olla pakastettu missään vaiheessa, eli tuoretta. Kuumenne pannu oikein kuumaksi ja sulata siinä rasvaa. Kun rasva on sulanut anna sen kiehua pannulla kauan lisää tarvittaessa talia. Kun pannu ei enään ime rasvaa anna sen jäähtyä rauhassa ja sen jälkeen pese pannu puhtaaksi niin kuumalla vedellä kuin raanasta tulee. Muistathan, että valurauta pannua ei milloinkaan saa pestä pesuaineella kun taas muut pestään aina tiskiaineella.
Vuosien saatossa tali käsittely kannattaa uusia mikäli pannu ei ole jatkuvassa käytössä tai rasva kyllästys häviää. Ethän kuitenkaan polta talia, sillä palaneen maku ei ole kiva juttu.- vanha kokki
Kyllä se nappaa kiinni, oli grilli käsitelty miten tahansa. Mutta, ongelmaan löytyi ratkaisu. Kun laitat kananpalan, tai minkä muun hyvänsä grillattavan ritilälle tai parilalle, ( jauhelihatuotteet ovat myös ongelmallisia ).Kikka on siinä, että annat grillattavien olla riittävän kauan samalla "kyljellään" ennenkuin yrität kääntää niitä. Lihan kypsyessä hieman enemmän se myös irtoaa helpommin myös valurautaisesta alustastaan. Tietenkin hyvä sian ihralla käsittely on eduksi. Minä ainakin onnistuin irroittamaan lihat ehjinä alustaltaan näin menetellen, lisäksi on muistettava, ettei grilli tai parila ole liian kuuma.
Ihan kaikessa ystävyydessä sian rasvaa sanotaan ihraksi ja lampaanrasvaa taliksi, jos sillä nyt mitään merkitystä on. - Kotikokkailija
vanha kokki kirjoitti:
Kyllä se nappaa kiinni, oli grilli käsitelty miten tahansa. Mutta, ongelmaan löytyi ratkaisu. Kun laitat kananpalan, tai minkä muun hyvänsä grillattavan ritilälle tai parilalle, ( jauhelihatuotteet ovat myös ongelmallisia ).Kikka on siinä, että annat grillattavien olla riittävän kauan samalla "kyljellään" ennenkuin yrität kääntää niitä. Lihan kypsyessä hieman enemmän se myös irtoaa helpommin myös valurautaisesta alustastaan. Tietenkin hyvä sian ihralla käsittely on eduksi. Minä ainakin onnistuin irroittamaan lihat ehjinä alustaltaan näin menetellen, lisäksi on muistettava, ettei grilli tai parila ole liian kuuma.
Ihan kaikessa ystävyydessä sian rasvaa sanotaan ihraksi ja lampaanrasvaa taliksi, jos sillä nyt mitään merkitystä on.Olen myös minä huomannut, että jos lihan antaa olla tarpeeksi kauan "koskematta" eli "liikuttelematta" kuumalla valurautapannulla, se ei niin pahasti tartu.
Ilmiö johtuu siitä, että lihahan kypsyessään kutistuu, ja näin jokainen pannua vasten osuva lihamolekyyli pihvin kypsyessä liikkuu kohti pihvin keskustaa. Näin "pihvi irrottaa itse itsensä" kunhan sen vain jättää rauhaan!
Eli kun pihvi tiristessään laulaa "leave me alone, I wanna go home" niin on paras totella...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892648Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2041682- 1161610
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411471Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641232Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 67881
- 45877
- 61835