Varokaa aurinkoa!

Olenko ylivarovainen?!

Aamu-uutisissa varoitettiin voimakkaasta UV-säteilystä. Kannattaa pysytellä varjon puolella, jos haluaa suojata oman nahkansa.

http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/varoituk.html

On se kummallista, että jokin noin ihana kuin aurinko voi olla vaarallinen.

Aiotteko vaaraa uhmaten kuitenkin käristää nahkaanne?;)

85

27765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säihkysäde

      ei muuta ku kunnon rasvat päälle ja menoks : )

      • ...käytän...

        ...koska sairastan tautia, joka pahenee auringossa. Ihosyöpäriskikin on mulla moninkertaistunut, joten suojaus on erityisen tärkeää. Muistakaa muuten, että uv-säteilytä ei ole "turvassa" edes varjossa tai pilvisellä ilmalla ja korkeimmatkaan sk:t ei täysin estä auringon pääsyä iholle...


      • Katrin
        ...käytän... kirjoitti:

        ...koska sairastan tautia, joka pahenee auringossa. Ihosyöpäriskikin on mulla moninkertaistunut, joten suojaus on erityisen tärkeää. Muistakaa muuten, että uv-säteilytä ei ole "turvassa" edes varjossa tai pilvisellä ilmalla ja korkeimmatkaan sk:t ei täysin estä auringon pääsyä iholle...

        Mulla on kanssa herkästi ihosyöpään altistavia geenejä ja on myöskin yhdenkerran poistetty melanooma luomi.


      • teemunideapaja
        Katrin kirjoitti:

        Mulla on kanssa herkästi ihosyöpään altistavia geenejä ja on myöskin yhdenkerran poistetty melanooma luomi.

        http://en.wikipedia.org/wiki/UV_index#_note-0

        "UV-vaurio kertyy läpi elämän".

        Kilpapyöräilijänäkin minua kiinnostaa se, että määritelläänkö vaurio millä tahansa altistuksella, joka ei edes rusketa ihoa tai ruskettaa vai sillä, että iho palaa eli punertuu ja herkistyy.


      • Villo
        teemunideapaja kirjoitti:

        http://en.wikipedia.org/wiki/UV_index#_note-0

        "UV-vaurio kertyy läpi elämän".

        Kilpapyöräilijänäkin minua kiinnostaa se, että määritelläänkö vaurio millä tahansa altistuksella, joka ei edes rusketa ihoa tai ruskettaa vai sillä, että iho palaa eli punertuu ja herkistyy.

        Iho on soluista koostuva, solut on molekyyleistä ja atomeista rakentunut. Säteily saa aikaiseksi näissä rakennuspalossa mutaatiota DNA-vaurioita, jonka seurauksena ihon rakenne muuttuu joko melanoomiksi, luomiksi tai ruskettuneeksi ihoksi.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Mutaatio


    • Kiitos ja näkemiin

      Jos aikomuksena on saada lapsia sen jälkeen, kun on saannut mutatoituvia geeni virheitä aikaiseksi joko auringosta, tupakasta, alkoholista jne... elimistölle haitallisista vaikutuksista. Voi olla varma, että jälkeläisten elämään on saatu sen jälkeen siirettyä aika ongelmallisia terveyteen vaikuttavia osatekijöitä. Voi vain kiittää vanhempiaan aiheuttamasta ongelmista

      • ...

        Niin entäpä jos itsellä ei pala iho millään ilvellä mutta vanhemmilla on useampaan otteesen palanut?


    • Aikuinen Mies

      No en ainakaan ala käyttämään aurinkovoiteita, se on satavarma. Asuin muutaman vuoden aurinkoisessa ja huomattavasti lämpimämmässä Etelä-Saksassakin, mmutta voiteita en ole 50 elinvuoteni aikana vielä tarvinnut. Enkä niin naisamaiseksi sorru, että niitä nahkaani sivelisin. Enkä hakeudu varjoon vaan nautin lämmöstä ja auringosta sen hetken kuin sitä kestää.

