avokado probleema

raato2

mulla joskus jää avokado raa-aksi ja osittain liian kypsäksi,on mennyt jo monta avoa hukkaan.Tietääkö kukaan mistä johtuu.

7

12590

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Josuli

avokadoa. Se pitaisi olla hiukan pehmea kun ostat sen. Alaka sailyta sita liian kauan vaan syo se aika pian oston jalkeen niin se ei mene pilalle.

• Semivege

Jos ne ovat jo kaupassa syömäkypsiä, on tietysti helpompi jo siinä painelemalla todeta, onko siellä epäilyttävän pehmeitä (tai liian kovia) kohtia kuoressa. Kuorikin usein tummuu niistä kohdin kuin se on pilaantunut.

Mutta koska raakaravinnolla tulee syötyä *paljon* avokadoja, se ei paljon lohduta kun kaupassa on avokadot melkein aina kivikovia.

• avokadon
        Semivege kirjoitti:

Jos ne ovat jo kaupassa syömäkypsiä, on tietysti helpompi jo siinä painelemalla todeta, onko siellä epäilyttävän pehmeitä (tai liian kovia) kohtia kuoressa. Kuorikin usein tummuu niistä kohdin kuin se on pilaantunut.

Mutta koska raakaravinnolla tulee syötyä *paljon* avokadoja, se ei paljon lohduta kun kaupassa on avokadot melkein aina kivikovia.

Niitä ei tosiaan kannata ostaa kaupasta sellasina kirkkaan vihreinä koska sillon ne on vielä liian raakoja ja maistuu ihan puisevilta. Toisaalta jos avokado on jo kauttaaltaan sellanen ruskee ja liian löllö, se myös maistuu öklöltä vaikkei se ookaan siinä vaiheessa vielä varsinaisesti pilaantunu vaan siis ylikypsä. Toki harkintaa voi käyttää, voihan se olla pilaantunukin.

Sillon avokado on yleensä ihan jees ku se on selkeesti kauniin vihree kauttaaltaan muttei siis ihan sellanen hehkuvan kirkkaan vihree, ja tärkeetä on kokeilla siitä kapeestä päästä- jos se on pehmee, niin sillon koko kaado on kypsä. Jos se kapee nuppupää on kova, niin muukin hedelmä on liian kova vielä.

Ja älkää hyvät ihmiset syökö avokaadoja sellasenaan vai laittakaa aina niiden kanssa sitruunamehua tai jotain muuta herkullista kastiketta.

• Semivege

Avokadot kärsivät kolhimisesta, mutta ennenkaikkea kuljetuksen aikana tapahtuneesta paleltumisesta.

Olen mestari tunnistamaan hyvät hedelmät kaupan hedelmäosastolla, mutta avokadoista ei pysty mestarikaan aina tietämään, mikä tulee kypsymään nätisti kotona, mikä taas pilaantuu.

Ja kun avot vielä ovat täysin ällöttäviä pilaantuneina, ja raakana samaten täysin syömäkelvottomia. Niiden täytyy olla juuri täydellisiä. :-)

Mutta vinkkinä, maista niitä isompia ja ohutkuorisempia avokadoja. En muista lajiketta, mutta se on isompi ja ohutkuorisempi kuin Hass. Ne eivät minun kokemukseni mukaan ole läheskään yhtä usein pilalla kuin hassit. Niiden maku on tosin erilainen, se on ikäänkuin vetisempi. Mutta eipä tarvitse heittää roskiin niin usein.

• raato2

mikäs olis paras säilytyslämpötila.mulla on aina kesällä keittiön ikkuna auki ja siinä lähellä pidän myös avokadot ja yöllä voi olla näin alkukesästä joskus kylmä.voiskos se kylmettää avot,onko kuin herkkiä viileälle ilmalle.

• Semivege
        raato2 kirjoitti:

mikäs olis paras säilytyslämpötila.mulla on aina kesällä keittiön ikkuna auki ja siinä lähellä pidän myös avokadot ja yöllä voi olla näin alkukesästä joskus kylmä.voiskos se kylmettää avot,onko kuin herkkiä viileälle ilmalle.

No en tiedä kuinka kylmä siinä tulee, mutta en usko, että ikkunasta tuleva viileys niitä vahingoittaa.

• Tomaatin ystävä
        raato2 kirjoitti:

