Hei! Olen tekemässä valmistujaisjuhliin täytekakkua noin 20-25hengelle. Kuinka paljon tähän pohjaan tarvitaan mitäkin ainetta ja minkä kokoisella vuualla kakku kannattaisi tehdä??
täytekakku
26
45815
Vastaukset
- kkkkkkkkkkkkkk
Hei
Sinuna teksisin KAKSI kakkua, samanlaisia toki.
On paljon helpompaa ja pysyy pöydässäkin siistimpänä.
Vuokakin on helppo valita , se tavallinen kakkuvuoka.
Yhteen kakkuun laittasin 6 munaa, saman määrän (mittaa juomalasilla) sokeria ja vielä saman määrän venhäjauho/perunajauho seosta (noin 2 osaa vehnää ja 1 osa perunajauhoa) sekä jauhoihn 2 tl leivinjaudetta. - ...
Tee neljän munan kakkupohjia uunipellillä paistaen:
4 munaa
1½dl sokeria
1dl vehnäjauhoja
1dl perunajauhoja
1tl leivinjauhetta
Vatkaa munat ja sokeri paksuksi vaaleaksi vaahdoksi. Yhdistä jauhot ja leivinjauhe. Siivilöi jauhot vaahtoon. Sekoita varoen tasaiseksi. Kaada leivinpaperin päälle uunipellille ja paista 225 kunnes kypsä. Tee näitä 2 tai 3 kpl ja lado täytteet väliin ja kermaa päälle :) - Mummo savosta
Ohje 4 kananmunaa
2,5 dl sokeria
nämä vaahdoksi
1 dl vehnäjauhoa
3.1/4dl perunajauhoa
2 tl leivinjauhetta
kuivataineet sekaisin ja yhdistä vaahtoon.
Kaksi kakkupohjaa riitää sille porukalle.
Kostuta ja täytä edellisenä iltana päällystä ja koristele juhla aamuna on varmasti hyvät kakut. - annamaija 2'
Täytekakkupohjan voi paistaa myös uunipanulla ja leika siitä suorakaiteen tai neliön muotoiset levyt tai sitten tuo kaksi pyöreätä pohjaa tasapohjavuoassa.
Pohja tavallisen kokoiseen kakkuun:
4 munaa, juomalasillinen (2 dl) sokeria vaahdotetaan, lisätään vehnäjauhoja 1 1/2 dl 1/2 dl perunajauhoja 2 tasa teelusikallista leivinjauhetta sihdin läpi munavaahtoon.
Paistetaan (leivinpaperin päällä uunipannulla tai) voidellussa korppujauhotetussa tasapohjavuoassa noin 30-40 min. Kypsyyttä voi kokeilla varvulla tai esim. sukkapuikolla ja kun puikkoon ei tartu, niin kakku on kypsä.
Uunipannulle annos vaikkapa 8:ta tai kymmenestä munasta eli kaksi ja puoli kertaisena ed. olevat määrät.- hyvistä
Kiitos kovasti hyvistä ohjeista!!Nyt osaa "huonompikin leipuri" paremmin =)
- tai ja TÄYTTE
tehdä kolme yksin kertasta annosta.
Tavallinen kääretorttu ohje ei tartte siivota koko uunia...
* 4 munaa
* 1 1/2 dl sokeria
* 4 rkl vehnäjauhoja
* 3 rkl perunajauhoja
* 1 tl leivinjauhetta
Täytevaihtoehtoja:
*
1. Sitrus-tuorejuustotäyte:
*
* 1 tl sitruunankuorta
* 1/2 dl sitruunamehua tai yhden limetin kuori ja mehu
* 1 dl sokeria
* 2 tl vaniljasokeria
* 1 prk (200 g) maustamatonta tai
* 2 prk (à 100 g) appelsiinin makuista tuorejuustoa
* 2 dl kuohukermaa
* Pese sitruuna tai limetti huolellisesti, raasta kuoren uloin osa ja purista mehu. Vatkaa ne ja sokerit tuorejuuston joukkoon ja lisää seokseen vaahdotettu kerma. Levitä täyte pohjalle ja kääri pohja rullaksi leivinpaperin avulla. Anna olla jääkaapissa jonkin aikaa ennen tarjoilua.
2. Aprikoosi-maitorahkatäyte:
*
* 1 prk (250 g) maitorahkaa
* 1 1/2 rkl sokeria
* 2 tl vaniljasokeria
* 1 dl mantelirouhetta
* 2 dl kuohukermaa
* 1 dl aprikoosimarmeladia
* Sekoita maitorahkaan sokerit, mantelirouhe ja vaahdotettu kerma. Levitä torttupohjalle aprikoosimarmeladi ja sen päälle rahkatäyte. Kääri rullaksi leivinpaperin avulla. Anna olla jääkaapissa jonkin aikaa ennen tarjoilua.