      En tosin grillaa nahkaani toimettomana uimarannalla, mmutta pyrin liikkumaan ulkosalla aina kun aurinko sattuu paistamaan.

      • **LaDy_LoVe**

        Se ei sinun miehisyyttäsi vähennä,jos vähän suojaa nahkaasi sivelet,usko pois.Aurinkovoiteet ei ole vain naisten juttu,tosimieskin suojaa ihonsa auringolta.Tai jos haluat kärventyneen nahkan tai vielä pahempaa,melanooman,niin siitä vain...


      • Mies varjoisalta kujalta
        **LaDy_LoVe** kirjoitti:

        Se ei sinun miehisyyttäsi vähennä,jos vähän suojaa nahkaasi sivelet,usko pois.Aurinkovoiteet ei ole vain naisten juttu,tosimieskin suojaa ihonsa auringolta.Tai jos haluat kärventyneen nahkan tai vielä pahempaa,melanooman,niin siitä vain...

        Kyllä aurinkovoiteen on niin täysin naisten hömpötystä kuin vain olla voi. Kuumimpaan aikaan päivästä on lupa oleilla varjossa.


      • urho--------
        Mies varjoisalta kujalta kirjoitti:

        Kyllä aurinkovoiteen on niin täysin naisten hömpötystä kuin vain olla voi. Kuumimpaan aikaan päivästä on lupa oleilla varjossa.

        Minä olen mies ja käytän runsaasti aurinkorasvaa. se mitään naisten hömpötystä oo. Kaikki rantaleijonat käyttävät aurinkorasvaa!


      • naamaan

        Minusta tuo kuulostaa kyllä ennemminkin säälittävältä kuin miehiseltä. Ettet uskalla terveyttäsi suojella koska pelkäät olevasi naismainen! Kyllä miehinen mies uskaltaa ottaa vaikka kasvonaamion jos niikseen tulee, ja on silti miehisempi kuin sellainen joka pelkää aurinkorasvoja!


      • tervejärkinen

        Ei ole sattumaa että ihosyövät sun muut on yleistyneet sen jälkeen kun neidit ovat ruvenneet käyttämään aurinkovoiteita. Kukaan ei tiedä mitä tapahtuu kun sivelee semmoisen määrän kemikaalia iholleen, ei kukaan.

        Kosmetiikkayritykset rahastavat laumasieluja ja manipuloivat jopa lääkäreitä.


    • JOS

      käyttää aurinkovoiteita joiden suojakerroin yli 8, on aivan turha edes olla auringossa. Nuo korkeakertoimiset rasvat estävät täysin D-vitamiinin imeytymisen ihoon. Ja sitten ollaan taas ojasta allikossa eli kaikenlaiset puutostaudit ja vaivat ovat seurauksena. Luo0nnollista auringosta saatua D-vitamiinia ei korva mikään keinotekoinen valmiste vaikka kaiken maailman hunmpuukikauppiaat muuta väittävät!

      • jep jep

        D vitamiina saa erinlaisista juomiin lisättyinä kuten maitoon sekä sitä saa tabletteina apteekista jos tarve vaatii.. ei sielä auringossa tarvitse oleilla jos joidenkin iho väkisellä palaa.. en viittaa itseeni vaan yleensä.


      • jep jep

        D vitamiina saa erinlaisista juomiin lisättyinä kuten maitoon sekä sitä saa tabletteina apteekista jos tarve vaatii.. ei sielä auringossa tarvitse oleilla jos joidenkin iho väkisellä palaa.. en viittaa itseeni vaan yleensä. Ja erinlaisia rusketus voiteitakin on , mutta takuita en käyttäjälle anna koska ei ole tultu koskaan käytettyä..


