Idätyksestä

aloitteleva elävän ravinnon...

Hei!

Olen kiinnostunut elävästä ravinnosta ja koittanut etsiä siitä tietoa. Aika vähän sitä tuntuu kuitenkin löytyvän.

Idätyksestä haluaisin kysyä sellaista, että missä ne siemenet oikein idätetään. Mullassako?
Ja kuinka se oikein käytännössä tapahtuu?

Olen siis ihan tietämätön näistä asioista, että joku perusteellinen ja selvä ohje olisi erittäin tervetullut. :P

8

1608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harriet.

      Idätys tapahtuu ihan vaan purkissa, jonka "kantena" on esim. sideharso. Vesi, jolla siemeniä huudellaan päivittäin, valuu siis pois purkista sen harson läpi. Eli purkkia pidetään nurinpäin esim. hyvin putsatussa tiskikaapissa ja purkissa olevia siemeniä huljuttelet pari krt päivässä vedellä, että lähtevät itämään ja huljuttelun jälkeen purkki taas kaappiin "korkki" alaspäin.
      Vesi ei saa lillua purkissa tai siemenet mätänee.

      Kandee aloittaa vaikkapa sinimailasensiemenistä tms. Kipase luontiastuotekaupassa ja kysy myyjältä lisää ohjeita.
      Idättäminen on todella helppoa, mutta valmiit idut pitää sitten myös syödä tuoreina eikä niitä auta unohtaa kaappiin pidemmäksi aikaa...

      • Aloitteleva...

        Kiitoksia kovasti Harriet!
        Sinimailasilla sitten aloitetaan. 8D


      • joanab

        Hei, mungpavun idut jäivät lomamatkan ajaksi tiskikaappiin. Ne eivät kuivuneet, ihme kyllä, vaan olivat alkaneet kasvattaa juuria ja versoja. En löydä mistään tietoa voiko mungpapujen versoja syödä???


    • pienempi idätystorni

      on käytännöllinen. Ostin jo aika pitkän aikaa sitten ison idä´tysastian. Jostain syystä varmaan sen koon takia en ole juuri käyttänyt sitä. Nyt ostin kpaemman mallin ja se mahtuu siististi tiskipöydälle, jossa vesi on helppo vaihtaa. Samalla kun juo lasin vettä voi ylimmän altaan täyttää ja idut kasvaa silmissä.

    • rotissööri

      osta muovinen idätyslaatikko. Siemeniä ei saa liottaa vedessä, vaan vain kastella kaksi kertaa päivässä. Idätyslaatikon pohjalla voi olla vettä, joka sitten pitää ilman kosteana. Mullassa niitä ei pidä idättää.

      Älä idätä liian kauan; jos idut alkavt vihertyä, niin niiden valkuaisaineen määrä heikkenee.

    • Vihreä kevät

      Minä kokeilin alussa purkki-harsosysteemeitä, mutta huomasin, että idätys onnistuu ihan hyvin muovisessa lävikössä (siivilä), jonka päällä on kantena lautanen. Huuhtelu on helppoa ja kun sen muistaa tehdä tarpeeksi usein, idut pysyvät kosteina. Välillä voi vähän kostuttaa, jos ne meinaavat kuivua liikaa. Ei voisi olla helpompaa.

      • Vihreä kevät

        Ai niin, idätin siis mungpapuja. Pienet siemenet voivat tietysti mennä siivilästä läpi, joten niille se ei sovi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      83
      6004
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2043
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1805
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe