mulla joskus jää avokado raa-aksi ja osittain liian kypsäksi,on mennyt jo monta avoa hukkaan.Tietääkö kukaan mistä johtuu.
avokado probleema
7
12347
Vastaukset
- Josuli
avokadoa. Se pitaisi olla hiukan pehmea kun ostat sen. Alaka sailyta sita liian kauan vaan syo se aika pian oston jalkeen niin se ei mene pilalle.
- Semivege
Jos ne ovat jo kaupassa syömäkypsiä, on tietysti helpompi jo siinä painelemalla todeta, onko siellä epäilyttävän pehmeitä (tai liian kovia) kohtia kuoressa. Kuorikin usein tummuu niistä kohdin kuin se on pilaantunut.
Mutta koska raakaravinnolla tulee syötyä *paljon* avokadoja, se ei paljon lohduta kun kaupassa on avokadot melkein aina kivikovia. - avokadon
Semivege kirjoitti:
Jos ne ovat jo kaupassa syömäkypsiä, on tietysti helpompi jo siinä painelemalla todeta, onko siellä epäilyttävän pehmeitä (tai liian kovia) kohtia kuoressa. Kuorikin usein tummuu niistä kohdin kuin se on pilaantunut.
Mutta koska raakaravinnolla tulee syötyä *paljon* avokadoja, se ei paljon lohduta kun kaupassa on avokadot melkein aina kivikovia.Niitä ei tosiaan kannata ostaa kaupasta sellasina kirkkaan vihreinä koska sillon ne on vielä liian raakoja ja maistuu ihan puisevilta. Toisaalta jos avokado on jo kauttaaltaan sellanen ruskee ja liian löllö, se myös maistuu öklöltä vaikkei se ookaan siinä vaiheessa vielä varsinaisesti pilaantunu vaan siis ylikypsä. Toki harkintaa voi käyttää, voihan se olla pilaantunukin.
Sillon avokado on yleensä ihan jees ku se on selkeesti kauniin vihree kauttaaltaan muttei siis ihan sellanen hehkuvan kirkkaan vihree, ja tärkeetä on kokeilla siitä kapeestä päästä- jos se on pehmee, niin sillon koko kaado on kypsä. Jos se kapee nuppupää on kova, niin muukin hedelmä on liian kova vielä.
Ja älkää hyvät ihmiset syökö avokaadoja sellasenaan vai laittakaa aina niiden kanssa sitruunamehua tai jotain muuta herkullista kastiketta.
- Semivege
Avokadot kärsivät kolhimisesta, mutta ennenkaikkea kuljetuksen aikana tapahtuneesta paleltumisesta.
Olen mestari tunnistamaan hyvät hedelmät kaupan hedelmäosastolla, mutta avokadoista ei pysty mestarikaan aina tietämään, mikä tulee kypsymään nätisti kotona, mikä taas pilaantuu.
Ja kun avot vielä ovat täysin ällöttäviä pilaantuneina, ja raakana samaten täysin syömäkelvottomia. Niiden täytyy olla juuri täydellisiä. :-)
Mutta vinkkinä, maista niitä isompia ja ohutkuorisempia avokadoja. En muista lajiketta, mutta se on isompi ja ohutkuorisempi kuin Hass. Ne eivät minun kokemukseni mukaan ole läheskään yhtä usein pilalla kuin hassit. Niiden maku on tosin erilainen, se on ikäänkuin vetisempi. Mutta eipä tarvitse heittää roskiin niin usein.- raato2
mikäs olis paras säilytyslämpötila.mulla on aina kesällä keittiön ikkuna auki ja siinä lähellä pidän myös avokadot ja yöllä voi olla näin alkukesästä joskus kylmä.voiskos se kylmettää avot,onko kuin herkkiä viileälle ilmalle.
- Semivege
raato2 kirjoitti:
mikäs olis paras säilytyslämpötila.mulla on aina kesällä keittiön ikkuna auki ja siinä lähellä pidän myös avokadot ja yöllä voi olla näin alkukesästä joskus kylmä.voiskos se kylmettää avot,onko kuin herkkiä viileälle ilmalle.
No en tiedä kuinka kylmä siinä tulee, mutta en usko, että ikkunasta tuleva viileys niitä vahingoittaa.
- Tomaatin ystävä
raato2 kirjoitti:
Kaupoissa asiakkaat puristelevat kypsyvät avokadot pilalle (mustiksi). Avokado on sikäli herkkä, että se kypsyessään saa "vioittuneen" kannan kautta ilmaa "happea" ja tummuu kannasta lähtevän putkistonsa kautta. Se putkisto muuttuu sitkeäksi "langaksi" avokadon sisällä.
Siksi ostan avokadon aina vihreänä "kivikovana". Mielummin pieni kannan osa vielä paikallaan suojaamassa sitä haitalliselta "ilmavuodolta". Ne eivät kypsy puussa vaan alkavat kypsyä vasta kerättyinä. Joudun siis odottelemaan kotona sen kypsymistä päivän tai pari.
Jos se vihreä ei sitten kypsykkään kunnolla, se on joutunut kaupan käsittelyssä jossain vaiheessa liian kylmään. Sellaiseen olen törmännyt jopa Cran Canarialla; se kypsyi n. 1 1/2 viikkoa. Joskus ne vielä kypsyvät epätasaisestikin.
Kypsä leikattu avokado tummuu ilman vaikutuksesta nopeasti. Siksi se suojataan kelmulla. Jos sitä pilkotaan johonkin, eikä heti syödä tummumista hidastaa sitruunan mehu. On olemassa joitakin lajikkeita joita se tummuminen ei haittaa. Siis eivät tummu pilalle.
Kun tuon ne (4 - 5 kpl) raakana kotiin toimin seuraavasti:
Yksi kypsymään huoneen lämpöön (jos ei jo edellisestä erästä ole). Jos huoneen lämpö on alle 20 astetta, kannattaa etsiä jokin kohta jossa olisi n. 22 - 24 astetta. En usko niiden varsinaisesti olevan muuten vedolle tai viileälle arkoja.
Loput jääkaapin ylähyllylle. Eli jääkaapin "lämpimimpään" paikkaan. Kylmä menee aina alas, siksi ylähylly. Jos jo on kypsiä tai puoliksi käytety (kelmussa), nekin säilytetään jääkaapin ylähyllyllä.
Kun sitten tarvitaan lisää kypsiä avokadoja, ne otetaan 1 - 2 vuorokautta ennen tarvetta huoneen lämpöön kypsymään.
Näin kierrättäen kaupasta jääkaappiin ja huoneen lämpöön minulla on aina käyttökelpoinen avokado valmiina.
Avokado maistuu minulle parhaiten ruisleivän päällä, juusto ja kalkkunaviipaleiden
kanssa. Sopii myös hyvin näkkäreihin ja vaaleisiinkin leipiin. En käytä mitään rasvoja. Rasvan korvaa kypsä avokado.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389