    • Nimetön

      Kun käyttää suojakertoimia ja on järjen kanssa auringossa. ei tarvitse hysteerisesti pelätä. Nykyisin käytän suojakertoimia mutta en käyttänyt aikaisemmin enkä ole koskaan palanut.

      Kesä on kesä ja siitä on hyvä nauttia silloin kun voi. Siis ihanaa aurinkokesää kaikille ja nautitaan lämmöstä ja auringosta! Pimeyttä ja talvea on ihan tarpeeksi,nyt ulos aurinkoon.

    • käyttämällä

      Suojaudun auringolta katolla ja neljällä seinällä.

    • Poika Varjoisalta Kujalta

      Mitä tuota auringossa lojumaan, sen tylsempää en tiedä. Jos haluaa myöhemmän iän ryppyjä ja kalastaa ihosyöpää, voi kokeilla onneansa! Valkoihoinen voi nauttia varjossa valosta.

    • sprg

      kyllä me ainakin kaikki hyvin suojaamme itsemme auringolta kun sisällä tietokoneen edessä olemme.

    • Mitä Äksyin Ämmä

      kärähdin näet lapsena niin monesti, että peruuttamaton vahinko on jo tapahtunut, ja syöpärasitteet solumuistissani.
      Palamista toki koetan välttää sen aiheuttaman epämukavan tunteen takia. Ihoni kyllä viestittää sen, milloin pitää hakeutua suojaan. Mutta aurinkoa sinänsä en karta UV-varoituksienkaan aikana. Ja vaikeaa välttö olisikin, joudunhan työni vuoksi kävelemään paljon ulkosalla.
      Saa nähdä sitten, kärsinkö joskus vielä tästä huolettomuudestani.
      Voimme olla eri mieltä siitä, millainen varovaisuus polttavan auringon alla on tarpeen. Eivätköhän keitetyt kravut kuitenkin kuulu heinä-elokuun ruokapäytään, eivät aurinkotuoleille!

      • en ole koskaan kärähänyt

        auringossa, ei ole alkanut punoittamaan iho vaikka kuinka kauan olisin ollu. en tiedä syytä, mutta hyvä kun ei tarvitse rasvoja alkaa laittamaan.


    • puahtaja

      otan kaikki irti mitä mollukka antaa kun sitä ilimasex saa.

    • Nainen:-

      Auringolla on myös kosmeettinen haittapuoli. Aurinko vanhentaa ihoa ennen aikaisesti ja rypyt ovat mitä selvemmin nähtävissä jo keski-iässä.

      En tiedä sitten auttavatko nämä suojavoiteet tähän kosmeettiseen puoleen.

      P.s
      Nuorekkaan kaunis loppuun asti, ilman kirurgisia toimenpiteitä.

      • koko touhotus

        Ensin mennään ottamaan aurinkoa että rusketuttais muuta hölvätään voidetta ettei rusketuttais.
        Tää on just tätä naisten höperehtämistä ja typeryyttä.


    • Joku Vaan Täältä Jostain

      Melanooma ei ole naurun asia!

      Ihoni on(kuten tyypillistä suomalaisille),melkoisen kalpea.Käytänkin naamalla ja huulilla SPF 25 suojaa ja kropalla SPF 12 suojaa.

      Lapset kannattaa pitää suurimman osan ajasta varjossa ja muutenkin heillä tulisi olla mieluiten suojaavat vaaleat vaatteet.Auringossa kannattaa myös pitää vaaleata esim.kalastajanhattua,etenkin lapsilla!

      Riemukasta kesää!:)

      • Joku Vaan Täältä Jostain

        Lapset kannattaa pitää suurimman osan ajasta varjossa ja muutenkin heillä tulisi olla mieluiten suojaavat vaaleat vaatteet siis korkeasuojakertoimisen aurinkovoiteen lisäksi.Niitähän on niitä lasten aurinkovoiteita.Ja tietenkin kaikkien pitäisi ottaa aurinkoa erityisen varovasti klo 12-15 välisenä aikana...