3. Mokkatäyte:
*
* 2 prk (à 100 g) mokan makuista tuorejuustoa
* 1/2 dl sokeria
* 1 tl vaniljasokeria
* 2 dl kuohukermaa
* 1 1/2 dl vadelmahilloa
* Sekoita tuorejuuston joukkoon sokerit ja vaahdotettu kerma. Levitä torttupohjalle vadelmahillo ja sen päälle mokkatäyte. Kääri pohja rullaksi leivinpaperin avulla. Anna olla jääkaapissa jonkin aikaa ennen tarjoilua.
Valmistus
Vatkaa munat ja sokeri kovaksi, vaaleaksi vaahdoksi. Yhdistä kuivat aineet ja lisää siivilän läpi vaahtoon varovasti sekoittaen. Levitä taikina kevyesti voidellulla leivinpaperilla vuorattuun uunipannuun. Paista 200 asteessa noin 10 min. Kumoa kypsä pohja sokerilla sirotetulle leivinpaperille. Irrota pohjapaperi.
Lähde: Valio: Meillä kokataan
- leipuri..
Yhdestä munasta voi laskea riittävän kolmelle hengelle,elikkäs jos teet kaksi neljän munan kakkua,niistä riittää noin 24:lle. Tässä yksi ohje:
4 munaa
2,5 dl sokeria
vatkataan vaahdoksi (käytä huoneenlämpösiä munia,vatkautuu paremmin!Voit vaikka lämmittää lämpimässsä vedessä munat ja sokerin kädenlämpösiksi.)
2,5 dl vehnäjauhoja
0,5 dl perunajauhoja
2 tl leivinjauhetta
sekotetaan ja sihdataan
1 dl vettä (lämmintä)
paista 175-190,25-40 min.
Vuoka on semmonen 20-23 cm - täyte
Pohja kyllä onnistuu aina mutta täyttäminen/koristelu joskus niin ja näin , eli mikä olis simppeli täyte ja kävis lähes kaikille? (keliaakikoille teen omat). Hillot on niin makeita ja mikä on paras kuorrutus ja koristelu?
- hyvä kokkailija
Hedelmät ovat aina raikkaita vaihtoehtoja,,
kakun täytteeksi ,,sekä koristeluun.
Banaani käy täytteeksi,ripauttaa hiukan sitruunamehua,,ei tummu..
tai sekoittaa niihin sokerisiin hilloihin
banaania muusattuna,,ei tule liian sokerista
ja on raikasta sen sitruunamehun lisäyksen jälkeen.
Olen tehnyt onnistuneita kakkuja koristelunkin suhteen.
Persikkaa..kiiviä..viinirypäleitä on myös tummia,,tulee hyvä kontrasti värityksenkin suhteen.
Kaupasta saa valmista hyytelösokeria,jonka valmistat ohjeen mukaan koristellun kakun pinnalle
reunoja myöten ,ei tarvii kermaa.
Kookoshiutaleilla koristelet reunat..ja wauuu
hieno kakku on siinä!!
Onnea!!! - hyväksi havainnut
Itse kostutan kakun kylmällä kahvilla ja laitan väliin banaania ja sulatettuja mansikoita tai tuoreita jos saa soseutan vaik haarukalla helpompi levittää tasaiseti. kermavaahto(ilman sokeria) päälle ja koristeeks mansikoita,vadelmia hedelmäsälykkeitä mitä vaan mieleen juolahtaa. takaan ettei ole makea. itse en syö yleensä täytekakkuja koska liian imeliä tämä on hyvä.
- täytekakun täyteeksi
Usein kermaa/maitorahkaa vaahdoksi,banaania viipaleina ja mansikkaa/ vadelmia soseena.
Kostutus:Marjamehulla jossa sitruunaa. raikastamassa,ettei tulisi liian makeaa kakkua.
Kakunpäälliseksi: Mansikkahilloa,marjoja/hedelmiä ja sokerikiille. kermarahka vaahto
Kakun reunoille: Kermavaahto/rahkaa joka maustettu vanilialla.(Pursottaen ) - maistuu
hyväksi havainnut kirjoitti:
Itse kostutan kakun kylmällä kahvilla ja laitan väliin banaania ja sulatettuja mansikoita tai tuoreita jos saa soseutan vaik haarukalla helpompi levittää tasaiseti. kermavaahto(ilman sokeria) päälle ja koristeeks mansikoita,vadelmia hedelmäsälykkeitä mitä vaan mieleen juolahtaa. takaan ettei ole makea. itse en syö yleensä täytekakkuja koska liian imeliä tämä on hyvä.
Miltä tuo kahvikostutus maistuu? Pidetäänkö siitä yleensä? Täytyy joskus kokeilla.
- hyväksi havaittu
maistuu kirjoitti:
Miltä tuo kahvikostutus maistuu? Pidetäänkö siitä yleensä? Täytyy joskus kokeilla.
Kahvi ei maistu kovin voimakkaasti enkä ole saanut ainakaan huonoa palautetta. kakku ei tule makea ja sitä yleensä kehutaan.
- kokko Kamalamoka
hyväksi havaittu kirjoitti:
Kahvi ei maistu kovin voimakkaasti enkä ole saanut ainakaan huonoa palautetta. kakku ei tule makea ja sitä yleensä kehutaan.