Kaupoissa asiakkaat puristelevat kypsyvät avokadot pilalle (mustiksi). Avokado on sikäli herkkä, että se kypsyessään saa "vioittuneen" kannan kautta ilmaa "happea" ja tummuu kannasta lähtevän putkistonsa kautta. Se putkisto muuttuu sitkeäksi "langaksi" avokadon sisällä.
        Siksi ostan avokadon aina vihreänä "kivikovana". Mielummin pieni kannan osa vielä paikallaan suojaamassa sitä haitalliselta "ilmavuodolta". Ne eivät kypsy puussa vaan alkavat kypsyä vasta kerättyinä. Joudun siis odottelemaan kotona sen kypsymistä päivän tai pari.
        Jos se vihreä ei sitten kypsykkään kunnolla, se on joutunut kaupan käsittelyssä jossain vaiheessa liian kylmään. Sellaiseen olen törmännyt jopa Cran Canarialla; se kypsyi n. 1 1/2 viikkoa. Joskus ne vielä kypsyvät epätasaisestikin.
        Kypsä leikattu avokado tummuu ilman vaikutuksesta nopeasti. Siksi se suojataan kelmulla. Jos sitä pilkotaan johonkin, eikä heti syödä tummumista hidastaa sitruunan mehu. On olemassa joitakin lajikkeita joita se tummuminen ei haittaa. Siis eivät tummu pilalle.
        Kun tuon ne (4 - 5 kpl) raakana kotiin toimin seuraavasti:
        Yksi kypsymään huoneen lämpöön (jos ei jo edellisestä erästä ole). Jos huoneen lämpö on alle 20 astetta, kannattaa etsiä jokin kohta jossa olisi n. 22 - 24 astetta. En usko niiden varsinaisesti olevan muuten vedolle tai viileälle arkoja.
        Loput jääkaapin ylähyllylle. Eli jääkaapin "lämpimimpään" paikkaan. Kylmä menee aina alas, siksi ylähylly. Jos jo on kypsiä tai puoliksi käytety (kelmussa), nekin säilytetään jääkaapin ylähyllyllä.
        Kun sitten tarvitaan lisää kypsiä avokadoja, ne otetaan 1 - 2 vuorokautta ennen tarvetta huoneen lämpöön kypsymään.
        Näin kierrättäen kaupasta jääkaappiin ja huoneen lämpöön minulla on aina käyttökelpoinen avokado valmiina.

Avokado maistuu minulle parhaiten ruisleivän päällä, juusto ja kalkkunaviipaleiden
        kanssa. Sopii myös hyvin näkkäreihin ja vaaleisiinkin leipiin. En käytä mitään rasvoja. Rasvan korvaa kypsä avokado.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen nainen pahoillani, että tykkään sinusta niin paljon, että

Haluaisin panna sua. Tuntuu vaan siltä, että olet sen suhteen ihan haluton. Ei minulle riitä pelkkä ystävyyssuhde.
      Ikävä
      64
      1001
    2. Mieti oikeasti

Ollaan lähes tuntemattomia, mutta samalla on tämä erityinen vuosien tilanne takana, joka on ollut monella tapaa väärin.
      Ikävä
      30
      677
    3. Taasko sä vedit

Suojamoodin päälle? Miehelle
      Ikävä
      90
      665
    4. Puukotus Kajaanissa

Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu
      Kajaani
      24
      641
    5. Tiedoksi yhdelle naiselle

että mies lähestyy kaikin tavoin jos on kiinnostunut! 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      46
      638
    6. kene ajoi "kolarin"?

"Punkaharjulla Luston ja Tuppuranmäen välillä sattui tiistaina aamupäivällä liikenneonnettomuus. Poliisin mukaan Savonl
      Savonlinna
      14
      625
    7. Liikenneonnettumuus

Linkkari ja ruotsibiili törmäsivät linkku oli redun opetusajossa
      Ylitornio
      8
      619
    8. Pahin tapa satuttaa toista

On jättää toinen vaille mitään vastausta. Erityisen kipeää se tekee sillon jos toinen ghostaa.
      Ikävä
      68
      619
    9. Alkaa jotenkin nyt kuvio hahmottuu täällä

Sellainen vaikutelma tästä alkaa tulla, että täällä on joku pieni porukka, joka tuntee toisensa tai ainakin pelaa samaan
      Ikävä
      82
      548
    10. Miten uskallan sua nähdä

Kun vaikutat suuttuneelta :(
      Ikävä
      42
      540
    11. Minulla on joskus ikävä sinua ja ajattelen sinua joskus.. edelleen

Olin joskus niin rakastunut sinuun. Olin onnellinen, että kohdattiin ja kun vain tiesin sinun olevan olemassa. Täytit aj
      Ikävä
      22
      538
    12. Mitä söpö

Mies mietit?
      Ikävä
      62
      536
    13. Minä kyllä odotan nainen

että sinun kanssa voisin jutella asioista ihan oikeasti.
      Ikävä
      44
      531
    14. Jos kaivattusi on

Varattu niin miksi et antaisi asian olla hänen suhteen. Miksi ylipäätään vielä jatkat?
      Ikävä
      47
      523
    15. 56
      517
    16. Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.

Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.
      Ikävä
      134
      498
    17. Kylän tielle remonttia?

Mitäköhän kylän tielle ruvetaan tekemään ku laitettu tuommoset töpsät muutamien suojateitten kohille?
      Hyrynsalmi
      13
      482
    18. Miten vuosien jälkeenkin tunteet voivat olla niin voimakkaat?

Että pelkkä ajatus sinusta täyttää silmät kyynelistä.
      Ikävä
      27
      437
    19. Nainen, tässä olen kahden vaiheilla

Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa
      Ikävä
      46
      423
    20. Suloinen ja herkkä

Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.
      Rakkaus ja rakastaminen
      28
      411
    Aihe