        Huh huh,muistan kun lapsena olin vanhempien ja kummien kanssa etelässä,ei auringonvalon tarvinnut muuta kuin osua hetkeksi minuun ja olin jo ihan ruskea.Nyt parikymppisenä en rusketu niin helposti.Ja mitä noihin pullorusketuksiin tulee,ne ovat humpuukia ja sotkevat,joten suosinkin mieluummin luonnollista.

        No,vielä kerran,riemukasta kesää kaikille!:D


    • voidetta pintaan

      Ei auringonvalolle!
      Ihoni ei kestä juuri lainkaan aurinkoa.Olen sairaslomalla auringonvalon aiheuttaman uv-säteilyn vuoksi koko kesän.
      Ei ole yhtään kivaa olla auringossa, se on suorastaan myrkkyä.Toivon pilvisiä päiviä!
      Onko muita kohtalotovereita?

      • LoDEZ

        Kirjoitin tuonne alemmaksi jo kohtaloni..ihotautilääkärit ovat suositelleet minulle aurinkovoiteiksi Louis Widmerin tuotteita joissa on UVA ja UVB suojaus 99%. Suojakertoimia löytyy 25 ja 40. Minulla nämä ovat hillinneet ihottumaa,silti sitä paahtavina päivinä ilmestyy ja kutiaa!


    • Vaihtoehtoinen elämäntapa

      Jos auringossa olemisen tarkoituksena on ruskettua, on siihen myös toisenlaisiakin keinoja olemassa, kuten itseruskettavat voiteet. Ei tarvitse olla täysin altistuneena auringolle, voi nauttia kesäisen lämpimistä ilmoista varjoisessa tai ihoa peittävissä harsomaisissa asusteissa.

      • joujoud

        ehei pidä paikkansa!!!!!

        SE VAAN SOTKII IHON ja TEKEE SIITÄ HUONON, LAIKUKKAAN, LUONNOTTOMAN, KUIVAN JA NAURETTAVAN NÄKÖSEN IHON...KOKEMUSTA ON!!!!


    • uuno.

      Kunnon paskakerros iholla suojaa hyvin :)

    • 26 vuotias lenkkeilijäpoika

      Eilen aurinko paistoi kirkkaasti, joten päätin käydä kävelylenkillä. Poltin käsivarteni ja naamani.. en hoksannut laittaa aurinkorasvaa.

    • Valtsu.

      Kossulla hipiäni pysyy teräkunnossa. Tulkoon uhf-säteilijöitä tai ei, tai vaikka uraanisäteilyä....Jessss.

    • heidi97

      mitä minun pitää tehdä kun olen auringossa etten pala iholta?

      • Vittulan Vaari

        Pidä tyttö vuatteet piällä ei sitä tarvihe ilkosillaan sulojaan esitellä.


    • vaikka toisin pitäisi

      Löytyi melanooma, mutta ei tuohon ihan vielä kuole. Ja kun tuo mollukka paistelee, kyllä siitä on nautittava.

      Bikineistä löytyi vain alaosat, mutta eiköhän niilläkin. Luuvitosella loput, jos tunkeilijoita.

    • suojata

      ehdottomasti ei kannata "grillata" itseään missän UV säteilyssä vain itse tuhoinen henkilö tekee niin ja polttaa nahkansa josta voi pitemällä aika välillä tulla melanoomaa varsinkin luomi iho ja rusketus on vaarallinen yhdistelmä.

      Aurinko on mukavaa ja lämmintä mutta nykyään on otsoni kerrokset sen verran heikkoja että Uv tasot loikkaa helposti 6-7 lukemiin joka on syöpää aiheuttava lukema suuresti nauttina joten pysytään varjossa ja nautitaan muuten kesästä ja mikään voide ei toppaa kunnolla säteitä váan varjo ja vaatetus on ainoa konsti.