En kyllä kostuttaisi kakkuani kahvilla, en laimeallakaan. Onhan ihmisiä jotka eivät juo kahvia, eivätkä pidä kahvin mausta. Eikä kyllä ole mitään parhaimpia makuja muutenkaan kakussa, ellei ole sitten myös jokin kahvikuorrutus. Mutta onhan tämä toki makuasia.
- ja saanko
minäkin tulla sinne?
- samako
Jos tarttee kakun lauantaiksi pohja kannattaa paistaa torstaina ja kosteuttaa ja täyttää perjantaina ja vasta lauantaina päällystää ja koristella.
- ala minä
Käärötorttu pohjia 3 tai 4 /tai niin monta kuin uskaltaa pinota... tulee ihan hyvän kokoinen kakku... ja pari vierekkäin ni johan koko kasvaa..
kun onneksi kakun ei tarvitse olla aina pyöreä..
koristelu ja täyttäminen on helppoa ja ei tarvitse edes miettiä tuliko leikattua tasaiseksi.. - lyyrä 07
Hyvii vinkkejä, kiitos kaikille kokeilen joskus.
Nyt otetaan vanhankaavan mukaan. Peruskakkupohja
pyöree tai suorakaide malli molempii on.
Hylä vispikerma ja lakat tai mansikat väliin, kosteudesta riipuen kostutan vedellä vähän kakkupohjalevyjä käsin taputelemalla.
Päälle samaa tavaraa ja voitelu hyytelösokerilla, reunat pursotimella jne. niin on ok. makeuden säädän marjojen mukaan.- kevättä
mansikka-allergikkoja on yllättävän monia, vadelma on siedetympi tai lakka. Parempi kostutukseen pelkkä laimeasti sokeroitu vesi, hedelmien liemi kuin kahvi. Suurelle väelle kandee valita yleisesti sopivin, laktoositon. Silloin ei tarvitse räplätä monien kakkujen kanssa. Itse teen kaiken gluteenittomia ja laktoosittomia...maistuu kikilla kielillä eikä ole sen monimutkaisempaa.
- bebeleipuri
kevättä kirjoitti:
mansikka-allergikkoja on yllättävän monia, vadelma on siedetympi tai lakka. Parempi kostutukseen pelkkä laimeasti sokeroitu vesi, hedelmien liemi kuin kahvi. Suurelle väelle kandee valita yleisesti sopivin, laktoositon. Silloin ei tarvitse räplätä monien kakkujen kanssa. Itse teen kaiken gluteenittomia ja laktoosittomia...maistuu kikilla kielillä eikä ole sen monimutkaisempaa.
Kakkujen kostutukseen käy hyvin myös sprite tulee kivan raikas, vanilija-maito sopii ainakin kakkuihin missä on marjoja ja tosi kätevästi kostutus käy trippipurkilla , appelsiini ja omena ehkä parhaiten värinsä puolesta ja sellanen missä on suora se pilli tai kai se käy sillä taittuvallakin. Puristaa purkista tasaisesti joka puolelle, mulla menee 6 munan kakkuun 1,5 purkkia
- orvokki76
Kaverini teki joskus leivinpellille kakkupohjan, eli kolme peltiä käyttään. tulee kolmikerroksinen kakku, joka leivinpellin kokoinen...
- Pee- nettituottaja
Tätä kysytään ja haetaan meiltä niin usein, että kokosimme kaikki täytekakusta yhteen pakettiin:
http://www.kotiliesi.fi/juhla/arkisto/2008/5/11/taytekakku-kruunaa-juhlapoydan.aspx
Petteri, Kotiliesi.fi:n nettituottaja
- leyla
Minä kyllästyin kun kerta toisensa jälkeen en saanut kakkupohjaa yrityksistä huolimatta kohoamaan. Löysin tällaisen helmen joka on huippu hyvää mutta mikä parasta, ei vaadi uunia. Tästä saa niin ison kun on tarjotinkin tai niin pienen kun haluaa. suosittelen
http://www.kotiliesi.fi/ruokaohjeet/vadelmainen-tiramisu - DJKK
Tietääkös kukaan mitään kakun historiasta. Tarvitsen tiedon päättötyötäni varten:) Kiitos kaikille vastaajille!!!
- RAIJA PALJON KAKKUJA
TÄYTEKAKKU HYVÄ NIIN
9 MUNAA
4,5 DL SOKERIA
6RKL KYLMÄÄVETTÄ
3DL VEHNÄJAUHOJA
3DL PERUNAJAUHOJA
4,5TL LEIVINJAUHETTA
VATKAA MUNAT JA SOKERI VAAHDOKSI
RIPOTTELE KYLMÄ VESI .SEKOITA JAUHOT JA LEIVINJA.
PAISTA 200 AS 30-35MIN. VUOKAN HALKASIA NOIN 32CM RIITTÄÄ 30HENKELLE
JA ONNISTUU AINA HYVIÄ JUHJIA .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1971173Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 53851
- 90850
- 46839
- 55789