    • Marjukka31
    • varjosta

      Tykkään olla varjossa ainakin kuumimpaan aikaan päivästä! :)

      Oon "outo" suomalainen: inhoan rannalla makaamista ja terassilla löhöilemistä, koska en viihdy paikoillani pitkiä aikoja. Tykkään mieluummin puuhailla jotain vaikka puutarhassa tai muuten ulkoillen, mutta helteisinä päivinä saa nekin puuhat jäädä aamun ja illan viileämpiin hetkiin...

    • anu1

      Eihän sellainen tummaksi paahtunut rusketus ole edes enää nätti, liika aurinko vanhentaa ihoa. Kohtuus kaikessa auringon ottamisessakin. Kaunis hillitty rusketus on kaunis.

    • Fiat-jeps

      minähän en ainakaan rupea lomapäiviäni kyhjöttämään varjossa! Perkele. Ei aurinko ole ennenkään ketään syönyt niin miksi nyt sitten pitäisi pelätä?! Isäni kuoli aikoinaan syöpään ja lääkärit väittivät, että oli saanut liiallisesti uv-säteilyä. Vitut, poltti tupakkaa, se hänet vei eikä mikään aurinko!

      • juu sammoo

        mieltä periaatteessa. Mutta on se melanooman ärhäkin versio aika kamala. Eräskin jolla oli se todettu eli vain 2 viikkoa diagnoosin jälkeen.


    • oikeassa varoitukset

      Ihan välittömästi paloi olkapäät hihattomassa paidassa:(

      • aurinko ihottumaa..

        kenelläkään?ja miten ehkäisette sitä,kuin olemalla pois auringosta.

        Tuntuu että,paidan läpikin polttaa ihoa.


      • yooy

        kylläpä selkä on kivasti palanu,rasvatkaa kunnolla.


      • LoDEZ
        aurinko ihottumaa.. kirjoitti:

        kenelläkään?ja miten ehkäisette sitä,kuin olemalla pois auringosta.

        Tuntuu että,paidan läpikin polttaa ihoa.

        Olen kärsinyt pienestä asti "aurinkoallergiasta" eli en voi olla auringossa/ulkona ollenkaan jollen rasvaa paljaita kohtia kuten käsiä,kasvoja yms aurinkovoiteella joka suojaa UVA ja UVB säteilyiltä 100% :sesti. Tämän takia en juuri rusketu,vaikken kyllä voi aurinkoa ottaakaan..


      • aiheen aloittaja
        yooy kirjoitti:

        kylläpä selkä on kivasti palanu,rasvatkaa kunnolla.

        Mainitsin tosiaan ekassa viestissä että olkapäät paloivat ja kolmen tunnin sisällä. Laitoin rasvaa liian myöhään. Samalla sain eilen auringonpistoksen josta seurasi pientä päänsärkyä ja oksentelua:(
        ihanaa olla nyt sisätiloissa


    • ...

      Jees, olen makoillut jo muutaman viikon auringossa ja käristänyt itseäni, en minä sitä pelkää

    • ja,

      tuloksena palaminen.. ihanaa ku kirvelee.. luulin että en pala näin helposti :)

    • dsadsasa

      kannattaa pysyä sisällä.

    • uskallan ottaa aurinkoa

      mutta se aurinkovoide pitää muistaa . ite käytän suojakerrointa 20 ja hyvin toimii . rusketun melko helposti jo kesän alussa . biitsi täältä tullaan ! :>

      • kerroin

        pitäisi laskea? Jollain konstilla auringon kirkkaudesta vai omasta nahasta. Katselin kaappejani ja huomasin, että käyttämättömiäkin on. Avatut heitin mäkeen, yksi avaamaton on "kaitsefaktor SPF 25" Solar päevitistuskreem. Näköjään Tallinnan laivalta paremman sään aikana ostettu. Voiko käyttää vai heitänkö vesilintua? Mutta biits, täältäkin tullaan


    • gsklna

      viikko välimerellä auringon kuumassa poltteessa, uv indeksi oli 6-10 loman ajan. suojakertoimia vain 8, en palanut vaan rusketuin. onko tuo liian vähän suojaamaan melanoomalta ym. kun ei iho kuitenkaan pala juuri koskaan olin missä tahansa? iho on luonnostaan vaalea ja hiukset vaaleanruskeat mutta tummiksi värjätyt ja silmät siniset. perussuomalainen siis.. liekö mamma käyny lomalla 20v sitten kun tällaisen geenin jostain saanu ettei pala...

    • en pala

      Vaikka naisten mielestä saankin heidät helposti "liekkeihin"..

      Mömmöt on pikku lapsille, ja niille jotka makaa tiristää itseänsä vitivalkoisina tunti tolkulla.

      Oma pigmenttini suosii minua, niin kuin sukupolven kuluttua monia Mamujen jälkikasvuja..

    • säteilyarvo on muualla?

      jos se on suomessakin jo arvossa 6, niin kuinka
      paljon se mahtaa olla ulkomailla?
      Yritin katsoa tietoja netistä, mutta en oikein löytänyt sopivia tietoja. Onko tietoa, minkälaisissa lukemissa se ulkomailla?
      Laita linkkiä tai tietoa, kiitos.

    • jl-16v

      en jaksa enkä viiti

      • uskon :D

        kun katsot omaa naamaasi peilistä 20-vuoden päästä TOIVOT, että olisit ajattelut toisin, mutta eihän sitä nuorena viitsi, eikä jaksa, eihän?


      • jl-16v
        uskon :D kirjoitti:

        kun katsot omaa naamaasi peilistä 20-vuoden päästä TOIVOT, että olisit ajattelut toisin, mutta eihän sitä nuorena viitsi, eikä jaksa, eihän?

        oke


    • kylvaan

      Itse olen hiukan tummaverikkö, että en ole vaalea. Olen aina ruskettunut en palanut, kait sitä vois jonkinlaista suojausta harkita ihon takia :)

    • Käriste

      Tämä blondi ei ole käyttänyt suojavoidetta kuin muutaman kerran päiväntasaajalla.Lapsena paloin pari kertaa mutta nyt aikuisena tulen ensin punertavaksi ja sitten ruskeaksi.Rakastan aurinkoa ja lämpöä,en hysterisoi.Ihan hyvin voi ottaa aurinkoa järkevisä rajoissa,ihon kosteutus jälkikäteen on tärkeää.Ja sitäpaitsi:ruskea läski näyttää paremmalta kuin olminvalkoinen:))

    • Ramu73

      kyllä tossa tänään nurtsilla loikoilin. Se suojakerroin oli 8,kun niin herkkä hipiä. :O))

    • auringotatar

      Ihoni kärventyi kunnolla aurinkoa ottaessani. Nyt olen saanut kuoria palanutta ihoa naamalta ja käsistä. Korvalehtiin sattuu. Olen voidellut itseeni Aloevera geeliä, että vähän helpottuis olo. Huomenna jos aurinko paistaa, laitan kyllä aurinkorasvaa!

    • fherher

      Kanarian saarilla saa muistaakseni päivässä yhtäsuuren annoksen UV-säteilyä kuin Suomessa kahdessa viikossa. Suomen yllä ei ole edes otsoniaukkoa niin kuin Australialaisten kiusana on ollut.

      Nämä tyhjänpäiväiset UV-varoitukset voitaisiin lopettaa sillä Suomessa ei auringosta saatu ihösyöpä ole taatusti terveysriskien kärjessä.

      Ja ainiin kasvihuoneilmiö ei liity mitenkään otsoniaukkojen syntyyn.

    • darkflow

      minä haluan hankkia rusketuksen ilman keinoaineita, luonnollisesti!
      Tosin tottakai käytän aurinkovoidetta, ettei pala.
      suosittelen että ottakaa aurinkoa jos haluatte, mutta välttykää siltä päivän kuumimpina hetkinä.. :)

      • näkösiä

        kevyt päivetys vaaleella suomilettipäällä on ihaninta. inhona itserusketuksen hankkineita se nnäkee heit onko aito... ihanku luomurinnatki pitää olla ei siliizoneja


    • kun ei ikinä

      muullon oo palanu nahka ku joskus 5 vuotiaana palo korvanlehdet

    • Ma`

      Niin onhan se totta että miten niin ihana asia kuten aurinko voi olla niin vaarallinen vaikkei uskoisi..
      Mulla palo just tänää selkä tosi pahasti ja taka reisi,ja nyt ollaa sitten todella kipeitä..
      Pitää pysytellä muutama päivä vaa varjossa ettei tule iho syöpiä tai muuta vastaavaa..
      Tästä lähin käytän ainakin aurinko voidetta.

      • yhteen:

        taka reisi
        iho syöpä
        aurinko voide


    • blondi-72hki

      en oo auringonpalvoja vaikka rakastankin kuumaa kesää.
      Mun pidettävä aina jotain suojaa jalkojeni palovammojen takia sillä ne kutisevat ja kärsin pienestä ihottumasta joka ei parane millään.

      Rannalla kyllä käyn sekä uimassa ja viihdyn.

    • jp.

      Istuskelin merenrannalla pari tuntia, mutta iho kerkes ilmeisesti palaa. Vaikka on jo kulunu muutama päivä, niin vieläkin polttaa ja suihkussakäynti tuskaa;) En muista aiempina kesinä että tolleen olis käyny. Normaalisti rusketun hyvin, enkä ole herkkäihoinen.

    • mcme

      kyllä minä ainakin aion. suojaudun laittamalla päälleni aurinkorasvaa jossa iso suojakerroin...

    • reterikki

      Jeb, olen polttanut itseni jo maha- ja selkäpuolelta. Ei mukavaa.

    • atoopikko

      Vältän aurinkoa parhaani mukaan, koska käytän atooppiseen ihottumaani lääkettä, joka heikentää ihon puolustusjärjestelmää ja lisää ihosyöpäriskiä.

      Onneksi olen tottunut auringon välttelyyn, sillä palan hyvin helposti ja lisäksi saan auringossa huonon olon (sydämentykytystä, pyörrytystä jne). Eikä rusketus edes sovi minulle.

      Nyt joudun kuitenkin ensimmäisen kerran elämässäni todella pelkäämään aurinkoa. Varjossa auringon UV-säteilyn määrä vähenee 50 prosentilla. Se tarjoittaa vieläkin melkoista säteilymäärää. Ennen päivänvarjo, hattu tai varjossa oleskelu riittivät, nyt joudun todella miettimään, paljonko voin yleensä viettää aikaa ulkona.

      Vahvan UV-suojan omaavista voiteistakin lienisi apua, mutta täytyykö niiden mokomien kaikkien ärsyttää ihottumaista ihoa entisestään...

      • jutres

        Rasvoista en pahemmin tiedä, mutta tollasia mimmejä, mitä tossa kuvassa on, katselee kyllä enemmän kuin mielellään:)! Jos en ihan väärässä ole, niin tuo mimmi on noin 17-20 v.


      • ...mikä...
        jutres kirjoitti:

        Rasvoista en pahemmin tiedä, mutta tollasia mimmejä, mitä tossa kuvassa on, katselee kyllä enemmän kuin mielellään:)! Jos en ihan väärässä ole, niin tuo mimmi on noin 17-20 v.

        ihmeen KUVA????


      • ei oireita minulle

        Kärsin itse myös auringossa olosta, iho ei pidä ja yritän vältellä sitä kaikin keinoin.
        Aurinkosuojia on kahta tyyppiä: kemiallisia ja fysikaalisia. Kemialliset imeytyvät suoraan ihon läpi verenkiertoon ja aiheuttavat yleisimmät allergiaoireet. On olemassa myös fysikaalisia, jotka eivät imeydy, vaan tekevät tavallaan kalvon ihon pinnalle ja suojaksi. Uudet LV:n tuotteet ovat näitä, suojakertoimet olivat 30 ja 25 jotka juuri ostin kotiin.
        Kokeile jos ne auttaisivat myös sinua.


      • TUMMELI
        ei oireita minulle kirjoitti:

        Kärsin itse myös auringossa olosta, iho ei pidä ja yritän vältellä sitä kaikin keinoin.
        Aurinkosuojia on kahta tyyppiä: kemiallisia ja fysikaalisia. Kemialliset imeytyvät suoraan ihon läpi verenkiertoon ja aiheuttavat yleisimmät allergiaoireet. On olemassa myös fysikaalisia, jotka eivät imeydy, vaan tekevät tavallaan kalvon ihon pinnalle ja suojaksi. Uudet LV:n tuotteet ovat näitä, suojakertoimet olivat 30 ja 25 jotka juuri ostin kotiin.
        Kokeile jos ne auttaisivat myös sinua.

        Kokeilkaa TUMMELIA, mikäli vielää löytyy jostain,
        TARKOITETTU KYLLÄKIN LEHMÄN UTAREISIIN,mutta kasvoissa ja vartalossa paras mitä maan päältä löytyy ! Kaupalliset tuotteet, markkinointi tuotteita, tilapäiseen saranoiden rasvaamiseen !
        Tämä on tosi !


      • atoopikko
        ei oireita minulle kirjoitti:

        Kärsin itse myös auringossa olosta, iho ei pidä ja yritän vältellä sitä kaikin keinoin.
        Aurinkosuojia on kahta tyyppiä: kemiallisia ja fysikaalisia. Kemialliset imeytyvät suoraan ihon läpi verenkiertoon ja aiheuttavat yleisimmät allergiaoireet. On olemassa myös fysikaalisia, jotka eivät imeydy, vaan tekevät tavallaan kalvon ihon pinnalle ja suojaksi. Uudet LV:n tuotteet ovat näitä, suojakertoimet olivat 30 ja 25 jotka juuri ostin kotiin.
        Kokeile jos ne auttaisivat myös sinua.

        Tutkin noiden voiteiden koostumuksen enkä ainakaan liene niille allerginen...mutta kun se ei takaa, etteivätkö ne tekisi ärsytysreaktioita. Itse asiassa se taitaa olla juuri se ihon pinnalle jäävä "kalvo" joka kutittaa ja ärsyttää ihottumia. Se on oikeastaan kaikissa aurinkovoiteissa se ongelma, nehän eivät toimisi elleivät ne pysyisi ihon pinnalla. Erisanin aurinkovoide ainakin tuntui viime vuonna ärsyttävän, Eucerin (muistaakseni?) oli vähän parempi. Ehkä :(


    • BAIJU

      KUN OTTAA TARPEEX KEPPANAA NIIN EI UV SÄTEILY VAIKUTA

    • Saa sitä varjossakin

      Kumma into ihmisille vanhentaa ja rapistaa ihoaan auringossa. Ruskeita ja punaisia on näkynyt riittämiin. Luonnollinen rusketus on kaunis, mutta varta vasten käristetty tuo mieleen lähinnä grillimakkaran.

      • Kaunista on

        Tollaisen parikymppisen pronssinvärisen viikinkineitosen valkoposkiseen peräaukkoon kon torppaa, niin ei siin kaua tar heilua, kun lemmennesteet saa kyytiä.


    • awdawdawdw

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      76
      3466
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      565
      3257
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2964
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2092
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1885
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      315
      1876
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1865
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      143
      1496
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1291
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      65
      1270
    Aihe